Grupa 4-latków „Motylki”

Zajęcia w grupie „Motylki” prowadzą p. Magdalena Kieszek i p. Marlena Wojdak

 

Zajęcia 6 maja
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”. Zabawy na dzisiejsze popołudnie:
1. Rodzic czyta dziecku bajkę o „Trzech świnkach”
link: radiobajka.pl/trzy-male-swinki
2. Rozmowa na temat bajki:
– Ile świnek postanowiło zbudować sobie domy?
– Z czego zbudowane były domki świnek
– Co się stało z domkiem ze słomy i z drewna
– Co zrobiły świnki, gdy wilk zniszczył ich domy?
– Czy trzecia świnka straciła swój dom? Która świnką zbudowała najtrwalszy domek?
3. Zaśpiewajcie piosenkę „Ta mała świnka”. Link: www.youtube.com/watch?v=i4z62OjtvFI
4. Wykonajcie karty pracy (w załączniku).
– rysuj po śladach drogę świnek do ich domów, pokoloruj ubranko świnki na taki kolor, jak jej domek; pokoloruj rysunki na dole kartki, czy wiesz, z jakich bajek pochodzą?
– połącz linią świnki, które są w takich samych ubrankach;
– pokoloruj rysunek. karty pracy 06.05

Zajęcia 6 maja
Marlena Wojdak
1. Posłuchaj ciekawostek m.in. o najpopularniejszej i najdroższej książce na świecie, zobacz jak wyglądała najstarsza książka. Obejrzyj ilustracjezał 1.

2. Posłuchaj „Bajki o zmęczonej książce z bajkami”.

Bajka o zmęczonej książce z bajkami

Była raz sobie baaardzo zmęczona książka z bajkami. Najchętniej wsunęłaby się pod kołderkę i zasnęła twardym, zdrowym snem aż do rana, ale dzieci nie miały jeszcze ochoty na sen i żądały, by książka nadal je zabawiała.

— Pokaż nam smoka, który zieje ogniem po same chmury! Chcemy śpiącą królewnę i całą armię krasnoludków, i morze z piratami, i Babę Jagę w chatce na kurzej łapce! – wołały jedno przez drugie i na wyścigi przewracały kartki, gniotąc je, a nawet rozdzierając.

Wszyscy bohaterowie książki ziewali już tak mocno, że ledwie patrzyli na oczy, więc bajki wcale nie toczyły się tak, jak powinny.

Baba Jaga wleciała na drzewo i nabiła sobie guza. Rozpłakała się straszliwie i zbudziła śpiącą królewnę, jeszcze zanim dotarł do niej królewicz. Zmęczone krasnoludki zaryglowały w swojej chatce drzwi, zaciągnęły zasłonki i tyle je widziano. A sennemu smokowi w czasie ziewania wpadła do paszczy równie śpiąca, a do tego mokra złota rybka i nie było mowy o jakimkolwiek zianiu ogniem.

Dziwne te bajki – odezwał się najstarszy z chłopców – Nigdy takich nie czytałem.

— Ani ja – potwierdziła jego młodsza siostra. – Może powinniśmy im trochę podokuczać, żeby przyszły do siebie?

Tego było książce za wiele. Zamknęła się z hukiem, wyrwała z rąk małych dręczycieli i wyfrunęła przez otwarte okno.

Chwilę szybowała pod ciemnymi niebem, w końcu wypatrzyła niewielką ulicę, po której wolno toczyło się małe auto. Ostatkiem sił opadła na jego dach.

Kierowca auta naturalnie usłyszał, że coś wylądowało mu nad głową, zjechał więc do krawężnika i wysiadł zobaczyć co się dzieje.

— Książki spadają z nieba zamiast gwiazd? – zdziwił się w pierwszej chwili i nawet zadarł do góry głowę, żeby sprawdzić, czy na jednej się skończy.

Niczego tam więcej nie dostrzegł, za to od razu zauważył, że książka z dachu musiała ostatnio sporo przejść. Miała pogiętą okładkę, kilka stron było przedartych na pół i wisiało na ostatnich zawiasach, i w ogóle sprawiała wrażenie, jakby była chora i wyczerpana.

Kierowca auta był tatusiem pewnej małej dziewczynki i wiedział co nieco o książkach z bajkami. Nie zwlekając dłużej delikatnie zawinął ją w koc, schował za poły płaszcza i ruszył do domu.

Czym i jak dokładnie leczył książkę przez pół nocy, nigdy się nie dowiemy, ale następnego ranka książka wyglądała prawie jak nowa! Tydzień później tata podarował ją swojej córeczce na urodziny.

I tak kończy się bajka o baaardzo zmęczonej książce z bajkami, gdyż nasza bohaterka nigdy więcej nie miała powodów, by być zmęczona.

Córeczka pana kierowcy wiedziała, że książkom jak ludziom należy się szacunek i że lubią, jeśli się je traktuje poważnie. Dlatego delikatnie przewracała w niej kartki, a po czytaniu odkładała na półkę, żeby bajki mogły odpocząć. Żeby Baba Jaga nie musiała więcej leczyć bolesnych guzów, smok ział pięknym pomarańczowym ogniem, a krasnoludki miały siłę sprzątać bajkowy las wesoło przy tym śpiewając.

źródło:http://elizasmahoney.com/2013/10/05/bajka-o-zmeczonej-ksiazce-z-bajkami/

– Przypomnij, jak należy dbać o książki.

3. Posłuchaj kilka razy piosenki o książeczce i spróbuj ja zaśpiewać (np. z mamą:), możesz zilustrować ruchem jej treść.
https://youtu.be/wnJFiwa5a8U

W książeczce szumi rzeczka,
w książeczce szumi las,
W prześlicznych twych książeczkach
tysiące przygód masz.
Książeczka Cię powiedzie,
na strome szczyty skał,
niej możesz się dowiedzieć
gdzie niedźwiedź zimą spał.
Jak świerszczyk grał na skrzypkach,
Jak morzem płynął śledź.
I co zrobiła Wikcia,
by same piątki mieć.
Więc chroń i szanuj książki
i kartek nie rwij też.
Wpierw dobrze umyj rączki,
a potem książkę bierz.
4. Wykonaj karty pracy. zał 2. Połącz pary.
Powodzenia!

Zajęcia 5 maja
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”! Zapraszam na dzisiejsze zabawy pod tytułem „Książeczki na półeczkach”.
1. Bajka „Pomysłowy wnuczek – biblioteka” www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms
2. Wiersz B. Szelągowskiej: „Poczytaj mi”:
Kochanie przynieś mi książeczkę,
usiądź przy mnie wygodnie.
Przytulę się mocno do Ciebie ,
i poczytam Ci chwileczkę
3. Rodzic czyta książeczkę przyniesioną przez dziecko, krótka rozmowa na temat przeczytanej książki.
4. Gdzie schowała się książka? – zabawa matematyczna: dziecko przynosi jedną wybraną książkę i krzesło. Rodzic prosi aby dziecko schowało swoją książkę:
– pod krzesłem,
– obok krzesła,
– na krześle itp.
5. „Książeczki na półeczki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Sznurkiem wyznaczamy 3 poziome linie (półeczki ). Prosimy , aby dziecko skoczyło na najniższą półeczkę, na najwyższą, na środkową lub na pierwszą półeczkę, drugą, trzecią. Można położyć na brzegu linii (półeczki )wycięte z papieru figury geometryczne i poprosić by dziecko skoczyło na półeczkę na której leży trójkąt, kwadrat, koło itp.
6. Karta pracy do wykonania. Polecenie:
• Policz, ile książeczek jest na pierwszej półce, drugiej i trzeciej. Dorysuj trzy książeczki na wybranej półce.
• W kratce obok narysuj tle kresek, ile jest książek na półce.
• Pokoloruj na czerwono tę półkę, na której jest najwięcej książek, a na zielono tę półkę, na której jest ich najmniej.

karta pracy 05
• Praca plastyczna: wykonaj ilustrację do wybranej przez siebie bajki, książeczki lub wierszyka dla dzieci.
7. Czytanie przed spaniem „Domek dla lalek” – czyta Joanna Moro link: www.youtube.com/watch?v=mN6LX9SbA8w

Zajęcia 5 maja
Marlena Wojdak
1. Posłuchaj bajki o „Czerwonym Kapturku”.
https://youtu.be/xZ62_lzvMO4

Następnie udziel odpowiedzi na pytania:
– Jak nazywano dziewczynkę?
– Gdzie wysłała mama Czerwonego Kapturka?
– Kogo dziewczynka spotkała w lesie?

2. Określanie cech. (zał 1,2,3)

Rodzic opisuje cechy a dziecko dobiera postać np.

– przebiegły, sprytny, kłamliwy, niebezpieczny – WILK
– łatwowierny, nieposłuszny, naiwny – CZERWONY KAPTUREK
– dobra, opiekuńcza,radosna – BABCIA

3. Opisz wygląd Czerwonego Kapturka. (zał 4)

4. Pokoloruj postać Czerwonego Kapturka .(zał 5)

zał.5

5. Wysłuchaj piosenki o Czerwonym Kapturku.
https://youtu.be/31YlNfi4GOQ

Zajęcia 4 maja

Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki”. W tym tygodniu mamy dla Was tematy o bajkach, bajeczkach i książeczkach. Zachęcam do wspólnej pracy i zabawy.
1. Zagadka: Oto zagadka książkowa!
Dziesięć liter ma to słowo,
a na końcu jest w nim „teka”.
Książka tam na Ciebie czeka,
coraz inna, coraz nowa. To…
Biblioteka
2. Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu o bibliotece: www.youtube.com/watch?v=kdxj6s3scJY
3. Rozmowa o bibliotece: Co to jest biblioteka? Jak się zachowujemy w bibliotece? Co wypożyczamy w bibliotece? Czy książki z biblioteki można zatrzymać dla siebie w domu? Jak traktujemy książki, zwłaszcza te pożyczone z biblioteki?
4. Zagadki – rozwiązywanie zagadek związanych z tytułami bajek i wierszyków dla dzieci:
 Idzie przez las w czerwonym płaszczyku i niesie dla babci jedzenie w koszyku CZERWONY KAPTUREK
 Stoi na stacji, ciężka, ogromna i pot z niej spływa LOKOMOTYWA
 Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek KOPCIUSZEK
 Śmieszna to była kaczka, mieszkała nad rzeczką opodal krzaczka (listy chciała pisać drobnym maczkiem i po to kupiła raz maczku paczkę) KACZKA DZIWACZKA
 Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotkali chatkę zrobioną z pierniczka JAŚ I MAŁGOSIA
 Łatwo mnie poznacie, gdy wspomnicie bajkę, chodziłem tam w butach i paliłem fajkę KOT W BUTACH
 Kto mieszkał w jamie tuż nad Wisłą i zionął ogniem jak ognisko SMOK WAWELSKI
5. Karty pracy do wykonania:
Załącznik 1. Polecenie: Narysuj książkę po śladzie. Co jest narysowane na okładce? Dokończ projekt okładki. O czym może być ta książka? Wymyśl tytuł. z1
Załącznik 2. Polecenie: Julka chce się przebrać na bal za królewnę. Pokoloruj rysunki tych rzeczy, które będą jej potrzebne.z2
Załącznik 3. Polecenie: Zaprowadź Jasia i Małgosię przez labirynt do piernikowej chatki. Którą drogą pójdą dzieci?z3

Zajęcia 4 maja

Marlena Wojdak

1. Posłuchaj wiersza „Smutna książeczka”. zał 1. Obejrzyj ilustracje do wiersza zał 2 , zał 3, zał 4, zał 5, zał 6.

2. Poznaj zasady korzystania z książek. zał 7

3. Wykonaj zakładkę do książki.

Wybierz dowolny wzór zakładki zał 9, pokoloruj, wytnij, złóż, sklej.

4. Posłuchaj piosenki „Poczytaj mi mamo”.
https://youtu.be/z_Qjzkd92Y4

Zajęcia 30 kwietnia 

Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki”. Temat na dziś: „Święto flagi”.

1.Słuchanie piosenki połączonej z prezentacją „Święto flagi” .

link do piosenki: youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk 

2. O czym będziemy dzisiaj rozmawiać? Rozwiązanie zagadki:
Biel jest na niej i czerwień, powiewa, gdy wiatr się zerwie.

2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej.

3. Wysłuchanie utworu Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste” .
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
4. Po wysłuchaniu wiersza zadajemy dziecku pytania:
– Jakie kolory występowały w wierszy?
– Jakie barwy znajdują się na polskiej fladze?
– Co oznacza czerwień a co biel w wierszu?
– Kiedy i gdzie możemy zobaczyć naszą flagę?
5.Odnajdywanie flagi Polski wśród „innych” flag – ćwiczenie spostrzegawczości

6. Improwizacja taneczna do piosenki „To jest mój kraj”  z białymi i czerwonymi paskami bibuły. Przygotowujemy biały i czerwony pasek bibuły. Dziecko w dowolny sposób ilustruje muzykę ruchem wykorzystując paski bibuły.
Link do piosenki: www.youtube.com/watch?v=jnV_yEm8G1U

7. Praca plastyczna – wyklejanie szablonu flagi kawałkami papieru.

flaga

 

 

Zajęcia 30 kwietnia
Marlena Wojdak
Witam Motylki

1. Zachęcam do wykonania z rodzicami kart pracy „Przedszkolankowy bazgrolik”zał 1
2. Po skończonej pracy polecam kilka zabaw ruchowych zał 2
– dziecko losuje wybraną kartę i wykonuje określoną czynność.
Powodzenia!

Zajęcia 29 kwietnia
Magdalena Kieszek
Dzień dobry „Motylki”!. Zabawy dla Was na dziś:
1. Na początek posłuchajcie legendy o „Smoku Wawelskim”.
Dawno, dawno temu w grodzie Kraka zamiast króla panował wielki strach. Pod zamkiem zamieszkał bowiem olbrzymi i okrutny smok. Każdego dnia okoliczni mieszkańcy musieli przynieść mu kilka krów, byków, owiec a ostatecznie drobiu.
Najodważniejsi śmiałkowie próbowali rozprawić się z żarłocznym potworem, ale w pojedynku ze smokiem stawali się jego obiadem lub kolacją. Ani mądry król, ani jego najmądrzejsi doradcy nie potrafili znaleźć wyjścia z tej sytuacji.
W tym czasie w okolicach Wawelu żył młody szewczyk imieniem Skuba. A że był dobrym chłopcem, to postanowił znaleźć sposób na zniszczenie smoka. Pewnego dnia stanął przed królem i rzekł:
– Pozwól królu, że pokonam smoka.
– Ty? – zdziwił się Krak, bowiem żal mu się zrobiło dzielnego chłopca. Nie mając innego wyjścia zgodził się na jego prośbę.
Skuba nie marnował czasu. Od razu zabrał się do roboty. Wypchał skóry baranie siarką i smołą, a następnie zaszył je i podrzucił pod smoczą jamą. Żarłoczny smok, gdy tylko zobaczył zwierzęta, natychmiast je połknął. Jak po każdym porządnym posiłku i tym razem odbiło mu się ogniem, a wtedy w jego brzuchu buchnęły gorące płomienie. Smok szybko pobiegł do pobliskiej rzeki Wisły i zaczął zachłannie pić wodę w nadziei, że ugasi wewnętrzny pożar. Pił i pił, a jego brzuch był coraz większy i większy…. Aż wreszcie pękł.
W ten to sposób w państwie Kraka znowu zapanowała radość. A dzielny szewczyk Skuba stał się ulubieńcem mieszkańców krainy Kraka.
2. Omówienie treści legendy: O czym opowiada ta legenda? Jak się nazywał król, który mieszkał na Wawelu? Gdzie mieszkał smok wawelski? W jaki sposób zagrażał mieszkańcom Krakowa? Kto go próbował pokonać? W jaki sposób smok został pokonany? Jak się nazywał pogromca smoka?
1. Zabawa przy piosence „Smok Teofil” .
link Tu:www.youtube.com/watch?v=RWxivaqkgAA
3. „Smocze minki” – zabawa ruchowa. Dziecko jest małym smokiem a rodzic jest mamą – smoczycą. Dziecko wykonuje dokładnie to, co im nakazuje mama. Gdy rodzic gra na instrumencie dziecko – smoczek biega, podskakuje, gdy gra ucichnie dziecko robi miny według polecenia np.: zrób groźną minę, smutna minę itd.
4. Praca plastyczna „Smok”.
Instrukcja wykonania: link do filmu Tu: www.youtube.com/watch?v=jF1ee5O5pJs
Proponuję też zrobić teatrzyk cieni do legendy o smoku. Szablony do wycięcia oraz instrukcją wykonania w linkach:
www.ciuciubabka.net/2017/03/legenda-o-smoku-wawelskim-teatrzyk-cieni.html
www.youtube.com/watch?v=HiaQBscRMfo

Zajęcia 29 kwietnia
Marlena Wojdak
1. „Symbolowe rytmy”- zabawa dydaktyczna (zał1,2)

symbole

Rodzic prezentuje dziecku daną sekwencję z wykorzystaniem symboli narodowych: godło, flaga. Zadaniem dziecka jest powtórzyć daną sekwencję np.
1 sekwencja: godło- flaga- godło – flaga;
2 sekwencja: godło- flaga-godło;
3. sekwencja: godło – godło – flaga – flaga, itp.

2. Wykonaj kartę pracy –zał 3. Narysuj polskie flagi we wszystkich oknach. Pokoloruj domy. Ile jest flag na obrazku?

3. Posłuchaj wiersza Władysława Bełzy „Kto ty jesteś – Polak mały”

https://youtu.be/IoVo3tKKU9Y

Zajęcia 28 kwietnia
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”! Zajęcia proponowane na dziś”:
1. Zwiedzamy Polskę:
a) Zabawa przy piosence „Jedzie pociąg”.
link Tu:www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
b) Rozwiązywanie zagadek. Po rozwiązanej zagadce prezentujemy dziecku planszę przedstawiającą dany region Polski.
• Są wysokie, skaliste, pokryte lasami.
Poznać je możemy wędrując szlakami. (góry)
Pyt. Dodatkowe
A jak się nazywają się góry w Polsce, których stolicą
jest miasto Zakopane? (Załącznik1)

• To miasto kiedyś stolicą Polski było,
W nim zionące ogniem smoczysko żyło. (Kraków) (Załącznik2)

• Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Załącznik 3)

• Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekaja tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
Jego brzegi wypełnione są muszelkami. (morze)
Pyt. Dodatkowe
A jak się nazywa się Polskie morze, nad którym leży m.in.
miasto Gdańsk? (Załącznik4)

2. Polska naszym domem. Prezentujemy dziecku obrazek z mapą Polski. Wskazujemy miejsca, gdzie znajdują się Tatry, Kraków, Warszawa, Morze Bałtyckie. (Załącznik5)

3. Konstruowanie z klocków nt. „Domy”. Budujemy z dzieckiem z kolców domy. Porównujemy wielkości używając określeń mniejszy – większy.
4. Karty pracy.
a) narysuj dom i drzewo po śladzie zaczynając od kropki. Staraj się nie odrywać ołówka od kartki. Dorysuj brakujące elementy. Pokoloruj rysunek. z 6

b) dokończ rysować domki według wzoru. Pokoloruj wzór. z 7
c) wykonaj domek z figur geometrycznych według wzoru (Załącznik8).

Źródła: karolowamama.com, ekokoszalin.pl, wprost.pl, zwalizkami.pl

Zajęcia 28 kwietnia
Marlena Wojdak
1. Obejrzyj filmik „Polskie symbole narodowe”.
https://youtu.be/xQk8p7XY23A

2. Co widzisz na obrazku? Jakie barwy ma flaga Polski? Spróbuj ułożyć flagę z zakrętek. (zał 1)

3. Wskaż która to flaga Polski? Otocz pętlą. (zał 2)

flagi

4. Wykonaj kartę pracy. Dopasuj samochody do odpowiednich kolorów na fladze. (zał 3)

zał 3

5. Wykonaj pracę plastyczna „Orzeł”. Do wykonania orła potrzebne będą dwa rodzaje płatków higienicznych, prostokątne i okrągłe. Niektóre z nich wycinamy, a niektóre przyklejamy w całości. Żółtym mazakiem dorysuj dziób, koronę i pazury. Doklej oko. (zał 4)

Materiały:
– płatki higieniczne duże prostokątne i okrągłe
– klej
– nożyczki
– oko
– żółty mazak
– karton

Zajęcia 27 kwietnia
Magdalena Kieszek

1. Posłuchajcie baśni „Gniazdo orła białego”. Link TU:
https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
2. Rozmowa na temat legendy: Kim byli Lech, Czech i Rus? Dlaczego Lech, Czech i Rus wędrowali? Czego szukali? Jakiego ptaka zobaczyli pod wielkim dębem? Kto postanowił zostać pod dębem? Dlaczego Lech postanowił założyć swój gród pod wielkim dębem? Jak Lech nazwał swój gród? Jaki ptak jest symbolem naszego kraju?
3. Prezentujemy dziecku obrazek przedstawiający orła w koronie – godło Polski. Omawiamy jego wygląd.

4. Wspólnie z dzieckiem kończymy zdania: Orzeł to duży i drapieżny……………. . Ma szpiczasty…………. i ostre, zakrzywione ……………. . Jego ciało pokryte jest …………. . Ma mocne rozłożyste …………. . Orzeł jest naszym ………… .
5. Zabawa przy piosence „Poleczka” link tu: https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM
6. Karty pracy:
7. A) pokoloruj obrazek według wzoru; załącznik nr 2
b) puzzle – wytnij godła obrazek po liniach, ułóż i naklej na kartkę. Załącznik 3
c)praca dla chętnych załącznik 4. Pokoloruj paluszkiem używając farb godło Polski: korona, dziób i pazury – kolor żółty, sylweta orła – kolor biały, tło – kolor czerwony.
Zajęcia 27 kwietnia

Marlena Wojdak
1. Posłuchaj hymnu Polski, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej postawy i powagi.

https://youtu.be/AJsWz9SlpfA

2. Posłuchaj piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”
https://youtu.be/plug6OIrxRM

3. Obejrzyj prezentację zał 1, a dowiesz się:
– kim byli ojcowie polskiej niepodległości
– czym jest patriotyzm
– poznasz symbole narodowe
– poznasz „Katechizm polskiego dziecka”.

4. Pokolorujzał 2

5. Powiedz jak wygląda flaga Polski, „przeczytaj” wyraz „flaga”, wytnij wzdłuż linii i spróbuj ponownie złożyć obrazek. flaga.doc

Zajęcia 24 kwietnia
Dzień dobry „Motylki”! Dziś dzień nas sportowo. Zapraszamy do zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych z gazetami
Zaproszenie do zabaw ruchowych piosenką „Głowa, ramiona, kolana, pięty” Link TU: www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY
• „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
• „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (klaśnięcie w dłonie) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.
• Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
• Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
• „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie lub kartce A4, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi).
• Zgniatanie gazety w kulkę.
• Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
• „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
• W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
• Popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach.
• Podrzucanie, chwytanie kulek.
Taniec z gazetami do utworu „Clap, clap, clap”.
Link Tu: www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk
Źródło: przedszkolankowo.pl

Magdalena Kieszek
Zajęcia 24 kwietnia

Marlena Wojdak

1. Opowiedz historyjkę obrazkową (zał 1). Porozcinaj obrazki wzdłuż przerywanych linii. Ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności – powiedz co było najpierw, a co było potem.

historyjka
2. Pokoloruj rysunek (zał 2)

karta pracy 24
3. Wykonaj pracę plastyczną “Ekologiczne drzewo”. Potrzebne ci będą: biała kartka papieru, kredki, klej, zielona farba, pojemnik po jajkach.

Zajęcia 23 kwietnia
Marlena Wojdak
1. Posłuchajcie z rodzicami piosenek o tematyce ekologicznej:
“Nasza planeta” https://youtu.be/1MZovZPTP7I
“Świat w naszych rękach’ – eko piosenka. https://youtu.be/pRNtFXew_VE
2. A teraz wykonajcie ciekawe doświadczenie.

Rodzic przygotowuje dwie szklanki z wodą (z kranu i z detergentem). Płyny posłużą do dalszej
obserwacji – dwa kwiatki wkładamy do szklanek i obserwujemy do końca dnia, co dzieje
się z kwiatkami.

3. Pokoloruj, rysuj po śladzie. zał 1

4. Polecam również ciekawe zabawy plastyczne. Wykonaj ekologiczne instrumenty.
https://ekodziecko.com/muzyczne-talerze
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

Zajęcia 23.04.2020
Magdalena Kieszek
Proponowane zajęcia na dziś dla grupy „Motylki”
1. Posłuchajcie piosenki „Ekokultura”. Link TU: www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs
2. Czy wiem jak chronić moją planetę? – quiz ekologiczny
Rodzic zadaje pytania dziecku np.
– Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?
– Co robimy by oszczędzać wodę?
– Co należy zabrać ze sobą na zakupy?
– Co dają nam rośliny i drzewa?
– Co należy zrobić ze śmieciami przed ich wyrzuceniem?
– Co należy zrobić ze sprzętami elektrycznymi, gdy ich nie używamy?
– Jak możemy zaoszczędzić papier?
3. Brawo! Jesteś prawdziwym ekologiem i wiesz, jak należy dbać o naszą planetę. W nagrodę otrzymujesz Dyplom Młodego Ekologa (Załącznik1)
4. Praca plastyczna – propozycja dla Was, to samodzielne wykonanie instrumentu muzycznego, który możecie zrobić z plastikowej butelki. Wystarczy wsypać do niej ryż, drobny makaron lub kasze, mocno zakręcić i instrument do grania gotowy! Prawda, że to bardzo proste? Możecie go ozdobić według własnego pomysłu, np. samoprzylepnym kolorowym papierem lub w inny sposób. Instrukcje wykonania i przykłady takich instrumentów znajdziecie TU: idealnamama.pl/grzechotki-z-butelek/; ekodziecko.com/przeszkadzajki
5. Posłuchajcie jeszcze raz piosenki „Ekolkultura”. Spróbuje ją zaśpiewać i zagrać wystukując rytm na swoim instrumencie. Powodzenia!

dyplom młodego ekologa

Zajęcia 22.04.2020
Marlena Wojdak
1. „Oszczędzanie i marnowanie wody” załacznik 1
Rodzic rysuje na kartce symbole uśmiechniętej i smutnej buźki Po czym prosi, aby dziecko przyporządkowało symbolom, odpowiednie ilustracje:
Pod uśmiechniętą buźką- obrazki, na których widoczne jest oszczędzanie wody
Pod smutną buźką -obrazki, na których widoczne jest marnowanie wody.

2. Podróż kropelek” – masażyk z elementami zabawy pa¬luszkowej. Dziecko siada przed rodzicem, rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka. (można zamienić się rolami)

Podróż kropelek
(Magdalena Ledwoń)
Kiedy deszczyk pada, tworzą się kałuże –
stukanie palcami o plecy od góry do dołu
jedne całkiem małe, inne całkiem duże.
wykonywanie okrężnych ruchów
– najpierw o małej średnicy, później coraz większych
Lecz gdy wyjdzie słonko i mocniej przyświeci –
pocieranie otwartymi dłońmi o plecy,
para wodna szybko, hen do góry leci.
łaskotanie paluszkami od dołu pleców ku górze
Kropelki-drobinki unoszą się do góry
wykonanie paluszkami masażu głowy
i łączą się ze sobą, tworząc piękne chmury.
głaskanie barków i ramion w kierunku od rąk do karku

3. „Ekorytmy” –
W zał 2 znajduje się 20 różnych rytmów dwuelementowych oraz małe plakietki
z rytmami. Należy je wydrukować i wyciąć. Wycięte plakietki rodzic rozkłada przed dzieckiem. Dziecko po kolei losuje po pasku, a następnie wybiera pasującą plakietkę i nakłada ją na puste miejsce.

4. Wykonaj karty pracy. (zał 3, zał 4)

Zajęcia 22.04.2020
Magdalena Kieszek
1. Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego o zanieczyszczeniach rzek. Link TU: www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y
2. Rozmowa dotycząca filmu: Skąd się biorą rzeki? Co żyje i mieszka w rzekach? Co się stanie, gdy woda w rzece będzie brudna i skażona?
3. Prezentujemy obrazki rzeki zanieczyszczonej oraz czystej. Dziecko mówi, czego nie powinno być w wodzie (np. opony, puszki, innych śmieci).(Załącznik1,2)

Co zanieczyszcza wodę” (Załącznik3)

4. Zabawa dydaktyczna „Dbam o wodę” – oglądamy z dzieckiem planszę i zastanawiamy się wspólnie, co możemy zrobić, aby oszczędzać wodę (Załącznik4)

5. Zabawy z wodą – zachęcam do wykonania z dziećmi kilku prostych eksperymentów z wodą. Link TU:                                 www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ
www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
6. Praca plastyczna „Domowe akwarium”. Możecie wyczarować swoje własne, domowe akwarium z rybkami (Załącznik 5).

Wystarczy wykorzystać nakrętki po butelkach, wytłoczki po jajkach, kamyczki, kolorowy papier i bibułę. Instrukcję wykonania i przykłady znajdziecie TU: za-kulisami-przedszkola.blogspot.com/2017/05/akwarium.html

Źródła: slideplayer.pl,jurapolska.com, pl.pngtree.com, pinterest.com

Zajęcia 21.04.2020
Magdalena Kieszek
Proponowane zajęcia na dziś dla grupy „Motylki”
1. Zapraszam do obejrzenia bajki edukacyjnej „Rady na odpady”.
Link TU: www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
2. Rozmowa na temat bajki: Co powoduje, że nasza planeta ziemia jest smutna? Czy wszystkie śmieci można wrzucać do jednego kosza? Jak należy segregować śmieci? Co oznacza słowo recykling? Wyjaśniamy dziecku znaczenie słowa recykling: to powtórne przetwarzanie śmieci na przedmioty, które wykorzystujemy w życiu codziennym. Pokazujemy dziecku znak recyklingu.

3. Na podstawie ilustracji (Załącznik 2) omawiamy z dzieckiem, jakimi kolorami są oznaczone kosze do Proponowane segregowania śmieci:
Niebieski – papier;
Żółty – metale i tworzywa sztuczne;
Zielony – szkło;
Brązowy – bio;
Czarny – odpady zmieszane

4. Zabawa „Co z tymi śmieciami? Wycinamy przedmioty umieszczone na planszy (Załącznik 3). Dziecko dopasowuje obrazki (śmieci) do odpowiednich pojemników (Załączniki 4, 5).

załącznik nr 3

Załącznik 4

Załącznik 5
5. Zabawa ruchowa Zabawa „Celuj do kosza”. Zgniatamy gazetę i formujemy z niej kule. Celujemy do kosza. Po skończonej zabawie dziecko zastanawia się do jakiego pojemnika należy wyrzucić papier?
6. Karty pracy: Labirynt – znajdź drogę butelki do kosza załącznik nr 6.
„Gdzie ten śmieć? – połącz śmieci z właściwymi pojemnikami załącznik nr 7
7. Pomysły na praca plastyczne – Wiosenne drzewko – wykorzystanie rolki po papierze toaletowym
Instrukcja wykonania Link Tu: mojedziecikreatywnie.pl/2020/03/wiosenne-drzewko-z-rolki-i-plasteliny/
Kwiatek z rolek po papierze toaletowym
Instrukcja wykonania link Tu: www.youtube.com/watch?v=m25WRbIzyQo

Zajęcia 21.04.2020
Marlena Wojdak
1. Wysłuchaj wiersza, obejrzyj ilustracje i odpowiedz na pytanie – Czego nie wolno robić w lesie?

„Dzieci dbają o środowisko”- wiersz B. Formy (zał 1)
W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.

Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.

Często też dorosłym
dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.

2. Sprzątamy las” – zabawa dydaktyczna. (zał 2, 3)

Rodzic demonstruje dzieciom dwie ilustracje lasu: zaśmieconego i czystego. Pyta która mu się bardziej podoba, gdzie mieszkają szczęśliwe zwierzęta.
Następnie rozrzuca na podłodze małe i duże butelki plastikowe. Zadaniem dziecka jest posegregować przedmioty wg podanej przez rodzica cechy i włożyć je do trzech przygotowanych pudełek. (małe, duże, zakrętki).

3. Pokoloruj karta pracy 21.04

4. A teraz zapraszam do wiosennej gimnastyki (zał 5, 6)

zał 5
Potrzebne będą:
– wydrukowany zestaw ćwiczeń
– kredki
– nożyczki
– 12 pojemników po kinder niespodziankach
– koszyczek, tekturowe pudełko lub puste opakowanie po chusteczkach

Poproś by dziecko pokolorowało a następnie wycięło obrazki.
Obrazki należy złożyć i zamknąć w pojemnikach z jajek niespodzianek a następnie wrzucić do koszyczka lub pustego opakowania po chusteczkach higienicznych.

Zadaniem dziecka jest wylosowanie a następnie wykonanie kolejnych ćwiczeń gimnastycznych. Każde ćwiczenie jest opatrzone krótką instrukcją, którą można dowolnie modyfikować.

www.ekodziecko.com.pl

Zajęcia 20.04.2020

Magdalena  Kieszek

Temat: Jestem przyjacielem przyrody
1. Posłuchaj opowiadania Janiny Krzemienieckiej i Barbary Lewandowskiej Wielka przygoda małej Zosi.
Tekst Tu: http://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/2018/08/wielka-przygoda-maej-zosi-z-serii.html
Rozmowa na temat opowiadania: Jakie zwierzęta spotkała Zosia? Co się stało, gdy dzieci złapały Zosię w siatkę na motyle? Co zrobiła Zosia, gdy się obudziła? Jak zachowuje się przyjaciel przyrody?

2. Zabawa Pajączek – masaż relaksacyjny.
Wspinał się pajączek po rynnie. Palcami „wędrujemy” od dołu ku górze po plecach.
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka. Układamy obie dłonie płasko na plecach i szybko przesuwamy je w dół.
Zaświeciło słoneczko. Masujemy plecy ruchem okrężnym.
Wysuszyło pajączka, rynnę i… Masujemy plecy tak długo, aż druga osoba poczuje ciepło.
Dalej wspinał się pajączek po rynnie. Zaczynamy masaż od początku.

3. „Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” – rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko na podstawie plansz. Omawiamy z dzieckiem, które zachowania dzieci w lesie są właściwe, a które nie. (Załączniki)

Rodzic mówi: Abyśmy nadal mogli oglądać drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbać o środowisko. Jak możemy chronić lasy i dbać o przyrodę?
Plansza 1. Należy dbać o małe rośliny i drzewa, nie wolno niszczyć drzew i innych roślin.(Załącznik 1)
Plansza 2. Nie wolno hałasować w lesie i płoszyć zwierząt. Zwierzętom trzeba pomagać i dokarmiać, gdy same nie mogą zdobyć pożywienia.(Załącznik 2)
Plansza3. W lesie rozpalanie ognisk jest zabronione, bo grozi pożarem. W lesie należy sprzątać leżące śmieci.(Załącznik 3)
4. Sprzątamy las – Karta pracy.zał.4 Skreśl wszystko, co nie powinno być pozostawione w lesie. Policz i narysuj w pustych polach tyle kropek, ile śmieci danego rodzaju znalazłeś.
5. Pokoloruj obrazek zał.5
6. Jesteś prawdziwym przyjacielem przyrody! Za wszystkie wykonane zadania należy Ci się odznaka!

Żródła: pomocedydaktyczne.eu, eurotest.pl, bliżej przedszkola.pl

 

Zajęcia 20.04.2020

Marlena Wojdak

1. Rodzic przekazuje dziecku kilka faktów na temat planety Ziemi, posiłkując się obrazkami.

– Ziemia to trzecia planeta od Słońca, a piąta pod względem wielkości. (zał 1)
– Póki co jest jedyną znaną w Kosmosie planetą, na której istnieje życie. (zał 2)
– Ziemia krąży wokół Słońca, dzięki czemu mamy pory roku: wiosnę, lato, jesień, zimę. (zał 3)
– ale także obraca się wokół własnej osi, co sprawia, że mamy dzień i noc.
– Wokół Ziemi z kolei krąży Księżyc, który jest jej satelitą. (zał 4)
– Na Ziemi żyją miliony gatunków roślin i zwierząt, wśród nich także człowiek. (zał 5)
– Ziemia w większości składa się z wody. (zał 6)
– Są również na niej kontynenty. Ten, na którym mieszkamy nazywa się Europa. (zał 7)

2. Ziemia jest naszym domem, dlatego musimy o nią dbać. Urządzamy burzę mózgów i pozwalamy dziecku opowiadać co dobrego można zrobić dla Ziemi. Na arkuszu brystolu rysujemy lub naklejamy sylwetę Ziemi i proponujemy dziecku, żeby narysowało swoje pomysły. Po skończonej pracy, podsumowujemy ją i omawiamy Kodeks Małego Ekologa zał 8

3. Siadamy z dzieckiem na dywanie. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Czytamy dziecku o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Zadaniem dziecka jest wskazanie obrazka Ziemi z odpowiednią miną. ziemia
– recykling
– sadzenie drzewa
– sadzenie kwiatów
– zbieranie śmieci
– zakręcanie kranu podczas mycia zębów
– korzystanie z materiałowych toreb
– śmiecenie
– zatruwanie środowiska
– kapiący kran
– telewizor włączony przez całą noc itd.

4. Ziemia skrywa w swoim wnętrzu wiele bogactw. Są to np. kamienie szlachetne, minerały, sól, węgiel, ropa naftowa. Są pod ziemią, więc ciężko się do nich dostać. Na zewnątrz Ziemia też jest pełna skarbów… Mogą to być kwiaty, chmury, liście, owady…
Wyruszamy z dzieckiem na spacer w poszukiwaniu skarbów ziemi. Dziecko dostaje listę skarbów skarby ziemi do odnalezienia i ołówek. Niektóre ze skarbów może zabrać do domu i zamoczyć w farbie, a później odcisnąć na kartce lub przykleić.
Powodzenia!

www.dzieckiembadz.pl

 

Zajęcia 17.04.2020

Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki”! Dziś proponujemy ćwiczenia gimnastyczne, do których wykorzystamy butelkę plastikową. Może być po wodzie, mleku lub innym napoju.
Przykłady ćwiczeń:
1. Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem. stojąc w miejscu.
2. Podrzuty butelki w górę i chwyt oburącz, jednorącz lub dowolnie .Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie w prawo, w lewo itp.
3. W siadzie skrzyżnym toczenie butelki po podłodze wyciągniętych ramionach
4. Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę.
5. W siadzie skrzyżnym, butelka na kolanach trzymana oburącz – wznos butelki w górę i głęboki skłon w przód.
6. Leżenie tyłem, butelka za głową w położeniu poziomym trzymana oburącz – jednoczesny wznos nóg i rąk i dążenie do spotkania stóp z butelką, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.
7. Leżenie tyłem, butelka między stopami pionowo, ręce wzdłuż tułowia – przeniesienie nóg za głowę /leżenie przewrotne/ i dotknięcie butelką podłoża. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy.
8. Siad skulny podparty, stopy na butelce – toczenie butelki palcami stóp w przód i w tył, następnie przetaczanie butelki między stopami od lewej do prawej, zwiększając stopniowo odległość.
9. Postawa, butelka leży na podłodze – różne formy przeskoków przez butelkę: obunóż i jednonóż w przód, w tył, w bok, z półobrotami.
10.,,Butelkowy pojedynek” – dzieci w parach (z rodzeństwem, rodzicem ) pojedynkują się na miecze – butelki, ale w taki sposób, aby nie dotknąć ciała przeciwnika – tylko butelka o butelkę.
11. Kręgle z butelek – jak zrobić? Link Tu: //tipy.interia.pl/artykul_8451,jak-zrobic-kregle-w-domu.html
Źródło: wesolyprzedszkolak.pl  

tipi.pl

Zajęcia 17.04.2020

Marlena Wojdak

1. Wykonaj pracę plastyczną – forsycja (zał 1,2)

Do wykonania pracy będą potrzebne: biała kartka format A4, żółta farba, brązowa farba, drucik kreatywny lub wycięty szablon kwiatu forsycji.
Na kartce za pomocą pędzla, patyka lub palca malujemy brązowe gałązki. Następnie drucik kreatywny wyginamy tak, aby powstał kwiat forsycji z czterema płatkami. Tak przygotowany stempelek maczamy w żółtej farbie i stemplujemy kwiaty na naszych gałązkach. Podobną pieczątkę można wyciąć z kawałka kartonu, ziemniaka lub słomki do picia napojów.
www.mojedziecikreatywnie.pl

2. połącz bociany z ich cieniami (zał 3)

3. Polecam również ciekawe zabawy:

https://ekodziecko.com/eksperyment-z-motylem
https://ekodziecko.com/motyl-cwiczenie-sprawnosci-dloni

Zajęcia 16.04.2020
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”
1. Posłuchajcie piosenki „Kwiatki – bratki”. Spróbujcie ją zaśpiewać razem z rodzicami. Link do piosenki tu: www.youtube.com/watch?v=KoAEIDEzG3Y

muzyka: B. Kolago
słowa: D. Gellner

Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.

Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.

Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.

Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
2. Rozmowa na temat piosenki:
Co ogrodniczka ma w koszyczku? Co wyrasta z nasion? Jakie kwiaty występowały w piosence? Co ogrodniczka trzyma? Do czego służy konewka? Co jest potrzebne roślinom do życia?
3. Nazwij narzędzia, które wykorzystuje się do prac w ogrodzie (plansza Załącznik 1). Klaszcząc w dłonie podziel na sylaby ich nazwy.

4. Zabawa ruchowa z recytacją wiersza H. Kruk „Świeci słoneczko jasne”:
Świeci słoneczko jasne – uniesienie rąk do góry
Wieje wiosenny wiatr – wymachy rąk nad głową
I każdy ma ochotę wędrować sobie w świat. – marsz w miejscu
Grzeje słoneczko jasne, – uniesienie rąk do góry i poruszanie dłońmi
Pada wiosenny deszcz, – przykucnięcie i stukanie palcami w podłogę
Urosną śliczne kwiaty, my urośniemy też. – powolne unoszenie do pozycji stojącej.
5. Wykonanie zadań w kartach pracy:
karta pracy nr 1 – dokończ rysować kwiatki po kropkach zgodnie z kierunkiem strzałek. Pokoloruj rysunek;
karta pracy nr 2 – połącz takie same kwiatki;
karta pracy nr 3 – dokończ rysowanie konewkę, pokoloruj ją. Narysuj szlaczki, zacznij rysowanie od kropek.
Żródła: pinterest.com, boberkowy-world.com

Zajęcia 16.04.2020
Marlena Wojdak
Dzień dobry Motylki

1. Na rozgrzewkę polecam pianino online.
Zagraj melodię „Wlazł kotek na płotek”. Instrukcja –

Pianinko znajdziesz tutaj: https://kidmons.com/game/piano-online/
2. Głodne gąsienice, uzupełnij powtarzające się rytmy.karta pracy rytmy

3. Propozycje zabaw ruchowych związanych z różnymi wiosennymi symbolami. zabawy ruchowe zał.3
Dziecko wybiera symbol i wykonuje proponowaną czynność.

Zbieraj biedronki
Rodzic przygotowuje wydruki biedronek i rozrzuca je na dywanie. Na sygnał zadaniem dziecka jest zebrać jak najwięcej uroczych owadów w określonym czasie.

Narysuj muszlę ślimaka
Dziecko otrzymuje kartkę i kredkę – musi samodzielnie narysować i ozdobić muszlę.

Zmoknij w deszczu
Do tej zabawy niezastąpioną pomocą będzie spryskiwacz. Rodzic delikatnie spryskuje „deszczem” dziecko. Radocha na maksa gwarantowana!

Pokop w ziemi
Zaopatrzcie się w folię ochronną lub stare gazety i duże pudełko wypełnione ziemią lub mąką z dodatkiem czarnej farby. Dziecko może przekopywać ziemię łopatką.

Uwij gniazdko
Potrzebne będą materiały do budowy gniazdek – nitki, sianko, źdźbła trawy, piórka. Dziecko powinno samodzielnie zbudować gniazdko.

Upoluj robaka
Rodzic wrzuca do miski żelki robaczki i daj dziecku pincetę. Niech zapoluje na ulubione przysmaki a przy okazji poćwiczy chwyt pęsetkowy. Można również użyć drucików kreatywnych lub kawałków papieru, bibuły.

Powodzenia!
www.panimonia.pl
www.pinterest.pl
www.dzieckiembadz.pl

Zajęcia 15.04.2020

Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki”!
1. Posłuchajcie opowiadania „O żółtym tulipanie” – M. Różyckiej.
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami.
Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
– Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od
klucza i zapukał.
– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.
Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit.
Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go …
I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna.
Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.
A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!
– Teraz już na pewno będzie wiosna!
2. Ułóż obrazki historyjki obrazkowej do opowiadania „O żółtym tulipanie’.

3. Pytania do opowiadania:
– Gdzie mieszkał mały tulipan?
– Kto go obudził pukaniem?
– Czy tulipan wpuścił do swojego domku słońce i deszcz?
– Co się stało, gdy słońce i deszcz weszli do jego domku?
– Kto zobaczył tulipana w ogródku?
4. Rodzic pokazuje dziecku planszę,

która przedstawia części, z jakich składa się tulipan. Wymieniają pokazując na planszy: korzeń, cebulka, łodyga, liście, kwiat. Wspólnie zastanawiają się co jest potrzebne roślinom do wzrostu i rozwoju?

5. Praca plastyczna „Bukiet z tulipanów”. Do wykonania pracy potrzebne będą: widelec, farby, pędzel, woda, kartka papieru. Widelec zanurzamy w farbie i odciskamy na kartce. Pędzelkiem malujemy łodygę i liście. Przykładowa praca:

 

Zajęcia 15.04.2020

Marlena Wojdak

1. Posłuchaj wiosennej piosenki.
https://youtu.be/LFPthrmErcY

Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gume i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Maszeruje wiosna…

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Maszeruje wiosna…

Odpowiedz na pytania dotyczące tekstu piosenki:
– Jak wygląda wiosna opisana w piosence?
– Co trzyma wiosna w ręce?
– Co się dzieje, gdy wiosna wzniesie kwiat?

2.Proponuję paluszkową zabawę rytmizującą do piosenki „Maszeruje wiosna” zał 1 (3)

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/03/ezgif.com-rotate.mp4?_=2

3. Nazwij wiosenne kwiaty. Opisz ich wygląd. Podziel ich nazwy na sylaby.

 

4.Rysuj po śladzie. Pokoloruj rysunek. zał.5

www.przedszkolankowo.pl
www.panimonia.pl

Zajęcia 14.04.2020
Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki”. Na dziś przygotowałyśmy dla Was zajęcia „Wiosna w ogródku”.
1. „Kwiatki Kasi” – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz P. Siewiera- Kozłowskiej.
Kasia kwiatki raz wąchała
– A psik! (Trzy wdechy nosem przed okrzykiem A psik!).
A wąchając tak śpiewała:
Tulipan, to pierwszy kwiatek.
Drugi kwiatek, to jest bratek.
Żonkil, to już trzeci kwiatek,
A stokrotka – czwarty kwiatek.
Hokus pokus! Policz sam!
Ile kwiatków razem mam?

Rodzic pyta dziecka:
Ile kwiatków ma Kasia?
Jaki kwiatek był pierwszy, drugi, trzeci …..?
2. Prezentujemy dziecku kwiaty wymienione w wierszu (załącznik 1) obrazki tulipana, bratka, żonkila, stokrotki – należy rozciąć). Układamy w kolejności, jaka jest w wierszu, liczymy kwiaty. Razem z dzieckiem nazywamy kwiaty.
3. Karta pracy – dyktando matematyczne ( załącznik 2 ). Przyjrzyj się uważnie obrazkom i powiedz, co na nich widzisz. Wytnij obrazki i naklej na kartce zgodnie z instrukcją:
– kwiaty przyklej na dole kartki,
– chmurki przyklej na górze kartki,
– słońce przyklej w górnym rogu kartki,
– jedną pszczółkę przyklej obok kwiatka, drugą pszczołę przyklej nad kwiatkiem.
4. Praca plastyczna „Wiosenny kwiatek”. Wykonaj kwiatka z papilota do babeczek (przykład na zdjęciu w załączniku 3). Potrzebne będą papiloty do babeczek, papier kolorowy zielony, klej kartka papieru.

Jeśli nie masz w domu papilotów do babeczek możesz zrobić tulipana z origami. Do wykonania tej pracy potrzebne będą koła wycięte z kolorowego papieru czerwonego i zielonego. Przykładowa praca w załączniku 4 na zdjęciu.

Link do wykonania kwiatów z papilotów do babeczek: http://kusiatka.blogspot.com/2019/04/kwiaty-z-muffinek.html#
Źródła: pinterest.com, kolorujemy.pl, pixers.pl

Zajęcia 14.04.2020

Marlena Wojdak

Dzień dobry Motylki)

1. Po czym możemy poznać, że jest wiosna?
Obejrzyj ilustrację i odpowiedz na pytanie. (zał. 1)

2. Wykonaj karty pracy.
– Połącz w pary takie same obrazki karta pracy 1
– Policz i narysuj tyle kresek, ile przedmiotów jest w danym zbiorze. karta pracy 2
– Otocz pętlą te obrazki, które przedstawiają zwiastuny wiosny. karta pracy 3

3. Wiosną często na niebie można zaobserwować tęczę. Nam tęcza posłuży do zabawy z rymami. Karty z tęczą należy wyciąć i przeciąć na pół, wymieszać, a następnie połączyć rymujące się nazwy obrazków. zał 5
www.przedszkolankowo.pl

 

Zajęcia 10 kwietnia
Marlena Wojdak

1. Posłuchaj wiersza D. Góry „Już niedługo Wielkanoc”, odpowiedz na pytania.

„Już niedługo Wielkanoc”

Wiosna w pełnej krasie, ciepło, jasno wszędzie,
już niedługo w każdym domu świętowanie będzie.
Rzeżucha wyrośnie i zakwitną bazie,
już niedługo będą święta, czekamy na razie.
Przykica zajączek, zabeczy baranek,
kurczaki przyniosą kosz pełen pisanek.
Zrobimy święconkę w tym właśnie koszyku
i do niego powkładamy pyszności bez liku.
Ale nim nadejdzie ta Wielkanoc wreszcie,
palmy piękne, kolorowe trzeba zrobić jeszcze:
gałązki i bazie, kwiatki bibułowe,
związać mocno i przyczepić wstążki kolorowe

– Jak ludzie przygotowują się do Świąt Wielkanocnych?
– Czym dekorują swoje mieszkania?
– Co zanosi się w koszyczku do święcenia?
– Jakie znają zwierzęta związane z tymi świętami?
– Jak można udekorować jajka?
– Co to jest palma wielkanocna?

2. Posłuchaj piosenki „Śmigus – dyngus” zał 1

Śmigus-dyngus wodą chlapie
muzyka: Adam Skorupka
słowa: Dorota Gellner
1. Śmigus-dyngus wodą chlapie!
Wodą chlapie, wodą chlapie.
Uciekajmy, bo nas złapie!
Bo nas złapie, bo nas złapie.
Śmigus-dyngus wodą pryska!
Wodą pryska, wodą pryska.
Gdy jest blisko ? pryska z bliska!
Pryska z bliska, hej!
Ref.: Śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus mokry jest!
2. Śmigus-dyngus wodą leje!
Wodą leje, wodą leje.
My piszczymy, on się śmieje!
On się śmieje, on się śmieje.
Śmigus-dyngus wodą chlapie!
Wodą chlapie, wodą chlapie.
Uciekajmy, bo nas złapie!
Bo nas złapie, hej!
Ref.: Śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus-dyngus ta ra ra,
śmigus mokry jest!

3. Pokoloruj
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/smigus-dyngus/

Zajęcia 10.04

Magdalena Kieszek

Drogie „Motylki”! Propozycje różnych zabaw na czas świąt znajdziecie tu: tylkodlamam.pl/proste-zabawy-wielkanocne. A dzisiaj karty pracy do ćwiczeń. Każdy może wybrać coś dla siebie.. Ćwiczymy wycinanie nożyczkami, układamy puzzle z obrazków, które wcześniej trzeba rozciąć, szukamy drogi w labiryncie, rysujemy po śladzie, a nawet możecie przeczytać wielkanocne opowiadanie razem z rodzicami. Miłej pracy!
Załącznik 1 – rozetnij obrazek wzdłuż linii i ułóż świątecznego baranka.

zał.1
Załącznik 2 – pomóż odnaleźć kurczaczkowi drogę do zajączka, a zajączkowi do pisanek.

labirynt
Załącznik 3 – rozetnij i ułóż obrazek owieczki.

owieczka
Załącznik 4 – rysuj po przerywanych kropkach zajączka i pokoloruj go w dowolny sposób.

zajączek
Załącznik 5 – przeczytaj wspólnie z rodzicami opowiadanie „Kartki wielkanocne”- Ty czytasz obrazki, a rodzic tekst.

Żródło: pl.pinterest.com

 

 

Zajęcia 9 kwietnia
Marlena Wojdak
1. Wysłuchaj “Bajeczki wielkanocnej” A. Galicy zał 1

2. Wykonaj zajączka

Do wykonania zajączka potrzebne będą:
– styropianowy kubeczek
– druciki kreatywne
– pompon
– gotowe oczy
– kolorowy papier, klej, nożyczki, mazak

Powodzenia!
Zajęcia 9 kwietnia
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki’.
1.Zapraszamy do wspólnego śpiewania piosenki „Święta – biją dzwony”.
Link do piosenki: www.youtube.com/watch?v=fLGHjBXHxG0
1. Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,
wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref:
Święta, święta biją dzwony, każdy dzwon
jak roztańczony, tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim bam bom, bim bam bom.

2. Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,
tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.
Wszyscy poważni są tego ranka,
niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref:
Święta, święta biją dzwony, każdy dzwon
jak roztańczony, tańczy, tańczy każdy dzwon,
bim bam bom, bim bam bom.
2. Rozwiązywanie świątecznych zagadek:
Link tu: www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc
3. Karta pracy do wykonania w karta pracy09 Rozetnij nożyczkami wszystkie obrazki. Ułóż w następującej kolejności:
a) pisanki od najmniejszej do największej;
b) zajączki od największego do najmniejszego;
c)kurczaczki w dowolnej kolejności rosnąco lub malejąco.
Przyklej na kartce.
4. Zabawa na koniec. Ułóż zabawkową pisankę. Wykorzystaj do tego zabawki i inne przedmioty(przykład w załączniku nr 2 na zdjęciu), np.: samochody, klocki, sznurki, słomki, piłki, puzzle, itp..

Żródło: pl.pinterest.com

Zajęcia 8 kwietnia
Magdalena Kieszek

Propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych, które można wykonać razem z dzieckiem w domu. Miłej zabawy!
www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Zajęcia 8 kwietnia
Marlena Wojdak

1. Policz i narysu tyle kresek, ile jest przedmiotów w zbiorze. zał.1

2. Rysuj po śladzie, pokoloruj. (zał 2,3,4)

Karta-pracy zał 2

Karta-pracy zał 3

Karta-pracy zał 4

3. Pęknięte jajo–rozcinamy duży szablon jajka na kilka elementów i chowamy je w pokoju. Dzieci szukają fragmentów, a następnie układają je w całość na dywanie. Dzieci z pomocą rodziców sklejają pisankę taśmą klejącą.

4. Zajączkowe rytmy – rodzic układa zajączki z zachowaniem rytmicznej regularności, dziecko układa według wzoru dostrzegając rytm Rytmiczne_zajaczki zał 5

5. Zajączek ze skarpetki – zobacz i spróbuj wykonać z rodzicami.
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

https://dzieckiembadz.blogspot.com/2017/04/wielkanocne-zabawy-matematyczne.html – wielkanocne zabawy matematyczne m.in. rytmy, przeliczanie

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-3.jpg

Zajęcia 7 kwietnia
Marlena Wojdak
1. Zachęcam do zrobienia obrazka kolorowej pisanki. Potrzebna będzie ramka, kolorowy papier, klej, nożyczki, szablon jajka, dwie białe kartki techniczne.
1. Przygotuj wszystkie materiały.
2. Przytnij kartki techniczne do wymiaru ramki.
3. Wytnij w jednej z kartek technicznych kształt jajka.
4. Kolorowe kartki potnij na małe kawałki (lub zrób wydzierankę)
5. Na białej kartce przyklej papierowe puzzle.
6. Połóż kartkę techniczną z wyciętym jajkiem na wyklejankę i zamknij pracę w ramkę. (zał 1)

www.twojediy.pl

2. Baranek – pokoloruj, wyklej watą (obrazki do wyboru)

Baranek wielkanocny kolorowanka

Zajęcia 7 kwietnia
Magdalena Kieszek
Temat na dziś: Matematyczne zabawy z pisankami
Wydrukujcie szablony jajek na różnych kolorach kartek (np. zielony, niebieski, czerwony). Wytnijcie jajka. Będą służyły jako liczmany. Koszyki również należy wydrukować w takich kolorach jak jajka. (Szablon jajek i koszyka w zał.1zał.2)

A oto propozycje zabaw matematycznych, do których można wykorzystać wycięte szablony kolorowych jajek.
Doskonalenie umiejętności liczenia.
Zad. 1 W niebieskim koszyku umieść dwa jaja zielone i dwa jaja czerwone. Ile wszystkich jajek jest w koszyku? (Instrukcja w Załączniku nr 3)

Zad. 2 Umieść w czerwonym koszyku trzy rożne jajka, w koszyku niebieskim umieść dwa jajka. Policz ile jest wszystkich jajek w dwóch koszykach.(Instrukcja nr 4)

To zadanie można wykorzystać też do ćwiczenia działania na odejmowanie, np.: umieść w koszyku pięć jajek, zabierz trzy. Ile jajek zostało?
Klasyfikowanie przedmiotów.
Zad. 3 W koszyku niebieskim umieść jaja niebieskie, w koszyku zielonym jaja zielone, itp… Policz, ile jest jajek w każdym koszyku? (Załącznik nr 5)

Pisankowe rytmy.
Zad. 4 Układamy jajka według wzoru: jajko czerwone – jajko niebieskie, jajko czerwone, jajko niebieskie…… jakie będzie kolejne? Zadanie dla dziecka dokończyć układanie jajek. Dziecko odczytuje ułożony rytm. (Załącznik nr 6)

Następny rytm układanie jajek: jajko zielone, zielone – jajko czerwone, jajko zielone….? (Załącznik nr 7) Odczytujemy ułożony rytm.

Można dołożyć jeszcze jakiś przedmiot do układania, np kredkę .: jajko czerwone, jajko czerwone, kredka, jajko czerwone, jajko czerwone…? (Załącznik nr 8)

Odczytujemy ułożony rytm.
Szablony jajek można wykorzystać do rysowania na nich różnych szlaczków lub ozdobić w dowolny sposób i stworzyć z nich pisanki. Miłej pracy i zabawy!

Zajęcia 6 kwietnia

Magdalena Kieszek

Temat: Pisanki, pisanki jajka malowane
1. Zbliżają się Święta Wielkanocne. Malowanie i ozdabianie pisanek, to jedna z tradycji tych świąt. Na początek posłuchajcie piosenki pt. „Kurka i pisanki”.
2. Teraz trochę aktywności ruchowej. Proponuję zabawę – Wyścig z jajkiem.
Potrzebna będzie łyżka i jajko, najlepiej drewniane lub plastikowe. Wyznaczamy start i metę. Przenosimy jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Możemy się ścigać z drugą osobą lub mierzyć czas. Można poruszać się w dowolny sposób, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na palcach, na piętach, dodać przeszkody, które trzeba ominąć, itd.
3. Rysowanie kurczątka według wiersza: (instrukcja w zał.1)

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (rysujemy kółko)
główkę brzuszek wychyliło. (rysujemy drugie kółko mniejsze – głowę)
Na dwie nóżki wyskoczyło, (dorysuj dwie kreski do brzuszka)
czarne oczko otworzyło, (dorysuj kropkę)
Dziobek mały rozchyliło, (dorysuj dziobek)
że jest głodne zakwiliło.
4. Zabawa masaż relaksacyjny: Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni: Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach – uderzenia paluszkami kropki. Była też w paseczki – rysujemy paseczki. I w wesołe krateczki – rysujemy krateczkę. Ta w malutkie ślimaczki – rysujemy ślimaczki. I żółciutkie kurczaczki – rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek. Cii… wiosna, wiosna ach to ty! – całymi dłońmi.
5. Karty pracy (w załącznikach):
a) Pokoloruj pisankę kredkami lub pomaluj farbami (zał.2);
b) Rysuj szlaczki na pisance po śladzie (zał.3);
c) Połącz takie same obrazki (zał.4);
d) Labirynt z pisankami (zał.5).

Marlena Wojdak

Witam, zachęcam dziś do aktywności fizycznej.
Polecam kilka zabawnych ćwiczeń.

1. Dziecko wybiera kolorową kartę z zadaniem do wykonania i prezentuje dane ćwiczenie. Wielkanocne karty ruchowe zał 1

2. Kolorowe zajączki – przygotowujemy karty i za pomocą taśmy przyklejamy je do podłogi w dowolnej kolejności. Wypowiadamy głośno nazwy kolorów i prosimy, żeby dziecko na nie skoczyło. Zajaczki_do_skakania zał 2

3. Wyścig z jajem – potrzebna będzie drewniana lub zwykła łyżka i jajko. Wyznaczamy start i metę i prosimy, żeby dziecko przeniosło na łyżce jajko w taki sposób , aby nie spadło.

Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Źródło: www.dzieckiebadz.pl

Zajęcia 3 kwietnia

Magdalena Kieszek

Drogie „Motylki”! Propozycja na dziś, to „Tulipany z ziemniaka”.
Wystarczy przygotować 2-3 ziemniaki, farbę, pędzel, wodę, kartkę papieru. Poproście rodziców, aby z ziemniaka wycieli kształt główki tulipana. Następnie wyciętą cześć należy zanurzyć w farbie i odcisnąć na kartce. Jeszcze trzeba dorysować łodygę i liście i gotowe! Miłej pracy!

 

Zajęcia 3 kwietnia

Marlena Wojdak

Witajcie “Motylki”

1. Na początek rozgrzewka, kilka ruchowych ćwiczeń.

Zaproś do zabawy mamę, tatę, siostrę lub brata.
Zabawy z piłką:
– rzuty w parze
– rzuty do celu
– podrzucanie
– nauka kozłowania

“Spacer po ścieżce”- K. Wlaźnik, ustawiając stopę za stopą spacerujemy wzdłuż skakanki lub przyklejonej taśmy np. malarskiej, uważając by nie spaść na ziemię.

“Nie zgub woreczka” – spacer z woreczkiem gimnastycznym na głowie, ramieniu, stopie, plecach (na czworaka)

“Rzut do kosza’ – rzut woreczkiem gimnastycznym do celu.

2. A teraz odpocznij słuchając śpiewu wiosennych ptaków.


3. Posłuchaj wiersza “Zwierzęta i ich domy”.

Każdy przedszkolak swój dom ma,
o tym wie przecież każdy z nas.
Zwierzęta także swoje domki posiadają
i o nich dzisiaj przedszkolaki porozmawiają.
Lisy i borsuki nory swoje w ziemi wykopują,
i tam cały czas przesiadują.
Także kret pod ziemią się chowa,
ale jego domku nic zobaczyć nie zdoła.
Przedszkolaki jedynie mogą zaobserwować,
kretowisko co na trawie rano się pojawiło.
To oczywiście sprawka jest kreta,
co kopce swoje po trawnikach ciągle „rozsiewa”.
Jeże kolczaste pod stertą liści legowiska swoje mają,
więc podczas jesiennych porządków wszyscy uważają,
by żadnego jeża przypadkiem nie skrzywdzić,
gdy liście ktoś sprząta w parku czy na swoim ogrodzie.
W ulach natomiast pszczoły zamieszkują
i tam pyszny miodek całe lato nam szykują.
Niedźwiedzie gawry swoje mają,
i zimę całą w nich przesypiają.
Ruda wiewiórka w dziupli się chowa,
czasami przedszkolak na spacerze ją może spotkać.
Ptaki natomiast gniazda swoje wiją,
a nasze pieski budy swoje mają.
I tak przedszkolaki poznały,
domy zwierząt, które gdzieś się przed nami pochowały.

1. Obejrzyj obrazki i nazwij zwierzęta – lis, wiewiórka, niedźwiedź, kos, pies, pszczoła, jeż, borsuk, kret.

2. Obejrzyj obrazki domów i nazwij ich mieszkańców.

3. Wykonaj zadanie na karcie pracy – połącz zwierzęta z ich cieniami, nazwij zwierzęta.

karta pracy zwierzęta

 

Zajęcia 2 kwietnia

Magdalena Kieszek

Wiosenny ogródek
Drogie „Motylki” propozycja na dziś – zakładamy wiosenny ogródek.
Wiosna to czas, kiedy chętnie otaczamy się roślinami. Drodzy Rodzice możecie stworzyć razem ze swoimi pociechami wiosenny ogródek. Wystarczy trochę miejsca na kuchennym parapecie, słoik, woda, kawałek gazy, cebula lub ziarenka fasoli. Można też wykorzystać doniczkę wypełnioną ziemią. To ciekawe doświadczenia dla dziecka obserwować, jak z małego ziarenka powstaje roślinka. Do uprawiania wiosennego ogródka można wykorzystać też owies, rzeżuchę, kiełki, czy zioła. Pamiętajmy też o regularnym podlewaniu, bo do prawidłowego wzrostu rośliny potrzebują światła i wody. No i oczywiście będzie można je dodać do kanapek lub innych potraw, bo to same witaminki:))

Zajęcia zdalne 02.04

Marlena Wojdak

Witajcie “Motylki”

1. Posłuchaj opowiadania “Domowi ulubieńcy” , odpowiedz na pytania. zał 1
2. Nazwij zwierzęta, opisz ich wygląd, podziel ich nazwy na sylaby zał 2
Pies
Kot
Cho – mik
Świn – ka mor – ska
Pa – pu – ga
Ryb – ka
Kró – lik
Ka – na – rek

3. Zobacz jak wyglądają domy zwierząt. Powiedz kto w nich mieszka. zał 3
4. A teraz trochę matematyki… Wykonaj polecenia.zał 4 matematyka

Miłej pracy!

Zajęcia zdalne 01.04

Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki”! Witajcie, Humory dopisują? To zapraszamy do zabawy
Temat na dziś: „W gospodarstwie”.

1. Na pewno większość z Was i Waszych Rodziców zna piosenkę o trzech kurkach. Zapraszamy do wspólnej zabawy przy piosence „ Wyszły w pole kurki trzy” . link: www.youtube.com/watch?v=i2-YUurj8jY
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
raz dwa! raz dwa! W pole szły.
A pod stogiem ziarnka są,
zjadły kurki ziarnek sto.
Myśli sobie każda kurka:
„Po co wracać na podwórko?
Smaczne ziarnka tutaj są,
nie na próżno więc się szło”.
Chłop szedł miedzą do swej wsi
i zobaczył kurki trzy.
Krzyknął: „Pozwól kurze grzędy,
ona wnet Ci wlezie wszędy!”
Klasnął w dłonie: raz, dwa, trzy
i wypłoszył kurki trzy!

6. Teraz zabawa słowna – Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

3. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku”. Zaproście do zabawy rodzeństwo, mamę lub tatę. Przebieg: Uczestnicy biegają w tempie granym na. na łyżkach stołowych. Zatrzymują się i na hasło: Pieski – chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki – biegną, zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty – stają na jednej nodze i naśladują pianie koguta.
Teraz trochę trudniejsze zadanie, ale…. Nie dla Was. Poradzicie sobie z zagadkami bez żadnego trudu! Zagadki o zwierzętach w gospodarstwie:
Zagadka o krowie
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.

Zagadka o kurze
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.

Zagadka o kogucie
Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych, swoim kukuryku!

Zagadka o świni
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.

Zagadka o koniu
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano.

Zagadka o kaczce
Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.

Zagadka o kocie
Zagdaka to będzie nie długa,
wlazł sobie na płotek i mruga.

Zagadka o psie
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka.
Brawoooo! Prawda, że to nie było trudne??
Jeszcze zapraszamy Was do wykonania zadań na kartach pracy, które są dostępne w załącznikach

1. Nazwijcie, zwierzęta, które żyją w gospodarstwie na wsi. (załącznik plansza).

2. Połączcie w pary takie same zwierzęta (załącznik karta pracy)

Do pobrania: Połącz takie same.doc
3. Wyklejcie kontury sylwety świnki kawałkami papieru w kolorze różowym lub pomalujcie ją farbą.

Do pobrania: świnka
4. I praca dla chętnych na później… wykonajcie świnkę z papierowych talerzyków (przykład na zdjęciu w załączniku).


Miłej pracy! Czekamy na zdjęcia! Pa pa!!!

Zajęcia zdalne 1.04
Marlena Wojdak
1.Witajcie „Motylki”)) Na początek posłuchajcie pięknej wiosennej piosenki
zał. 1 wiosenka

Długi czas wiosenko miła,
gdzieś w dalekich krajach byłaś.
Dzisiaj pięknie wystrojona
wracasz tutaj do nas.
Ref. A my witamy cię piosnką wesołą,
witamy tańcem, witamy wierszami.
Tak się cieszymy, wiosenko zielona,
że długo zostaniesz tu z nami. (2x)
Boćki krążą nad stodoła,
świergot wróbli słychać wkoło.
Nad polami śpiew skowronka,
wreszcie przyszła wiosna.
Ref. A my witamy cię piosnką wesołą,
witamy tańcem, witamy wierszami.
Tak się cieszymy, wiosenko zielona,
że długo zostaniesz tu z nami. (2x)
Ziemia w zieleń przystrojona,
przebiśniegi w lesie rosną.
I przylaszczki i pierwiosnki
chcą powitać wiosnę.

2. Posłuchaj odgłosów zwierząt – gęś, indyk, kogut, krowa, kruk.

,

,

,

,

3. Wykonaj karty pracy, pokoloruj pszczołę, krowę i owcę i te produkty, które otrzymujemy dzięki nim.

Do pobrania:

karta pracy nr 7

karta pracy nr 8

karta pracy nr 9
4. Wykonaj pracę plastyczną “Krowa”

Zajęcia zdalne 31.03
Marlena Wojdak
Witajcie “Motylki”, dzisiaj poznacie pszczółkę)

1. Posłuchaj piosenki o pszczółce.

PSZCZÓŁKA
Pszczółka śpi w ogrodzie
raz, dwa, trzy
ubrudzona w miodzie
raz, dwa, trzy

ref. My dokoła niej chodzimy
i się wcale nie boimy
raz ,dwa, trzy i raz ,dwa ,trzy

2. Pszczółka się zbudziła
raz, dwa ,trzy
nóżką poruszyła
raz, dwa ,trzy
ref. Kogo dotknie mała pszczoła
musi tańczyć z nią dokoła
raz, dwa, trzy i raz ,dwa, trzy.

2. Zobacz jak wygląda domek pszczoły 2 pszczoła ul

3. Posłuchaj bajki o odważnej pszczole.

Bajka o odważnej pszczole
Pewnego dnia Michał wyszedł z tatą na podwórko. Tata siedział na ławce i czytał gazetę, a chłopczyk ba¬wił się w piasku. Nagle Michał zobaczył pszczołę i zaczął rozpaczliwie krzyczeć, tata zerwał się, podbiegł do synka.
– Ona chce mnie ugryźć! Boję się jej! – krzyczał malec.
– Znam pewną historię – powiedział tata. Wziął chłop¬ca za rękę, posadził na kolana i zaczął opowiadać.
Dawno, dawno temu małe pasiaste owady ze skrzydełka¬mi były bezbronne, miały skrzydełka, tak jak motyle ale nie posiadały żądeł. Cały czas ciężko pracowały. Latały do kwiatków, zbierały nektar i robiły z nich miód. Zbio-ry miały być pożywieniem dla wszystkich pszczółek na długie, zimowe dni. Pracowite pszczoły zbierały miodek, składały go w ulu i ciągle starały się powiększać zapasy, ani chwili nie odpoczywały.
W tym czasie ludzie mieszkający niedaleko pszczół od¬kryli słodką tajemnice owadów i urządzali na pszczele ule złodziejskie napady.
Biedne, bezradne pszczoły nie mo¬gły się obronić, ciągle traciły swoje zapasy i nie miały nic do jedzenia na nadchodzącą zimę. Pszczele dzieci płaka¬ły z głodu.
Płacz poruszył serce małej, wrażliwej pszczółki imie¬niem Tina, która postanowiła udać się do Królowej i walczyć w imieniu wszystkich pszczół. Zaproponowa¬ła Królowej przygotowanie obrony ula. Jednak Królowa wiedziała, że pszczoły w tej walce są z góry przegrane, bo nie mają broni, która pozwoliłaby im wygrać. Tina była zrozpaczona.
– To nie ma żadnego wyjścia?! Musimy się poddać?! – wykrzyknęła.
– Jest jedno wyjście. Daleko stąd, na końcu świata mieszka Królowa Przyrody. Do niej należy się udać i pro¬sić o pomoc, ale ty jesteś malutka, słaba, nie dasz sobie rady, tam nikomu nie udało się dotrzeć. Nie wyruszaj, nie chcę, żeby ciebie spotkał taki sam los! – powiedziała Kró¬lowa Pszczół.
– Ależ królowo, muszę wyruszyć w drogę, inaczej wszy¬scy zginiemy! – odpowiedziała odważna pszczółka.
Następnego dnia pszczółka wyruszyła w podróż, prze¬mierzała każdego dnia wiele kilometrów, unikała wie¬lu niebezpieczeństw. Odpoczywała tylko przez chwilę, bo wiedziała, że musi zdążyć przed zimą. Po kilku mie-siącach ciężkiej podróży dotarła do Królowej Przyrody i poprosiła ją o pomoc.
Dobra Królowa ulitowała się nad pszczółkami i posta¬nowiła dać im czarodziejską różdżkę, po dotknięciu której każda pszczółka otrzymywała żądło do obrony, ale po¬wiedziała Tinie:
– Przekaż pszczółkom, że tego żądła będą mogły użyć tylko w obronie i tylko raz. Po jego użyciu pszczółka stra¬ci życie. Wybierzcie ze wszystkich pszczół te, które są od¬ważne, nazwijcie je żołnierzami, niech one bronią ula, gdy inne pszczółki będą pracować.
Od tego czasu każda ciężko pracująca pszczółka miała broń, ale pamiętając przestrogę Królowej Przyrody, mo¬gła go użyć tylko w obronie. To pomogło pszczółkom obronić swoje zapasy przed ludźmi…
– Dobrze, że mi opowiedziałeś o Tinie, już się jej nie boję, już teraz wiem, że ona mi nie chce zrobić krzywdy, tylko się broni – powiedział Michał.
– Zobacz, ona tam jeszcze jest, nie może wydostać się z piaskownicy, podaj jej patyk – zawołał tata.
I chłopiec podał patyk. Pszczółka wspięła się na niego i odfrunęła.
– Leć, Tina, do pszczółek i powiedz im, że się już ich nie boję i nie zrobię im krzywdy – wołał chłopiec za od¬latującą pszczołą.
Tak to mały chłopiec zrozumiał, że pszczółka nie jest wrogiem ludzi i nie
trzeba się jej bać.

Bogumiła Antkowiak¬
4. Wykonaj pracę plastyczną. (zał 3, 4)  

Tło to odbitka z folii bąbelkowej.
Narysuj 5 lub 6 pszczół.
Przyklej brzuszki – wycięte elementy. Dorysuj pszczole czarnym mazakiem – czułki, paski, skrzydełka.

5. Posłuchaj muzyki relaksacyjnej:muzyka relaksacyjna brzask

Zajęcia zdalne 25 marca -30 marca 2020 r.
Opracowała: Magdalena Kieszek
25 marca 2020 r.
Bociany – zwiastuny wiosny
Czy ktoś już widział ptaki wracające do nas z ciepłych krajów? To znak, że nadchodzi wiosna! Skowronek, żuraw, bocian, a może jaskółka – które będą pierwsze, a które dotrą do nas jako ostatnie? Jednym z pierwszych zwiastunów wiosny jest bocian, który drogę powrotną z Afryki do naszego kraju rozpoczyna już w połowie lutego. Zapraszamy do wspólnej zabawy! Proponujemy wykonać pracę plastyczną nt. „Bocian” różnymi technikami, np.: metodą origami, z wykorzystaniem papierowych talerzyków, płatków kosmetycznych, kontury bociana można wykleić plasteliną, kulkami z bibuły lub pestkami słonecznika i dyni, itp… Sposobów jest dużo, a zabawa i satysfakcja gwarantowana!:))) Zachęcamy dzieci i rodziców do dzielenia się swoimi dziełami na naszym profilu. Pozdrawiamy:)))!!!

26 marca 2020 r.
Zabawa „Tor przeszkód”
Wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi! Zabawa rozwija sprawność całego ciała – siłę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.

27 marca 2020 r.
Witamy Motylki!!!
Na dzisiaj proponujemy takie oto zabawy…
Temat: „Kwiaty pod śniegiem”.
Rodzic czyta dziecku wierszyk B. Formy pt.: „Przybycie wiosny”:
Spojrzał w okno mały Paweł,
A w ogrodzie wiosna,
świeżą trawkę, przebiśniegi
W koszu nam przyniosła.
Obudziła pąki kwiatów
W parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
O śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka
Garść ciepłych promieni
Gdy ogrzeję nimi ziemię,
Świat się zazieleni.
Na podstawie tekstu rodzic zadaje dziecku pytania. Próbujemy razem na nie odpowiedzieć.
1. Kto przyszedł do ogrodu Pawła?
2. Co przyniosła w koszyku Pani Wiosna?
3. Czym ogrzała ziemię?
Następnie wykonujemy kartę pracy „Zwiastuny wiosny”. Polecenie brzmi: Znajdź takie same obrazki i połącz je w pary. Do pobranie: karta pracy 1
A teraz kolejny punkt zabawy… praca z obrazkiem. Rodzic razem z dzieckiem ogląda obrazek przedstawiający przebiśnieg (w załączniku). Poproście swoje dzieci, aby powiedziały czy znają ten kwiat (na pewno będą wiedziały:)) i zapytajcie: Jak się nazywa?, Jak wygląda?, Dlaczego przebiśnieg?, Czy wolno go zrywać? (jest pod ochroną).
I na koniec dla chętnych praca plastyczna według instrukcji (sposób wykonania załączony na karcie pracy).
Życzymy miłej zabawy!

30 marca 2020 r.
Dzień dobry! Motylki temat na dziś: „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”

1. Zabawa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.
Kiedy słonko jasno świeci,
na wycieczkę idą dzieci.
Ide ja, idziesz ty, kaczki, koty, kury, psy.
Kaczka : kwa, kwa, kwa. (dzieci naśladują głosy kaczki)
Kotek : miau. (dzieci naśladują głos kotka)
Kura : ko, ko, ko. (dzieci naśladują głos kury)
A piesek: hau. (dzieci naśladują psa).
2. Słuchanie piosenki ,,Dziwne rozmowy”.
I. W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!
II. Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!
III. Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewa?
to ona: kra, kra kra!
IV. Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!
3. Rozmowa kierowana treścią utworu. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu piosenki: Jakie zwierzęta występowały w piosence?, Gdzie one mieszkały? Następnie pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający wiejską zagrodę (w załączniku). Pytamy: Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Które zwierzęta mają cztery, a które dwie nogi?

4. Zabawa ruchowa „Małe świnki”. Dziecko chodzi na czworakach po pokoju. Na sygnał (np. klaśnięcie w dłonie) zatrzymuje się i naśladuje odgłosy, jakie wydają świnki.
5 Zadanie z kartami pracy- instrukcja wykonania jest umieszczona na karcie. Do pobrania: karta pracy 1.doc
6. Zachęcamy do wspólnego śpiewania piosenki „Dziwne rozmowy” wspólnie z dziećmi. www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

Zajęcia zdalne 25-30 marca 2020 r.

Opracowała: Marlena Wojdak

Zajęcia 30.03.2020 r.

Temat: Wiosenne powroty.

1. Poznajemy ptaki wracające do kraju wiosną, obejrzyj ilustracje jaskółki, skowronka, słowika. Powiedz jak wyglądają, gdzie mieszkają.
Podziel ich nazwy na sylaby:
ja-skół-ka
sko – wro – nek
sło – wik
Przelicz ich pisklęta.
2. Dokończ zdanie – Ptaki odlatują jesienią do ciepłych krajów, ponieważ…
3. posłuchaj śpiewu ptaków ( zał. Śpiewające ptaki- dostępny na stronie internetowej przedszkola, zakładka zajęcia, motylki), kliknij, aby posłuchać ptaszka.
4. Odgadnij zagadki.

– Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,
A po nasze żabki przybył aż z Afryki. – Bocian

– Wzbija się w niebo śpiewak malutki,
Z góry przesyła wiosenne nutki,
A każda nuta dźwięczy jak dzwonek,
I już wiadomo, że to … skowronek

– Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku… – kukułka

– Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem.
Przylatuje wiosną, aby uciec latem – jaskółka

5. Ćwiczenie oddechowe „Ptasie piórka’
– Zdmuchuj kolorowe piórka z dłoni.
– Podrzucaj piórka do góry i dmuchaj na nie, by jak najdłużej utrzymały się w powietrzu.

SŁOWIK

JASKÓŁKA (1)

SKOWRONEK

Zajęcia 27 marca 2020 r.

Polecam kilka atrakcyjnych i kolorowych aktywności. „Zakręcone zabawy” to ciekawy sposób na miło spędzony czas. Nauka przez zabawę. Przedstawiam kilka propozycji zabaw dla Państwa dzieci. Można je dowolnie modyfikować.

1. Na kartce w formacie A3 lub A4 rysujemy dowolny kształt np. kwiat, serce, słońce. Dziecko układa nakrętki na narysowanych krawędziach.
2. Dziecko może też układać nakrętki w zbiory kolorystyczne, w ten sposób uczy się klasyfikować.
Może również układać po kilka zakrętek w zbiorze, np. po 4. W ten sposób uczy się liczyć.

3. Stempelki z kolorowych zakrętek. Ćwiczymy sprawność manualną.
4. Układamy rytmy wg. wzoru, kształtujemy zdolności matematyczne.
5. Na podłodze rozkładamy szarfy, wstążki lub kolorowe paski w kształcie figur geometrycznych. Dziecko układa na nich zakrętki. Poznaje figury i kształty.

Miłej zabawy.

Zajęcia zdalne 26 marca 2020 r.

Temat: Oznaki wiosny.

1. Posłuchaj piosenki „Wiosenna poleczka” (zał. 1)

„Wiosenna poleczka”

1. Białej zimy nie ma już,
za to wiosna jest tuż, tuż.
Słonko mocniej grzeje świat,
wrócił do nas bocian chwat.
2. Chociaż jeszcze pada deszcz,
na przechadzkę wyszedł jeż
i zadziera w górę nos,
słysząc stamtąd ptaka głos.
3. Dziś w ogródku wielki ruch,
kopie grządki chłopców dwóch,
a nad nimi muszki dwie
w chowanego bawią się.
4. Hejże, dzieci! Nadszedł czas,
by w zielony ruszyć las
i usłyszeć „stuku-puk”,
jak pan dzięcioł dziobie buk.

2. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

Pobaw się z mamą lub tatą – stańcie naprzeciwko siebie, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera, powtarzaj rymowankę.

Gdy wiosna nadchodzi,
Często bywa tak –
że raz świeci słońce,
to znów pada śnieg,
deszcz lub wieje wiatr.

3. Odgadnij zagadkę

Mleka nie piją i nie biegają
I – jak to kotki – futerka mają
Lecz dziwna sprawa – na drzewie rosną
Szare, puchate…
I tylko wiosną!!!

4. Wykonaj zadanie – zał. 2

Ile gałązek z baziami jest w pierwszej pętli? Ile gałązek jest w drugiej pętli? W każdej kolejnej pętli narysuj o jedną gałązkę z baziami więcej.

5. Wykonaj pracę plastyczną „Wierzbowe bazie” (zał. 3)

Pokoloruj rysunek wazonu.
Zrób kulki z waty.
Przyklej kulki na rysunkach bazi.
Wytnij obrazek.

Powodzenia!!!

Do pobrania piosenka do zajęć z dnia 26 marca 2020 r.: zał. 1 – piosenka

Zał. nr 2 i 3 karty pracy

Zajęcia 25 marca 2020 r.

A może trochę twórczej aktywności przy wiosennym śniadaniu?

Ogólnopolska akcja „Dzieci uczą Rodziców” (marzec 2020 r.)

Dzień Kobiet (marzec 2020 r.)

„W marcu jak w garncu” (marzec 2020 r.)

Kącik matematyczny (styczeń 2020 r.)

 

Świąteczne pierniczki (grudzień 2019 r.)

 

Święto Pluszowego Misia (listopad 2019 r.)

 

Jesienne sowy (listopad 2019 r.)

Poznajemy figury geometryczne (listopad 2019 r.)

 

 

Jesienne zabawy plastyczne (październik 2019 r. )

 

Kolorowa masa solna (październik 2019 r.)

 

Spacer do lasu (październik 2019 r.)

 

Zabawy ruchowe (wrzesień 2019 r.)

„Motylki” w swojej nowej sali (wrzesień 2019 r.)

Kolorowe piłki (wrzesień 2019 r.)