Zajęcia 5 -latków „Słoneczka” od 4 maja 2020 r.

Zajęcia w grupie 5- latków „Słoneczka” prowadzą p. Aneta Kuźma i p.Magdalena Sobieszek

Zajęcia 27 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Dzień dobry Słoneczka!!!
Tematem naszych dzisiejszych zajęć będzie „Moja rodzina” – poznanie nazw członków rodziny, zapoznanie z zawodami jakie wykonują, ćwiczenia w doskonaleniu liczenia, wykonanie drzewa genealogicznego według własnego pomysłu.
Wczoraj poświęciliśmy zajęcia mamom, a dzisiaj porozmawiamy nie
tylko o mamie, ale o całej rodzinie. Z pewnością będziecie mieli dużo do opowiedzenia.
A więc zaczynajmy!

1. Kochane dzieciaczki popatrzcie na obrazek (załącznik 1) i powiedzcie co na nim widzicie?
2. Na dobry początek zabawy proponuje wyliczankę paluszkową z członkami rodziny
( załącznik 2)

.
3. „Członkowie mojej rodziny”
Myślę, że dobrze jest wiedzieć co nieco o swojej rodzinie. Czy Wy wiecie, kto należy
do Waszej rodziny? Czym się zajmują Was rodzice? Co robi Wasze rodzeństwo?
Jeżeli nie, to koniecznie zapytajcie o to Waszych najbliższych. Jak już porozmawiacie
z nimi o swojej rodzinie, to posłuchajcie poniższego wiersza. Następnie spróbujcie
dokończyć kilka zdań, dzięki wierszowi będzie Wam łatwiej.

„Kim jestem?” – T. Fiutowska
Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
– to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem…
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś… maluchem.

Teraz spróbujcie dokończyć rozpoczęte zdania:
– Mama i tata to moi…
– Dziadek i babcia to rodzice…
– Dla mamy i taty jestem…
– Dla dziadka i babci jestem…
– Mój tata dla mojej babci jest…
– Moja mama dla mojego dziadka jest…
– Tata mojej mamy to mój…
– Mama mojej mamy to moja…
– Siostra mojego taty lub mamy jest moją…
– Brat mojej mamy lub mojego taty to mój…
Teraz już na pewno dokładnie wiecie, kto jaką rolę pełni w Waszej rodzinie. Wobec
tego proponuję wykonanie drzewa genealogicznego. Co to takiego? To symboliczne
drzewo, na którym umieszcza się rozwój danej rodziny. Na pniu i gałęziach umieszcza
się imiona i nazwiska oraz fotografie lub rysunki osób należących do danej rodziny.
Poniżej możecie zobaczyć przykładowe drzewa genealogiczne (załącznik 3,4,5).

 

Do pobrania: zał.5
4. A teraz moi kochanie troszkę matematyki. W zał.6 znajduje się „Geometryczny kubek dla mamy i taty”. Waszym zadaniem będzie udzielenie odpowiedzi na pytania, które znajdują się pod rysunkiem. Powodzenia!!!
5. Kolejne zadanie będzie polegało na dorysowaniu brakujących elementów prezentów dla mamy, aby było ich tyle ile wskazuje liczman (cyferka) znajdująca się w dolnej części każdej ramki zał.7.
6. Kochane Słoneczka to już wszystkie zadania jakie przygotowałam dla Was na dziś. Mam nadzieję, że chociaż część z Was wykona swoje drzewo genealogiczne i zechce się nim pochwalić przesyłając zdjęcie z wykonaną pracą. Czekam z niecierpliwością!!!
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę przyjemnej pracy!!!

Zajęcia 26 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry ‘Słoneczka”

Temat:”Kocham swoją mamę”
Dziś jest wyjątkowy dzień.
1 Posłuchajcie wiersza W. Ścisłowksiego „Bukiecik dla mamy”a dowiecie się, kto ma dziś swoje święto.

Dziś dla ciebie mamo
Świeci słońce złote
Dla ciebie na oknie
Usiadł barwny motyl

Dziś dla ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki

Dziś dla ciebie mamo
Śpiewa ptak na klonie
I dla ciebie kwiaty
Pachną też w wazonie

Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą –
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto
Rozmowa na podstawie wiersza. Przykładowe pytania:
– Czy już wiecie kto ma swoje święto?
– O czym jest ten wierszyk ?
– Jakie prezenty dla mamy autor opisał w tym wierszyku?
Jeśli jeszcze tego nie zrobiliście to teraz pocałujcie swoją mamę ,mocno ją przytulcie i powiedzcie jak bardzo ją kochacie.
2 „Kiedy powstało to święto?”
Dzień Matki zaczęto obchodzić w 1910 r. w Stanach Zjednoczonych. W Europie dzień poświęcony mamie pierwsza wprowadziła Austria. W jej ślady poszły inne kraje. W Polsce po raz pierwszy obchodzono to święto w 1923 r. czyli 92 lata temu. Obecnie życzenia z okazji Dnia Matki składamy 26 maja. Dzień ten ustalono po to, by uhonorować znaczenie święta Matki w rodzinie i w społeczeństwie !”Słowo mama jest jednym z pierwszych słów wypowiadanych przez dzieci na całym świecie. W wielu językach brzmi podobnie.
-po niemiecku Muti
– po rosyjsku mama
-po francusku maman
-po angielsku mather
-po włosku mamma
– po czesku maminka, mamićka
3 „Zabawy z mamą”- dzieci zapraszają swoje mamy do wspólnej zabawy.
– Powitanie w kole do piosenki „Głowa, ramiona…”
– Powitanie dziecka z rodzicem: rękami, nogami, łokciami, noskami.
– Dziecko i mama siadają plecami do siebie i pocierają się wzajemnie.
– Nadal siedzą tyłem do siebie, chwytają się pod łokcie i mama naciąga dziecko na swoje plecy.
– Mama wykonuje klęk podparty dziecko przechodzi pod tak skonstruowanym „domkiem”.
– „Ślimaczki”, czyli w siadzie okrakiem, przejażdżka na swoim „domku” dookoła sali.
– Relaks, podczas którego dorosły leży na brzuchu, zaś dziecko na nim.
– Tunel dorosłych dla dzieci, pod którym przedszkolak przechodzi.
– Relaks w „foteliku”. Dziecko siedzi na kolanach dorosłego, jest obejmowane przez niego rękoma i kołysane.
4 Praca plastyczna „Laurka dla mamy”-Słoneczka z materiałów dostępnych się w domu wykonajcie laurkę i poproście tatę lub rodzeństwo aby pomogli Wam napisać życzenia dla mamy.
5 Pomóż Mamie znaleźć but, który nie ma pary-załącznik poniżej

wtorek 1
6 Jakie jest ulubione danie mamy?-wytnij z gazety lub narysuj załącznik poniżej.

wtorek 2

Zajęcia 26.05.2020 r.
Aneta Kuźma
Temat: Kocham mamę i tatę – ŚWIĘTO MAMY – laurka dla Mamy.

Witam Was bardzo serdecznie! Dzisiaj jest dzień szczególny. To dzień, w którym MAMA obchodzi swoje święto.
1. Usiądźcie z Mamą wygodnie, przytulcie Ją mocno i zaproście do wysłuchania piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs
Czy zastanawialiście się kiedyś, czym pachnie Wasza Mama? Z czym Wam się kojarzy? Proponuję wysłuchanie opowiadania Renaty Piątkowskiej Zapach mamy:
https://vod.tvp.pl/…/czytanie-przed-spaniem,zapach-mamy,389…
Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania:
– Z czym kojarzy się Tomkowi mama?
 Co zrobił Tomek z perfumami mamy?
 Co robił Tomek przed snem, kiedy nie było mamy?
 Co się śniło Tomkowi?
 Co dostał Tomek od mamy?
Do Rodziców: W tym momencie możecie Państwo porozmawiać z dziećmi o Waszej rodzinie. Sprawdzić czy wiedzą gdzie pracujecie, na czym polega Wasza praca, jak się czują gdy nie ma Was w domu. Z całą pewnością dzieci wymienią dużo obowiązków, jakie Państwo macie. Czy Wasze dzieci mają obowiązki? Jeśli nie, to może czas je wyznaczyć? Wypełnianie drobnych obowiązków buduje u dziecka poczucie odpowiedzialności, daje satysfakcję z wypełnienia określonego zadania.

2. A teraz spróbujcie dokończyć zdania:
Moja mama ma na imię…
Moja mama jest…
Z mamą najbardziej lubię…
Gdy mama jest smutna, to ja…
Mama lubi najbardziej…
Mama najczęściej śmieje się, gdy…
Pomagam mamie w…
Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie…
3. Czas na relaks. Proponuję zabawę ruchową przy muzyce Klaszczemy do rytmu
https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g
lub:
https://www.youtube.com/watch?v=g63ejAMTHM4
Do wspólnej zabawy możecie oczywiście zaprosić całą rodzinę.
4. Jeżeli pogoda dopisze nie może oczywiście zabraknąć zabaw na świeżym powietrzu. Zaproście Mamę na spacer, zapytajcie o Jej ulubione zabawy z dzieciństwa. Pobawcie się w nie razem. Może przez chwilę Mama znowu poczuje się jak mała dziewczynka..?
5. Pamiętajcie również o niespodziance dla Mamy.
Zastanówcie się – o pomoc możecie poprosić rodzeństwo i oczywiście tatę – i w wielkiej tajemnicy przygotujcie Mamie prezent. Co to może być? Coś, co sprawi Jej przyjemność, np.: samodzielne posprzątanie swojego pokoju, rodzinny spacer, piknik, albo przygotowanie wspólnie z tatą rodzinnej kolacji. Z pewnością laurka wykonana własnoręcznie (propozycje poniżej), Wasz uśmiech – uraduje Mamę. Ale to ma być Wasza niespodzianka, więc nie zdradźcie jej za wcześnie!

Do pobrania: Zał.26.05
Na zakończenie:
Chciałabym złożyć najserdeczniejsze życzenia wszystkich Mamom!!!Zdrowia, pogody ducha, i spełnienia najskrytszych marzeń!!!Życzę Wam cudownych chwil pełnych uśmiechu oraz zadowolenia ze swoich pociech nie tylko w tym szczególnym dniu!!!

Zajęcia 25 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek
Zajęcia popołudniowe dla 5 latków gr.:”Słoneczka”
Temat:” Moja mama jest wspaniała!
1„Jak możemy zwracać się do mamy?” Wyklaskiwanie sylab w
wyrazach„mama”,„mamusia”,„mamunia”,„mamuśka”,„mamcia”.
2. „Za co kochamy swoją mamę?– dzieci kończą zdanie:„Kocham moją mamę za to, że…”. Zwrócenie uwagi na to, iż miłość może być bezinteresowna.
3.„Jak ma na imię i co lubi robić moja mama?”– zabawa pantomimiczna. Moja mama ma na imię… i lubi robić to (dziecko pokazuje ruchem czynność, którą lubi wykonywać mama). Pozostałe osoby odgadują nazwę czynności.
4. Ćwiczenia logopedyczne. Dzieci wykonują ćwiczenia wg wskazówek:
a. Całuski dla mamy (wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają)
b. Obraz dla mamy (okrężne ruchy języka wokół warg– rysowanie słońca)
c. Szeroki uśmiech dla mamy (mocne rozciąganie warg na boki)
d. Minki mamy (dzieci pokazują mimiką różne stany emocjonalne mamy: smutek, radość, złość, zdziwienie)
5. Masaż„List do mamy”
Kochana mamo (rysujemy serce i wykrzyknik)
Uśmiechnij się do mnie wesoło (rysujemy uśmiech)
Zróbmy razem duże koło (rysujemy koło)
Poskacz ze mną w kałuży („chlapiemy” plecy paluszkami, pstrykanie wszystkimi palcami)
Szczególnie po wielkiej burzy (rysujemy błyskawicę)
Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)
Narysujmy razem słonie (powoli kroczymy wewnętrzną stroną dłoni)
Małe żółwie, może konie (szybko, z wyczuciem stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Piękny bukiet zrobię sam (rysujemy kwiatka)
I w prezencie Tobie dam (przytulamy mamę siedzącą przed dzieckiem)
6 Wykonanie pracy plastycznej z elementem ćwiczeń grafomotorycznych. Przedszkolak otrzymują kartkę z napisem„mama”zadaniem dziecka jest poprawienie konturu napisu i ozdobienie pozostałej części kartki wg własnego pomysłu.
7Pokoloruj obrazek według kodu-załącznik poniżej 25.05
8 Utrwalenie litery M-karty pracy poniżej

Do pobrania:

1, 

2

Zajęcia 25.05.2020 r.

Aneta Kuźma

Witajcie Kochane Słoneczka, w tym tygodniu będziemy obchodzić ważne święto, czy wiecie jakie? Kto z Waszego otoczenia będzie świętował?
Oczywiście! Wasze Mamusie!!!
Pamiętajcie o życzeniach i całusach nie tylko w dniu święta mamy, ale każdego dnia!

Temat : „Mama Czarodziejka” – słuchanie opowiadania, odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego opowiadania, samodzielne układanie zdań, wzbogacanie słownictwa, swobodne wypowiedzi dzieci.

1. Poproście kochane dzieciaczki teraz kogoś dorosłego o przeczytanie opowiadania o pewnej mamie, która była czarodziejką.

„Czarodziejka mama” – opowiadanie Ewy Stadtmüller
W czerwonej aksamitnej sukience i czarnych lakierkach Kasia wyglądała niezwykle elegancko.
– Brakuje ci tylko wachlarza i teatralnej lornetki. – Uśmiechnęła się mama.
– Będę siedziała w loży, bardzo blisko sceny, więc lornetka nie będzie mi potrzebna – odparła mała dama, patrząc spod oka, jakie wrażenie robi ta informacja na bliźniakach.
Jej młodsi bracia Piotruś i Pawełek jeszcze nigdy w życiu nie byli w prawdziwym teatrze i prawdę mówiąc, trochę zazdrościli Kasi.
– Jeśli uporamy się szybko z porządkami i obiadem, to zrobimy sobie własny domowy teatrzyk – obiecała im mama.
Gdy tylko tato z Kasią zniknęli za drzwiami, w domu zaczęły rządzić bajkowe czary.
– Pobawimy się w Królewnę Śnieżkę i dwóch krasnoludków – zarządziła mama. – Ja z koszyka jarzyn wyczaruję pyszną zupę, a wy zamienicie bałagan w waszym pokoju na porządek. W tym celu trzeba powsadzać wszystkie klocki do pudełek, a dla samochodów urządzić garaż na półce. Na koniec przydałoby się odkurzyć dywan, ale nie wiem, czy krasnoludki nie boją się odkurzacza…
– Nie boją! – Piotruś i Pawełek jak na komendę pokręcili głowami.
– No to może pan odkurzacz zechce im pomóc, ale najpierw z dywanu muszą zniknąć wszystkie zabawki – oznajmiła mama i poszła zająć się swymi kuchennymi czarami.
Zanim obrane i pokrojone jarzyny wylądowały w garnku, klocki ulokowały się wygodnie w dużych kolorowych pudełkach pod ścianą, a autka, koparki i traktory bezpiecznie zaparkowały na półkach.
– To chyba jakieś czary! – zawołała mama, zaglądając do pokoju. – Jeszcze przed chwilą był tu okropny bałagan, a teraz widzę piękny porządek. Hop, hop! Czy pomagają mi dzisiaj jakieś pracowite krasnoludki?
Piotruś łypnął okiem na Pawełka i położył palec na buzi na znak, że krasnoludki pracują w absolutnej tajemnicy.
– Przygotuję sobie odkurzacz i pójdę robić drugie danie – powiedziała mama.
Gdy mleko, jajko i mąka zamieniły się w ciasto naleśnikowe, z pokoju bliźniaków rozległo się charakterystyczne buczenie. Najwyraźniej pan odkurzacz zgodził się pomóc krasnoludkom.
– Wyczarowałam zupę jarzynową i naleśniki z serem – oznajmiła mama. – Ojej! Jak pięknie odkurzony dywan… – szepnęła zachwycona. – Ani jednego okruszka! Te krasnoludki to chyba uczyły się w jakiejś Krasnoludkowej Akademii Porządków Domowych! Teraz SA pewnie bardzo głodne…
Po obiedzie dwa krzesła przykryte kolorowym kocem zamieniły się w teatralną scenę.
– Oj, boli mnie brzuszek! – płakał mały pluszowy lewek.
– Zaraz coś poradzimy – pocieszyła go mama lwica (którą zgodził się zagrać ulubiony miś Pawełka).
– Ten brzuszek trzeba koniecznie rozmasssssować – syczał błyszczący wąż, którego wzorzysta skóra do złudzenia przypominała jeden z krawatów taty.
– Prrroponuję zaparzyć ziołową herrrrbatkę – doradzała papuga, którą można było włożyć na rękę. Kasia dostała ją, kiedy szła do przedszkola.
Na szczęście chorego lewka udało się wyleczyć. Zachwycona widownia właśnie biła brawo, gdy w drzwiach stanęła reszta rodziny.
– Ale było pięknie! – zaczęła opowiadać Kasia. – Cudne stroje i dekoracje…
– Ale widzę, że i wy bawiliście się znakomicie – zauważył tato.
– I wyczarowaliśmy porządek – pochwalił się Piotruś.
– I naleśniki – dorzucił Pawełek.
– I teatrzyki – dodała mama, śląc tacie czarujący uśmiech.

Pytania do opowiadania:
– Gdzie wybierała się Kasia?
– Co zaproponowała mama młodszym braciom Kasi?
– Co wyczarowali chłopcy?
– Co wyczarowała mama w kuchni?
– Czym zajęła się mama z Piotrusiem i Pawełkiem po obiedzie?
– Co potrafią „wyczarować” wasze mamy?

2. Zabawa ruchowa „Rosną kwiatki” – dzieci ilustrują wzrost kwiatków przy dowolnej muzyce od pozycji przysiadu podpartego do pozycji stojącej z ramionami wzniesionymi w górę.
3. Przedszkolaki, pamiętajcie o używaniu zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję. Czy wiecie w jakich sytuacjach trzeba używać tych magicznych słów?
4. Ćwiczenia językowe „Co robi mama?” – układanie zdań, wzbogacanie słownictwa.
Popatrzcie na poniższą tabelkę ( załącznik 1), znajdują się w niej ilustracje przedstawiające mamę, która wykonuje pewne czynności. Waszym zadaniem jest ułożyć zdania posiłkując się ilustracją np. Mama podlewa kwiatki. Mama wychodzi z psem na spacer. Następnie policzcie z ilu słów ułożyliście każde zdanie o mamie.

Do pobrania: załączniki 25.05

Zajęcia 22 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Propozycja zabaw dla dzieci z grupy Słoneczka.
Temat: Na wiosennej łące – zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych dla dzieci.

1. Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych „Na wiosennej łące” .
„Na wiosennej łące”
• Wyruszamy na wycieczkę:
– idziemy spacerkiem rozglądamy się na boki,
– pięknie świeci słoneczko – przeskakujemy z nogi na nogę,
– łąka już bardzo blisko, biegniemy biegniemy,
– dotarliśmy, ooo! jak tu pięknie! z radości skacz wysoko wysoko w górę.
• „Wiosenne kwiatki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci maszerują po sali, rozglądając się i szukając wiosennych kwiatów. Co jakiś czas schylają się, by je powąchać. Wykonują naprzemiennie skłony i wyprosty.
• „Biedronka” – lataj po pokoju lub podwórku machając skrzydełkami, na uderzenie w bębenek zamień się w bociana i powtarzaj „kle, kle, kle”.
• „Żabki i bocian” – na wyznaczonym terenie dzieci naśladują żabie podskoki – odbijanie się do przodu z przysiadu podpartego – oraz odgłosy żab. Na hasło „bocian idzie” – dzieci – żabki umykają przed nim do stawu (wyznaczone miejsce w rogu pomieszczenia).
• „Dżdżownica sunie po ziemi” – połóżcie się na kocyku w pozycji leżącej na plecach, z rękoma ułożonymi wzdłuż ciała. Stopami odpychajcie się od podłogi i prześlizgujcie w ten sposób z jednego punktu do drugiego
• „Zające na łące” – zajączki zorganizowały konkurs na najdłuższy skok. Rodzice wyznaczcie miejsce, z którego dzieci – zające będą skakać obunóż. Każdy zajączek po wykonanym skoku otrzymuje brawa.
• „Motyl” – Poruszajcie się do wybranej muzyki, gdy ta ucichnie „usiądźcie” na kwiatku i odpocznijcie. Ponowny dźwięk muzyki jest sygnałem do dalszych pląsów.
• Dobrze, że zabraliśmy ze sobą kocyk, rozłóżcie go, połóżcie się i odpocznijcie obserwujcie chmury, może usłyszycie żabkę albo bociana? Bawcie się dobrze!
2. Policz obrazki i w ramkach obok nich wpisz odpowiednią cyfrę (jeśli potrafisz) lub narysuj odpowiednia liczbę oczek (załącznik 1).
3. Znajdź 5 elementów, którymi różnią się obrazki. Zaznacz je na dolnym obrazku, pokoloruj tylko ten obrazek, który jest na górze (załącznik 2).
4. Doprowadź biedronkę do listka (załącznik 3).
5. Pokoloruj dżdżownice według wzoru (załącznik 4).
6. Wytnij puzzle i przyklej je w odpowiedniej kolejności na innej kartce (załącznik 5).
Do pobrania: Załączniki 22.05

To już wszystkie zadania jakie przygotowałam dla was na ten tydzień!!!
Życzę wam dużo słońca, odpoczynku i miłego weekendu!!!

Zajęcia 22 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry „Słoneczka”
Temat”Zabawy z gazetami”-ćwiczenia gimnastyczne

1 Na początku rozgrzewka.
-”Ćwiczenia oddechowe”-dziecko stoi swobodnie na dywanie, otrzymuje kartkę z gazety dużego formatu. Trzyma kartkę przed sobą, wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami tak, aby kartka się poruszała.
-”Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
-„Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie
-Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie , przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
-Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
-”Rolki” – gazety ułożone pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach.
-”Jazda na gazecie” dziecko siada na gazecie – odpycha się piętami z przodu i rękami z boku.
2 Po rozgrzewce zaczynamy dalszą część zabawy:
Na mojej gazecie siedzę sobie (dziecko siada)
Na mojej gazecie bębnię sobie (uderza o gazetę otwartą dłonią)
Na mojej gazecie śpię sobie (kładzie się w wygodnej pozycji)
A kiedy usłyszę ton ( uderzenie w bębenek)
Szybko uciekam stąd (dziecko schodzi z gazety).
3”Kule z gazet”-Zgniatamy gazety w kulkę. Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
•„Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie kulą leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
•W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
• „Bieg za kulką”-Toczenia gazetowej kulki palcami stopy na zmianę lewej i prawej.
•Podrzucanie, chwytanie kulek. W parach rzucanie gazetowych kul do siebie.
•„Celuj ”-celowanie kulami do kosza
4 Tor przeszkód. Pokonywanie toru przeszkód z gazet np. slalom, przeskoki.
5 Zabawy wyciszające z elementami jogi dla dzieci (przy dźwiękach spokojnej muzyki).
Rodzic zwraca uwagę na potrzebę spokojnego, regularnego oddechu.
– „Góra” – dzieci stoją w lekkim rozkroku, trzymają oburącz kulkę , podnoszą jak najwyżej wyprostowane ręce, wciągają brzuch i spokojnie oddychają;
– „Drzewo”- zginają jedną nogę w kolanie i układają stopę na wewnętrznej części uda drugiej nogi, unoszą ręce (j.w.);
– „Okręt na wzburzonym morzu” – dzieci siadają, kładą kulki na brzuchu, odchylają się do tyłu, podnoszą zgięte w kolanach nogi;
– „Motylek” – dzieci siadają, zginają nogi i układają je spodami do siebie, obejmują nogi i przyciągają je do siebie;
– „Pół korkociąg” – prostują nogi, zginają prawą nogę i przykładają stopę do wewnętrznej części lewego uda, przekładają kulkę za plecami;
– „ Kołyska”-kładą się na plecach, kładą kulkę na brzuchu, zwijają się w „kołyskę” i kołyszą się na boki;
– Wrzucenie kulek do pojemnika.
Zajęcia 21 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Temat: Pracowite pszczółki – jak właściwie wygląda pszczoła i skąd się bierze miód??? Zajęcia umuzykalniające „Taniec Mai” – nauka piosenki, zabawy muzyczno – ruchowe.

Kochane Słoneczka wprowadzeniem do tematu dzisiejszych zajęć będzie zagadka. Posłuchajcie uważnie:

Kiedy jest początek lata,
z płatka na płatek lata.
Dzięki jej pracowitości
miodek w domu mam dla gości (pszczółka).

Widzę, że świetnie poradziliście sobie z tą zagadką!!! Tak więc dzisiaj porozmawiamy sobie o pszczółkach. Dowiecie się jak wyglądają i skąd się bierze pyszny miodek!!!
Zatem zaczynamy!!!

1. Zaproście do zabawy rodziców lub starsze rodzeństwo i poproście ich ,aby
pomogli Wam w odczytaniu opowiadania pt.:
„Przygoda małej pszczółki”- opowiadanie C. Lewandowskiej

Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką
wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek.
Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do
naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów.
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z
kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej
rodziny. I …. rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego
domku – ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła? Dzień
dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek,
dlaczego płaczesz? Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę,
by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu
rozpłakała. Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko
znajdziemy twoją rodzinę.
Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem.
I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Pszczółka
podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej
rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.

Drodzy rodzice porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści opowiadania:
-Kto występował w opowiadaniu?
-Co się przytrafiło małej pszczółce i dlaczego?
2. Teraz zapraszam was do obejrzenia prezentacji dzięki której dowiecie się min. Jak zbudowana jest pszczoła, jakie są rodzaje pszczół, poznacie cykl życia pszczoły, jak powstaje miód, co zbierają pszczoły, co wytwarzają pszczoły i wiele innych ciekawostek związanych z tym owadem.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć, które przesyłam w załącznikach Pracowite-pszczółki.ppt.

3. Teraz zapraszam was do wspólnej zabawy przy piosence „Taniec Mai”.
Czy znacie Pszczółkę Maję? Myślę, że tak. Dzisiaj w ramach zajęć muzycznych przygotowałam dla Was taniec Mai. Najpierw posłuchajcie piosenki:
Link: https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
– O czym jest ta piosenka?
– Jaki jest nastrój tej piosenki?
– Jakie jest tempo tej piosenki?
Czas się poruszać. W trakcie zwrotek wykonujcie dowolne ruchy taneczne, a podczas refrenu starajcie się naśladować ruchy Pszczółki Mai i jej przyjaciół. Na pewno dacie radę! Poniżej znajdziecie jeszcze tekst, gdybyście chcieli pośpiewać razem z Mają:

Każda mała pszczółka na zabawę pędzi już
Gucio też chce tańczyć a bez niego ani rusz
I muzykę przez całą noc świerszcz Filip będzie grał
Śpiewajmy, w nas zabawy moc to imprezowy szał
Ref.: Nadchodzi Maja
śpiewem woła nas
Tak szubidu i szubidej
Zatańczyć razem czas
A teraz obrót
Szubidubidu
I w górę ręce
Szubidubidej
I teraz podskok
Szubidubidu
Będziemy śpiewać aż nadejdzie nowy dzień
Na parkiecie wszyscy są by razem tańczyć tak
Teraz już ze wszystkich stron czekają na ten znak
I uwaga to jest to już gwiazda z wami jest
światła werble będzie show czekamy na ten gest
Ref.: Nadchodzi Maja…
Ach jak bardzo nie chcę aby skończył się ten bal
Z przyjaciółmi się pożegnać bardzo będzie żal
Jednak teraz zaśpiewajmy tańczmy jeszcze raz
I niech się zatrzyma dla nas czas
A teraz obrót
Szubidubidu
I w górę ręce
Szubidubidej
I teraz podskok
Szubidubidu
Będziemy śpiewać aż nadejdzie nowy dzień

Jeśli macie ochotę można nagrać filmik z waszych zabaw tanecznych i przesłać do nas!!! Będzie nam bardzo miło!!!

4. Mam jeszcze jedną pracę dla was moje kochane Słoneczka – praca plastyczna „Pszczółka”. Używając kolorowej plasteliny wylep sylwetę pszczółki zgodnie z proponowanymi kolorami (załącznik 21 – sylweta pszczoły). Zdjęcia wykonanej pracy można przesłać do nas.

karta pracy 21.05

To już wszystkie zadania na dziś!!!
Życzę wam miłej zabawy i czekam na wasze zdjęcia i filmiki!!!

Zajęcia 20.05.2020 r.
Aneta Kuźma
Temat: Majowa łąka – aktywność matematyczna. Utrwalanie umiejętności przeliczania w zakresie 10. Przypomnienie cyfry 10.
Kochane dzieci dzisiaj zapraszam Was na majową, pięknie pachnącą łąkę. Będziemy mogli nacieszyć się widokiem kwitnących kwiatów, ale również spotkać wiele owadów. Wszystko po to, by poćwiczyć waszą umiejętność liczenia. Zapraszam Was do wspólnej zabawy! Przypomnimy sobie dzisiaj cyferkę 10. Powodzenia!
1. Weź do ręki mazak lub kredkę. Poprowadź pszczółkę po śladzie. Następnie policz kwiatki, a w okienku wpisz (jeśli potrafisz) odpowiednią cyfrę lub namaluj odpowiednia liczbę oczek zał.1.
2. Zabawa matematyczna – „Sprawnie liczymy”. Przygotujcie kartoniki z cyframi 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10. Jeżeli chcecie to możecie napisać więcej cyfr. Zabawa polega na tym, że odwracacie kartoniki na drugą stronę. Potem podnosicie po dwa i sumujecie czyli dodajecie dwie cyfry do siebie. Rodzice i starsze rodzeństwo na pewno z Wami chętnie się pobawią. Możecie zrobić też działanie odwrotne. Od większej cyfry odejmiecie mniejszą i podajcie wynik. Na pewno będziecie dobrze się bawić.
3. „Ślimaki”- zabawa matematyczna połączona z plastyką zał.2.
– Policz ślimaki, połącz linie przerywane, pokoloruj.
– Wytnij tyle listków zielonych ile jest ślimaków i każdego ślimaka też wytnij i przyklej na listek.
– Podziel ślimaki na duże, średnie i najmniejsze.
– Spróbuj ułożyć z nich rodzinki np. mama-tata dziecko- dziecko ,mama-tata-dziecko i mam-tata dziecko i policz ile jest członków rodziny w każdej rodzince.
Większość dzieci z naszej grupy potrafi liczyć do 10, tak więc poradzą sobie z tym zadaniem, a kto ma jeszcze problemy z liczeniem w zakresie 1-10 to poćwiczy.
4. Policz i pokoloruj odpowiednią cyfrę zał.3.
5. Połącz biedronki z odpowiednią cyfrą zał.4.
6. Przypomnienie cyfry 10 zał.5.
7. Zabawy ruchowe przedszkolaków na łące – zaproś do wspólnej zabawy wszystkich domowników.
Miłej zabawy!
– „Żabki”- zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dzieci przykucają, nogi mają szeroko rozstawione, ręce trzymają pomiędzy nogami opierając o podłogę – naśladują skoki żabek.
– „Boćki” – zabawa z elementem marszu.
Dzieci chodzą po pokoju wysoko podnosząc kolana.
– „Łąka” – zabawa bieżna.
Dzieci biegają na po pokoju naśladując zbieranie kwiatów.

– „Maszerujące mrówki” – zabawa naśladująca.
Dzieci maszerują po pokoju zgodnie z wyklaskiwanym rytmem.
– „Fruwające motyle” – zabawa naśladująca.
Dzieci powoli poruszają się po pokoju, powoli poruszając wyciągniętymi do boku wyprostowanymi w łokciach rękami.
– „Bzyczące pszczoły” – zabawa naśladująca.
Dzieci bzyczą i biegają na palcach po całym pokoju poruszając szybko rękami.

I to już wszystkie zadania jakie na dziś dla Was przygotowałam!!! Zasługujecie na odpoczynek!!! Pozdrawiam Was bardzo serdecznie!!!

Zajęcia 19.05.2020 r.
Magdalena Sobieszek

Dzień dobry „Słoneczka”
Temat:”Na wiosennej łące”
1„Łąka” – praca z obrazkiem (załącznik poniżej)

– zapoznanie z tematem zajęć. Swobodne wypowiadanie własnych myśli, wrażeń i spostrzeżeń na temat zdrowego i aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Co można znaleźć na łące?
Co można robić na łące?(zbierać kwiatki, uprawiać sporty, odpocząć i słuchać odgłosów natury, zrobić biwak itp.)
Czego nie należy robić?(rozpalać ogniska, niszczyć przyrody, śmiecić, nie wolno łapać owadów itp.)
Gdzie mogą spędzić czas wolny osoby mieszkające w mieście?(w parku).
2 Opowieść ruchowa „Spacer na łąkę”.
Jest pogoda słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci – raz, dwa, trzy.
(dzieci maszerują rytmicznie przy akompaniamencie grzechotki)
A tu nagle pada deszczyk – kap, kap, kap.
(dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie o podłogę)
I po liściach tak szeleści – szur, szur, szur.
(dzieci pocierają dłonią o dłoń)
Deszcz ustaje – słonko świeci i na łąkę biegną dzieci – hyc, hyc, hyc.
(dzieci biegają i rytmicznie podskakują)
Dzieci bawią się z ochotą, nagle patrzą – wszędzie błoto – hop, hop, hop.
(dzieci robią duże podskoki – rodzic wyznacza rytm)
Jest pogoda słonko świeci żabka wyszła im naprzeciw – bęc, bęc, bęc.
(dzieci rytmicznie naśladują skoki żabki)
Do odpoczynku zachęciła i opowiadanie szybko wymyśliła.
3 Wysłuchanie opowiadania”Przygoda małej pszczółki” C.Lewandowskiej Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się, bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – powiedziała mama pszczoła. Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zbierała pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I…. rozpłakała się. -Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku – ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła?
-Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz?
-Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja się znowu rozpłakała.
-Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem. I bąk Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Dziewczynka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów.
Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
Gdzie wybrała się rodzina pszczółek? Po co rodzina pszczółek poleciała na łąkę? Co się przydarzyło małej pszczółce? Kogo spotkała pszczółka na łące? Co zrobił bąk? Jak myślicie jak zareagowała mama, na to, ze Maja oddaliła się od swojej rodziny?
Dzieci podają swoje pomysły. Oceniają postawę małej pszczółki.

4 Zgadnijcie kogo jeszcze można spotkać na łące?
Skaczą po łące, pływają w wodzie .
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żabki)

Co to za panie mają pasiaste ubranie,
od nich słodki miodek na pewno dostaniesz.(pszczoły)

Skrzydełka mam jak płatki, choć sam nie jestem kwiatem,
I nad kwiatami w sło0ńcu wesoło fruwam latem. (motyl)

To jest takie dziwne zwierzę,
bo ma tylko jedną nogę. Własny domek ma na grzbiecie,
kto to jest, na pewno wiecie?(ślimak)

Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.
Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące. (mrówki)

Prawie nic nie widzi
i ma długi ryjek.
W czarnym kubraczku
pod ziemią się kryje. (kret)

Dziób czerwony, długie nogi.
Żabki ze strachu schodzą mu z drogi.(bocian)

Łatwo zauważysz między listeczkami
jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami.(biedronka)

Znacie takiego małego konika,
który jest zielony,
w trawie sobie cyka?(konik polny)

Dzieci głoskują i dzielą na sylaby nazwy zwierząt,gdy dobrze odgadnął stawiają kropkę przy obrazku ze zwierzątkiem(karta pracy poniżej)karta pracy 19.05
5 „Wiosenne kwiaty i motyle”. Zabawa orientacyjno -porządkowa z elementami metody Weroniki Sherborne.
Przy utworze Antoniego Vivaldiego „Wiosna” – wybitnego kompozytora pobawimy się w zabawę „Wiosenne kwiaty i motyle”. Jeśli dzieci usłyszą melodie utworu – wtedy świeci słonko i motylki fruwają pomiędzy kwiatkami, gdy utwór ucichnie motylki siadają na wybrany kwiatek i odpoczywają. „Kwiatki” przytulają swoje motylki i lekko je kołyszą.
6 Praca plastyczna „Pszczółki”-do wykonania tej pracy potrzebne będą rolka po papierze,kartki w kolorze żółtym ,czarnym ,białym .Wycinamy czarne i żółte paski i oklejamy nimi rolkę. Następnie z białej kartki wycinamy skrzydła i na koniec przyklejamy buzię i czułki.
Wymyślcie imię dla swojej pszczółki.

Miłej zabawy!
Zajęcia 18.05.2020 r.
Magdalena Sobieszek

Dzień dobry „Słoneczka”
Temat:”Emocje -co to takiego?
1 .„Emocje– diagram, doskonalenie umiejętności głoskowania. Rodzic rysuje na kartce kratki(wzór poniżej). Dziecko rzuca kostką, a liczba, która wypadnie wskazuje numer zagadki. Mama lub tata czyta zagadkę .Rozwiązanie wspólnie z rodzicami wpisujemy w kratki,a dziecko głoskuje.

1. Służy do mierzenia czasu.
2. Budynek, w którym mieszkamy.
3. Żółty owad w czarne paski.
4. Następuje po dniu.
5. Polska to nasz…
6. Kolorowe do rysowania.
Wspólne odczytanie hasła,rozmowa z dzieckiem na temat emocji:czym są,jakie dzieci znają emocje?
Zapisujemy na mapie myśli wszystkie nazwy emocji podane przez dzieci. Rodzic czyta wyrazy, a dziecko powtarza. Wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w każdym wyrazie.
2. „Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych. Wspólnie z dzieckiem odliczamy
1… 2… 3…, minę pokaż Ty!,Mama lub tata pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dziecko odgaduje jej nazwę. Następnie opisują, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.).
3.„Emocje na twarzy”„ – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy ,dopasuj żółte kwadraty do emocji dzieci(karta pracy poniżej)
4.„Miłe czy nie?”-– podział na emocje pozytywne i negatywne (miłe i niemiłe). Zaznaczenie kolorem czarnym emocji niemiłych, a żółtym – miłych na mapie myśli stworzonej na początku .
5.„Moje emocje”– malowanie farbami przy Sonacie Księżycowej L. van Beethovena (pędzlem lub palcami). Po zakończeniu pracy oglądamy obrazy i na ich podstawie zgadujemy, jaki nastrój nam towarzyszył.
6. „Technika relaksacji wg Jacobsona „– łagodzenie uczuć negatywnych. Dzieci leżą, słuchając Sonaty księżycowej, i wykonują polecania rodzica: rysują palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.
7.”Podróż do krainy”:złości,radości,smutku.,strachu„ – zabawa dramowa. Dzieci przy muzyce naśladują gesty rodzica Gdy muzyka ucichnie, zatrzymują się w krainie złości, radości, smutku, strachu – przedstawiają mimiką, gestem różne uczucia i emocje.
PONIEDZIAŁEK 18.05
Zajęcia 18.05.2020 r.
Aneta Kuźma
Temat: „Majowa łąka i jej mieszkańcy”.
Witam Was moje drogie Słoneczka w nowym tygodniu! Rozpoczynamy tematykę majowej łąki i tego, co można na niej spotkać, czyli charakterystycznych zwierząt i roślin. Świat roślin i zwierząt jest niezwykle ciekawy, mam więc nadzieję, że zabawy zaplanowane na ten tydzień Was zainteresują. Zaczynajmy!
1. Słyszycie? Co to takiego? Posłuchajcie jakie dźwięki można usłyszeć na majowej łące?
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

2. „Majowa łąka i jej mieszkańcy”
W ramach dzisiejszych zajęć zobaczcie prezentację „Majowa łąka i jej mieszkańcy”. Dzięki niej poznacie wybrane zwierzęta i rośliny, które można spotkać na łące. Pod koniec prezentacji czeka na Was kilka zadań do wykonania, które sprawdzą, czy uważnie oglądaliście. Życzę miłej zabawy!!! (załącznik 1-26 slajdy prezentacji).
3. Słuchanie opowiadania „Wizyta Kasi na łące” – poproście rodziców o przeczytanie krótkiego opowiadania. Słuchajcie bardzo uważnie ponieważ na końcu będą pytania!
„Wizyta Kasi na łące”
Pewnego dnia Kasia postanowiła pójść na pobliską łąkę, aby nazrywać kwiatów dla mamy. Chodziła to tu, to tam… zrywając kolorowe kwiaty. Gdy tak chodziła spostrzegła, że nie jest tu sama. Dookoła latały pszczoły, które zbierały pyłek z kwiatów. Widziała też piękne, kolorowe motyle. A w oddali chodził bocian szukając pysznych żabek. W trawie skakały małe koniki polne, a nad wodą latały kolorowe ważki, komary i muchy. Na listku siedziała mała biedronka, a w trawie pełzał powoli ślimak. Dookoła było pięknie i kolorowo, a z trawy dobiegały odgłosy owadów. Między źdźbłami trawy maszerowała mała stonoga, mrówki jak małe żołnierzyki maszerowały gęsiego do swojego mrowiska. W wysokiej trawie, nawet mały pajączek prządł swoja pajęczynę, a z ziemi wypełzła dżdżownica. Jak tu jest pięknie pomyślała Kasia, a gdy już bukiet był gotowy wróciła do domu by opowiedzieć mamie kogo spotkała na wiosennej łące.
Pytania pomocnicze:
Przedszkolaki, pamiętajcie o wypowiedziach pełnymi zdaniami.
• Jak ma na imię bohaterka opowiadania?
• Gdzie wybrała się dziewczynka?
• W jakim celu Kasia wybrała się na łąkę?
• Czy zbierając kwiatki Kasia kogoś spotkała na łące? Jeśli tak, kogo? Spróbuj wymienić kilka zwierzątek.

• Jakie kolory możemy spotkać na łące?
• Czy byłaś/ byłeś kiedyś na łące? Podobało Ci się?

4. Zabawy ruchowe „Gimnastyka mieszkańców łąki”.
Podczas dzisiejszych zajęć ruchowych będziecie mieli okazję naśladować mieszkańców łąki. Zaczynajmy!
– „Spacer w wysokiej trawie” – maszeruj i unoś wysoko kolana.
– „Motylki” – rozłóż szeroko ramiona i biegaj powoli, unosząc ramiona w górę i w dół.
– „Pszczółki” – przysuń łokcie do tułowia i biegaj szybciej, machając dłońmi w górę i w dół.
– „Zajączki” – podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze.
– „Żabki” – kucnij i podskakuj, naśladując skoki żab.
– „Krety” – połóż się na brzuchu i spróbuj poruszać się poprzez odpychanie rękami i nogami od podłogi.
– „Gąsienice” – chodź powoli i ruszaj paluszkami u stóp naprzemiennie, raz u prawej, a raz u lewej nogi (palce podkurczają się i prostują).
– „Jeże” – połóż się na plecach i odpocznij, starając się uspokoić oddech.
5. Karty pracy – zapoznanie z literką Ł jak łąka (litery Ł, ł).
6. Karta pracy – litera Ł (literka ł).

Zajęcia 15 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Propozycja zabaw popołudniowych dla dzieci z grupy Słoneczka
Temat: Zabawy ruchowe dla dzieci.

1. „Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy” – Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
2. „Kolory” – Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe osoby siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego, wymieniając przy tym różne kolory. Gracze łapią
i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
3. „Balonik” – „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie,
że aż strach, przebrał miarę, no i… bach!”.
4. „Skoki przez drabinkę” – Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
5. „Skoki przez linkę” – To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować na wysokości 25–30cm. No i przeskakujemy!
6. „Kto wyżej” – Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie,
a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone,
a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej.
7. „Podawanie piłki górą” – Dzieciaki siedzą w rozkroku na ławeczce, jedno
za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą pikę następnemu,
a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca.
8. Przygotuj kostkę do gry, rzucaj, przelicz oczka, wykonaj tyle ćwiczeń, ile wskazuje liczba oczek.

• przysiady,
• pajacyki,
• podskoki,
• ręce w górę i pada deszczyk, aż do podłogi,
• klaszcz,
• kroki do przodu,
• kroki do tyłu,
• wspinaj się – kucnij i powoli wspinaj się w górę,
• kucnij i wyskocz w górę,
• skacz na jednej nodze

Zabawa trawa do momentu, aż wyrzucisz wszystkie oczka /od 1 – 6/.

9. Saksofon – grafomotoryka
Poprowadź kredkę lub mazak po śladzie. Następnie pokoloruj obrazek karta pracy 15.05 a

10. Dorysuj drugą połowę obrazka karta pracy 15.05 b.
MIŁEJ ZABAWY!!!
Zajęcia 14 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek

Temat :”Malujemy muzykę”
1„Po co nam muzyka?” – burza mózgów, doskonalenie myślenia przyczynowo–skutkowego. Rodzic włącza fragmenty różnej muzyki (z własnych zasobów), a dzieci decydują, do czego mogłaby być
dobra (np. muzyka relaksacyjna, muzyka elektroniczna, rock&roll).
2„Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka elektronicznej).Rozkładamy na podłodze duży arkusz papieru (co najmniej A3) Dzieci swobodnie malują farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustrują muzykę. Następnie
powtarzamy zabawę z muzyką relaksacyjną.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat powstałych prac :Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?
3„Muzyka łagodzi obyczaje” – rozmowa z dziećmi na temat przysłowia: Co oznacza to powiedzenie?. Prosimy o podanie przykładów sytuacji.
4 „Rytm” – zabawa matematyczna, utrwalenie aspektu porządkowego liczby. Układamy na dywanie trzyelementowy wzór z nakrętek w trzech kolorach. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego wzoru i kontynuowanie go. Rodzic zadaje pytania: Jaki kolor ma 4 / 8 / 7 element z kolei?
5 Zabawy rozwijające motorykę małą:pokoloruj obrazek według wzoru,rysuj po śladach,wytnij i ułóż obrazek(karty pracy poniżej). karta pracy 14.05 1karta pracy 14.05 2,

CZWARTEK 1

Zajęcia 14 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Temat: Jestem muzykantem… – zajęcia umuzykalniające.

1. Kochane Słoneczka jak myślicie co to jest muzyka?
Czy muzyka to tylko gra na różnorodnych instrumentach? Wysłuchajcie krótkiego wierszyka.

„Muzyka wokół nas” Joanna Myślińska
Słońce chowa się za chmurką
Lekko szumią w polu drzewa,
Wrzawę czyni kotek z kurką,
Wiatr w listowiu pięknie śpiewa.
Dźwięczne nutki na skrzypeczkach
Świerszczyk też przygrywa,
Ptaszki nucą je w gniazdeczkach
– tak muzyka na nie wpływa.

Przedszkolaki pamiętajcie o wypowiedziach pełnym zdaniem.
Pytania:
• Jakie zwierzątka występują w treści wierszyka?
• Kto grał na skrzypeczkach?
• Jak myślicie, gdzie w wierszu „ukryła się muzyka”?
/drzewo – szum liści; kotek i kurka – odgłosy zwierząt; świerszczyk – cykanie, ptaszki – ćwierkanie/.

Kochani, widzicie muzyka to nie tylko instrumenty, muzyka to wszystko co nas otacza: szum wiatru, odgłos deszczu uderzającego o szybę, śpiew ptaków… Jak myślicie co jeszcze???

2. Słoneczka, zapraszam was do zabawy muzyczno – ruchowej przy piosence „Jestem muzykantem konszabelantem”, będziecie naśladować dźwięk instrumentu i grę na tym instrumencie. Bawcie się dobrze!!!

3. Obejrzyjcie nagranie z teledyskiem w jaki sposób będziecie śpiewać, grać i pokazywać:

4. Wszystko już wiecie? zatem teraz będziecie słuchać, samodzielnie pokazywać i śpiewać. Gotowi? Zaczynamy?

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? na pianinie
a pianino ino ino
a pianino ino no
a pianino ino no gra!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? Na flecie
a na flecie fiju fiju fiju fiju fiju fiju
a na flecie fiju fiju fiju fiju fiju fiju gram!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? Na skrzypcach
a na skrzypcach dylu dylu dylu dylu dylu dylu
a na skrzypcach dylu dylu dylu dylu dylu dylu gram!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? Na trąbce
a na trąbce trutu tutu, trutu tutu. trutu tutu,
a na trąbce trutu tutu, trutu tutu gram!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? Na bębnie
a na bębnie bum tarara, bum tarara, bum tarara
a na bębnie bum tarara, bum tarara gram!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym? Na wszystkim
a pianino ino ino
a pianino ino no
a na flecie fiju fiju fiju fiju fiju fiju
a na skrzypcach dylu dylu dylu dylu dylu dylu
a na trąbce trutu tutu, trutu tutu, trutu tutu
a na bębnie bum tarara, bum tarara, bum tarara!

5. Zabawa relaksacyjna „ Czas na odpoczynek”.
Dziecko leży na dywanie ma zamknięte oczy. Rodzic rozpoczyna opowieść:
Wyobraź sobie, że jest śliczna, słoneczna pogoda. Wyszedłeś na spacer. Słońce świeci tak mocno, że na moment zasłoniłeś twarz ręką. Idziesz kilka kroków i nagle…co to? Jesteś nad pięknym, szumiącym morzem. Kładziesz się na ciepłym, przyjemnym piasku, bierzesz trochę piasku do ręki. Czujesz w dłoni drobne ziarenka, a na buzi lekki powiew morskiego wiatru. Wysypujesz piasek z dłoni i kładziesz obie ręce na brzuchu. Nabierasz dużo powietrza- tak, że dłonie razem z brzuchem trochę unoszą się do góry. Wypuszczasz powietrze i brzuszek jest znowu płaski. Oddychasz w ten sposób przez chwilę. Otwierasz oczy i siadasz. Jak było?

6. Narysuj po śladach instrumenty. Nazwij każdy z nich karta pracy 14.05 a.

7. Nazwij instrumenty przedstawione na obrazkach. Podziel rytmicznie (na sylaby) ich nazwy. Narysuj w ramce pod każdym obrazkiem tyle kresek, na ile części (sylab) podzieliłeś jego nazwę. Rysuj po szarych liniach wokół instrumentów karta pracy 14.05 b.

Zajęcia 13 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
Kochane „Słoneczka” zapraszam Was dzisiaj do magicznej krainy figur geometrycznych. Przypomnimy sobie ich nazwy, wygląd, a później trochę się z nimi pobawimy.

Temat: Kraina figur geometrycznych.

1. Zaczniemy dzisiaj od zagadek. Spróbujcie je rozwiązać wskazując po wysłuchaniu odpowiednią figurę.

Zagadka zaczyna się stąd!
Jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze mój kolego
Równe boki ma do tego.

Toczę, toczę się wesoło,
i do wszystkich macham w koło,
początku nie mam ani końca,
podobne jestem do słońca,
wszyscy mnie doskonale znacie,
myślę, że gotową odpowiedź już macie!

Mam cztery boki równe parami,
chociaż różniące się długościami,
nie jestem jednak kwadratem,
a tylko jego bliskim bratem,
tak jak on cztery kąty proste mam,
lecz nie jestem taki sam,
teraz już pewnie poznacie,
kogo przed sobą macie.

Ja mam boków mniej,
jest mi przez to lżej,
a magiczna liczba trzy,
zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki,
twoja buzia mówi mi,
że odgadniesz raz, dwa, trzy.

       

2. Jak Wam poszło rozwiązywanie zagadek? Na pewno świetnie sobie poradziliście – znacie nazwy wszystkich figur i potraficie je rozróżnić – kwadrat, koło, prostokąt i trójkąt! Teraz zapraszam Was do wspólnej zabawy z naszymi figurami:

a) Pokoloruj obrazek według podanego kodu. Następnie policz figury geometryczne i narysuj tyle kropek w okienku pod nimi, ile ich jest. karta pracy 13.05
b) Co ma taki kształt? Połącz kolorowymi kredkami lub mazakami odpowiednią figurę geometryczną z przedmiotem.

karta pracy 13.05 1
c) Weź do ręki kolorowy mazak i prowadź go po śladzie, ćwicząc rysowanie figur. Później możesz je pokolorować.

karta pracy 13.05 2

Powodzenia!
3. Zabawa ruchowa „Gimnastyka mózgu” wg P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna. Dzieci wykonują następujące ćwiczenia:

– ruchy naprzemienne ( prawym łokciem dotykamy lewego kolana i odwrotnie),
-kapturek myśliciela ( stojąc dużymi palcami i kciukiem chwytamy małżowinę uszną i ją masujemy, masujemy od góry),
-leniwe ósemki ( kreślimy w powietrzu leniwe ósemki),
– sowa (lewą ręką chwytamy bark ,głowę odwracamy w lewo. Bierzemy głęboki oddech i kierując głowę w przeciwną stronę głośno wydychamy powietrze. Gdy głowa z drugiej strony wracamy do punktu wyjściowego),
-rysowanie symbolu X(rysujemy w powietrzu symbol X. Rysowanie rozpoczynamy od góry),
-krążenie głową ( na wydechu przenosimy głowę od ramienia do ramienia).

Kochane przedszkolaki pamiętajcie o pobycie i ruchu na świeżym powietrzu. Wyjdźcie na swoje podwórko – pospacerujcie, posłuchajcie czy ptaki wokół śpiewają, czy wiatr szumi w gałęziach drzew, a może jakieś inne dźwięki usłyszycie… Udanej zabawy!

Zajęcia 12 maja 2020r.
Aneta Kuźma
Temat: Robimy instrumenty.
1.Masaż na dobry humor Drogi rodzicu!

Przeczytaj wiersz, i razem z dzieckiem wykonujcie gesty zgodne z jego treścią:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.
2. Zabawa muzyczno – ruchowa „Co słyszysz?” – Dźwięki wysokie i niskie
W PODSKOKACH
Link do ćwiczeń:
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
3. Zabawa plastyczna „Robimy instrumenty” – wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach
higienicznych.
Kolejnym zadaniem jest wykonanie gitary. Drogi Rodzicu, jeżeli jest to możliwe włącz
film instruktażowy jak można zrobić gitarę z pudelka.
Link:

https://www.youtube.com/watch?v=GXixu3_Snuk&t=121
Drogie dzieci zachęcam Was do wykonania tego instrumentu, poproś mamę albo tatę,
aby pomogli wam w tej pracy. Do wykonania gitary potrzebne pudełko po
chusteczkach higienicznych lub pudełko po butach, jedna plastikowa rurka, nożyczki i pięć gumek recepturek.
Dwa paseczki taśmy dwustronnej naklejamy równolegle do krótszych boków pudełka –
między krawędzią pudełka a dziurą. Przecinamy plastikową rurkę na pół tak, aby
powstały dwie krótkie rurki, i naklejamy je na pudełku, w miejscu dwustronnej taśmy
klejącej. Następnie nakładamy gumki recepturki tak, aby opierały się o rurki.
Zachęcam do przesłania zdjęć waszych prac. Jeśli masz inny pomysł na wykonanie instrumentu możesz go zrobić i podzielić się z nami wysyłając zdjęcie wykonanej pracy!!!
4. Zgadnij gdzie jesteśmy? – zabawa słuchowa. Spróbuj na podstawie odgłosów
rozpoznać z jakich miejsc one pochodzą?
Link:

https://bajki-zasypianki.pl/zgadnij-gdzie-jestesmy/

Zajęcia 12 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek
Temat:”Muzyka współczesna”

1. „Gatunki muzyczne” – Rodzic włącza utwory (z własnych zasobów) z różnych gatunków muzycznych: muzyki klasycznej, rapu, disco, rocka, jazzu itd. Wspólne omówienie różnic pomiędzy utworami. Dziecko stara się rozpoznać gatunek i podać jego nazwę
2 Taneczne improwizacje” – tańczenie do różnych gatunków muzycznych, określanie tempa, na stroju. Rodzic włącza utwory z poprzedniego ćwiczenia, a zadaniem dzieci jest tańczenie, tak jak prowadzi je muzyka. Następnie mama lub tata ponownie włącza kolejne utwory, a dzieci określają, jak im się tańczyło, który utwór najbardziej przypadł im do gustu. Określają nastrój i tempo muzyki.
3„Gitara a gitara” – określanie podobieństw i różnic w wyglądzie instrumentów, rozbudzenie ciekawości dzieci grą na instrumencie. Oglądanie zdjęć różnych gitar (np. akustyczna, basowa, elektryczna-załącznik poniżej). Dzieci określają podobieństwa i różnice w ich wyglądzie. Rodzic wyjaśnia, która do czego służy
Włącza dzieciom nagrania, na których słychać różnice w dźwiękach wydawanych przez różne gitary.

GITARA
4„Koncert rockowy” – naśladowanie gry na gitarze. Ponownie włączamy muzykę rockową. Dzieci wcielają się w gitarzystów i próbują naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słychać w utworze. Rodzic pokazuje dzieciom, że muzyka rockowa ma różne oblicza, od spokojnych ballad po utwory pełne ekspresji.
5 Utrwalenie litery I.-WTOREK 12.05

Zajęcia 11 maja 2020 r.
Aneta Kuźma
TEMAT: JAKI TO INSTRUMENT?

1. Dzień dobry, kochane przedszkolaki!
Na początek mam dla was zagadki.
Posłuchajcie i zgadujcie!

Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

2. „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie
doświadczeń dzieci i wiersza.
Mysia orkiestra Dorota Gellner.

Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewając piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaję bzika!

Rodzic może zadać pytania:
– Co to jest orkiestra?
– Jaka orkiestra grała dla kota w
sylwestra?
– Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?
– Czy kotom podobała się mysia muzyka?
– Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?
– Czy widziałeś kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała?
– Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

A teraz obejrzyjcie i posłuchajcie jak pięknie potrafi zagrać prawdziwa orkiestra
https://www.youtube.com/watch?v=orL-w2QBiN8&feature=emb_logo
The Lonely Shepherd – André Rieu & Gheorghe Zamfir

3. „Jaki to instrument?” – rozmowa nt. instrumentów, na podstawie doświadczeń
dzieci oraz nagrania. Naśladowanie odgłosów instrumentów.
Teraz chciałabym przedstawić Wam instrumenty muzyczne. Instrumentów jest
bardzo dużo. Na dzisiaj wybrałam te, które widzicie na obrazkach. Spróbujcie podać
ich nazwy, jeżeli nie wiecie poproście mamusię, żeby wam przeczytała. (zdjęcia instrumentów w załączniku – obrazki)

instrumenty muzyczne

4. Zabawy ruchowe z Pipi i Myszką Minnie – Odcinek 2
https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M

5. „Masaż”. Dziecko siedzi przed rodzicem. Rodzic czyta wiersz i wykonuje na
plecach określone ruchy, następnie zmiana.

Idą słonie, Dzieci kładą na przemian całe dłonie na plecach osoby, z którą wykonują tą zabawę
potem konie, Uderzają delikatnie piąstkami.
panieneczki na szpileczkach Stukają palcami wskazującymi.
z gryzącymi pieseczkami, Delikatnie szczypią.
świeci słonko, Dłońmi zataczają koła.
płynie rzeczka, Rysują linię.
pada deszczyk, Stukają wszystkimi palcami.
czujesz dreszczyk? Łaskoczą.
6. Zabawy z literką I jak instrument (załącznik).

karta pracy 11.05

Zajęcia 8 maja 2020 r.
Magdalena Sobieszek
Temat:”Bajkowa podróż w krainę muzyki”
1. Powitanka:
Wszyscy są , witam was
Rozpoczynać już czas
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy.
2. „Królewna Śnieżka i siedmiu Krasnoludków”- historyjka obrazkowa(załącznik poniżej).
królewna śnieżka.

Wspólne opowiadanie historyjki na zmianę rodzic-dziecko . Budowanie dłuższych wypowiedzi, poprawnych pod względem gramatycznym.
3. Poranny taniec Krasnali-Dziecko jako krasnal otrzymuje chustę do ręki. Rodzic jako szef Krasnal staje przed dzieckiem . Podczas umiarkowanej muzyki krasnale machają rękoma podniesionymi w górę ,w lewo i prawo kołysząc się na boki 9 razy i 9 razy z rękoma opuszczonymi. Podczas muzyki szybkiej na przemian machają rękoma w górę i w dół podskakując z nogi na nogę obracając się w tym samym czasie. W trakcie wolnej muzyki powtarzają te same ruchy tylko wolno.
4. Ćwiczenie oddechowe:Wykonanie wdechu z jednoczesnym wzniesieniem rąk bokiem do góry, a następnie wolne opuszczenie rąk, wydychając powoli powietrze.
5. Domki Krasnali:Dziecko- krasnal porusza się po lesie . Na podłodze leżą dwa hula- Hoop(lub chusty,szarfy,skakanki), które symbolizują domki. Rodzic włącza dowolną muzykę w tempie umiarkowanym, a krasnale maszeruje po dywanie. Gdy dzieci słyszą muzykę wolną, wskakują do domku , a gdy słyszą muzykę w tempie szybkim-wybiegają do lasu.
6. Zapraszamy na bal u Śnieżki:Rodzic z dzieckiem ustawia się w parach chłopcy – królewicze stoją od środka koła a dziewczynki – Królewny od zewnątrz. Po rozpoczęciu muzyki dzieci Ida w miejscu ( wykonują 9 kroków). Następnie robią 9 kroków do przodu. Wykonują trzymając się za ręce skok do wewnątrz i skok na zewnątrz zmiana miejsc chłopca z dziewczynką powtórzenie skok do wewnątrz i skok na zewnątrz. Całość jest powtarzana jeszcze raz.
7. Zapracowane Krasnale:Dziecko klęczy, przed nim znajduje się klocek. Dziecko krasnal śpiewa słowa z bajki : Hej ho, hej, ho, do pracy by się szło, hej, ho, hej, ho, hej, ho, hej, ho, hej, ho, hej, ho przekłada klocek do rodzica klęczącego obok i tak na zmianę. Po każdej rundzie śpiewamy coraz szybciej.

Zajęcia 6 maja
Aneta Kuźma

Temat: „Gdzie schowała się książeczka?” – zabawy matematyczne. Rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami: przed, pod, nad, obok. Doskonalenie umiejętności porównywania „Od… do…”.Przypomnienie i utrwalenie cyferki 9.
1. Zabawa ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.

W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki).
2. Gdzie schowała się książka? – zabawa matematyczna: (elementy mat. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej) – dziecko przynosi jedną wybraną książkę i krzesło. Rodzic prosi aby dziecko schowało swoją książkę:
– pod krzesłem,
– obok krzesła,
– na krześle itp.
3. Zabawa ruchowa – „Tajemnicza książka” – weź jedną książkę i połóż ją na głowę dziecku. Zadaniem dziecka jest utrzymanie książki na głowie podczas wykonywania kolejnych zadań:
– obróć się;
– tańcz;
– chodź bokiem;
– kucnij;
– idź do tyłu;
– idź do przodu.
4. Zabawa matematyczna – „Od… do…” – doskonalenie umiejętności porównywania.
Proszę aby rodzice przygotowali kilka książek różnej wielkości i grubości.
Zadania do wykonania dla dziecka:
– Ułóż książki od najwyższej do najniższej;
– Ułóż książki od najcieńszej do najgrubszej;
– Ułóż książki od najlżejszej do najcięższej.
5. Karta pracy nr 1 – policz książki i8 narysuj w ramce odpowiednia liczbę kresek karta pracy 06.05 a.
6. Karta pracy 2 – policz książki i zaznacz w kółeczko odpowiednią cyfrę karta pracy 06.05 b.
7. Karta pracy 3 – zabawy z cyfrą 9 karta pracy 06.05 c.

MIŁEJ ZABAWY!!!
Zajęcia 5 maja
Aneta Kuźma
Temat: Jak powstaje książka?
1. Na początku zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku, który pokaże nam w skrócie jak powstaje książka.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
2. „Jak powstaje książka?” – wiersz Magdalena Tokarczyk ( rodzic czyta bardzo dokładnie tekst wiersza, a dziecko uważnie słucha) (załącznik nr1)

 

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają
i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,
a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie
i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić,
a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,
ale na półkę ładnie odkładamy.
Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza (rodzic zadaje pytania, dziecko stara się na nie odpowiedzieć):
– Jak nazywa się ten kto pisze książki? ( pisarz)
– Gdzie bardzo dokładnie jest przeglądana książka pisarza? ( w wydawnictwie)
– Jak się nazywa osoba, która rysuje obrazki do książki? ( ilustrator)
– Gdzie drukuje się książki? (drukarnia)
– Jak nazywa się sklep gdzie wysyła się wydrukowane książki i można je zakupić?
( księgarnia)
– Jak nazywa się miejsce gdzie można wypożyczyć książki? (biblioteka)

3. Jestem pisarzem zabawa paluszkowa – usprawnienie małej motoryki – rodzic czyta tekst, a dziecko naśladuje ruchy palców obydwu dłoni:

Pisarz chwycił pióro w dłoń
(każde dziecko kilkakrotnie
zaciska wybraną dłoń
i rozprostowuje).
Drugą ręką podparł skroń
(dzieci ruchem drugiej dłoni
naśladują człowieka, który
„rozmyśla”).
Liter rzędy zapisuje
(dzieci naśladują
w powietrzu czynności
pisania).
Nad nową książką pracuje
(dzieci naśladują ruchy
przewracania kartek
w książce).
Zabawę można powtórzyć
prosząc, aby dzieci
wykonywały ruchy palcami
odwrotnie niż poprzednio
(ręka lewa robi to, co
przedtem prawa).

4. „Książki”- ćwiczenia logopedyczne.

Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:

– „otwieranie i zamykanie książki” – dziecko otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

5. Zabawa plastyczna „Moja okładka”. Zadaniem dziecka jest narysowanie okładki do książeczki z i ulubioną bajką. ( zachęcamy do przesłania nam wykonanych prac).
6. Karta pracy – połącz w pary te same książki ( karta pracy nr 1)

karta pracy 05.05
Zajęcia zdalne 4 maja
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry ”Słoneczka”
Temat:Czym są dla nas książki?
1 Książka – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat
treści utworu
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania: Czemu początkowo książka była smutna?
Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?
Co się zmieniło?
2„Do czego nie są książki?” – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie
z książek. Dzieci podają swoje pomysły.
3„Ulubione” – swobodne wypowiedzi dzieci na temat jakie książki lubią i dlaczego.
4„Regulamin postępowania z książką”dzieci oglądają obrazki(załącznik poniżej) zastanawiają się, jak jeszcze należy lub nie należy postępować z książkami-rodzic czyta dziecku „prośbę książki”(załącznik poniżej)

5 Utrwalenie litery K.

litera k