Grupa 5-latków „Słoneczka”

Zajęcia w grupie 5-latków „Słoneczka” prowadzą p. Aneta Kuźma i p. Magdalena Sobieszek

Zajęcia 4 maja

Aneta Kuźma

Propozycja zabaw popołudniowych dla dzieci z grupy Słoneczka
Temat: Poznajemy pracę strażaka.
1. Wprowadzenie w temat dzisiejszych zajęć.
Odgadywanie zagadek:
,,Nie smok żaden, nie ma pyska,
dymem zionie, iskry ciska, w lesie
pożre krzaki, drzewa,
popiół potem wiatr rozwiewa” (pożar)

,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)

2. Wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego „Pożar”.

Gwałtu, rety! Dom się pali!
Już strażacy przyjechali.
Prędko wleźli po drabinie
i stanęli przy kominie.
Polewają sikawkami
ogień, który jest pod nami.
Dym i ogień bucha z dachu,
ale strażak nie zna strachu,
choć gorąco mu okropnie,
wszedł na górę, już jest w oknie
i ratuje dzieci z ognia,
Tak strażacy robią co dnia.
3. Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza. Rodzic zadaje pytania:
– Co się paliło?
– Co robili strażacy?
– Kogo uratowali strażacy?
– Czy strażacy są odważni?
– Czy każdy może zostać strażakiem?
4. Oglądanie przez dzieci ilustracji przedstawiających pracę strażaka. (załączniki)

5. Na jaki numer dzwonimy aby wezwać straż pożarną – 998.
Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?
– Jakie zdarzenie zgłaszamy,
– Dokładny adres zdarzenia,
– Swoje nazwisko i imię,
– Swój numer telefonu.

litera k

Zajęcia 30 kwietnia
Aneta Kuźma
Temat: Hymn narodowy – zajęcia umuzykalniające. Quiz znajomości Hymnu Narodowego i wiadomości o Polsce.

1. Rozmowa z dziećmi na temat tego czym jest Hymn i kiedy go śpiewamy? Dzieci wspólnie dochodzą do tego, że jest to jakaś wyjątkowa pieśń i śpiewa się ją w wyjątkowych sytuacjach np. by podkreślić pewne wydarzenie, bądź by oddać komuś należną cześć i pamięć i szacunek. Takim przykładem jest np. Hymn „Ciebie Boga wysławiamy”, „Bogurodzica” lub także nasz Hymn Narodowy „Mazurek Dąbrowskiego”
2. Ćwiczenie postawy jaką zachowujemy podczas śpiewania Hymnu Narodowego. Postawa podczas Hymnu powinna być godna tzn. Chłopcy zdjęte czapki z głowy, wyjęte ręce z kieszeni, ręce wzdłuż ciała, głowa prosta, klatka wypchnięta do przodu. Dziewczynki wyprostowane, nogi złączone, proste itd. Nasza postawa wyraża nasze podejście do tego co robimy. Jeżeli jesteśmy na czyichś urodzinach to nie przychodzimy źle ubrani, ale ładnie i schludnie, również danej osobie składamy życzenia to nie trzymamy rąk w kieszeni i nie siedzimy na krześle tylko stoimy. Tak samo przy odśpiewaniu Hymnu, jakiegokolwiek, musimy wyrazić naszą postawą ciała szacunek i godną postawę.
3. Przypomnienie Hymnu Narodowego „Mazurka Dąbrowskiego”
(załącznik 1 – tekst Hymnu)

Link:
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

4. Quiz znajomości Hymnu Narodowego.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=YUbQYFDvjgg
5. Pracą dla chętnych dzieci jest nauka fragmentu bądź całości Hymnu na pamięć. Pamiętajcie o postawie podczas odśpiewania pieśni patriotycznej. Można też pochwalić się i wysłać do nas nagrany filmik. Czekam z niecierpliwością.
6. Podsumowanie zajęć
Zabawa dydaktyczna: „Dokończ zdanie” – rodzic mówi pierwszą część zdania, zadaniem dziecka jest jego dokończenie, np.:
– Moja ojczyzna to…….
– Godło Polski to……….
– Hymn Narodowy Polski to……..
– Gdy słyszymy hymn, należy…….
– Nasze symbole narodowe to……….
– Flaga Polski ma barwy………………. itp.
7. Karta pracy – karta pracy 30.04 1
– puzzle – rozetnij obrazek mapy Polski po liniach, ułóż i naklej na kartkę.
Miłej zabawy!!!

Zajęcia 30 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Temat:”Dzień Flagi”
1. Rozwiązanie zagadki:
Biel na niej jest i czerwień.
Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie.
2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej
2 .Zachęcam do obejrzenia prezentacji: „Nasza Flaga”.
https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk
3. Demonstracja flagi połączona z recytacją wiersza: „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego.

Barwy ojczyste
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze,
biel jest i czerwień,
Czerwień – to miłość,
Biel serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste
4.Pokoloruj rysunek zgodnie z instrukcją-załącznik poniżej

karta pracy 30.04.

5.Zabawy muzyczno-ruchowe do piosenki: „Symbole Polski”
https://www.youtube.com/watch?v=X_6zdg8vONA
6.Nasza Flaga” – wykonanie flagi dowolną techniką. Zachęcam do wysyłania zdjęć

Zajęcia 29 kwietnia
Aneta Kuźma
Temat: „Kraina pieniędzy” – poznanie waluty, która obowiązuje w Polsce, utrwalanie przeliczania, zabawa z cyferką 8.
1. Zabawa na powitanie „Witamy swoje palce” – rodzic mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.
2. Rozwiązaniem zagadki będzie hasło, którym będziemy się dzisiaj zajmować.
Zagadka:
Papierowe pięćdziesiątki,
dwudziestki i setki.
Metalowe dwójki, piątki
prosto z portmonetki. /pieniądze/
3. Rozmowa tematyczna z dziećmi:
– Czy wszystko można kupić za pieniądze?
– Do czego potrzebne są ludziom pieniądze?
– Co można kupić?
– Czego nie można kupić?
– Jaka waluta obowiązuje w Polsce?
4. Zapoznanie z banknotami
– 500 złotych
– 200 złotych
– 100 złotych
– 50 złotych
– 20 złotych
– 10 złotych
    

    
5. Zapoznanie z monetami (załącznik 7)


6. Zabawy matematyczne – karty pracy  karta pracy 8   

karta pracy 9

karta pracy 10

karta pracy 11
7. Utrwalenie pisowni cyferki 8 cyfra 8
Miłej zabawy!!!

Zajęcia 29 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry Słoneczka
Temat:Warszawa -stolica Polski
1. Słuchanie Sawa”
Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, w samym jej sercu nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:
Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.
Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że
Wars nie zawahał się ani chwili.
– Niczego się nie boję! – zawołał. Wskoczył do swej łodzi i popłynął. Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała:
– Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta.
A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.
Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta… Warszawa
2. Rozmowa z dziećmi na temat legendy o Warsie i Sawie.
– Jak miał na imię rybak, który mieszkał w puszczy nad rzeką Wisłą?
– Co sprawiło, że wsiadł on do swej łodzi i popłyną Wisłą?
– Kogo Wars ujrzał wśród wzburzonych fal?
– Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
– Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
– Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa?
Wyjaśnienie pojęcia – Warszawa – stolica Polski: stolica – pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz.

3 Wspólne oglądanie ilustracji przedstawiających budowle w Warszawie: Pałac Prezydencki i pomnik Józefa Poniatowskiego, Łazienki Królewskie (Pałac na Wyspie), Syrenka Warszawska na tle mostu Świętokrzyskiego, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Kolumna Króla Zygmunta III Wazy na Placu Zamkowym.

4„Warszawska syrenka” – zapoznanie dzieci z wyglądem herbu Warszawy i wykonanie pracy plastycznej.
5. Ćwiczenia matematyczne-dziecko tworzy zbiory 8-elementowe z dostępnych przedmiotów w domu np. nakrętki,klocki ,samochody itp.-liczy,pokazuje wynik na palcach. Rodzic rysuje na kartce cyfrę 8 dziecko odpowiada jak wygląda cyfra 8, do czego jest podobna, co przypomina,
wodzi palcem po wzorze cyfry 8,wysypujemy trochę mąki na tacy-przedszkolak palcem próbuje kreślić cyfrę,
7. Wykonanie karty pracy – samodzielne wyklejenie cyfry 8.
cyfra8

Cyfra8a

Zajęcia 28 kwietnia
Aneta Kuźma
Temat: Miasta Polski.
1. Na wstępie naszego spotkania chciałabym zaprosić Was do wysłuchania piosenki, która wprowadzi nas w tematykę dzisiejszych zajęć
Link:
https://www.youtube.com/watch…
2.Stolica Polski” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima „Warszawa”
Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!
Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
– Jakie miasto jest stolicą Polski?
– Jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu?
– Czy znacie jakąś legendę dotyczącą Warszawy?
3. Obejrzenie „Legendy o Syrence”
Link do filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=iid3EQOSSFw
4. Wycieczka po Polsce – kochane dzieciaczki!!! Zapraszam Was teraz w podróż po różnych polskich miastach. Wsiadamy do pociągu, którym będziemy podróżować. Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości będziecie miały do wykonania zadanie.
– Zakopane – „wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan.
– Kraków – „Smok” – zabawa plastyczna. Dziecko koloruje rysunek smoka.smok
– Warszawa – praca plastyczna. Dziecko wykonuje syrenkę według instrukcji syrenka
Link:
http://praceplastyczne.pl/symbole-naro…/6-syrenka-warszawska
– Poznań – „Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=XudcMIswUqg
– Toruń – „Pierniki” – zabawa plastyczna. Dziecko odrysowuje od szablonu i wycina pierniki katarzynki. Ozdabia je według własnego pomysłu. pierniki
– Gdańsk – „Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. Rodzic umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dziecko ma tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).
Myślę, że bez problemu poradziliście sobie ze wszystkimi zadaniami!!!
Zasłużyliście na odpoczynek!!!

Zajęcia 28 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry „Słoneczka”
Temat:”Polska to mój dom”
1 Słuchanie wiersza pt. „ Polskie skarby”
Ma Polska skarby bezcenne,
rzecz oczywista,
to hymn narodowy, godło
i sztandar – flaga ojczysta.BAWIANKI
Biało – czerwona flaga
powiewa na polskim niebie,
z nią w ręku nasi przodkowie
walczyli o wolność dla ciebie.
A biały orzeł z godła
spogląda pełen powagi,
to symbol polskiego zwycięstwa,
wolności i odwagi.
Hymn narodowy z dumą
śpiewało polskie wojsko,
z radością się go uczymy
dla ciebie, kochana Polsko.
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Rodzic wyjaśnia pojęcia: godło, flaga,hymn.
Dzieci wskazują na barwy polskiej flagi, opisują wygląd godła(załącznik poniżej),wspólne wysłuchanie hymnu.

2 Zabawa „Wskaż polską flagę” – dzieci rozpoznają i wskazują flagę Polski wśród flag innych narodów. Dzieci przyporządkowują napis „Polska” do flagi(załącznik poniżej)

3 Zabawa dydaktyczna: „Dokończ zdanie” – dzieci stoją a dorosły rzuca piłkę, mówiąc pierwszą część zdania, zadaniem dziecka jest jego dokończenie, np.:
Moja ojczyzna to…….
Godło Polski to……….
Gdy słyszymy hymn, należy…….
Nasze symbole narodowe to……….
Flaga Polski ma barwy……………….
4 Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę”: dzieci naśladują czynności wykonywane przez rodzica
Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią(dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu).Przed wskoczeniem do wody musimy się rozebrać do stroju kąpielowego(naśladują rozbieranie się)i wykonać rozgrzewkę. Zróbmy kilka pajacyków i skłonów(wykonują ćwiczenia).A teraz siuuup(powtarzają)do wody.
Oj, trochę zimno, brrr(powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna).Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul(powtarzają i naśladują nurkowanie).Szybko się wycieramy, ubieramy(naśladują czynności)i wykonujemy dłuuuuugi skok(długi skok obunóż)do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta(bieg jedno za drugim).Chwila odpoczynku na wypicie wody(naśladują picie)i wykonujemy dłuuugi skok w góry(wykonują skok obunóż).Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła(naśladują).Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek(siadają i naśladują oglądanie widoków).
5 Mapa fizyczna Polski – dzieci z rodzicami oglądają mapę, próbują wskazać jej granice, rzekę Wisłę, kilka większych miast (Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk).
6 Karty pracy z literą P
karta 27 c
karta 27 d

Zajęcia 27 kwietnia
Aneta Kuźma
Dzień dobry Słoneczka!!!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Polsce. Przypomnimy sobie podstawowe pojęcia związane z naszym krajem. Oto propozycja zajęć na dzisiejsze popołudnie.
Temat: „ Kto Ty jesteś…?” – kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.
1. Zabawa słowna „Kim jesteśmy”. Rodzic rozpoczyna zdanie, a zadaniem dziecka jest dokończenie tego zdania – „Jesteśmy Polakami, bo…”.
2. Słuchanie wiersza W. Bełzy „ Katechizm polskiego dziecka”. Rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu.

— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.
Rozmowa na temat wiersza ( rodzic zadaje dziecku pytania):
– O czym jest wiersz?
– O jakich symbolach była mowa w wierszu?
– Kto to jest Polak?
– Kim jest patriota?
Zachęcam dzieci do podjęcia nauki wierszyka na pamięć. Można nagrać filmik jak dziecko recytuje wiersz i przesłać do nas!!!
3. Zabawy z literką P jak Polska.
– zapoznaj się z pisownią litery dużej P i małej p zał.1
– pisz po śladzie literę P p zał.2
– znajdź wśród liter dużą P i małą p zał.3
– pokoloruj obrazek z literką P zał.4.

Miłej zabawy!!!
Zajęcia 24 kwietnia
Magdalena Sobieszek

Temat zajęć:”Eko-przedszkolaki na sportowo”
1 Słuchanie piosenki :”Leśne duszki”
https://www.youtube.com/watch?v=2tL0TZ-fS44
I. Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki,
Mają miotły i szufelki
I do pracy zapał wielki.
Ref.:Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
II. Myją liście, piorą szyszki,
Aż dokoła wszystko błyszczy,
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
Ref.
III .Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
Zaraz duszek za nim leci,
Zaraz siada mu na ręce,
Grzecznie prosi, nie śmieć więcej.
Ref. .
Wspólny taniec z rodzicami przy piosence „Leśne Duszki”.
Dzieci zapraszają rodziców do wspólnego tańca, pokazują ruchem jak duszki leśne sprzątały las – rodzice tańczą i naśladują ruchy dziecka.
2 Zabawa słowna „Tak-Nie”. Na dwóch kolorowych kartkach rodzic zapisuje słowa tak- nie Dziecko odpowiada na pytanie rodzica podnosząc odpowiednią kartkę
– w lesie można krzyczeć, bo nikt nie słyszy
– na pikniku papierek po batonie wrzucimy w krzaczki, bo nikt nie widzi,
– idąc do lasu zachowujemy się cicho, by nie wystraszyć zwierząt,
– papierki po cukierkach zabieramy ze sobą,
-w lesie możemy zrywać napotkane kwiatki, itp.

3 Zadania sprawnościowe
-Zawody z piórkiem
Każdy zawodnik otrzymuje niewielkie piórko i na sygnał dmuchaniem stara się jak najdłużej utrzymać swoje piórko w powietrzu. Wygrywa osoba, której piórko wirowało najdłużej.

-Zabawa ruchowa „Slalom ekologiczny”
Ustawiamy dwa tory pełne „śmieci” (skrawki materiału, papiery, puszki itd.) oraz przedmiotów naturalnych (szyszki, kasztany liście itd.). Uczestnicy zabawy muszą pozbierać wszystko, co powinno trafić do koszy na mecie, pozostawiając na terenie przedmioty naturalne.Wygrywa ta osoba, która poprawniej i szybciej wykona zadanie.

-Idziemy do lasu-tor przeszkód-układamy tor przeszkód:np
przejście po gałęziach -ze skakanek
przejście po kamykach- z kolorowych krążków
slalom między drzewami -z butelek z wodą
skoki przez kałuże- z gazet

-Grzybobranie- rozsypujemy papierowe kule- grzyby. Każda osoba otrzymuje worek na śmieci i jednorazowe rękawiczki. Zadaniem uczestników jest zebranie jak największej ilości śmieci w czasie 1 min.
-Celowanie do kosza- Przygotowujemy kilka kul papierowych. Linia startowa, na której ustawione są osoby. Na linii mety 2 kosze. Każdy celuje tak, by trafić kulą do kosza. Czas 1 min. Wygrywa ta osoba, która zebrała największą ilość kul w koszu. Życzę super zabaw!
4Ciekawostki – NIE DO WIARY
Jaki czas w przyrodzie rozkłada się:
•Papierowa chusteczka? (3 miesiące)
•Zapałka? (6 miesięcy)
•Guma do żucia? (5 lat)
•Puszka? ( 200 lat)
•Plastikowa butelka? (od 100 do 1000 lat)
Ile potrzeba na wyprodukowanie:
•100 kartek papieru? (wycięcie dwumetrowego drzewa, energii 50 żarówek, 50 litrów wody)
•100 kartek niebielonego papieru z makulatury? (2 gazety, 8 żarówek, 8 litrów wody)
Z czego można wyprodukować:
•Jeden sweter z polaru? (z 27 plastikowych butelek)
•Jeden samochód? (z 19 000 puszek po konserwach)
•Jeden rower? (z 670 puszek po napojach gazowanych)

Zajęcia 24 kwietnia
Aneta Kuźma
Temat: W zdrowym ciele, zdrowy duch. Czysta planeta – Kodeks małego Ekologa.
1. Inspiracją do dzisiejszych domowych zabaw i ćwiczeń, niech będzie ten filmik. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie!
Link do filmiku:
https://www.facebook.com/homefit83/videos/2639269676308046/
2. Wyjaśnienie znaczenia słowa ekologia na podstawie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika Co to jest ekologia? Rozmowa na temat wiersza.

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza:
– Co to jest ekologia?
– Co to znaczy szanować środowisko?
3. W tym tygodniu zajmowaliśmy się tematyką ekologiczną. Myślę, że każdy z Was wie już jak należy postępować aby dbać o naszą planetę, nasze środowisko. Mam nadzieję że każdy z Was będzie przestrzegał zasad o których mówiliśmy.

Przygotowałam dla Was moje kochane Słoneczka „Kodeks małego ekologa”.

Zostajemy przyjaciółmi przyrody. Każdy z Was otrzymuje Kodeks Małego Ekologa, którego zobowiązuje się przestrzegać.Potwierdzeniem jest własnoręczny podpis na dole Kodeksu.Ziemia to nasz wspólny dom.Żyjmy w zgodzie z przyrodą i rozważnie korzystajmy z jej darów.


1.Nie niszcz i nie zanieczyszczaj środowiska naturalnego!
Wrzucaj śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika.
2.Segreguj odpady!
Kto śmieci segreguje ten środowisko ratuje.
3.Zmniejsz ilości substancji szkodliwych dla środowiska!
Szkodliwe materie -telefony i baterie zbierają wszystkie przedszkolaki do specjalnej paki.
4.Używaj produktów przyjaznych tobie i środowisku!
Torebka foliowa jest już niemodna, materiałowa bardziej wygodna.
5.Oszczędzaj wodę!
Zakręcaj wodę mój przyjacielu, bo wody jest mało a chętnych na nią bardzo wielu.
6.Oszczędzaj energii!
Energię, co dzień oszczędzamy, zatem zbędne światło wszędzie wygaszamy.
7.Chroń rośliny i zwierzęta!
Każde zwierzę na szacunek zasługuje i godnego traktowania oczekuje.
Drzewa, krzewy oddychają, szanuj je bo tlen nam dają.
8.Żyj ekologicznie –zdrowo w zdrowym środowisku!
Świat warzyw i owoców jest bardzo kolorowy, jedz je często a będziesz zdrowy.
9.Nie hałasuj!
Dbaj o ciszę wokół. Słuchaj głosów przyrody, bo one dają nam spokój.
10.Bądź przyjacielem przyrody!
Dużo uczmy się o przyrodzie, jak ją chronić i jak żyć z nią w zgodzie.

To już wszystkie zadania jakie mieliśmy do zrealizowania w tym ekologicznym tygodniu. Należy się Wam zasłużony odpoczynek!!!

MIŁEGO WEEKENDU!!!

Zajęcia 23 kwietnia
Aneta Kuźma
Propozycja zabaw dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: „Zatrzymaj zmorę w porę – Smog” – zajęcia umuzykalniające.
1. Wprowadzeniem do tematu naszych dzisiejszych zabaw będzie piosenka o pewnej zmorze. Posłuchajcie sami!!!
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=n7w8OAlDv70
2. Czy już wiecie o czym będziemy dzisiaj mówić? Odkryliście co kryje się pod hasłem zmora? Tak jest ta zmora to SMOG!!! SMOG NIE SMOK!!!
A więc kochane dzieciaczki co to takiego ten SMOG???
Otóż wszystkiego dowiecie się od rodziny Treflików. Zapraszam Was teraz do obejrzenia bajki pt. „SMOG”
Link do bajki:
https://www.youtube.com/watch?v=HHSpCHB9qO0
3. Myślę, że rodzina Treflików pomogła Wam w zrozumieniu o co chodzi z tym Smogiem!!!
4. Kochani jak zauważyliście w tym tygodniu cały czas jesteśmy w temacie EKO.
Mam dla Was mam nadzieję przyjemne zadanie na dzisiejsze popołudnie.
Jest to gra planszowa „Dbam o środowisko”. (załącznik nr 1). Instrukcja i opis gry podany w załączniku.
Pusty 55

Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 22 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Zajęcia popołudniowe dla 5 latków grupa „Słoneczka”
Temat:”Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi”

1. Rozwiązywanie zagadek:
Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce)
Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc)
W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy)
Co to za okrągła planeta, na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)
2 Zabawy z mapą lub globusem, wyjaśnienie znaczenia kolorów, wyszukiwanie kontynentów, mórz, oceanów, wskazanie Polski na globusie.
Przypomnienie zasad dbania o przyrodę:
Chronić przyrodę!
Oszczędzać wodę!
Dokarmiać ptaki!
Dbać o zwierzaki!
Kwiaty hodować!
Drzewa szanować!
Ziemię ratować!
Nigdy nie śmiecić i uczyć tego wszystkie dzieci.!
3 Zabawa ruchowa:Tupnij nogą raz ! Klaśnij w dłonie dwa ! Powtórz głośno : Przyjacielem przyrody jestem JA!
4 Zachęcam dzieci i rodziców do wykonania plakatu „Dzień Ziemi”
5 Utrwalenie cyfry 7-wykonanie karty pracy.
karta pracy 22.04

Zajęcia 22 kwietnia
Aneta Kuźma
Propozycja zajęć dla grupy „Słoneczka”
Temat: Oszczędzamy wodę. Zabawy matematyczne z cyfrą 7.

1. Dlaczego mamy oszczędzać wodę, skoro na Ziemi jest jej tak dużo? Niestety, większość wody na Ziemi to woda słona, a tylko 3% to woda słodka, której używamy w codziennym życiu, z której korzystają zwierzęta i którą wykorzystują rolnicy do nawadniania pól czy przemysł do produkcji. Krótki filmik odpowie na pytanie „Ile jest słodkiej wody na Ziemi?
Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=0rVHgxq3a_0
2. Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin. Zwrócenie uwagi na fakt, że są miejsca na świecie, gdzie brakuje wody.
Do czego służy woda ludziom, zwierzętom, roślinom?
– ludziom – do picia, gotowania, prania, sprzątania, mycia ciała i zębów, do spłukiwania toalety, gaszenia pożarów…
– zwierzętom- do picia, kąpania, pływania…
– roślinom- do podlewania, do wzrostu kwiatów, drzew…

3. Zabawa ruchowa z użyciem kostki do gry – do zabawy potrzebna będzie nam kostka do gry. Zabawa ruchowa z użyciem kostki liczbowej. Dziecko wykona ćwiczenia ruchowe, zgodne z ilością wyrzuconych i policzonych przez siebie oczek np.
– przysiady
– pompki
– pajacyki
– podskoki itp.
4. Kolejne zadanie będzie polegało na przeprowadzeniu doświadczenia z wodą. Podaje kilka propozycji. Proszę o wybranie jedne i przeprowadzenie doświadczenia.
a) Jak powstaje deszcz? – do szklanki rodzic z zachowaniem ostrożności wlewa wrzątek i przykrywa go talerzykiem, na którym układa kostki lodu. Woda skrapla się i osadza na talerzyku i ściankach szklanki. Wyjaśnienie: Para wodna na Ziemi unosi się ku górze, gdyż jest lekka ( obserwacja gotującej się wody w czajniku), powstają z niej chmury, gdy zetknie się z zimnym powietrzem (kostki lodu), skrapla się i powstaje deszcz. Zwrócenie uwagi na trzy stany skupienia wody: ciecz, para wodna, lód.
b) Jak powstaje lód? – zamrożenie wody w woreczku, obserwacja i wyciągnięcie wniosku: woda zamarza w niskiej temperaturze i topi się w wysokiej.
c) „Co tonie, co pływa i jak się nazywa” – dzieci umieszczają na powierzchni wody w misce różne przedmioty (kamień, szyszkę, monetę, klocek kawałek papieru, piłeczkę pingpongową, styropian, piórko, itp.). Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko”. Uproszczony wniosek – toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.
d) Kto więcej złowi – do miski z wodą wrzucone są plastikowe zakrętki. Dziecko wybranym przyrządem do łowienia (różnego rodzaju szczypce, patyczki, łyżka) stara się wszystkie wyłowić z wody. Można bawić się na zasadzie współzawodnictwa z rodzicem lub rodzeństwem. Zabawa jest doskonałą okazją utrwalania w zakresie liczenia, nazywania kolorów, orientacji w przestrzeni, itp.
e) Puszczanie statków w misce wody – dziecko z pomocą rodzica składa statki z papieru sztuką origami.
f) „Ile szklanek wody mieści się w butelce po wodzie mineralnej?”. Dzieci ostrożnie przelewają wodę z butelki do szklanek i odwrotnie (można wykorzystać lejek). Zasób ten umożliwia przygotowanie zadań z zakresu pomiarów płynów, o różnym stopniu trudności (po pół szklanki, po całej szklance, po równo w szklankach, itp.)
g) Co rozpuszcza się w wodzie? – wrzucanie do pojemników z wodą różnych produktów spożywczych: soli, cukru, ziarenek pieprzu, piasku, mąki, itp. Wniosek: po zamieszaniu nie wszystko rozpuszcza się w wodzie. Sól i cukier rozpuszczą się, pozostałe substancje osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.
h) Sprawdzenie smaku i zapachu wody – wniosek: woda jest bez smaku i koloru. Czy można to zmienić? Tak, dodając, np. olejku zapachowego, miodu, soku z cytryny, soli, cukru, itp.
i) Farbowanie wody – Wniosek: woda jest bezbarwna, ale można zmienić jej kolor, np. sokiem malinowym ( gotowy napój do picia)
Omówienie z dziećmi wniosków płynących z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń.

5. Ćwiczenie matematyczne „Poznajemy 7” – zabawy matematyczne z cyfrą „7”

karty pracy 22.04

Zajęcia 21 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Do pobrania: Wtorek 21 .04.pdf
Zajęcia 21 kwietnia
Aneta Kuźma

Propozycja zajęć popołudniowych dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: Segregujemy śmieci.
1. Na wstępie naszego spotkania proponuje abyście kochane Słoneczka obejrzały bajkę edukacyjną „Rady na odpady”
Link do bajki:
www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
2. Następnie proponuje abyście zapoznali się ze sposobem segregowania śmieci na podstawie ilustracji

– kolor żółty – metale, tworzywa sztuczne (plastik)
– kolor niebieski – papier
– kolor zielony – szkło
– kolor brązowy – odpady bio
– kolor czarny – odpady zmieszane
3. A teraz troszkę poruszamy się – zabawa ruchowa z elementem rzutu „Celuj do kosza”. Zgniatamy kartkę papieru i formujemy z niej kule. Celujemy do kosza. Po skończonej zabawie dziecko zastanawia się do jakiego pojemnika (może podać kolor) należy wyrzucić papierową kulę?
4. Kochane dzieciaczki skoro wiecie już ja należy segregować śmieci mam dla Was specjalne zadanie – praca plastyczna – zadaniem waszym będzie wyklejenie papierem kolorowym pojemników do segregacji śmieci. Czy pamiętacie jakie to będą kolory??? Następnie wycinamy obrazki śmieci  i waszym zadaniem jest przyklejenie obrazków przedstawiających śmieci przy odpowiednim pojemniku. Myślę, że świetnie poradzicie sobie z tym zadaniem.

karta pracy 21.04

Czekam na Wasze prace z niecierpliwością!!!

Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 20 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Zajęcia popołudniowe dla 5 latków gr”Słoneczka”
Temat:”Dbamy o przyrodę”
1 Wysłuchanie wiersza G.Koby „Rzeczka”
Była sobie książeczka,
a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka,srebrzysta biała,
aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem
dzieci niegrzeczne
i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały
i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
-Nie lubię bardzo
gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim
wymierzam karę
i kąpać się im
nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały
nagle wszystkie posmutniały.
-Nie będziemy już więcej
wrzucać śmieci !
Zaczniemy ostrzegać
niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem
tabliczkę postawimy:
BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY
I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!!
Rozmowa na temat treści wiersza
– kto przyszedł nad rzekę?
-co zrobiły dzieci?
-co powiedziała rzeka?
-co dzieci obiecały rzece?
Jak powinniśmy zachowywać się w lasach, parkach– aby były czyste.
Co należy robić ze śmieciami takimi jak: papiery, butelki itp.?
Dla czego należy dbać o nasze środowisko?
Co powinniśmy zrobić, aby wszyscy ludzie pamiętali o tym, żeby nie zaśmiecać, nie niszczyć naszego środowiska?
Jak dzieci mogą dbać o środowisko;
3 Zabawa plastyczna -z materiałów ekologicznych ,dostępnych w domu wykonajcie z rodzicami „Śmieciojadka”
karta pracy nr 1 20.04

Zajęcia 20 kwietnia
Aneta Kuźma
Dzień dobry Słoneczka!!!
Oto propozycja zajęć na dzisiaj.
Temat: Nasza Planeta Ziemia.
1. Na wstępie naszego spotkania chciałabym abyście posłuchali piosenki, która wprowadzi nas w tematykę zajęć, którą będziemy zajmowali się w tym tygodniu.
„Ziemia wyspa zielona”
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA&fbclid=IwAR23ga73FV_dQWGU2nhZHr-FNMmZ7qITiBVqZeBwIpRKQwx2vqg_jXksZd0
2. Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali, troszczyli się o nią i opiekowali. Nazywali ją Matką. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.
– Jak możemy jej pomóc ? Podpowiedzi znajdziecie w filmie, który proponuję obejrzeć:
„W kontakcie z naturą” – oglądajcie go bardzo uważnie, gdyż pod koniec filmu będziecie mieli do wykonania zadanie – quiz
Link do filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&fbclid=IwAR1qRg-pKR-CcDXU2mMvk_N3yvq7A-n9ynFeKouRg5OK8Ik13SWn_1bMh1M
Czy wasze odpowiedzi były takie same jak te, przy których pojawiły się uśmiechnięte buźki? Jeśli tak to super- Jesteście przyjaciółmi naszej planety –Ziemi.
3. Zabawa „Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Rodzic zadaje pytania:
 Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
 Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
 Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
 Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
 Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
 Co by było, gdyby nie było zwierząt?

Dziecko tworzy scenariusz i stara się udzielić odpowiedzi.

4. Zapoznanie z literką Z jak Ziemia – rysujemy literkę zgodnie z kierunkiem strzałek, wyklejamy małą i dużą literkę za pomocą np. skrawków papieru, bibuły, plasteliny itp. karta pracy nr 1 20.04
5. Kolejne zadanie dla Was to odszukanie literki z w tekście i otoczenie kółeczkiem karta pracy nr 2 20.04.
6. Na koniec kochane Słoneczka mam dla Was jeszcze jedno zadanie – pokolorujcie proszę rysunek naszej Planety ziemi najpiękniej jak potraficie (karta pracy nr 3 20.04.
Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 17 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Dzień dobry „Słoneczka”
Temat:„Bawimy się wesoło’”-ćwiczenia gimnastyczne
1 Zaczynamy od rozgrzewki:
„Lusterka”– dzieci siedzą naprzeciwko rodziców w parach, jedna osoba pokazuje ruch, a drug stara się ją powtórzyć. Po każdym pokazie zamieniamy się rolami.
„Czytanie gazety” – siad skrzyżny w kręgu, skręty głowy w lewo, w prawo. Przesuwanie gazety położonej na parkiecie stopą .
„Kwiaty kwitną i więdną na łące” – dziecko w przysiadzie, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów ,wyciąga ramiona w górę i wraca do przysiadu.
2 Po rozgrzewce zaczynamy dalszą część zabawy:
• „Skoki przez papierową drabinkę – osoba dorosła musi wykonać papierową drabinkę, czyli pociąć gazetę na pięciocentymetrowe paski i ułożyć je na podłodze. Zadaniem dziecka jest sprawne przeskakiwanie ze szczebelka na szczebelek.
• „ Podawanie piłki górą – siadamy z dzieckiem na dywanie tyłem do siebie, podajemy sobie piłkę w rytm muzyki- górą,bokiem.
• Dmucha wiatr, (dmuchamy przed siebie).
Szumią drzewa, (unosimy ręce do góry i machając na boki udajemy szumiące drzewa).
Idzie burza, (stukamy rączkami o podłogę).
I ulewa, (symulujemy palcami opady deszczu).
A ja w domku schowam się, (unosimy ręce nad głowę i pokazujemy daszek).
Deszcz nie zmoczy mnie. (kiwamy przecząco palcem)
Kap, kap, kap bis2x (paluszkami pokazujemy opady deszczyku)
Kap, kap, kap
Deszcz nie zmoczy mnie (przecząco pokazujemy palcem)
• Zabawa orientacyjno- porządkowa: – (wycinamy z papieru sylwety rąk i stóp)w czasie trwania muzyki spacer po pokoju na hasło „RĘCE” – przykładanie rąk do leżących na podłodze sylwet rąk, na hasło „STOPY” – stawanie na leżących na podłodze sylwetach stóp.
• Przechodzenie po ścieżce utworzonej z sylwet stóp, powrót biegiem, –
• Sięganie głową, ręką, nogą do wybranych części ciała zaproponowanych przez rodzica np.: czoło wita się z kolanem, ręce witają się ze stopami, łokieć wita się z udem.
• Naśladowanie poruszania się gałęzi na wietrze z jednoczesnym przećwiczeniem narządów mowy na zgłoskach: sz..
3 Na zakończenie włączamy spokojną muzykę, kładziemy się na dywanie i wykonujemy wdech nosem i wydech ustami.

Zajęcia 17 kwietnia

Aneta Kuźma

Propozycja zabaw dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: Na podwórku – zajęcia umuzykalniające, zwierzęta i ich domy.
1. Witam wszystkich!!! Na początku obejrzymy krótki filmik o zwierzętach na podwórku i ich domach.
Link do filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA&fbclid=IwAR1tX3ZGzs_4_Aw8IMwrjrRLfXD39iKYPYh40YtmEKBdaNa9Y_BlmSJMjSQ
2. Zabawa ruchowa „Zwierzęta na wsi” – Dzieci biegają po pokoju truchtem na paluszkach. Na hasło rodzica – nazwa zwierzęcia- zatrzymują się i wydają odgłos danego zwierzęcia;
kura- ko,ko,ko, gąska- gę,gę,gę, indyk- gul gul gul, koza- mee mee mee, krowa – muu muu muu…itd.
3. Teraz proponuję, abyście posłuchały piosenki „Na podwórku” w wykonaniu przedszkolaków.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=Uq57eMCBBzI
Jak Wam się podoba?
4. Pora, abyście posłuchały odgłosów wiejskich zwierząt. Niektóre na pewno znacie, ale czy wszystkie? Przekonajcie się sami! https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

5. Małe zadanie komputerowe ciekawe czy uda się Wam je zrobić?
Link:
https://view.genial.ly/5e8b176342b1580e14d70d07?fbclid=IwAR2i9T_knK-mS6oxf4gvjFwqR3MjwEVPbri2QQ5SvW0Yqq112NhTwP11F5E

6. Budujemy domki dla zwierząt – zabawa konstrukcyjna. Każde dziecko wybiera sobie dowolną figurkę zwierzątka oraz kilka patyczków( plastikowych po lodach lub zapałek). Zadaniem dzieci jest zbudowanie domku dla swojego zwierzątka. Rodzic podczas zabawy pyta dziecko: Jakie masz zwierzątko? Jak się nazywa domek, który budujesz?

Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 16 kwietnia
Zajęcia popołudniowe dla dzieci z gr. „Słoneczka”
Temat:”Zabawy liczbowe”
1 Zabawa ”Witamy swoje palce”-rodzic mówi rymowankę a dziecko realizuje jej treść.
Kciuki gotowe?Tak-pięści zaciśnięte,wystawiamy kciuki
Wskazujące gotowe?Tak-wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe?Tak-wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe?Tak-wystawiony czwarty palec
Małe gotowe?Tak-wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe?Tak
Schowajcie się za głowę!-schowanie dłoni za głowę
Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.
2 Matematyczne zagadki” – dziecko siedzi na dywanie, rodzic rozkłada kartki z cyframi od 1 do 9.Do każdej cyfry przypisana jest zagadka(zagadki poniżej) . Dziecko wyrzuca kostkę, przelicza ,podaje liczbę oczek ,rodzic czyta zagadkę z odpowiednią cyfrą-przedszkolak odgaduje.
1)Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2)Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3)Którą dłoń podajemy na powitanie?
4)Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5)Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6)Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7)Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8)Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
3 „Kapturek myśliciela” – ćwiczenie poprawiające koncentrację. Dziecko chwyta małżowinę uszną kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
4 Zabawa ruchowa ,,Wesoły marsz”. dzieci maszerują w rytm muzyki, na przerwę stają, słuchają ile razy rodzic np:klaśnie, tupnie, podskoczy – powtarzają to samo.
5.Policz kwiatuszki,wytnij cyferki i wklej je w odpowiednie miejsce-karta pracy
karta pracy1
Zajęcia 16 kwietnia

Aneta Kuźma

TEMAT : „Przygoda na wiejskim podwórku” – rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci.

1. Wprowadzenie w tematykę zajęcia.
Dzisiaj chciałaby zaprosić was do wiejskiej zagrody – miejsca na wsi, gdzie możemy spotkać bardzo wiele hodowlanych zwierząt. W tej zagrodzie są kury, koń, krowa, owca, świnia i kaczki. Posłuchajcie uważnie co takiego pewnego dnia przytrafiło się kaczkom.

Szły raz drogą trzy kaczuszki,
grzecznie, że aż miło:
pierwsza biała, druga czarna,
a trzeciej nie było.

Na spotkanie tym kaczuszkom
trzy znajome wyszły:
pierwsza z krzaków, druga z gniazda,
trzecia prosto z Wisły.

Siadły wszystkie na ławeczce,
wtem kaczuszka krzyczy:
„ile jest nas wreszcie razem
Kto nas wreszcie zliczy?”

I nie mogły się doliczyć,
nic nie wyszło z tego,
więc do domu, choć to kaczki,
wróciły gęsiego.

2. „Trudne rachowanie” – rozmowa na temat wiersza; przeliczanie w zakresie 5.
– Nasze kaczuszki miały problem, bo nie potrafiły policzyć siebie nawzajem – może im pomożemy i policzymy je.
– Dziecko przelicza i podaje właściwą liczbę. Próbuje zapisać samodzielnie cyfrę na kartce.
– Bardzo dobrze tutaj jest 5 kaczek – ale chyba jedna z kaczek gdzieś się zagubiła. Kto z was zapamiętał, której kaczki nie było?
– Dziecko przelicza liczebnikami porządkowymi i wskazuje, której kaczki brakuje.
3. Policz dokładnie zwierzątka i wpisz odpowiednią liczbę w kwadracik.
karta pracy nr 1

4. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość dzieci „Znajdź różnicę”.
karta pracy nr 2

Zajęcia 15 kwietnia

Magdalena Sobieszek

Dzień dobry „Słoneczka”
Temat:”Polne rośliny”
1„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – oglądamy z dzieckiem zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza,jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew,rzepa),oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len). Wspólnie dzielimy rośliny na grupy. Dziecko próbuje scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rozmowa na temat: czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub wiech). Dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic opowiada dziecku o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz wytwarzanie nici i włókien).

Do pobrania: warzywa i zboża.pdf
2.Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Zadajemy dziecku pytania: Kiedy najczęściej je popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)
3.Kukurydza” – praca plastyczna. Dziecko rysuje kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym mazakiem dorysowuje łodygę i liście. Macza paluszek w żółtej farbie, robi odciski, tworząc ziarna kukurydzy.
4.Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki:”Zasiali górale”

Zajęcia 15 kwietnia

Aneta Kuźma

Propozycja zajęć popołudniowych dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: ,,Z wizytą na wsi”- film edukacyjny. Zapoznanie dzieci z życiem w gospodarstwie rolnym.
1. „Co słychać na wsi?” – film edukacyjny.
Link do filmu:
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

2. Rozwiązywanie zagadek związanych z życiem na wsi:
– Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje – KROWA
– Gdy wychodzisz z domu on na Ciebie czeka. Kiedy wrócisz znowu cieszy się i szczeka – PIES
– Cztery kopytka, rogi, bródka i już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka – KOZA
– Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz ujrzysz ją na hali – OWCA
– Mieszkanie konia – STAJNIA
– Przysmak krowy – TRAWA
– Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy już odgadnie, bo to przecież… – CIELĘ
3. Zabawa rymowanki – szukanie rymów do nazwy zwierzątka. Zabawa polega na tym, że rodzic podaje nazwę zwierzątka, a zadaniem dziecka jest wymyślenie rymu np.:
kura – rura
kot – płot
koń – słoń .

Życzę miłej zabawy!!! Pozdrawiam!!!

Zajęcia 14 kwietnia

Magdalena Sobieszek

Zajęcia popołudniowe dla „Słoneczek”
Temat:”Praca rolnika”
1 Słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego ,,Wspólna praca”.
Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!

Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł
na ugorze:
– Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!

Na płoteczku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!

Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!

Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy
z gospodarzem…
Hej! hej!
Rozmowa dotycząca treści utworu ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia pracy rolnika dla wszystkich ludzi.
2 Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?’ Rodzic mówi zdanie, jeśli jest ono prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce. Jeśli jest ono fałszywe wstaje i tupie. Fałszywe zdania mogą być np. takie:

• Wieś jest większa od miasta.
• Zimą zbieramy z pola zboże.
• Krowy jedzą cukierki i ciasto.
• Traktor to maszyna do robienia naleśników.
• Jabłka rosną na grządce.
3 „Rolnik w polu” – masażyk wg. B. Gawrońskiej.
Siadamy na dywanie rodzic recytuje tekst i wykonuje ruchy, które dziecko naśladuje, rysując wzory na plecach mamy ,taty lub rodzeństwa.
Rolnik rano rusza w pole -kroczą palcami obu rąk po plecach z dołu do góry.
Orać pługiem czarną rolę -rysują linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.
Sieje zboże i buraki-stukają palcami po całych plecach.
Z których później są przysmaki- lekko pukają dłońmi w plecy .
4 „Czym nakarmimy zwierzątka?”-karta pracy nr 1

Zajęcia 14 kwietnia
Aneta Kuźma

Propozycja zajęć dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: Praca rolnika.
1. Wysłuchanie piosenki wprowadzającej nas w tematykę tego tygodnia „Rolnik sam w dolinie”. Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=0Iw20CK9Wz4

2. Opowieść ruchowo – naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (rodzic czyta, a dziecka naśladuje):
– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów pociągu). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).
– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).
– Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch).
3. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i wyobraźnię dziecka, rozwijająca mowę „Wieś i miasto” – wypowiedzi dziecka na temat jak wygląda życie na wsi i w mieście. Szukanie różnic i podobieństw (załącznik 1).
4. Praca plastyczna „Myszy z siana” – Do wykonania pracy będzie potrzebna koszulka do segregatora, siano, drucik kreatywny, klej, nożyczki i papier kolorowy. Dziecko wypycha koszulkę sianem i przewiązuje nitką tak, by powstała myszka. Następnie dokleja ogonek z drucika kreatywnego , oczy i uszy z papieru.

Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 10 kwietnia

Magdalena Sobieszek

Dzień dobry ”Słoneczka”
Temat:”Koszyczek wielkanocny:
1 Zabawa w skojarzenia – swobodne wypowiedzi dzieci. Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdania: Wielkanoc to …. (dzieci podają słowa kojarzące się ze Świętami Wielkanocnymi)
2„Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty. Mama lub tata wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:
– chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
– jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne
– wędlina – miała zapewnić zdrowie
– sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
– chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną
– ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość
3 Zabawa ruchowa: „Wyścig z jajem „ Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko, żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Możemy mierzyć czas,zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach,dołożyć przeszkody .Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

karta pracy

Zajęcia 10 kwietnia

Aneta Kuźma

Kochane Słoneczka!!! Dzisiaj w ramach zajęć popołudniowych proponuje troszkę rozruszać kości. Zapraszam Was na krótką Gimnastykę.

Temat: Aktywna zabawa z Pipi i Myszką Minnie.

Poniżej przesyłam link do zabawy. Pobawcie się z Pipi i Myszką Minnie.

Pozdrawiam Was serdecznie!!!

 

Zajęcia 9 kwietnia
Magdalena Sobieszek
Zajęcia popołudniowe dla 5 latków „Słoneczka”
Temat „Zajączek wielkanocny”
1 Zagadka:
Ma długie uszy,
bardzo zwinnie skacze.
Zmyka więc przez pola,
gdy psa zobaczy. -zajączek
2 Zabawa plastyczna :”Wielkanocny zajączek”-sposób wykonania w linku:
https://www.youtube.com/watch?v=Dp5viC1tKyQ
Ja już swojego zrobiłam.
3 Słoneczka posłuchajcie piosenki o zajączku i pobawcie się w domu lub ogrodzie w szukanie ukrytych pisanek.
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

 

Zajęcia 9 kwietnia

Aneta Kuźma

Propozycja zabaw na dzisiaj dla grupy „Słoneczka”
Temat: Przedświąteczne porządki – zajęcia muzyczne.
Przedświąteczny czas w większości domów równoznaczny jest ze sprzątaniem, angażujmy również w to swoje dzieci. Pamiętajmy, że dzieci najefektowniej uczą się poprzez naśladowanie, zatem wykorzystujmy każdą okazję, by wdrażać je do utrzymania ładu i porządku, angażujmy je nie tylko do sprzątania zabawek w swoim pokoju, lecz także porządkowania półek, ścierania kurzu, odkurzania, zamiatania okruszków spod stołu, podlewania kwiatów itp. Zaopatrzcie się w dodatkowe ściereczki, małe miotełki – dla dzieci takie porządki to świetna zabawa, a dla rodziców rewelacyjna okazja do wyrabiania nawyku porządkowania otoczenia. Proponujemy kilka zabaw, przy których robienie porządku jest po prostu frajdą.
Zachęcamy do posłuchania i nauczenia się słów piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
„Mama i tata to nie są roboty”
„Mama i tata to nie są roboty,
zawijaj rękawy bierz się do roboty!
Samo się nie zrobi pranie, prasowanie
i mycie podłogi i kurzy ścieranie.
Same się ubrania nie poukładają
i same talerze się nie pozmywają.
Mama i tata….

twoje łózko nie chce samo się pościelić,
a chwasty w ogródku same się wypielić.

Mama i tata…

Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają.

Mama i tata …

Samo się nie zrobi pranie,
prasowanie i mycie podłogi i kurzy ścieranie.
Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają”.
1. „Pan Bałagan” – dorosły pokazuje dziecku, że w domu zagnieździł się w tajemniczych okolicznościach Pan Bałagan. Zadaniem dzieci jest wymeldować go. Ale Pan Bałagan jest bardzo czujny, dlatego trzeba być bardzo cicho, tak żeby nie zauważył, że jest usuwany z mieszkania. Dzieci chodzą na palcach szepcząc i zbierając każdą rzecz, która jest nie na swoim miejscu, a następnie odnosząc ją tam, gdzie być powinna. Pan bałagan nawet nie orientuje się kiedy znika.
2. „Głodne pudełko” – zabawa, która świetnie sprawdza się w sytuacji, gdy na podłodze rozrzucone jest dużo klocków, figurek, samochodzików itp. Rodzic udawanym głosem mówi np.: „Jestem pudełkiem i jestem takie głodne, niech mnie ktoś nakarmi, bo będę musiało zjeść to co spotkam”, w tym samym momencie dzieci zazwyczaj odrywają się od swoich zajęć i z radością zaczynają karmić je, wrzucając do niego klocki. Jako pudełko dorosły okazuje olbrzymie zadowolenie z faktu, że jest karmione, woła o jeszcze, aż napełnione wszystkimi klockami dziękuje.
Mam nadzieje, że nasze przedszkolaki będą pomagały w przygotowaniach przedświątecznych nucąc piosenkę „Mama i tata…”
A może Wy dzielne przedszkolaki pokażecie jak pomagacie swoim rodzicom w porządkach i przygotowaniach do świąt??? Z niecierpliwością czekam na zdjęcia od Was!!!
Życzę wszystkim miłego dnia!!!

Zajęcia 8 kwietnia

Aneta Kuźma

Temat: Zabawy matematyczne z wesołym zajączkiem i pisankami.
1. Zabawa na powitanie do piosenki „Mały zajączek” – naśladujemy czynności, które wykonuje zajączek w piosence.

2. Zabawy matematyczne:
 Pierwsza zabawa polega na policzeniu jajek i zaznaczenie cyfry, która odpowiada ilości jajek karta pracy nr 1
 Kolejna zabawa to policzenie tych samych obrazków i wpisanie odpowiedniej cyfry w okienko karta pracy nr 2.
 Na zakończenie proszę aby dzieci pokolorowały pisankę karta pracy nr 3, następnie wycięły ją i porozcinały po liniach. Z powstałych elementów (puzzli) układamy obrazek i przyklejamy na kartce z bloku.

 

Zajęcia 7 kwietnia

Magdalena Sobieszek

Temat: ”Pisanki-jajka wielkanocne”
1 Nauka piosenki:”Pisanki,pisanki”
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
2 Zabawa„Jak barwimy jajka?” – rozmowa z dziećmi na temat domowych sposobów barwienia jajek. Zachęcam dzieci
i rodziców do wspólnego barwienia jajek.
– żółty–suche łupinki cebuli
– czerwony–kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody,
– różowy–sok z buraka
– pomarańczowy–marchew, dynia
– brązowy–łupiny orzecha
– niebieski–owoce tarniny
– fioletowy–płatki ciemnej malwy
– zielony–trawa, pokrzywa
– czarny–wygotowane olchowe szyszki
3 Układanie litery „p” z dostępnych dziecku materiałów,podawanie wyrazów na „p” związanych
ze świętami wielkanocnymi,dzielenie wyrazów na sylaby.
4 Karta pracy- pokoloruj obrazki na literę „p”

karta pracy 07

Zajęcia 7 kwietnia

Aneta Kuźma

Propozycja zabawy na dziś dla dzieci z grupy „Słoneczka”
Temat: Wielkanocne pisanki z balonów – zabawa sensoryczno – plastyczna dla dzieci.
1. Powitanie – zabawa paluszkowa:
Gdy się rączki spotykają,
To od razu się witają (podanie dłoni)
Gdy się kciuki spotykają,
To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)
Gdy się palce spotykają,
To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni).

2. Praca plastyczna „Wielkanocne pisanki z balonów” – do wykonania pisanek gniotków potrzebujesz: balony, mąką, butelkę, lejek, pisaki lub najlepiej czarny marker.

Jak zrobić pisankę z balona krok po kroku?????
Na początku wsypujemy mąkę do butelki w zależności od wielkości balona około 10 czubatych łyżeczek mąki. Najlepiej robić to przez lejek, poruszając w środku słomką lub wykałaczką, aby przesypywało się bez zastojów. Następnie dmuchamy balon, skręcamy go i zakładamy na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka przesypała się do nadmuchanego balona. Można to przyśpieszyć ściskając kilkukrotnie butelkę. Wypełniony mąką balon ściągamy z butelki, spuszczamy powoli powietrze związujemy go i zabieramy się za dekorowanie.
Gotowe balonowe gniotki dekorujemy za pomocą markera lub pisaków w różne ciekawe wzorki. Możecie narysować różne wzorki, kropeczki, szlaczki, kwiaty… co tylko przyjdzie Wam do głowy. To świetna zabawa sensoryczno-plastyczna.
3. Zabawa „Tor przeszkód z jajek” – przygotuj kilka jajek (gotowanych, drewnianych, plastikowych czy styropianowych ). Porozkładaj jajka na podłodze tak, żeby utworzyły „tor przeszkód”. Zadanie dziecka jest przejść przez pokój z zawiązanymi oczami starając się nie rozgnieść żadnego jajka. Zadaniem rodziców jest kierować dzieckiem dając mu polecenia: „w prawo, w lewo, naprzód”. Dużo śmiechu jest gwarantowane!
4. Na zakończenie proponuję masażyk relaksacyjny (z rodzicami):
„Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni”
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi).

Zajęcia 6 kwietnia 

Magdalena Sobieszek

Dzień dobry Słoneczka
Temat : „W Wielkanocnym nastroju”
1Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc.
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,
mazurki i baby
smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta,
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie
bazie i żonkile,
a na nich z papieru
kurczątka przemiłe.
Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.
2„Masażyk relaksacyjny (dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom):
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysujemy pisankę na plecach),
ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
3,,Wesołych Świąt Wielkanocnych“- wykonanie kartki świątecznej. Do wykonania tej pracy wykorzystujemy materiały dostępne w domu(nie tylko plastyczne)
4 Zabawa ruchowa „Ciepło-zimno”
Rodzic pokazuje dziecku co zamierza schować : pisankę, po czym prosi aby zamknęło oczy-chowa daną rzecz. Kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu mówimy ciepło, cieplej a gdy już jest przy przedmiocie mówimy gorąco, parzy. I odwrotnie gdy się oddala mówimy chłodno, zimno, lodowato. Później następuje zamiana dziecko chowa a rodzic szuka. Można też bawić się na dworze.

karta pracy 06.04

Zajęcia 6 kwietnia

Aneta Kuźma

Propozycja zajęć popołudniowych 5 – latki „Słoneczka”
Temat: Zwyczaje wielkanocne
1. Na wstępie proszę aby dzieci wysłuchały piosenki „Są takie Święta Wielkanocne”, która będzie wprowadzeniem do tego o czym w tym tygodniu będziemy rozmawiać.
Link do piosenki:

2. Zabawa polegająca na rozwiązywaniu zagadek związanych z tematyką wielkanocną.
Jestem żółty, mały, puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy już wiecie, kto ja jestem? (kurczaczek)
Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny …(mazurek)
W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)
Już białą serwetę ścielę
zieleń się owsie, zieleń.
Rośnij wysoko, nie zwlekaj,
bo cukrowy ktoś już czeka.
Kto ? (baranek)
3. Teraz czas poruszać się trochę. Proponuję zabawę ruchową „Wyścig z jajkiem” Najoczywistsza aktywność wielkanocna jaka mi się nasuwa. Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecam sztuczne! Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.
4. Na zakończenie przesyłam karty pracy.

Do pobrania: karty pracy.pdf

Życzę miłej zabawy!!!

Zajęcia 3 kwietnia 

Magdalena Sobieszek

Temat: ”Razem wesoło”
Kochani czy macie jeszcze siłę po porannych ćwiczeniach?
Myślę,że tak,a więc zapraszam Was do zabaw muzyczno-ruchowych z całą rodziną,
Życzę super zabawy!!!
1.”Gąsienica Basi”:
https://www.youtube.com/watch?v=OcdevXAqpiM
2.”Buty Basi”:
https://www.youtube.com/watch?v=AXe14Ouqg5o
3”Duży i mały skok”:
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
4”Ręce do góry”:
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
5 „Zabawa z gazetami”-przygotujcie do tej zabawy gazetę
https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk
6”Zabawa Orff”
https://www.youtube.com/watch?v=XY6iJrSp43I

Zajęcia 3 kwietnia

Aneta Kuźma

Dzień dobry SŁONECZKA!!!
Dzisiejszy temat: Ćwiczenia gimnastyczna – prawidłowa postawa.
Kochane dzieciaczki jak wszyscy wiemy bardzo ważną rolą w życiu każdego człowiek jest ruch. Dlatego dzisiaj w ramach naszych zajęć poćwiczymy sobie troszeczkę. Możecie do ćwiczeń zaprosić także rodziców, siostrę lub brata. Jeśli ktoś miałby ochotę, może nagrać krótki filmik ( fragment 2-3 minutowy) jak ćwiczy jego dziecko i przesłać do mnie. Będzie mi bardzo miło zobaczyć moje przedszkolaki. Jeśli wyrażą Państwo zgodę opublikuję filmik na stronie przedszkola i tym samym pokażemy jak dzieci z grupy „Słoneczka” aktywnie spędzają czas w domu.
1. Jako rozgrzewkę, ponieważ jest to bardzo ważny element przed każdymi ćwiczeniami proponuję zabawę „Magiczne koło” ( poniżej przesyłam link do zabawy). Można dziecku włączyć do tej zabawy wesołą muzykę. W zabawie tej należy zakręcić magicznym kołem i wykonać polecenie, które wylosujemy. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
2. Ok Kochani skoro jesteście już rozgrzani to zapraszam do dalszej części zabawy. Poniżej przesyłam link do ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę ciała.
Kochane „Słoneczka” zapraszam Was na wycieczkę do zoo!!!
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
3. Na zakończenie proponuję aby dzieci położyły się na podłodze, a rodzic włączyli spokojną , relaksującą muzykę. Przy dźwiękach muzyki dzieci wykonują głębokie wdech nosem oraz wydechy ustami. Czynność tą powtarzamy kilka razy.
Mam nadzieję, że podobały się Wam dzisiejsze trochę inne zajęcia.
Pozdrawiam serdecznie wszystkie dzieciaki z grupy „Słoneczka” oraz ich rodziców!!!

Zajęcia 2 kwietnia
Magdalena Sobieszek

Temat : „Od owcy do swetra”
1″Wełniany baranek” – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łepek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.
Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ubrany był baranek? Jak myślicie czy ubranie baranka jest ciepłe? Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom? dzielcie wyraz baran na sylaby, określcie pierwszą głoskę w wyrazie.
2. „Od owcy do swetra” – historyjka obrazkowa.

Opowiedz co się dzieje na każdym obrazku. Powiedz skąd mamy wełnę, z której powstają swetry. Jakie jeszcze ubrania mogą być zrobione z wełny.
3. Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dzieci budują ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkładają kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dzieci wkładają „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).
4.„Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno- matematyczna zabawa z kostką. Dzieci wyjmują z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Rodzic rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło. Dzieci umieszczają w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizny.
5. Praca plastyczna:”Baranek”.Do wykonania tej pracy potrzebne będą płatki kosmetyczne,patyczki do uszu,klej i kredki.


6. Owieczki na łące – zabawa ruchowa – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci leżą na łące (dywanie) i udają śpiące owieczki. Rodzic klaszcze dzieci zaczynają czworakować. Na hasło :Wilk idzie! owieczki zatrzymują się bez ruchu.

Zajęcia 2 kwietnia

Aneta Kuźma

Temat: ,, Na wiosennej łące” – praca plastyczna z wykorzystaniem met. D. Dziamskiej- rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.

  1. Zaproszenie dzieci do krainy wiosny – poprosimy osobę dorosłą o przeczytanie wiersza I. Salach ,,Łąka ”. (W tle muzyka A. Vivaldiego „Cztery pory roku – Wiosna”)

Link do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Łąka tylu ma mieszkańców
Zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek-O! Różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały
Obok niego idzie mrówka
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła Boża Krówka.

Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci
Więc zatańczmy z nimi chwilę.

 

  1. Rozmowa na temat utworu:

–  Co to jest łąka? (Łąka to miejsce, gdzie rosną głównie trawy, kwiaty. Jest mieszkaniem dla zwierząt).
– Jakie zwierzęta mieszkające na łące wystąpiły w wierszu? (motyl, pszczoła, kret, mrówka, Boża krówka – biedronka)

– Kto wydał bal nad łąką? (motyle)
– Kogo motyle zaprosiły na bal? (dzieci).

  1. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Bocian” – dziecko chodzi unosząc wysoko kolana, na dźwięk bębenka staje na jednaj nodze i rozkłada w bok ręce.
  2. „Łąka”- praca metodą „Edukacji przez ruch” D. Dziamskiej

Proponuje aby dziecko w rytm muzyki narysowało „wiosenną łąkę”, a następnie dokleiło na niej narysowane przez siebie zwierzęta występujące w wierszu I. Salach pt. „Łąka”.

Zajęcia 1 kwietnia

Magdalena Sobieszek

Temat :”Matematyczne łamigłówki”

1 Zabawa ,,Gdzie leży zwierzątko”-dziecko bierze zabawkę zwierzątka, na polecenie rodzica kładzie je w określony sposób: przed sobą, za sobą, obok, z tyłu, z przodu, w górę, na dół, na głowę.

2. Matematyczna zgaduj – zgadula: Zagadki matematyczne, manipulowanie na przedmiotach- aby ułatwić dzieciom liczenie przygotowujemy kredki lub klocki i układamy je według treści zadania np. Na podwórku bawiły się cztery kotki-układamy cztery kredki lub klocki. Dwa kotki przestraszyły się pieska i uciekły-zadajemy dziecku pytanie czy dokładamy kredek czy je zabieramy. (Wyjaśniamy dzieciom ,że jak uciekły to już ich nie ma i zabieramy, jeśli by przyszły kotki do dodajemy kredki ).Jeśli zabieramy to ile. Ile zostało kotków?

• Na łące pasły się trzy owieczki, pastuszek przyprowadził jeszcze dwie.
Ile było wszystkich owieczek?
• Przy budzie siedziały cztery pieski,dwa z nich pobiegły za kotkami. Ile piesków zostało?
• „W domu mieszka tata kot i mama kotka. Urodziło im się troje kociątek. Ile jest wszystkich kotków

3 Zabawa muzyczno-ruchowa:”Ptaszki fruwają”-link do piosenki poniżej
https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

Zajęcia 1 kwietnia
Aneta Kuźma
Temat: „Liczymy wiejskie zwierzęta”
1. Powitanie muzyczne:
Wszyscy są, witam Was
Zaczynamy już czas!
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa! Raz, dwa! Raz, dwa, trzy!
2. Ćwiczenia poranne – poniżej przesyłam instruktarzowy filmik do ćwiczeń.
3. Zabawa matematyczna „Policz zwierzątka” – przeliczanie, porównywanie liczebności. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Przyporządkowanie cyfry do właściwego obrazka. Zadaniem dzieci jest policzyć zwierzęta, zamalować w danym rzędzie tyle kropek ile jest zwierząt i wpisanie odpowiedniej cyfry w kwadracik ( karta pracy).
Następnie zadajemy dziecku pytanie:
– Których zwierzątek jest najwięcej?
– Których zwierzątek jest najmniej?
4. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku”
Przebieg: Dziecko biega w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Na przerwę w klaskaniu zatrzymuje się i na hasło: Piesek – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa. Na hasło: Konik – biegnie, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem. Na hasło: Kogut – staje na jednej nodze i naśladuje pianie koguta.
5. Zabawa rozwijająca wyobraźnie dziecka „Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko.
Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po …( nosie)
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… (dłoń)
Powiedz: krowy i dotknij palcem … (głowy)
Powiedz: króliczki i nadmij … (policzki)
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …(brzuszka)
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …(trzy).

Do pobrania: karta pracy 1.04

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY I CZEKAM OCZYWIŚCIE NA ZDJĘCIA Z WYKONANĄ PRACĄ!!!!

Zajęcia 31 marca
Magdalena Sobieszek

Do pobrania:karta pracy 31.03

Zajęcia zdalne 31.03.2020 r.

Aneta Kuźma

Zajęcia popołudniowe grupa „Słoneczka”
Temat: Skąd się biorą jajka???
1. Zabawa „W zagrodzie” ćwiczenie narządu mowy- dzieci rozbiegają się po pomieszczeniu, a na polecenie osoby dorosłej naśladują ruchy i głos danego zwierzęcia:
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
1. „Ptaki i ich jaja” – zadajemy dzieciom pytanie:
• Jakie zwierzęta znoszą jaja?

Pokazujemy dzieciom zdjęcia różnych jaj i wprowadzamy wyrazy do czytania globalnego. Wycinamy obrazki jaj i napisy ptaków, które je znoszą. Zadaniem dziecka jest dopasowanie napisów do właściwych obrazków.

Do pobrania:

karta nr 1

2. Zabawa plastyczna „Dyktando rysunkowe” – rodzic czyta dziecku tekst a zadaniem dziecka jest wykonać rysunek do czytanego tekstu.
„Kurczątko”
Kurczątko z jajeczka się urodziło, główkę najpierw wychyliło
Na dwie nóżki wyskoczyło, czarne oczka otworzyło
Dzióbek mały otworzyło, zakwiliło.
„Kogucik”
Jajo…szyja…, grzebień czerwony, dzióbek i broda, a ogon zielony
teraz ostrogi u każdej nogi, tyle krzyku w tym kurniku.
(zachęcamy do przesłania zdjęć powstałych prac, które zostaną umieszczone na naszym profilu).
Zabawa ruchowa: „Kurczątka”- opowiadanie, improwizacja ruchowa.
Jesteśmy kurczątkami, które wykluwają się z jajka, obserwują ściany skorupki, najpierw powoli, potem coraz szybciej, rozpychają skorupkę na wszystkie strony, aż w końcu wydostają się na zewnątrz.
Kurczaczki dotykają siebie wszędzie, zauważają, że mają piórka, dotykają skrzydełka, próbują nimi ruszać w górę i w dół, rozciągają skrzydełka, zauważają, że mają główki, dzióbek, który próbują otworzyć, zamknąć, znów otwierają wydobywając dźwięk pipi. Rozglądają się dokoła, chcąc poznać świat, rozglądają się na boki, w przód, w tył, zaglądają w różne zakamarki podwórka, skaczą przez małe kałuże, potem przez wielkie, przeskakują jeden raz, potem drugi, trzeci, aż wpadają do kałuży, strzepują mokre skrzydełka. Kurczątka próbują skakać z innymi kurczątkami, aż robią się strasznie głodne w brzuszkach burczy im coraz głośniej, więc chodzą po podwórku dziobiąc ziarno, drapią pazurkami trawę i łapią dżdżownice. Kiedy już są najedzone masują swoje brzuszki i powoli, powoli po tak wyczerpującym dniu kładą się spać.

Zajęcia zdalne 25 -30 marca 2020 r.
Opracowała: Magdalena Sobieszek
Zajęcia 25 marca 2020 r.

Zajęcia 26 marca 2020 r.

Zajęcia 27 marca 2020 r.

Temat:”Wiosna na widelcu”-wiosenne kanapki.
1.Przedstawienie „zdrowych” produktów w formie zagadek słownych
Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony.
Z wierzchu czerwona,w środku biała, kiedy ją jadłam w język szczypała.
Okrągły, czerwony, lubi być w keczupie i pomidorowej zupie.
Te zielone liski jedzą dzieci i króliczki.
Rozmowa z dziećmi:
Co kryje się w warzywach?
Do czego potrzebne są witaminy?
Co to są nowalijki?
2.Zabawa-Kładziemy na tacy kilka warzyw przykrywamy ściereczką,dziecko wkłada rączkę pod ścierkę i dotykając próbuje odgadnąć co to za warzywo?
3.Wysłuchanie wiersza,który jest propozycją wspólnej pracy.
Zrobię dziś kanapki smaczne kolorowe.
Podam mamie na śniadanie potem tacie zrobię.
Już na kromce serek leży i rzodkiewka słodka,
jeszcze szynki dwa plasterki, dam też pomidorka.
Takie pyszne te kanapki, że aż cieknie ślinka!
każda zdrowa, kolorowa..Cieszy się rodzinka
Przypominamy o konieczności mycia rąk!

Życzę wspaniałej i pysznej zabawy!
Zachęcam do przesyłania zdjęć.

Zajęcia 30 marca 2020 r.

Zajęcia zdalne 25-30 marca 2020 r.

Opracowała: Aneta Kuźma

25.03.2020
Kochani Rodzice, oto jeden z pomysłów na spędzanie wolnego czasu z dzieckiem. Możemy wykonać wraz z dzieckiem wiosenne drzewko.
Wiosna przychodzi cichutko.
Topi śniegi wolniutko.
Ranki są coraz jaśniejsze
A dni bywają cieplejsze.
Jest tak zielono, wesoło.
Zwierzęta budzą się wkoło.
Śpiew ptaków słychać radosny, na powitanie wiosny.
Do zrobienia wiosennego drzewka potrzebujemy:
-Biała kartka papieru
-butelka plastikowa
-pędzelek
-farba różowa, brązowa.
Na kartce malujemy pień drzewka. Następnie spód butelki plastikowej malujemy różową farbą i odbijamy na kartce przy gałązkach. I tak powstało piękne kwitnące wiosenne drzewko.
Zachęcamy do odsyłania do nas zdjęć z efektami prac a my umieścimy je na naszym profilu!!!

26 marca 2020 r.

Temat: Zwiastuny wiosny

  1. Krótka rozmowa z dzieckiem w formie „prawda czy fałsz?” na temat aktualnej pory roku:
    Podaje informacje, a dziecko podnosi rękę  w górę jeśli informacja jest jego zdaniem prawdziwa:
  • Teraz jest pora roku którą nazywamy wiosną
  • Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów
  • Zimą jeździmy na wakacje i kapiemy się w morzu
  • Zimą lepimy bałwana
  • Wiosną kolorowe liście spadają z drzew
  • Jesienią zbieramy grzyby i kasztany
  • Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty.
  1. Zabawa „Wiosenne rymowanki”. Dziecko tworzy rymy do podanych zdań:
  • Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)
  • Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)
  • Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)
  • Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)
  • Bocian ma ostro zakończony dziób ….. (czerwony)
  1. Wiosenne zgadywanki – rozwiązywanie zagadek słownych:

Mleczka nie piją
Myszek nie jedzą
Te bure kotki
Na drzewie siedzą (kotki wierzbowe)

Widzisz je we dnie
Nie widzisz w nocy
Zima grzeje słabo
Latem z całej mocy (słońce)
O szyby dzwoni
Gdy chmura łzy roni (deszcz)

  1. Zabawa ruchowa „Wiosna budzi się”. Dziecko tańczy przy muzyce, gdy muzyka cichnie słucha polecenia. Na hasło słonko – dziecko wznosi ręce w górę, na hasło krople – naśladuje padanie deszczu, na hasło – kwiat – obraca się wokół własnej osi
  2. Doskonalenie spostrzegawczości – porównywanie dwóch obrazków,  wyszukiwanie różnic i podobieństw.
  3. „Małe pogaduchy” – rozwijanie rozpoczętej myśli:
  • Wiosna sprawia, że…..
  • Wiosenna pogoda jest…..
  • Spacerując wiosną można zobaczyć…….
  1. Ćwiczenia w kontynuowaniu zaproponowanego rytmu „Wiosenne szlaczki”.
  2. Do pobrania: Karta pracy nr 2  (doc)i karta pracy nr 1  (pdf)27.03.2020
    Propozycja spędzenia czasu wolnego z teatrzykiem dla dzieci nie tylko z grupy „Słoneczka” ale dla wszystkich dzieci naszego przedszkola!!!

    W dniu 27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Niestety w tym roku nie możemy obchodzić tego święta w naszym przedszkolu. Jednak dołożymy wszelkich starań aby nasze przedszkolaki nie zapomniały o tym jakże ważnym wydarzeniu. Zapraszam Was Kochane dzieci do obejrzenia teatrzyku „O Rybaku i złotej rybce”.
    Poniżej przesyłam link do obejrzenia teatrzyku:
    https://www.facebook.com/kasia.malankowska.1/videos/2949188945143195/UzpfSTEwMDAwMTU2MzU1NDc0ODozMDE4NDUzMTExNTQ0MzQ0/
    A po obejrzeniu teatrzyku zachęcam do wykonania prostej pracy plastycznej „Kukiełka Królewny”, do której potrzebne będą nam następujące rzeczy: plastikowa łyżka, bibuła, klej, sznurek, złota tasiemka, złoty błyszczący papier, kolorowe skrawki papieru.
    Poniżej przesyłam link z instrukcją wykonania pracy:
    https://www.spryciarze.pl/zobacz/jak-zrobic-kukielke-krolewny-praca-dla-dzieci
    (Osoby, które wykonają pracę prosimy o przesłanie zdjęć, a my umieścimy je na naszej stronie)
    Życzę miłej zabawy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    30.03.2020
    Zajęcia dla grupy 5 – latków „Słoneczka”
    Temat: Zwierzęta wiejskie.
    1. Powitanie piosenką (piosenkę śpiewamy do melodii „Mało nas…”):
    „Witam Cię!!! Jak się masz?
    Machnij prawą ręką!
    Miło mi widzieć Cię.
    Witam Cię piosenką”.
    2. Ćwiczenia poranne:
     „Traf do celu” – ćwiczenia z elementem rzutu. Dziecko staje na początku dywanu i ma ze sobą trzy klocki (drewniane, plastikowe). Rodzic ustawia w pewnej odległości pojemnik i dziecko rzuca kolejno klocki tak, aby trafić do pojemnika.
    3. Słuchanie wiersza czytanego przez mamę, tatę, siostrę , brata, babcię dziadka…
    „Na wiejskim podwórku” Stanisław Kraszewski
    Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
    Krowa – łaciate cielątko,
    Koza – rogate koźlątko,
    Owca – kudłate jagniątko,
    Świnka – różowe prosiątko,
    Kurka – pierzaste kurczątko,
    Gąska – puchate gąsiątko,
    Kaczka – płetwiaste kaczątko,
    Każda prowadzi swoje dzieciątko!
    Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
    Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
    Krowa – łaciate cielątko,
    Koza – rogate koźlątko,
    Owca – kudłate jagniątko,
    Świnka – różowe prosiątko,
    Kurka – pierzaste kurczątko,
    Gąska – puchate gąsiątko,
    Kaczka – płetwiaste kaczątko,
    Każda zgubiła swoje dzieciątko!
    Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
    Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
    Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
    Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
    Krowę – łaciate cielątko,
    Kozę – rogate koźlątko,
    Owcę – kudłate jagniątko,
    Świnkę – różowe prosiątko,
    Kurkę – pierzaste kurczątko,
    Gąskę – puchate gąsiątko,
    Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
    Znalazło mamę każde dzieciątko.

    Po przeczytaniu wiersza zadajemy dziecku pytania:
     Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
     Co wydarzyło się w wierszu?
     Kto spowodował kłopoty?
     Co zrobił gospodarz?
    4. Propozycja zabawy ruchowo – naśladowczej – „Naśladujemy zwierzątka z wiejskiego podwórka” – dzieci naśladują ruchy i głosy (rodzice pomagają) zwierząt, np. psa, kota, świnki, kaczki, kury, krowy, konia… których nazwy podał rodzic.
    5. Na zakończenie krótka praca z kartą pracy „Co dają nam zwierzęta”. Karta pracy nr 3
    Pozdrawiam wszystkie przedszkolaki z grupy „Słoneczka”!!! Życzę miłej zabawy!!!

Ćwiczenia gimnastyczne (październik 2019 r.)

Jesienne granie (październik 2019 r.)

 

Liczymy… (październik 2019 r.)

Obrazki z  figur geometrycznych (październik 2019 r.)

„Słoneczka” w nowej sali (wrzesień 2019 r.)