Zajęcia w gr. 4-latków „Smerfy” od 7 maja 2020 r.

Zajęcia w grupie 4-latków „Smerfy” prowadzą p. Katarzyna Grabarska i p. Edyta Miszkiniuk

Zajęcia 27 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk

Temat: Tatuś moim bohaterem.
1. Słuchanie wierszyka z okazji pewnego święta.
To jest mój bohater
A wiecie dlaczego?
Posłuchajcie tego:
Ma długie nogi
I w piłkę umie grać.
Przytula mamusię
I kładzie mnie spać.
Gdy sobie nie radzę,
To wołam i jest.
Mój super przyjaciel
Zawsze blisko mnie.
Zgadnijcie dzieciaki
Kto to taki?
Po wysłuchanym wiersza dziecka ma zgadnąć o kim jest mowa w wierszyku.
2. Proszę wydrukować dziecku (lub przerysować) dyplom Super Taty, zadaniem dziecka jest się podpisać na dyplomie i wręczyć go swojemu tatusiowi. Karta pracy dostępna w załączniku.
3. Dziecko samodzielnie próbuje ułożyć życzenia dla swojego tatusia w dniu jego święta, może to być np.: za co go kocha, za co mu dziękuje, kim tatuś jest dla niego, niewielka podpowiedź na pewno będzie dla dziecka pomocna
4. Zabawa „Lusterko”, rodzic mówi: To jest taka gra, zrób tak jak ja:
– kiwanie głową w przód
– kiwanie głową w bok
– łapanie muszek
– ruszanie paluszkami jakby padał deszczyk
– rysowanie kółka w powietrzu
Dzieci naśladują ruchy rodzica.
5. Dziecko ma narysować twarz swojego tatusia, kontury twarzy dostępne w załączniku.
6. Obowiązki poszczególnych członków rodziny. Segregowanie przedmiotów (obrazki) symbolizujących czynności: pranie, prasowanie, robienie zakupów, gotowanie obiadów, prowadzenie samochodu, odkurzanie, trzepanie dywanów, wyrzucanie śmieci, spacer z psem, zmywanie naczyń, malowania np. ścian, robienie drobnych napraw w domu, czytanie dziecku książek, wycierania kurzu. Umieszczanie przez dziecko obrazków pod rysunkiem postaci (mamy, taty , syna córki), które w ocenie dziecka najczęściej je wykonują. Dziecko ma porównać liczebność przyporządkowanych obrazków do danego członka rodziny. Następnie udziela odpowiedzi na pytanie : „Kto z domowników ma najwięcej obowiązków, dzieci czy rodzice?”

27.05a

27.05b
7. Wspólne oglądanie bajki: „Rodzina Treflików – tatuś chory”, dostępnej pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=N6wYNBRfy9g . Wspólna rozmowa z dzieckiem o czym była bajka, kto był chory, jak rodzina Trefików chciała pomóc tatusiowi, co według tatusia mu pomogło że wyzdrowiał?
8 Praca plastyczno-techniczna krawat dla mojego tatusia. Proszę wydrukować dziecku kontury rysunku krawatu (bądź dorysować), dziecko z pomocą rodzica wycina krawat i koloruje, ozdabia, maluje, przykleja, obsypuje brokatem (dziecko samo decyduje jak chce przyozdobić krawat) według własnego pomysłu, następnie przykleja sznurek, tasiemkę. Wykonany krawat wręcz tatusiowi. Przykładowe zadanie oraz kontury krawatu dostępne w załączniku.

Do pobrania: Załączniki 27.05

Zajęcia 26 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry Smerfiki!
Dziś jest wyjątkowy dzień – ŚWIĘTO WSZYSTKICH MAM
Bądźmy w dzisiejszym dniu wyjątkowo mili, dobrzy, grzeczni, Waszym Mamom nie może zejść uśmiech z buzi – postarajcie się.
Edyta Miszkiniuk
1. Wysłuchanie wiersza pt. „Uśmiechnij się mamusiu”:
„Uśmiechnij się, mamusiu,
Dziś taki wierszyk znam –
Dla wszystkich kobiet w świecie,
Dla wszystkich naszych mam.
Życzymy ci serdecznie,
Byś żyła nam sto lat,
By słonko ci świeciło,
Byś kwitła nam jak kwiat.”
2. Swobodna rozmowa na temat wysłuchanego wiersza, dziecko odpowiada na pytanie: „Jakie życzenia ukryły się w wierszyku?”
3. Proszę wydrukować dziecku (lub przerysować) dyplom Super Mamy, zadaniem dziecka jest się podpisać na dyplomie i wręczyć go swojej mamusi.
4. Dziecko samodzielnie próbuje ułożyć życzenia dla swojej mamusi w dniu jej święta, może to być np.: za co ją kocha, za co jej dziękuje, kim mama jest dla niego, niewielka podpowiedź na pewno będzie dla dziecka pomocna
5. Dziecko ma pokolorować załączone bransoletki dla mamy według załączonego wzoru, przykładowo bransoletka ma następujące kolory perełek: żółty – czerwony – żółty, tak samo dziecko koloruje pozostałe perełki. Karta pracy dostępna w załączniku.
6. „Rosną sobie kwiatki” – zabawa ruchowa, dziecko ilustruje wzrost kwiatków przy muzyce od pozycji przysiadu podpartego do pozycji stojącej z ramionami wzniesionymi w górę, następnie może się kołysać, tańczyć, tak jak płatki kwiatów są poruszane przy delikatnym wietrze, melodia dostępna pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=zb4uSjaoxq8
7. „Kwiatki mamy” – zagadka matematyczna. Dziecko dowiaduje się, że mama dostała piękny bukiet kwiatów, który skała się z 6 kwiatków i chce je ułożyć w dwóch wazonach, ale tak aby było w każdym wazonie po tyle samo kwiatków. Jak może je podzielić?
8. Praca plastyczno-techniczna. Dziecko dziurkaczem wycina kółeczka (w przypadku braku dziurkacza można powydzierać kawałki papieru), które nakleja na narysowane i pomalowane klejem serce. Następnie dokleja kawałek sznurka, tasiemki. Laurkę wręcza swojej mamusi. Przykładowa praca w załączniku.

Do pobrania: Zał.26.05

Zajęcia 25 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
1. Wprowadzenie do tematu dzisiejszych zajęć słuckie piosenki „Moja wesoła rodzinka”, dostępnej pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 , dziecko może śpiewać, może swobodnie tańczyć.
2. Rodzic czyta dziecku wiersz „Moja rodzina” autorstwa Bożeny Forma:
Moja rodzina
to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę
i młodszego brata.
Siostra jest wysoka,
czarne włosy ma,
a braciszek mały
skończył latka dwa.
Wspólne zabawy,
wspólne spacery.
Zimą na narty
latem rowery.
Czas wolny zawsze
razem spędzamy,
bardzo się mocno
wszyscy kochamy.
3. Rozmowa na temat wiersza, rodzic zadaje dziecku pytania:
– o czym był utwór?
– co to znaczy „rodzina”?
– z ilu osób składa się nasza rodzina?
– jakie imiona noszą twoi dziadkowie?
4. Zabawy słowne – zgadywanki – rodzic zaczyna zdanie, a dziecko ma je dokończyć:
Mama i tata to twoi… (rodzice)
Problem to niezwykle łatwy: kim jest dla ciebie tata twojego taty? (dziadek)
Jak nazywamy mamę twojego taty? (babcia)
Zagadka to trudna – ale my odpowiedź znany – kim jest dla mnie mama mojej mamy ? (babcia)
5. Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie. Zagadki dźwiękowe „Co słychać w domu?” ̶ uczeń rozpoznaje odgłosy różnych czynności wykonywanych w domu (każdego dźwięku dziecko słucha po minucie):
– dźwięk miksera https://www.youtube.com/watch?v=_BMEVG2_iws
– dźwięk suszarki do włosów https://www.youtube.com/watch?v=fb_9Vse8QJg
– dźwięk odkurzacza https://www.youtube.com/watch?v=toHZf3Y9Uls
6. Kończenie zdań przez dziecko, które rozpoczął rodzic:
Moi rodzice są kochani, bo…
Lubię być w domu, bo…
Pomagam rodzicom w…
7. Dziecko ma dorysować buzie i pokolorować postacie, karta pracy dostępna w załączniku.
8. Pieczenie ciasta – zabawa ilustrowana ruchem wg. Klanza:
Gotowanie i pieczenie w domu.
Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto.
Otrzepujemy ręce z mąki.
Zaczynamy wybijać jajka: (powtarzamy kilka razy)
– prawą ręką sięgamy za lewe ramię – bierzemy jajko
– rozbijamy je o ramię – mówimy „puk”
– wlewamy do miski – mówimy „chlup”
– wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię – mówimy „siup”
Ugniatamy ciasto, wyrabiamy.
Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami.
Ozdabianie ciasta kremem – składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy. Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Możemy wykorzystać prawdziwe ciasto lub ciasteczka.
9. Dom moich marzeń – Ćwiczenia dramowe przy muzyce relaksacyjnej, dostępnej pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc . Dziecko kładzie się wygodnie na kocyku na dywanie. Rodzic prosi aby dziecko zamknęło oczy i zaprasza je do wędrówki po domu marzeń, po jego pomieszczeniach. Zadaje pytania w trakcie tej wędrówki.
– Gdzie jesteś? – Co tam robisz?
– Co znajduje się dookoła ciebie?
– Jakie widzisz przedmioty?
– Który najbardziej ci się podoba?
– Co widzisz za oknem? Czy ten widok ci się podoba? Dlaczego?
– Kto oprócz ciebie jest teraz w tym domu?
– Kto mieszka z tobą w tym domu?
– W jakim kolorze są ściany?
– Jak czujesz się w tym domu? Dlaczego?
– Czy chcesz tam zostać? Dlaczego?
10. Praca plastyczno – techniczna, dziecko przy pomocy rodzica wycina domek i rodzeństwo, przykleja poszczególne elementy na kartkę papieru i koloruje obrazek. Karta pracy dostępna w załączniku.

Do pobrania: Zał. 25.05

Zajęcia 25 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Dzień dobry „Smerfy”!
Kochani już jutro ważny dzień. Będziemy świętować „Dzień Mamy”. Dlatego przez najbliższe dni zajmiemy się tematem rodziny. Wiem, że bardzo kochacie swoje Mamy. Pamiętajcie, aby jutro z samego rana złożyć swoim Mamom życzenia, mocno je wyściskać, wycałować. A teraz zapraszam do wspólnej pracy i nauki.
Temat: Kwiatek dla mamy.
1. „Rysunek Mamy” – piosenka o Mamie. Posłuchajcie piosenki i nauczcie się słów tej pięknej piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=n14AtqPWlME

Uśmiech, oczy, złote włosy…
Mamę łatwo narysować!
Żeby jej nie było smutno,
muszę mamie kogoś dodać!

Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą! x2

Może dorysować słonia?
Grubą książkę dać pod drzewem?
Albo piłkę lub skakankę?
Trudna sprawa,
sama nie wiem!

Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą x2

Klipsy, szpilki, bluzka biała
narysuje mamę z marzeń
żeby mama się nie bała
muszę ją postawić w parze

Refren: Mama z lodami,
mama z kanapą,
lecz najpiękniejsza
jest mama z tatą x3

2. Słuchanie opowiadania Prezent dla mamy.
Pewnego majowego dnia Kasia wybrała się na spacer do parku, aby pooddychać świeżym, wiosennym powietrzem. Pomyślała też, że w parku kwitną piękne wiosenne majowe kwiaty, takie jak bzy oraz konwalie.
Padał drobny deszczyk, ale Kasi w ogóle to nie przeszkadzało. Ubrała ciepły sweter, palto z kapturem i gumowce. Deszcz wcale jej nie zmoczył. Gdy tak szła chodnikiem, spotkała koleżankę – Zosie.
– Cześć Zosia – zawołała już z daleka Kasia..
– Cześć!
– Dokąd idziesz tak ubrana?
– Biegnę do kwiaciarni.
– Po co? – zapytała zdziwiony Kasia.
– Zapomniałaś? Przecież jutro jest Dzień Matki. Chcę swojej mamie zrobić prezent już wczesnym rankiem. Gdy się obudzi wręczę jej ulubione kwiaty – konwalie.
– To prawda, zapomniałam. Ja zrobię dla mamy piękną laurkę.
– Zosia, przecież ty jesteś mokra, masz mokre buty – zauważyła Kasia.
– Nnnoooo… trochę mi zimno – odparła zawstydzona koleżanka – Apsik!
– Twój parasol ma dziury, deszcz kapie ci na nos.
– Mamie zamiast prezentu dostarczysz zmartwienia, jak się rozchorujesz!
– Masz rację – zmartwiła się Zosia. – Pobiegnę szybko do kwiaciarni, a później do domu, to mniej zmoknę! Cześć!
– Cześć!
Zosia pobiegła raz po raz wpadając do kałuży. Była cała mokra. Rankiem
następnego dnia wręczyła mamie konwalie i złożyła życzenia. Mama ucałowała serdecznie swoją córeczkę i ułożyła do łóżka, bo… Zosia miała katar i gorączkę.
Kasia zaś posłuchała w parku śpiewu ptaków, zobaczyła pięknie kwitnące i pachnące stokrotki i fiołki. Po powrocie do domu zrobiła z czerwonego kartonu śliczną laurkę w kształcie serduszka. Narysowała na niej fiołki. Następnego dnia wręczyła swojej mamie. Później odwiedziła swojego chorego kolegę Tomka.

2. Rozmowa na temat opowiadania:
· Gdzie wybrała się Kasia?
· Kogo Kasia spotkała w parku?
· Gdzie biegła Zosia?
· Dlaczego Kasia była zaskoczona widokiem Zosi?
· O jakim święcie jest mowa w opowiadaniu?
· Jakie kwiaty najbardziej lubiła mama Zosi?
· Jakie inne kwiaty majowe spotkały dziewczynki?
4. Znajdź różnice na obrazku. Pokoloruj ilustrację z lewej strony.
Do pobrania: 25 maj

3.Wykonajcie laurkę dla mamy. Możecie ją pokolorować kredkami lub wykleić plasteliną lub bibułą bądź wykonać wydzierankę. Pięknie ozdobioną laurkę wręczcie swojej mamie.
Zajęcia 22 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfy”
Temat: O czym opowiada nam muzyka?
1. Posłuchajcie dwóch utworów muzycznych. Zamknijcie oczy i wczujcie się w muzykę
Pierwszy utwór – „ W grocie króla gór” Edvarda Griega
Drugi – „Marzenie” Roberta Schumana

https://www.youtube.com/watch?v=Mp2EMdRWZE0
https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4

W czasie słuchania dziecko wyobraża sobie, o czym opowiada dany utwór. Po wysłuchaniu muzyki rysuje to, co sobie wyobraziło.

2. Impresje ruchowe do utworu muzycznego. Słuchając podanych utworów, spróbuj zatańczyć wykorzystując swoją wyobraźnię.
3. „Muzykujemy” – gra na instrumentach dostępnych w domu.
4. „Teraz czuję, jak pada deszcz” – malowanie w rytm muzyki Fryderyka Chopina Preludium desz¬czowe op. 28 nr 15.

Będą potrzebne farby, pędzel i biała kratka

. https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

Włączamy utwór Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. Mówimy, że ten utwór opowiada o padają¬cym deszczu.
W czasie słuchania utworu dziecko maluje już farbami po kartce. Dostosowuje dotknięcia pędzla do tempa i natężenia utworu. Gdy utwór grany jest głośniej, dziecko mocniej przyciska pędzel do kartki. Dziecko tworzy swój deszczowy obraz, cały czas słuchając Preludium deszczowego.
Zajęcia 22 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry kochane Smerfy!
Dzisiaj ostatni dzień omawiamy temat o emocjach, strachu, przy okazji troszeczeczkę poćwiczymy.

Temat: Hałaśniaki – opowieść o „groźnych” dźwiękach.
1. Ćwiczenia rozluźniające wg K. Wlaźnik
– Zabawa orientacyjno – porządkowa: Kot jest, kota nie ma. Dziecko stoi na środku pokoju. Na zawołanie „Kot jest!” – dziecko – myszka przysiada, obejmuje kolana, głowa na kolanach. Na zapowiedź „Kota nie ma!” – myszka wyskakuje w górę i cicho biega w różnych kierunkach.
– Czworakowanie: „Kot wspina się po drabinie”. Marsz na czworakach w różnych kierunkach. Na polecenie dziecko zatrzymuje się w przysiadzie podpartym i powoli prostuje do stania, przebierając rękoma ( kot wspina się po drabinie).
2. Rozmowa rodzica z dziecka. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Czy zdarza Ci się czegoś bać, ale wstydzisz się do tego przyznać? Czy zdarzyło Ci się bać jakichś dźwięków? Dziecko swobodnie odpowiada, proszę dać mu chwile na zastanowienie.
3. Dziecko słucha następujących nagrań:
– skrzypiąca podłoga https://www.youtube.com/watch?v=OTrZA2gy7l8
– dźwięk budzika https://www.youtube.com/watch?v=Tu5zbBESF5w
– odgłosy burzy https://www.youtube.com/watch?v=IphwFXCjbFQ
– odgłosy dzięcioła https://www.youtube.com/watch?v=Xuf6bM8f75E&pbjreload=10
Zadanie dziecka polega na próbie odgadnięcia co to za dźwięki, rodzic tłumaczy dziecku, że są to dźwięki spotykane na co dzień, nie ma co się ich bać.
4. Rodzic zadaje dziecku pytania:
– Pokażcie jak wygląda osoba która się boi, jak ty wyglądasz?
– Co robisz, jak się boisz?
– Gdybyś kogoś chciał przestraszyć, to jakby to wyglądało?
5. Dziecko zamyka oczy, słucha dźwięków zwierząt dostępnych pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU, jego zadanie polega na odgadnięciu ich nazw, co najmniej czterech. Po wysłuchaniu nagranych dźwięków proszę jeszcze raz dziecku puścić nagranie, tym razem może oglądać obrazki.
6. „Celne rzuty” – zabawa ruchowa z elementami rzutu. Dziecko ma pięć kulek/piłek wykonanych ze starych gazet, zniszczonych kartek itp. Na dywanie są dwie obręcze, wykonane z włóczki, może to być także hula-hop. Dziecko rzuca piłeczką do obręczy, liczy ile piłeczek jest w kręgu.
7. Zestaw ćwiczeń ruchowych. „Moje odczucia” – rodzic rozkłada na podłodze kartki w trzech kolorach (kolor czerwony – złość, zielony – smutek, żółty – radość) w różnych częściach pokoju. Tłumaczy dziecku jaki kolor kartki co oznacza, włącza utwór Piosenka o beksie, dostępnej pod adresem mailowym: https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY Gdy słychać muzykę, dziecko poru¬sza się swobodnie po pokoju. Gdy muzyka milknie, rodzic mówi np. radość, a zadaniem dziecka jest stanąć na kartce według koloru danego odczucia, dziecko gestem i ruchem pokazuje uczucia, które kartka symbolizuje. Na ponowny dźwięk muzyki, dziecko swobodnie biega dalej po pokoju. Zabawa trwa do momentu wykorzystania wszystkich kolorów.
8. Dziecko łączy maskotkę z jej cieniem. Karta pracy dostępna w załączniku.zał.22.05
9. Praca plastyczno-techniczna „Myszka”. Dziecko macza w farbie kciuk i odciska go na kartce papieru. Następnie może dorysować co chce, np. oczy, uszy, ogon. Przykładowe myszki dostępne w załączniku.zał.2 22.05

Zajęcia 21 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfy”!
Temat: Jak śmiesznie wygląda strach!
1. Utrwalenie piosenki pt. „Piosenka o beksie”
https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY
2. „Kto może nam pomóc, gdy się boimy?”
Rozmowa na temat sposobów radzenia sobie ze strachem na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania R. Piątkowskiej „Zły sen”
Zły sen, Renata Piątkowska
Jak ja nie lubię, gdy śni mi się ten pies. Jest duży, czarny i zły. Stoi na mojej drodze i warczy. Gdy unosi górną wargę, widać białe, ostre kły. Ale najgorsze są jego oczy, niespokojne i błyszczące. Śledzi nimi każdy mój ruch. We śnie na widok tego psa ogarnia mnie taki strach, że nie mogę uciekać ani wzywać pomocy. Mogę tylko płakać, więc robię, co mogę. Tej nocy znowu czarny pies pojawił się przede mną. Wydawał się większy i bardziej groźny niż zwykle. Przysłoniłem oczy ręką, żeby go nie widzieć, i głośno zapłakałem. Obudził mnie głos taty: – Tomku, to tylko zły sen. Już dobrze syneczku. Śnił ci się ten pies, prawda? – Tak, to znowu on – chlipałem. – Tato, zostań ze mną. Jak będziesz blisko, to on nie wróci. Będzie się bał – poprosiłem. – W porządku – tata uśmiechnął się i otulił mnie pierzyną. Bałem się tego psa, więc pomyślałem, że najlepiej będzie, jak nie zmrużę już oka do rana. Ledwo tak postanowiłem, natychmiast zasnąłem. Pies też chyba zasnął, bo tej nocy nie pojawił się już w moim śnie. Nie dał jednak o sobie zapomnieć, bo cały czas słyszałem jego ponure warczenie. Co gorsza, słyszałem je również rano, gdy się już obudziłem. Dopiero po chwili dotarło do mnie, że ten okropny dźwięk wydaje z siebie mój tata. Okryty kocem, chrapał w fotelu tuż obok mojego łóżka. Nie do wiary, że można spać i jednocześnie tak strasznie hałasować – pomyślałem i cichutko wymknąłem się z pokoju. W kuchni krzątała się mama. Zanim postawiła na stole śniadanie, opowiedziałem jej mój sen. Na koniec dodałem: – Ten pies jest paskudny i nie wiem, czemu ciągle się mnie czepia.
– Wiesz, w tej sytuacji dziwię się, że nie poprosiłeś o pomoc Zmorka. – mama pokręciła głową z niedowierzaniem. – Kto to jest ten Zmorek? – spytałem zaskoczony. – Och, Zmorek to taka dziwna postać. Najbardziej ze wszystkiego przypomina jamnika. Wielkiego, latającego jamnika. Z aksamitnymi skrzydłami, okrągłym brzuszkiem i wąskim pyszczkiem. Nie jest piękny, ale bardzo pożyteczny. Zmorek zjada złe sny. Na zawołanie pożera je, jakby to był makaron. Wciąga koszmary i zjawy, nawet te najdłuższe i najstraszniejsze. Mlaska przy tym i niestety czasem mu się odbija, ale wtedy po złych snach nie ma już ani śladu. A Zmorek krótkimi łapkami gładzi brzuszek i już rozgląda się za następnym nieszczęśnikiem, którego męczą nocne zmory. Dlatego gdy następnym razem przyśni ci się ten okropny pies, to zawołaj: „Zmorku, tutaj!”, a on nadleci w jednej chwili. Zje twój zły sen, jakby to było ciastko z kremem. Wiem, co mówię, bo sama też nie raz wzywałam Zmorka i nigdy nie zawiódł. – Tobie, mamusiu, też śnił się czarny pies? – spytałem zdziwiony. – No, niekoniecznie pies. Śniły mi się inne okropieństwa. –Jakie? Jakie? – chciałem wiedzieć. Na przykład, że wygrałeś konkurs na najbardziej upartego chłopczyka na świecie. Albo, że w twoim przedszkolu wydano zakaz gotowania zupy jarzynowej, a dzieci karmiono wyłącznie chipsami i czekoladą – wyliczała mama. – Ale to nie są żadne koszmary! Sam chciałbym mieć takie piękne sny. Dziwię się, że Zmorek w ogóle chciał je zjeść! – zawołałem. – Jemu tam wszystko jedno. Pożarł wszystko co do okruszyny. Mlasnął jęzorem i odleciał. Gdy mama powiedziała mlasnął jęzorem, przyszła mi do głowy pewna piękna myśl. – Mamo, czy ten Zmorek pojawia się tylko we śnie? Czy nie mógłby przylecieć choć raz do przedszkola? Gdybym zawołał: „Zmorku, tutaj!” i pokazał mu Jolkę, dałby radę wciągnąć ją jak makaron? Bo ona ciągle pokazuje mi język, mlaska przy stole i chwali się, że już dwa razy była w szpitalu. No, jak myślisz, Zmorek mógłby to zrobić dla mnie? – spytałem z nadzieją w głosie. – Nie, na pewno nie. On może przyjść tylko we śnie. Zje złego, czarnego psa, ale Jolki nie tknie – wyjaśniła mama. – A tak w ogóle, to dlaczego ja nie byłem jeszcze w szpitalu? – spytałem ze złością. Mama, zamiast odpowiedzieć po ludzku, wzniosła oczy do nieba. A ja pomyślałem, że jeśli Zmorek nie może przylecieć do przedszkola, to trudno. Za to, jeśli przyśni mi się Jolka to go zawołam i Zmorek zrobi, co do niego należy. Fajnie jest mieć takiego kolegę. Dobrze, że mama mi o nim powiedziała. Teraz nie mogę się doczekać, kiedy znowu przyśni mi się ten czarny pies.
Pytania dotyczące treści opowiadania: Jakiego snu bał się Tomek?, O co chłopiec poprosił tatę, gdy obudził się w nocy?, Dlaczego, mimo że chłopiec spał z tatą, wciąż słyszał warczenie? Co poradziła Tomkowi mama na jego sen o złym psie ? Co robił Zmorek? Co trzeba zrobić, by pojawił się Zmorek? Kto pomógł Tomkowi poradzić sobie ze złym psem? Jak wy radzicie sobie, gdy się boicie?
3. Karty pracy.
– Orientacja w przestrzeni
– Znajdź 10 różnic

Do pobrania: 21 maj.pdf

Zajęcia 21 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry Smerfiki!

Temat: Strach ma wielkie oczy.
1. Dziecko określa pogodę, wygląd słoneczka w dniu dzisiejszym. (Gdy słońce mocno świeci – ma bardzo dobry humor – jest uśmiechnięte, zadowolone. Gdy jest zachmurzone – ma zły humor – jest smutne.) Dziecko ma samo określić jaki obrazek wybierze patrząc na dzisiejsza pogodę. Rysunki słoneczek dostępne w złączniku.
2. Określanie własnego nastroju a następnie dopasowanie buźki do odpowiedniego słoneczka. Dziecko wybiera buźkę odpowiadającą własnemu nastrojowi, humorowi, następnie koloruje ją i umieszcza pod odpowiednią ilustracją ze słoneczkiem wesołym lub smutnym.
3. Rodzic rozpoczyna rozmowę o strachu. Zadaje pytania:
– Kiedy się boimy?
– Czego najbardziej się boimy?
– Co strach z nami robi? – pocimy się, zapominamy, co mieliśmy powiedzieć, dostajemy tzw. gęsiej skórki, robi nam się zimno, jeży nam się włos na głowie, drżymy ze strachu, krzyczymy.
Podczas rozmowy rodzic podkreśla, że lęk (strach) jest czymś naturalnym w życiu człowieka, nie ma osób, które się nie boją. Lęk jest potrzebny, bo chroni nas przed nierozważnym postępowaniem i niebezpieczeństwem.
3. Praca z wierszem ,,Nocne strachy” -Katarzyny Szyngiera
Jest już późno, środek nocy.
Leżę w łóżku, na mnie kocyk,
na poduszce głowa leży,
a na głowie włos się jeży.
Bo wokoło jakieś dźwięki,
odgłos kroków, dziwne brzęki,
mysz chrobocze, zegar tyka –
dość upiorna to muzyka.
Muszę znaleźć jakiś sposób,
by się pozbyć tych odgłosów.
Jeszcze chwila do namysłu –
w końcu nie brak mi pomysłów.
Hm… Nie zrobię z siebie tchórza,
co tam strachy, lęki, burza…
Wolę sobie smacznie spać,
zamiast się tak strasznie bać.
Rodzic po przeczytaniu wiersza zadaje dziecku pytania:
– Jakie dźwięki słyszał bohater wiersza?
– Jaki sposób znalazło dziecko na pozbycie się tych strachów?
– Co byście doradziły dziecku z wiersza?
– Dlaczego w nocy się boimy?
– Czy miałeś/aś kiedyś straszny sen? Jaki?
– Co wtedy zrobiłeś/aś?
Rysunki strachów dostępne w załączniku.
4. Pozbywanie się strachów. Umieszczenie symboli różnych strachów w ,,Kufrze nocnych strachów” ( Dziecko wybiera ilustracje strachów, których też się boi, dorysowuje na karteczkach własne i umieszczają je w ,,Kufrze nocnych strachów”. Wspólnie z rodzicem zakleja kuferek i ozdabia je rysunkami ulubionych przytulanek/misiów/kwiatków . Kuferkiem może być np. pudełko po butach.
5. Słuchanie piosenki Fruziaki – Fruzia i nocne strachy, dostępnej pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=S1NUhP68FuQ&pbjreload=10 . Dziecko może przy piosence tańczyć w dowolny dla siebie sposób.
6. Dziecko pomaga znaleźć zwierzętom ich mieszkania. Karta pracy dostępna w załączniku.
7. Zabawa w pantomimę: dziecko przedstawia mimiką uczucia: strach, przerażenie, radość, zdziwienie, zamyślenie itp. Rodzic ma odgadnąć uczucie i podać nazwę. Po wykonanym zadaniu następuje zamiana ról.
8. Duszkowe ciastka. Dziecko ma dorysować bądź skreślić ciastkowe duszki tak aby w każdym rzędzie było ich tyle ile ma lat. Karta pracy dostępna w załączniku.
9. „Straszaki – rolaki”— zużyte rolki po papierze toaletowym dziecko maluje farbami, po wyschnięciu dorysowuje im brakujące elementy oczy, pióra, kończyny, ogonek tworząc tym samym „straszaki – rolaki”, może również dokleić brakujące elementy, dowolność przystrojenia rolek dowolna. Przykładowe straszaki – rolaki dostępne w załączniku.

Do pobrania załączniki:21.05.pdf

Zajęcia 20.05.2020 r.
Katarzyna Grabarska
Dzień dobry „Smerfiki”!
Temat na dziś: Ciemność jest niezwykła.
1. Utrwalenie piosenki pt. „Piosenka o beksie”
https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY
2. Zabawa z elementami rzutu „celne rzuty” – stawiamy wiaderko przed dzieckiem w odległości 1 metra (stopniowo można zwiększać odległość). Dzieci rzucają do celu – do wiaderka zgniecioną w kulkę kartka papieru lub małą piłeczką. Liczymy celne rzuty.
3. Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,
Bo w ciemnym pokoju czar może się stać…
Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,
Lampa Aladyna czasem się świeci…
Ach , w ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek.
Spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek…
Ach, w ciemnym pokoju podobno na pewno
Zobaczyć się można ze Śpiącą Królewną…
Ach, w ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę
Opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,
Wysoka czapla chodzi wciąż po desce
I pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?
Rozmowa dotycząca treści wiersza”
– dlaczego ciemnego pokoju nie trzeba się bać?
– jakie postaci z bajek możemy sobie wtedy wymyśleć?
– co wy widzicie gdy jesteś cie w ciemnym pokoju?
– czy to jest miłe?
– jaką postać chcielibyście zobaczyć w swoim ciemnym pokoju?
4. Praca plastyczna „Straszydło”
– Czy jest coś czego się boicie?
– Co pomaga wam przezwyciężyć strach?
– Zastanówcie się jak może wyglądać strach?
– Spróbujcie stworzyć własnego „Stracha”.
Przesyłam wam propozycje różnych strachów.

Do pobrania: 20 maj
Zajęcia 19.05.2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry Smerfy!
Temat: Dlaczego jestem zły?
1. Rozmowa z dzieckiem na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Co to są uczucia?, Gdzie rodzą się uczucia? Przedstawienie dzieciom definicji emocji – dostosowanej do wieku i możliwości dzieci.
Przykładowo: Emocje to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami – ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. Nie podlegają ocenie moralnej, zatem każdy ma prawo czuć się szczęśliwy jak i zły. Najważniejsze jest to co robimy z tymi emocjami czy i w jaki sposób pokarzemy nasze emocje innym.
Następnie tłumaczymy dziecku, że każdy człowiek codziennie chciałby być szczęśliwy, wesoły, ale tak się nie da, czasami jesteśmy smutni, nieszczęśliwi i właśnie dzisiaj będziemy zajmowali się smutkiem/złością.
2. Zabawa „Dokończ zdanie”
– Jestem zły gdy …
– Cieszę się gdy …
– Jestem smutny gdy …
– Jestem zdziwiony gdy …
3. Dziecko pokazuje wymyśloną przez siebie emocję (radość bądź smutek)i demonstruje ją swoją mimiką twarzy oraz ciałem, a zadaniem rodzica jest zgadnąć.
4. Zabawa ruchowa „Pokaż emocję swoja buzią”. Przypisujemy do znaków pogody konkretne emocje np.:
słońce – radość,
deszcz – smutek,
piorun – złość,
śnieg – błogi spokój,
chmury i wiatr – zdenerwowanie,
czarne chmury – strach itp.

Na każdą przerwę w muzyce dziecko zatrzymuje, losuje dany symbol, i pokazuje emocję na swojej twarzy i swoim ciałem przypisaną do danego symbolu. Zdjęcia poszczególnych symboli dostępne w załączniku. Melodia dostępna pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=4cNbggnMMpo .
5. Dziecko słucha wiersz D. Gellner „Zły humorek”:
– Zły humorek
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
– Złość wyłazi mi uszami
i rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego? Nie wiem sama.
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
i pod włos kocura głaskam.
– Jak tupnęłam lewą nogą,
nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam –
taka zła okropnie byłam.
– Mysz wyjrzała z mysiej nory:
– Co to znowu za humory?
Zawołałam: – Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
– Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło,!?
Wyszłam z domu na podwórze,
wpakowałam się w kałużę.
– Widać, że mi złość nie służy,
skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
wcale nie jest mi wesoło…
– Nagle co to? Ktoś przystaje.
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, Tam ktoś duży –
Wyciągają mnie z kałuży.
– Przyszedł pies i siadł koło mnie,
kocur się przytulił do mnie,
mysz podała mi chusteczkę:
– Pobrudziłaś się troszeczkę!
– Widzę, że się pobrudziłam,
ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została,
NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA!
6. Swobodna wypowiedź dziecka na temat usłyszanego wiersza, rodzic może zadać następujące pytania co do utworu:
Dlaczego dziecko było złe?
Na kogo się złościło?
Czy miał powód żeby się złościć?
Czy tak powinno się zachowywać?
Czy dziecku przeszła złość?
7. Dziecko na widocznym rysunku placu zabaw dla dzieci ma znaleźć te dzieci, które są smutne, złe i powiedzieć dlaczego mają zły humor, co źle robią i jak powinni się zachować prawidłowo? Karta pracy dostępna w złączniku.

8. Zabawa „Start rakiety” – wysyłamy złość oraz wszystkie tzw. negatywne emocje, z którymi jest nam źle, w kosmos. Dziecko wykonuje następujące ruchy:
– siada na podłogę, bębni palcami po podłodze, najpierw cicho, powoli, a potem coraz szybciej i coraz głośniej;
– klaszcze w dłonie natężającą się głośnością i we wzrastającym tempie;
– tupie nogami, także tutaj zaczyna cicho i powoli, a potem coraz szybciej i głośniej;
Hałas i szybkość wykonywanych ruchów stopniowo wzrastają, dziecko wstaje gwałtownie z podłogi, wyrzuca z głośnym wrzaskiem ręce do góry – RAKIETA WYSTARTOWAŁA!
Powoli dziecko siadają na swoje miejsce. Jego ruchy uspokajają się, słychać tylko delikatny szum aż wszystko cichnie – rakieta znika za chmurami. „I jestem radosny”.
9. Praca techniczno – plastyczna „Rakieta”. Dziecko przy pomocy rodzica wykonuje rakietę kosmiczną, która zabiera od niego złe emocje i wylatuje z nimi w kosmos. Rakieta może być z dowolnych materiałów, np. rolka po papierze toaletowym, puste butelki plastykowe, puszka po napoju gazowanym itp. Następnie dziecko może ją obkleić papierem kolorowym, pomalować farbą, obłożyć folią aluminiową, barierą jest tu tylko sama wyobraźnia. Przykładowe rakiety na których można się wzorować dostępne w załączniku.

Zajęcia 19.05.2020 r.
Katarzyna Grabarska
Dzień dobry „Smerfy”!
Temat: Co zrobić, gdy chce mi się płakać?
1. Nauczcie się słów refrenu piosenki pt. „Piosenka o beksie”
https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY
Czeka nas dzisiaj nie lada gratka,
bo w tej piosence będzie zagadka:
Jak się nazywa osoba,
która płacze jak ciemna chmura?
Płacze, gdy każą umyć jej szyję,
płacze, gdy chudnie, płacze, gdy tyje.
Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa;
jak się nazywa? Beksa!

Beksa to jest taka dama, co bez przerwy robi dramat;
zawsze nie tak, zawsze źle, beksa ciągle mówi „be!”
Beksa to jest taka pani, co się nie uśmiechnie za nic;
nie ma mowy, nie, nie, nie beksa ciągle mówi „be!”

Czeka nas dzisiaj trudne zadanie:
jak wygnać z beksy to jej płakanie.
Jaką tu radę znaleźć dla beksy,
uśmiech tu jest najlepszy.

Bekso, spróbuj, a zobaczysz,
ile uśmiech w życiu znaczy:
tylko ten się czuje źle, kto bez przerwy mówi „be!”
Bekso, nie rób takiej miny,
bo się w końcu obrazimy;
bekso, tak prosimy cię, przestań wreszcie mówić „be!”

2. Rozmowa na podstawie słów piosenki oraz doświadczeń dzieci:
– z jakiego powodu czasem płaczecie?
– co robią wtedy wasi rodzice, rodzeństwo lub dziadkowie?
– kiedy przestajecie płakać? Kto wam w tym pomaga?
-czy płacz jest nam czasem trochę potrzebny? Kiedy i dlaczego?
– jak się nazywa osoba która ciągle płacze bez powodu?
– jak my możemy pomóc takiej osobie?

3. Praca plastyczna – „Rozweselające okulary”.
Pokolorujcie i wytnijcie okulary oraz ozdóbcie je tak aby były śmieszne i rozweselające. Doklejcie śmieszne elementy np. krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny. Po bokach zamocujcie gumkę aby można było założyć ja na nos.

okulary

4. Narysuj szlaczki po śladzie.

szlaczki1

Zajęcia 18.05.2020 r.

Edyta Miszkiniuk

Dzień dobry Smerfiki!
W tym tygodniu zajmiemy się różnymi emocjami, czyli zastanowimy się co sprawia, że jesteśmy radośni, co nas smuci, a co złości.
Temat: „Świat widziany przez różowe okulary”.
1. „Radość” – oglądanie i wybieranie zdjęć, na których widać oznaki radości, szczęścia/dobrego zachowania dzieci. Kolejnym zadaniem jest podanie powodów radości: dlaczego ktoś się raduje, cieszy, jest zadowolony, a dlaczego smuci? Karta pracy dostępna w załączniku.

2.Zabawa ruchowa wyzwalająca radość – „ZABAWA W POGODĘ”
Muzyka ilustruje pogodny, słoneczny dzień. Dziecko „wyraża się w ruchu”, tak jak chce i potrafi. Atmosfera niewymuszonej dyscypliny i nastrój radości podczas tego ekspresyjnego tańca pozwala osobom „dynamicznym” (nadpobudliwym) na ruchowe wyżycie się, a tym „zamkniętym w sobie” – na pokonanie nieśmiałości, natomiast jednym i drugim – na rozwijanie wiary w siebie i odwagi w poszukiwaniu własnych form i własnej estetyki ruchu.
Gdy słychać odgłosy deszczu (https://www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc), najpierw dziecko spaceruje po pokoju i ilustruje gestami otwieranie parasola, trzymanie go nad głową, chodzenie miedzy kałużami, dziecko chowa się „pod dach”, tj. staje przy ścianie, przywierając do niej plecami, tak, „aby żadna kropla deszczu nie spadła na głowę”. Czeka, aż burza się skończy, by znowu w słabym deszczu spacerować pod parasolami, przechodząc do radości wywołanej ładną, słoneczną pogodą.
3.Gra twarzy- dziecko siedzi na dywanie, gdzie rozsypane są fotografie/emotki przedstawiające różne emocje, zadaniem dziecka jest wybrać te, które przedstawiają ”radość”.

4. Lusterko – dziecko otrzymuje lusterko, przegląda się w nim, rozmawia z rodzicem o tym, jak wygląda twarz, całe ciało, kiedy jest się zadowolonym, szczęśliwym, uśmiechniętym? Rodzic wyjaśnia dziecku powiedzenie widzieć wszystko – „Przez różowe okulary”.
5. Zabawa ruchowa – „taniec radości”. Dzieci słuchają muzyki i spontanicznie wykonują taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować muzykę klasyczną.
6.Dziecko kończy dalszą część zdania wypowiedzianego przez rodzica: część zdania np.
– „Radość to …”
-„Jestem zadowolony gdy …”
-„ Uśmiecham się , gdy…”
-„ Cieszę się gdy…”
-„ Radość dla mnie to…”
7.Zabaw ruchowa –„ Pingwin” – dziecko wykonuje to co mówią słowa piosenki.
Och – jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwina bawić się, się, się !
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy !
Pingwinek mama, pingwinek tata,
Pingwinek synek, córki trzy.
Raz nóżka lewa, raz nóżka prawa,
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy
Dziecko idzie wyprostowane kołysząc się na boki, ręce wzdłuż
tułowia dłonie odgięta. Na słowa się, się, się – dziecko podskakuje.
8. Dziecko przy pomocy rodzica wycina poszczególne znaczki z buziami wyrażającymi emocje, wybiera te twarze które wyrażają radość, szczęście, karta pracy dostępna w załączniku.
10. Dziecko z pomocą rodzica wycina poszczególne elementy twarzy, przykleja je, tak aby całą buzia miała wyraz uśmiechniętej twarzy, a następnie koloruje; karta pracy dostępna w załączniku.

karta pracy 19.05
11.Relaks – zabawa wyciszająca przy muzyce-„ Kołyska” – dziecko słucha fragmentu kołysanki (zamykają oczy, czuje się bezpieczne, wycisza się), kołyska dostępna pod adresem: w.youtube.com/watch?v=Ej-xaDEqGeA .
Zajęcia 18.05 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfy”
W tym tygodniu zajmiemy się uczuciami emocjami oraz tym w jaki sposób możemy je wyrażać. Zapraszam do realizacji proponowanych zadań.
Temat: Co mnie cieszy.
1. „Masaż na dobry humor”
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

2. „Radość” – oglądanie i analizowanie karty pracy o emocjach na których widać oznaki radości, smutku, strachu, złości. Spróbuj podać powody tych emocji : dlaczego ktoś się raduje, cieszy, jest zadowolony? (dzieci, bazując na własnych doświadczeniach, dzielą się swoimi pomysłami). Pokaż jak Ty okazujesz radość, wyraź ja za pomocą mimiki twarzy oraz całym swoim ciałem.

3. Zabawa ruchowa – „taniec radości”. Dzieci słuchają wybranej przez siebie muzyki (ulubionej) i spontanicznie wykonują taniec, który ma być wyrazem radości. Można zaproponować muzykę klasyczną.
karty pracy 18.05

Zajęcia 15 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Temat: Muzyka wokół nas – deszczyk.
1. Zagadka muzyczna „O czym będziemy dzisiaj rozmawiać?”.
a). Słuchanie nagranych odgłosów padającego deszczu, https://www.youtube.com/watch?v=-ao7fCE60zo
b). Odsłonięcie ilustracji z deszczową pogodą, zdjęcie dostępne w załączniku.


c). Rozmowa wokół problemów: skąd się bierze deszcz?, jak wygląda niebo w deszczowy dzień?, co się dzieje z deszczem jak spadnie na ziemię?, jak ludzie chronią się przed deszczem?
2. Rozmowa na temat „Jakie odgłosy wydaje padający deszcz?” (kap-kap, plim-plam, plusk-plusk, stuk-stuk itp.) – dziecko powtarza kilkakrotnie za każdym razem coraz szybciej.
3. Zabawa ruchowa z elementami Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona „Spacer w deszczu”. Rodzic zaprasza dziecko na spacer w deszczu. „Idziemy na spacer. Maszerujemy po alejkach w parku” (dziecko maszeruje przy muzyce, wykonując ruchy naprzemienne, np. prawa ręka dotyka lewego kolana, zaś lewa prawego kolana). „Z nieba zaczynają spadać duże krople deszczu. Narysujemy je” (dziecko rysuje oburącz w powietrzu krople deszczu). „Zakładamy kaptury. Maszerujemy teraz do przedszkola” (maszeruje przy muzyce, wykonując ruchy naprzemienne). „A teraz czas na odpoczynek” (dziecko siada na dywanie, krzyżuje nogi w kostkach, splata ręce, zamyka oczy, językiem dotyka podniebienia i oddycha rytmicznie, następnie dłonie łączy opuszkami palców, pamiętając o swobodnym oddychaniu).
4. Ćwiczenia oddechowe – kiedy gra muzyka dziecko dmucha piórka, aby nie upadły na podłogę, gdy muzyka umilknie piórka spadają na podłogę. Zabawa przy utworze PSOTNE PIÓRKO – Trelikowo, dostępny pod adresem mailowym:
https://www.youtube.com/watch?v=PN6kntB6vW8
5. Słuchanie piosenki J. Bernat „Deszczowa orkiestra”.
Kto nie lubi deszczu
kto się boi burzy,
komu w niepogodę czas się dłuży
niechaj zagra z nami w deszczowej orkiestrze,
bo my gramy razem z deszczem.
Bum, bum, bum, bum, bum! – burza gra. (dziecko powtarza)
Szu, szu, szu, szu, szu! – szumi wiatr. (powtarza)
Kap, kap, kap, kap, kap! – kapie deszcz (powtarza)
i my razem z deszczem gramy sobie też.
Bum, bum, bum, bum, bum! – burza gra. (powtarza)
Szu, szu, szu, szu, szu! – szumi wiatr. (powtarza)
Kap, kap, kap, kap, kap! – kapie deszcz. (powtarza)
Baw się razem z nami, jeśli tylko chcesz.
Nasza roześmiana, deszczowa orkiestra
ciągle gra i grać nie może przestać.
Więc nie zwlekaj długo i zagraj dziś z nami
Do zabawy zapraszamy.
Bum, bum, bum, bum, bum! – burza gra. (powtarza)
Szu, szu, szu, szu, szu! – szumi wiatr. (powtarza)
Kap, kap, kap, kap, kap! – kapie deszcz (powtarza)
i my razem z deszczem gramy sobie też.
Bum, bum, bum, bum, bum! – burza gra. (powtarza)
Szu, szu, szu, szu, szu! – szumi wiatr. (powtarza)
Kap, kap, kap, kap, kap! – kapie deszcz. (powtarza)
Baw się razem z nami, jeśli tylko chcesz.
6. Rozmowa z dzieckiem zainspirowana wysłuchaną piosenką. Dziecko odpowiada na pytania rodzica:
– Kto może grać w deszczowej orkiestrze?
– Jak gra burza?
– Jak gra wiatr?
– Jak gra deszcz?
– Co można robić w deszczową pogodę?
– Co by było, gdyby deszcz był kolorowy? (ćwiczenie twórcze „burza mózgów”)
9. „Lot pszczół” – dziecko porusza się po pokoju na dźwięk muzyki, na moment wyciszonej muzyki – przysiada zbierając nektar, wykorzystanie utworu „Lot trzmiela” – Korsakowa, dostępnego pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY .
10. Jak się odpowiednio ubrać do pogody? Dziecko łączy stroje odpowiadające poszczególnym pagodom. Karta pracy dostępna w załączniku.
11. Praca plastyczna „Moja wymarzona chmurka deszczowa”. Dziecko w dowolny dla siebie sposób dekoruje chmurkę i krople deszczu, przykładowe wykonanie pracy dostępne w załączniku (zamiast waty, która wypełnia chmurę może być bibuła, plastelina, może także być pokolorowana).

12. Słuchanie „Preludium Deszczowego” F. Chopina (przy zasłoniętych oknach i zapalonych świecach), dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=aWkwe4yZ0VI .
Zajęcia 15 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfiki”!
Temat zajęć: Twórcy muzyki.
1. Rozwiązanie zagadki:
,,Ma trzy nogi – nie do biegania
Ma klawisze – nie do pisania
Ma pedały – ale nie do gazu
Gdy zagra – poznasz go od razu’’
(fortepian)

2. Wysłuchanie wiersza ,,Żelazowa Wola’’ Czesława Janczarskiego
,,Stary dworek – słońce zagląda do okien
Szumią cicho wierzby płaczące
Tu mieszkał pan Szopen
Kiedy był małym chłopcem
Wieczorem w parku śpiewają słowiki
I żaby w zielonej Utracie
Słuchał kiedyś mały Frycek
Tej muzyki, zbierał nuty
Teraz nut tych słuchacie
Płyną z fortepianu jakby znajome głosy
Czy to wiatr na klawiszach swawoli?
Wszystkie nuty – jak krople rosy
Krople rosy z Żelazowej Woli’’

Wspólna interpretacja wiersza i wypowiedzi na zadawane pytania:
– O jakiej postaci jest mowa w wierszu?
– Czym zajmował się Fryderyk Chopin?
– Na jakim instrumencie grał Fryderyk Chopin?
– Kto potrafi wytłumaczyć słowo: kompozytor?

3. Prezentowanie portretu Chopina, fortepianu, zapisu nutowego oraz dworku w Żelazowej Woli.

        
4. Proszę obejrzyjcie prezentację o tym słynnym i utalentowanym kompozytorze.
https://www.youtube.com/watch?v=fPNsyJN_Dsk
5. Praca plastyczna. Pokoloruj portret Fryderyka Chopina oraz wytnij go i naklej na kolorową kartkę. Zrób ramkę z plasteliny.karta pracy 15.05 2

Pokoloruj rysunek Żelazowej Woli.karta pracy 15.05 1

Zajęcia 14 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Temat: Dyrygent i jego orkiestra.
1. Wprowadzenie do tematu zajęć, rodzic opowiada o filharmonii.
Filharmonia to „dom muzyki”. Tam można spotkać całą rodzinę instrumentów. Jedne grają, gdy się w nie uderza, inne, gdy szarpie się ich struny, a jeszcze inne, gdy się w nie dmucha. Ze względu na sposób wydobywania dźwięków z instrumentów można podzielić je na trzy mniejsze rodziny: (zdjęcie dostępne w załączniku) zał.14a
– perkusyjne,
– strunowe,
– dęte.
2. rodzic tłumaczy dziecku czym zajmuję się dyrygent, że dowodzi w orkiestrze, mam za zadanie pokazywać poszczególnym muzykom co mają grać. Zdjęcie dyrygenta dostępne w załączniku.
3.Rodzic zadaje pytania, a dziecko swobodnie odpowiada:
– Po co chodzimy do kina? (oglądać film)
– Po co chodzimy do dyskoteki? (potańczyć)
– A po co chodzimy do filharmonii? (słuchać muzyki, a gra ją wielu muzyków na instrumentach).
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie orkiestry (zdjęcie dostępne w załączniku).
4.Słuchanie fragmentu muzyki wykonanej przez orkiestrę utworu promującego bajkę „Kraina lodu”. Dziecko może swobodnie tańczyć, śpiewać, niech wyraża swoją ekspresję twórczą w dowolny sposób. https://www.youtube.com/watch?v=TI_P7pnZrJs
5. Słuchanie dźwięków instrumentów, dziecko odgaduje ich nazwy (powinien skazać co najmniej trzy instrumenty), film dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY .
6. Łączenie pary instrumentów, zdjęcie dostępne w załączniku.
7. Rozwiązywanie zagadek słownych – przyporządkowanie instrumentów muzykom odpowiednio wg wskazówek rodzica. Rodzic mówi dziecku, że orkiestra gra na różnych instrumentach, odgadując zagadki słowne dowiemy się, jakie to są instrumenty
– Odgadując nazwę instrumentu, przyporządkujemy je odpowiednim muzykom, aby zapanował ład i porządek w Filharmonii. (2 rzędy)
• Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć. (bębenek)
Bębenek należy do muzyka w pierwszym rzędzie po lewej stronie.
• Duża albo mała,
Jak u słonia zwie się.
Gdy zaczynasz w nią dmuchać
Melodia się niesie. (trąbka)
Trąbka należy do muzyka w drugim rzędzie po prawej stronie.
• Zrobione są z drewna
Cztery struny mają
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem
To pięknie zagrają. (skrzypce)
Skrzypce należą do muzyka w pierwszym rzędzie po prawej stronie.
• Ma trzy grube nogi
Mnóstwo zębów białych
Gdy mistrz przy nim siądzie
Koncert da wspaniały. (fortepian)
Największy instrument – fortepian stoi przy muzyku stojącym przed rzędami
• Długi, siedem dziurek ma,
kiedy w niego dmuchniesz ładne dźwięki gra.
Flet należy do muzyka w pierwszym rzędzie po prawej stronie.
8. Podsumowanie wiadomości – zabawa „Prawda czy fałsz” – Gdy usłyszane zdanie jest prawdziwe dziecko podnosi zieloną kartkę do góry, gdy zdanie jest fałszywe podnosi czerwoną kartkę do góry.
– Bębenek to okrągły, brzuchaty instrument. (zielona)
– Dyrygent to człowiek grający na trąbce. (czerwona)
– Gitara to instrument strunowy. (zielona)
– Fortepian to mały instrument muzyczny. (czerwona)
– Dyrygent trzyma w ręku batutę. (zielona).
9. Praca plastyczna „Moje instrumenty”, dziecko koloruje poszczególne instrumenty, zasada jest prosta ma być bardzo kolorowo. Karta pracy dostępna w załączniku. zał.14b

Zajęcia 14 maja 2010 r.
Katarzyna Grabarska

Dzień dobry „Smerfy”!
Temat zajęć: Umiemy zachować się podczas ważnych uroczystości.
1. „Umiem zachować się podczas różnych uroczystości” – rozmowa na temat uroczystości przedszkolnych oraz przedstawień teatralnych. Rozmawiamy z dziećmi na temat postawy jaką powinny prezentować podczas ważnych uroczystości. Czego nie można robić a jak powinien zachowywać się widz podczas przedstawienia.

2. Zaproście mamę, tatę, rodzeństwo na swój występ. Możecie dla nich zaśpiewać poznane piosenki, zarecytować ulubiony wierszyk lub zatańczyć.

3. A teraz zaproście rodziców do wspólnej zabawy.
https://www.facebook.com/watch/?v=564000837558006
4. Karty pracy.
 policz ile jest nutek?
 pokaż na palcach ile to jest?

 pokoloruj pierwszą nutkę na czerwono,
 siódmą na zielono,
 drugą na żółto,
 trzecią na niebiesko,
 szóstą na pomarańczowo,
 czwartą na czarno,
 piątą na różowo.
 która nutka jest z kolei pomalowana na żółto? (druga)
 która nutka z kolei jest pomalowana na niebiesko? (trzecia)
Takie pytania zadajemy do wszystkich nutek a dziecko samodzielnie odlicza pokolorowane nutki i podaje odpowiednią liczbę.karta pracy 14.05 1

Policz instrumenty w każdym zbiorze. Pokoloruj odpowiednia cyfrę.karta pracy 14.05 2
Odszukaj i połącz z nutką wszystkie instrumenty.karta pracy 14.05 3

Zajęcia 13 maja 2020 r.

Edyta Miszkiniuk

Dzień dobry Smerfy!
Dzisiaj będziemy dużo się ruszać w świecie muzyki, życzę dobrej zabawy!
Temat: Ćwiczenia z muzycznego świata.
1. Zabawa „Samolot”. Dziecko stoi, mówi i jednocześnie pokazuje:
Zgrzyt, zgrzyt (x2) – kręcenie gałką
Zapinamy pasy – krzyżowanie rąk na wysokości ramion
Przecieramy jedną szybą,
Przecieramy drugą szybę – wycieranie ręką
Wyglądamy przez lornetkę – tworzenie lornetki z rąk
I lecimy – rozprostowanie rąk na boki i dziecko udaje, że lata po całym pokoju.
2. Zabawa ,, Wirująca śnieżynka” z reakcją na zmianę wysokości dźwięków. Dziecko zamienia się w śnieżynkę, gdy muzyka grana jest w wyższych rejestrach śnieżynka wiruje, gdy jest grana nisko śnieżynka opada na ziemię i topnieje – kładzie się. Melodia „Szybko wolno”, dostępna pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4
3. Ćwiczenia – dziecko porusza się po pokoju zgodnie z akompaniamentem (może to być np. jakikolwiek rytm wystukiwany rękoma np. klaszcząc). Na hasło:
– „kałuża” – przeskakuje z nogi na nogę,
– „kropla” – wyskok w górę z przysiadem,
– „parasol” – przykucnięcie z rękami nad głową.
4. Ćwiczenie: „Oddech i kartka papieru”. Dziecko chwyta kartkę dwiema dłońmi w połowie wysokości i trzyma przed ustami, lekko opierając jej górną krawędź o nos. Obserwuje, jak kartka odsuwa się od twarzy, kiedy się na nią dmucha. Gdy kartka wróci na swoje miejsce, dziecko skupia uwagę na jej kontakcie z twarzą. Powtarza kilkakrotnie ćwiczenie z zamkniętymi oczami. Skupia uwagę na własnym oddechu, później na dotknięciu kartki. Dziecko zmienia siłę oddechu: dmucha długo i łagodnie albo krótkimi i silnymi wydechami i obserwuje ruchy kartki. Kierowanie własnym oddechem uświadamia dziecku automatyzm oddychania, w kolejnych cyklach wydycha powietrze, wstrzymuje oddech, nabiera powietrza do płuc i ponownie je wydycha.
5. Zabawa: „Rozluźnienie”. Dziecko rozkłada na podłodze ręcznik i kładzie się na nim na plecach z zamkniętymi oczami. Oddycha głęboko i swobodnie. Rodzic wymawia po kolei różne części ciała, które leżący na podłodze napina, a w chwilę później rozluźnia. W ten sposób napinamy i rozluźniamy całe ciało, zaczynając od nóg, poprzez dolną i górną część tułowia, głowę i ramiona.
6. Zabawy z ręcznikiem – „Jestem cudakiem”.
– Cudak rozkłada skrzydła (ręczniki) i lata wysoko, cały czas uważając, by nie dopuścić do zderzenia.
– Cudak bardzo się najadł (dziecko wkłada ręcznik pod koszulkę), jest bardzo ciężki, a gdy się porusza głośno tupie.
– Cudak spaceruje na czterech łapach, jego skrzydła odpoczywają (dziecko kładzie ręcznik na plecach).
– Cudak idzie na plażę, rozkłada ręcznik, kładzie się i opala. Przy głośniejszej muzyce cudak bawi się na plaży, przy ściszonej – opala się.
– Cudak ma długi ogon (dziecko wkłada, jeden koniec ręcznika za spodenki).
– Cudak tańczy. Dziecko tańczy w dowolny dla siebie sposób, wymyślając nowe figury taneczne , melodia: https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs
– Cudak czuje się śpiący, ciężko stawia nogi, kiedy muzyka cichnie, cudak ziewa i układa się do snu. Melodia: https://www.youtube.com/watch?v=D13C3SsshEs
7. Improwizacja malarska muzyki. Dziecko słuchając utworu Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku – Wiosna, maluje farbami to co chce, to co czuje. Przykładowe prace dostępne w załączniku. Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss

       

Zajęcia 13 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Dzień dobry „Smerfy”!
Temat zajęć :Robimy instrumenty.
1. Dzisiejsze zajęcia zaczniemy od ćwiczeń. Zaproście do wspólnych ćwiczeń rodzeństwo lub rodziców. W linku znajdziecie kilka fajnych pomysłów na wspólne ćwiczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M

2. Posłuchajcie dźwięków nagrania i spróbujcie rozpoznać jak najwięcej instrumentów.
https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
3. Posłuchajcie wiersza Dominiki Niemiec pt. „Muzyka to coś wspaniałego”:
Dźwięki płyną bardzo leciutko
niby frunące ptaszki na wietrze,
ciekawi was, czego słucham?
Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.
W tle brzmią grube trąby.
Słychać skrzypce, dzwonki i flety.
Mam na twarzy coraz większe wypieki.
Teraz partię solową mają klarnety.
Orkiestra gra coraz głośniej,
czuję się podekscytowana.
Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,
chciałabym umieć tak grać sama.
Bo świat nut jest zaczarowany,
muzyka to coś wspaniałego.
Może wzruszać, albo zachwycać,
wzbudzić euforię w sercu każdego.

Rozmowa dotycząca wiersza:
– gdzie była dziewczynka?
– czego słuchała?
– jakie instrumenty grały w orkiestrze?
– jak czuła się dziewczynka słuchając muzyki?
– jakie emocje może wywołać muzyka?
4. Karta pracy:karta pracy 13.05.docx,  karta pracy 13.05.doc
5. Wykonaj instrument perkusyjny. Możesz stworzyć własny lub skorzystać z moich propozycji.

Zajęcia 12 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Temat: Na jakim instrumencie gram?
1. Zabawa muzyczno- ruchowa „Poruszaj się, jak ci zagram”. Rodzic objaśnia zasady zabawy. Kiedy zagra dziecku głośno na instrumencie (to może być nawet uderzanie łyżką metalową o talerz, paczka tic-taców itp.), dziecko porusza się po pokoju tupiąc. Kiedy natomiast gra cicho na instrumencie, dziecko chodzi na paluszkach.
2. Zabawa „Głośne i ciche dźwięki” (burza mózgów). Rodzic siada z dzieckiem wygodnie na dywanie i razem starają się wymienić sytuacje, w których słyszą głośne lub ciche dźwięki. Rodzic zadaje pytanie – „Od czego zależy, że instrument gra głośno lub cicho?”
3. Słuchanie opowiadania o instrumentach. Medytacja dźwiękowa „Spacer po ulicy dźwięków” (wg I. Biermann). Dziecko siedzi wygodnie na dywanie, a rodzic opowiada:
Były sobie kiedyś instrumenty: dzwonki, trójkąt, tamburyn, grzechotka, drewienka, bębenek. W przedszkolu często na nich grano. Ale dzieci uderzały w nie bardzo mocno, chcąc uzyskać jak najgłośniejsze dźwięki. Instrumenty nie czuły się dobrze, taka gra była dla nich bolesna. Lubiły, gdy grano na nich delikatnie, lekko. Wydawały wtedy prześliczne, czyste dźwięki. Ich ulubioną melodią była „Ulica dźwięków”.
Krótka rozmowa na temat sposobu posługiwania się instrumentami.
4. „Jaki to instrument” – zagadki słuchowe. Rodzic prezentuje dziecku 4 instrumenty muzyczne: tamburyno, bębenek, flet, gitara (zdjęcia instrumentów dostępne w załączniku). Dziecko odgaduje jaki instrument słyszy.
 Tamburyno – https://www.youtube.com/watch?v=dAKY_sTd-b4
 Bębenek – https://www.youtube.com/watch?v=nJkQUJZjBHw
 Flet – https://www.youtube.com/watch?v=xciSgNdREMY
 Gitara – https://www.youtube.com/watch?v=i5EhiTWDdn8 .
5. Zadanie polega na połączeniu linią chłopca z odpowiednim instrumentem. W sytuacji braku drukarki, proszę aby dziecko łączyło dziecko z instrumentem paluszkiem po monitorze (zdjęcie karty pracy dostępne w załączniku).
6. Dziecko przy pomocy rodzica wycina instrumenty po zaznaczonych liniach. Poszczególne elementy przykleja na techniczna kartkę papieru, tak aby powstały instrumenty.

7.„Świat małego muzyka”, dźwięki dostępne pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8 . Po obejrzeniu nagrania zadaniem dziecka jest wymienić jak najwięcej instrumentów występujących w filmie.
8. Dziecko uważnie ogląda występ filharmonii wykonującej dzieło Johanna Straussa Marsz Radeckiego, za drugim razem stara się klaskać wspólnie z rodzicem tak jak publiczność na załączonym filmie. Utwór dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=6o7dmM3YNN8 .
8. Zabawa plastyczno – konstrukcyjna „Instrumenty”. Zadaniem dziecka jest skonstruować dowolny instrument przy użyciu butelek, pudełek, pojemników, ziarenek grochu, fasoli, guzików, gumek recepturek itp. Po zakończonej pracy dziecko próbuje na swoim instrumencie zagrać i nadać mu nazwę. Przykładowe zdjęcia instrumentów zrobionych własnoręcznie dostępne w załączniku.
Zajęcia 12 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Dzień dobry „Smerfy”!
Dzisiejszy temat zajęć: Gramy na instrumentach.
1.Zagadki: rodzice czytają zagadki a dzieci odgadują wykorzystując zdjęcia (załączniki).

Może być dęty, może być i strunowy
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
2. Przyjrzyjcie się ilustracji i zobaczcie jak można powielić instrumenty. Jak nazywają się poszczególne instrumenty, nazwijcie je.

3. Spróbujcie zaśpiewać piosenkę – myślę, że pamiętacie ją z przedszkola. Naśladujcie granie na poszczególnych instrumentach.
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
4. Praca plastyczna. Wypełnijcie, ozdóbcie gitarę i nutki używając plasteliny.
Życzę Wam miłego dnia „Smerfiki”!

Zajęcia 11 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfy”
Temat: W krainie muzyki
1. ,,Dyktando rytmiczne” – ZIELONY, CZERWONY, ŻÓŁTY.
Przebieg: Rodzic ustala z dziećmi sposób zabawy, układa podany rytm na dywanie dzieci odtwarzają go ruchem.
ZIELONY – uderzanie dłońmi o kolana
CZERWONY – podskok
ŻÓŁTY – tupanie w miejscu
Rodzic pokazuje kolory według własnej kolejności a dzieci odzwierciedlają kolor ruchem.


2. Zabawa relaksacyjna pt. „Spacer”.
Spróbujmy pospacerować na siedząco. Pokażę wam jak się to robi, a wy mnie naśladujcie.

Wyruszamy na drogę (uderzamy dłońmi płasko o uda, naśladując odgłosy chodzenia – 10s.) Teraz trochę pobiegniemy (szybciej uderzamy). Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepujemy rytm galopującego konia). Przechodzimy przez most (bijemy pięściami w pierś). Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć (czubkami palców dotykamy ud). Zaczyna wiać wiatr, silniejszy huragan (wydmuchujemy powietrze, naśladując gwizd wiatru). Sarenka ucieka wielkimi skokami (uderzamy mocno dłońmi w uda). Wracamy powoli do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szurając nogami (dłonie udają wolne kroki).
3. Muzyka może mieć wesoły lub smutny charakter. Od czego to zależy? Obejrzyjcie prezentacje.
https://www.youtube.com/watch?v=eGDN_JZ4t-A

4. Karty pracy.

Popraw po śladzie cyfry. cyfry

Pokoloruj według własnego pomysłu. karta pracy 11.05 1

Narysuj po śladzie.karta pracy 11.05 2

Zajęcia 11 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry Smerfy!
W tym tygodniu przeniesiemy się do świata muzyki.
Temat: Jaki to instrument?
1. Rytmizowanie wierszyków:
Deszczyk kapie: kap, kap, kap. Jeśli lubisz to go złap (dziecko powtarza po rodzicu kap, kap, kap).
Kto tak puka?: puk, puk, puk (dziecko powtarza).
Kto tak stuka?: stuk, stuk, stuk (dziecko powtarza) To robaczków dzięcioł szuka.
2. Zabawa ruchowa z zastosowaniem papieru (gazety) pt. „Wiatr, wichura, wietrzysko”:
• dźwięki ciche: dzieci poruszają się po gazecie całym ciałem w sposób delikatny, tak aby gazeta cichutko szeleściła, ale nie może poza jej obręb wyjść,
• dźwięki zagrane głośniej: dzieci poruszają się nieco mocniej,
• dźwięki bardzo głośne: dzieci poruszają się gwałtownie,
• koniec melodii: ugniatanie papierowych kul i rzucanie ich do kosza.
3. Rozwiązywanie zagadek muzycznych „z muzycznej szuflady”:
– Słychać
je w górach,
Słychać
je w lesie,
Jak powtarzając Melodię niesie.
– Niski, wysoki,
Piękny i miękki.
Mówisz nim wiersze,
Śpiewasz piosenki.
– Ten słoń na imię
Ma Wielki Bombi.
Zgadnijcie dzieci,
Na czym on trąbi?
– Cztery ma struny
I duszę z drzewa.
Pociągniesz smyczkiem,
Cudownie śpiewa
– Z pomocą dźwięków,
Z pomocą ucha,
Z radia lub z płyty
Człowiek jej słucha.
4. Pokazanie dziecku zdjęcia lasu, łąki, morza, dziecko ma powiedzieć jakie dźwięki można usłyszeć w tych miejscach:

5. „Jaki to instrument – dźwięki i odgłosy?” – rozwiązywanie zagadek słuchowych o nazwach instrumentów. Rodzice pomóżcie dzieciom, niektóre instrumentów mogli jeszcze nie widzieć, a tym bardziej nie słyszeć. Waszym zadaniem jest otworzyć link i puścić dziecku nagranie – a potem to już się bawcie dobrze.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
6. Zdjęcia instrumentów – celem utrwalenia zadania nr 5 – proszę pokazać dzieciom zdjęć z instrumentami, a dzieci mają odgadnąć ich nazwy (przynajmniej 4 z nich).

7. Karta pracy, zadanie polega na tym, żeby dziecko widząc instrumenty użyło właściwych gestów i spróbowało naśladować dźwięki.
8. Malowanie muzyki farbami plakatowymi na kolorowej kartce. Dziecka trzyma w dwóch rękach pędzelki i maluje słyszaną muzykę (muzyka dowolna – to od Was drodzy rodzice będzie należało wybór melodii, piosenki) używając dwóch pędzelków naraz. Następnie zadaniem dziecka będzie aby Wam opowiedziało swoją pracę.

Zajęcia zdalne 8 maja 2010 r.
Katarzyna Grabarska
Witajcie „Smerfiki”!
Temat:Jestem Patriotą.
1. Ćwiczenia gimnastyczne. Proszę, poćwiczcie wykorzystując poniższy link.
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
2. „To moja Polska” Dominika Niemiec
Tu jest moje miejsce na Ziemi.
Tu jest mój dom i moja rodzina.
To jest moje miasto, moje ulice.
Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna

Znam tu każdy plac, każdy zakątek.
Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.
To miejsce kochać, cenić i szanować
to moja Polaka – patrioty rola.

Rozmowa dotycząca utworu:
• Którego kraju dotyczył wiersz?
• Kim są ludzie mieszkający w Polsce?
• Kto to jest patriota?
• Jakimi uczuciami obdarzamy nasz kraj?
• Co jest tutaj nasze?
3. Krajobrazy. Prezentowanie i omówienie plansz.

4. Kilka kart matematycznych.

karty matematyczne

Zajęcia zdalne 8 maja 2020 r.

Edyta Miszkiniuk

Dzień dobry Smerfy!
Dzisiaj są bardzo ważne zajęcia, uważnie i dokładnie wykonujcie polecenia rodziców.
Temat: Jestem PATRIOTĄ.
1. Rozgrzewka, czyli ćwiczenia wstępne z zaangażowaniem głosu
Wdechy przez nos, wypuszczanie powietrza ustami (do trzech razy), z jednoczesnym unoszeniem rąk coraz wyżej za każdym wdechem i syczeniem jak wąż lub śmiechem podczas wydechu.
2. Wspólna recytacja wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”:
Kto ty jesteś? Polak mały!
Jaki znak twój? Orzeł biały!
Gdzie ty mieszkasz? Między swemi!
W jakim kraju? W polskiej ziemi!
Czym ta ziemia? Mą Ojczyzną!
Czym zdobyta? Krwią i blizną!
Czy ją kochasz? Kocham szczerze!
A w co wierzysz? W Polskę wierzę!
Rodzic tłumaczy dziecku: Pomyślisz: „No ładnie się zaczyna! Już na samym początku ktoś chce mi dokuczyć, że jestem mały? Albo, co gorsza, zbyt mały na ważne sprawy związane z Polską?”. Nic z tych rzeczy. Nie ma się o co dąsać. Umawiamy się po prostu, że nazywamy cię małym, bo jesteś mniejszy i młodszy od dorosłych. Ale to nie znaczy, że Polakiem jesteś trochę mniej lub gorzej od nich. A ponieważ dzieci mają poczucie humoru, są ciekawe świata i nie obrażają się o byle co, tu też nie będzie żadnych fochów, prawda? Bycie Polakiem Małym lub Polką Małą jest fajne i bardzo ważne. Fajne, bo należysz do wspaniałego narodu. Ważne, bo masz piękną ojczyznę o burzliwej historii i bogatych tradycjach, a przy wielu jej bohaterach wysiada nawet James Bond. Żyjesz w ciekawym kraju, którego odkrywanie może być fantastyczną przygodą. I właśnie dlatego dobrze być patriotą. Taka osoba wie, z czego jest dumna, i rozumie, dlaczego kocha swoją ojczyznę.
3. HYMN: słuchanie Hymnu Polski (dostępnej pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA ) poprzedzone wyjaśnieniem: czym jest hymn, kiedy jest śpiewany i jak należy się zachować słuchając lub śpiewając hymn. Dziecko słucha hymnu w postawie „na baczność”, z zachowaniem należytej powagi.
4. Wspólny taniec (pociąg) dziecka i rodzica przy piosence „Jestem Polką i Polakiem”, śpiewanie razem refrenu, piosenka dostępna pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Jesteśmy Polką i Polakiem
dziewczynką fajną i chłopakiem,
kochamy Polskę z całych sił,
chcemy byś również kochał i Ty, i Ty.
5. Zabawa z elementami marszu „Jak żołnierze”, dziecko maszeruje po pokoju podnosząc wysoko kolana przy rytmicznej muzyce „Jak szło wojsko” (dostępna pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=PG5Bwj5A_mE ), tłumaczymy, że tak maszerują żołnierze, którzy stoją na straży naszego kraju.

6. Łączymy liną w kolejności od najmniejszego do największego flagi, karta pracy dostępna w załączniku.

karta pracy 08.05 a
7. Zabawa „Prawda, fałsz” – jeśli zdanie jest prawdziwe dziecko podnosi białą kartkę papieru do góry, jeśli fałszywe czerwoną:
– Stolicą Polski jest Warszawa.
– Flaga Polski jest czerwono – biało – czerwona.
– Podczas słuchania hymnu stoimy na baczność z zachowaniem należytej powagi.
– Godłem Polski jest biały łabędź na czerwonym tle.
– Państwo w którym mieszkamy nazywa się Polska.
– Mieszkamy w Polsce, więc posługujemy się językiem angielskim.
8. Łączymy takie same obrazki ze sobą, karta pracy dostępna w załączniku.

karta pracy 08.05 b
Ogląda zdjęcie maszerujący żołnierzy kiedyś i dziś (zdjęcie dostępne w załączniku).
9. Słuchanie utworu podsumowującej dzisiejsze zajęcia „Piosenka młodego patrioty”, dostępnej pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo .
10. Praca plastyczna „Moja flaga”, rolki po zużytym papierze toaletowym przecinamy na pół, dziecko połowę z nich maluje farbą koloru białego, a drugą połowę na czerwono, po czym układa je na kartce technicznej w kształt flagi naszego kraju, wzór dostępny na zdjęciu.

Zajęcia zdalne 7 maja 2020 r.
Katarzyna Grabarska

Dzień dobry „Smerfiki”
Temat dzisiejszych zajęć: Wycieczka po Polsce.
1. Posłuchajcie hymnu Polski – „Mazurek Dąbrowskiego. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej sów i spróbujcie zaśpiewać jak najwięcej zwrotek.
https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Marsz, marsz, Dąbrowski…
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Marsz, marsz, Dąbrowski…
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Marsz, marsz, Dąbrowski…

2. „Poznajemy bliżej mapę Polski”.
• Spójrzcie, na mapie na kolorowo zaznaczone są rzeki w Polsce. Znajdźcie Wisłę i Odrę. Poproście rodziców aby przeczytali wam inne nazwy rzek.

• Przez jakie miejscowości płynie Wisła? (najważniejsze: Gdańsk, Warszawa, Kraków)

• Skąd wypływa i dokąd wpływa? (ze źródeł w górach i wpada do morza).
3. Pokoloruj godło Polski. Poprzecinaj po pionowych liniach i złóż je na nowo.

karta pracy 07.05
Zajęcia zdalne 7 maja 2020 r.
Edyta Miszkiniuk
Dzień dobry Smerfy!
Temat: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce.
1. Mapa Polski – rodzic tłumaczy dziecku, że zanim wyruszy w podróż musi na mapie sprawdzić trasę podróży.
– Dziecko ma się przyjrzeć jak wygląda nasz kraj z lotu ptaka- na mapie. – Jak przebiega granica naszego kraju.
– Gdzie na mapie znajdują się:
a) Morze Bałtyckie
b) Góry
c) stolica Polski- Warszawa
d) rzeka – Wisła
e) nasze miasto – Siedlce
Zdjęcia dostępne w załączniku.

2. Wyruszamy w podróż pociągiem . Zabawa ruchowa „Pociąg” do muzyki „Jestem Polką i Polakiem – niezwykłe lekcje rytmiki”.
3. Zgadywanki:
– Są wysokie, skaliste, pokryte lasami.
Poznać je możemy wędrując szlakami. (góry)
– To miasto kiedyś stolicą Polski było,
W nim zionące ogniem smoczysko żyło. (Kraków)
– Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? (Warszawa)
– Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekaja tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
Jego brzegi wypełnione są muszelkami. (morze)

4. Wysiadamy stacja Góry. Pierwszy przystanek – południe Polski. Krótka pogadanka dotycząca gór, przyrody typowej dla tego terenu i zwierząt, o kulturze ludzi zamieszkującej polskie góry (zdjęcia dostępne w załączniku).

Dziecko odpowiada na pytania:
– Co wywieszane jest podczas świąt państwowych na budynkach i w całym mieście?
– Jak wygląda flaga Polski?
– Jaki jest układ kolorów (jaki kolor znajduje się na górze flagi, a jaki na dole)
– koloruje Flagę Polski.

karta pracy 07.05
5. Wyruszamy w dalszą podróż pociągiem – Kraków. Oglądanie bajki o Smoku Wawelskim”, dostępnej pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8
Rodzic pokazuje dziecku fotografie miasta wskazując na najważniejsze zabytki miasta: Wawel, Smok Wawelski, Sukiennice. Mitoraj i jego Głowa na Rynku (zdjęcia dostępne w załączniku).

6. „Owce dla smoka”- zabawa z elementem rzutu i celowania. Należy przygotować: plastikowe piłeczki/kulki z papieru, kosze na śmieci. Rodzic pyta się dziecko, czy pamięta
„Legendę o szewczyku i smoku wawelskim”?
Zabawa polega na karmieniu smoka wawelskiego, dziecko bierze jedną piłeczkę – owieczkę i będzie próbowało umieścić ją w brzuchu smoka, wykonując rzut do kosza.
8. Kolejny przystanek Warszawa – stolica Polski. Dzieci poznały Warszawę na wcześniejszych zajęciach, dziś jedynie się pobawimy zatrzymując nasz pociąg w tym mieście.
„Długość Wisły”- zabawa matematyczna. Potrzebny będzie pasek niebieskiej wstążki (Wisła)/ może to być niebieska kartka pocięta w długie paski.
Rodzic pyta się dziecka jak nazywa się rzeka która przepływa przez Warszawę i dodatkowo, jest najdłuższą rzeką w Polsce? (Wisła) Dziecko siedzi nad brzegiem Wisły (długie pasma ułożone w równą linię) i jego zadanie polega na tym, że ma jak najszybciej idąc stopa za stopą dotrzeć na koniec rzeki. Ważne jest żeby dziecko utrzymało równowagę i w miarę szybko ukończyło zadanie.
9.Jesteśmy już nad Polskim morzem możemy sobie już tutaj odpocząć (szum morza, melodia dostępna pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=ORhFh1rCqRI). Polska leży nad morzem Bałtyckim są tu porty, marynarze, statki, kutry i rybacy, stocznie oraz złote plaże. Oglądanie skarbów morza: muszelek, bursztynów (zdjęcia dostępne w załączniku).

10. Praca plastyczna „Moje własne morze”. Potrzebne będzie: pusta, duża plastykowa butelka po wodzie mineralnej, odrobina niebieskiej farby/może być niebieski barwnik, klej na gorąco/taśma bezbarwna, olej. Napełniamy ¾ butelki wody, dodajemy odrobinę farby mieszamy i olej. Zakręcamy butelkę, dla pewności, że się nie wyleje zaklejamy korek. A teraz już sama zabawa (dziecko może wsypać do butelki brokat, małe rybki jeśli takie ma, tutaj ograniczeniem jest tylko wyobraźnia. Życzę miłej zabawy!