Zajęcia w gr. 4 -latków „Motylki” od 7 maja 2020 r.

Zajęcia w grupie 4-latków „Motylki” prowadzą p. Magdalena Kieszek i p. Marlena Wojdak

26 czerwca 2020 r.

Kochane „Motylki”
Jeszcze raz życzymy Wam wspaniałych i słonecznych wakacji!
Do życzeń dołączamy dyplomik dla każdego „Motylka”.
Bardzo Wam dziękujemy i Waszym rodzicom za wytrwałą pracę.
Do zobaczenia we wrześniu!
Wasze Panie:))
Do pobrania:

Dyplom

Zajęcia 25 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki”. Dziś nasze ostatnie zajęcia w tym roku szklonym. Oto propozycje:
1. Słuchanie piosenki „Rodzina wycieczka” https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
2. Zabawa „Czym możemy pojechać na wakacje?” Rodzic zaprasza dziecko w podróż. Włącza nagranie muzyki (można wykorzystać piosenkę „Rodzinna wycieczka”), wymienia nazwy różnych pojazdów i proponuje np.: teraz będziemy lecieć samolotem. Zaraz potem mówi: czas na jazdę rowerem, samochodem, spływ kajakiem, pieszą wycieczkę itp. Dziecko swobodnie naśladuje sposób poruszania się poszczególnych pojazdów oraz pieszą wędrówkę. Zabawa trwa do momentu zakończenia piosenki.
3. Zabawa matematyczna „Muszelki” (muszelki można zastąpić kamykami), Rozwiązywanie zadań matematycznych – dzieci manipulują muszelkami.
– Znalazłam na plaży 2 muszelki, a tata znalazł 3. Ile znaleźliśmy razem muszelek?
– Tata miał 3 muszelki, a mama 1. Ile muszelek mieli razem?
– Miałam 5 muszelek, ale oddałam mamie 2. Ile muszelek mi zostało?
Grupowanie muszelek lub kamyków według wielkości. Ocenianie, których muszelek (kamyków) jest więcej, a których mniej. Proponowanie rozwiązań praktycznych dotyczących porównywania liczebności, np. układanie muszelek parami.
4. Co lata, co pływa, co jeździ? – zabawa językowa. Przygotujmy obrazki samochodu, samolotu, pociągu, statku. Osoba dorosła prezentuje kolejno obrazki (Załączniki 1-7), zadaniem dziecka jest odpowiadanie, co robi dany pojazd (jeździ, lata czy pływa). Następnie dziecko wymienia jakie jeszcze zna środki transportu i również opisuje w jaki sposób się porusza dany pojazd.
5. Rozmowa z dzieckiem nt.: „Co robić, gdy się zgubię na wakacjach? Rodzic prosi, aby dziecko odpowiedziało, co powinno zrobić, gdy oddali się od rodziców podczas wyjazdu na wakacje. Sprawdza, czy dziecko wie, jak się nazywa, w jakiej miejscowości mieszka. Tłumaczy, co może pomóc w takiej sytuacji: poproszenie o pomoc przedstawiciela służb mundurowych (np.: policjanta, ochroniarza, strażnika miejskiego) lub rodzinę z dziećmi, ratownika; noszenie ubrań z wszywką, na której znajduje się numer telefonu do rodziców, bransoletka na rękę z numerem. Ale najważniejsze jest aby nie oddalać się od rodziców.
6. Karty pracy do wykonania (polecenia do wykonania zdań znajdują się w Załącznikach 8,9,10).
Dziękujemy za wspólna pracę. Jutro jeszcze zakończenie roku szkolnego w formie zdalnej. Zapraszamy i pozdrawiamy!!!

Do pobrania: Zał.1-7  Zał.8,9,10

 

Zajęcia 24 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Na początek trochę gimnastyki z „Wakacyjną piosenką”:)
https://youtu.be/ue82bNmhv6g

2. Obejrzyj bajkę „Bezpieczeństwo nad wodą”
https://youtu.be/Ui-ndYWcThA

3. Zabawa – ruchowa opowieść „Na plaży”.
Dziecko ruchem odtwarza sytuacje i zdarzenia występujące w fabule opowiadania.
Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. Latawce unoszą się wysoko na wietrze. Następnie opadają w dół. Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwile na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciało, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy.
4. Praca plastyczna: Wykonaj swój wakacyjny latawiec
https://youtu.be/wxZc3RZx4yI

5. Wykonaj karty pracy:
– Policz muszelki, pokoloruj obrazek (zał 1)
– Dopasuj cienie do przedmiotów (zał 2,3)
– które latawce nie mają pary? Otocz je pętlą. (zał 4)
– Połącz w pary takie same muszelki (zał 5)

Do pobrania: Zał.1-5

Zajęcia 23 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
Dzień dobry „Motylki”
Dzisiaj jest Dzień Taty. Pamiętajcie o życzeniach dla swoich kochanych tatusiów:)
1. Posłuchajcie piosenki ‘Daj mi rękę tato”
https://youtu.be/ZxgFEtsfIBs
2. Posłuchaj wierszyka „Tato i ja” – Bożeny Formy
Chodzę z Tatą do parku,
chodzę z Tatą do kina.
Tatuś miło mnie wita,
kiedy dzień się zaczyna.

Kiedy lato nastaje
wędrujemy po górach.
Zdobywamy szczyty
tonące w gęstych chmurach.

Często rozmawiamy.
Mamy tajemnic wiele,
bo tak się zachowują
najlepsi przyjaciele.

Jak najlepiej lubisz spędzać czas ze swoim tatą?

3. Wykonaj laurkę dla taty.
http://bystredziecko.pl/laurka-dla-taty-wielka-czcionka-plastyka-2/
4. Możesz też wykonać bukiet z serduszek dla taty (zał 1)
Serduszka pokoloruj lub wyklej plasteliną.
5. Praca z obrazkiem. Rodzic wycina obrazek na 5 części. Dziecko składa puzzle. (zał2)
6. Wykonaj karty pracy.
Zaprowadź dzieci do rodziców zgodnie z zamieszczonym kodem. (zał 3)
Zamaluj litery potrzebne do napisania wyrazów z ramki – „mama”, „tata” (zał 4)

Do pobrania:Załączniki 23.06

Zajęcia 23 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek

1. „Wycieczka z tatusiem motorem” – zabawa ruchowa.
Dziecko stoi z tatusiem: tatuś pierwszy – kierowca, dziecko z tyłu trzyma tatę za ręce. Na sygnał zielony (pokazanie zielonej kartki przez mamę), tatuś z dzieckiem poruszają się. Zatrzymują się na sygnał czerwony. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2. Dokończ zdania:
Mój tata nazywa się…
Mój tata pracuje w ….
Mój tata najbardziej lubi…
Lubię bawić się z moim tatą w ….
3. Narysuj swojego tatę ,wykorzystaj elementy z dolnej ramki (Załącznik)
4. Zaśpiewajcie piosenkę „Tato już lato” link: https://youtu.be/6fh_Ioz9Gn8
Tekst piosenki:
Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, to nawet leń
Na spacer chciałby iść
Już pora wstać i pobiec w świat
A tata jeszcze śpi
Chcę lody jeść, na drzewo wejść
I z góry patrzyć w dół
Zeskoczyć w piach i chociaż raz
Przeskoczyć z tatą rów

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, popływać chcę
Przez słomkę wodę pić
Na piasku spać i trawę rwać
Do lasu z tatą iść
Maliny jeść, jagody też
W kałuży szukać żab
Tu rośnie grzyb, tam ślimak śpi
Na głowę chrabąszcz spadł

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Tato, już lato (x4)
Już brodę zgolić czas
5. Laurka na „Dzień Taty” – link: pracaplastyczna.pl/index.php/rodzina-emocje/359-laurka-na-dzien-taty
6. Propozycja zabaw matematycznych online: http://pisupisu.pl/przedszkole/przesun-ksztalt
Do pobrania:zał. 23.06
Zajęcia 22 czerwca 2020 r.

Magdalena Kieszek

Witajcie „Motyki”. Niedługo wakacje, także w bieżącym tygodniu będziemy poruszać temat bezpieczeństwa. Zabawy na dzisiejsze popołudnie:
1. Na początek „Aerobik” – zabawa ruchowa.
Dziecko wykonuje ćwiczenia według ćwiczeń podanych w piosence „Ręce do góry”.
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2. „Wakacyjne rady” Wiera Badalska
Głowa nie jest od parady
I służyć Ci musi dalej
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
Kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda,
Chłodna, bystra, czysta.
Tylko przy dorosłych
Z kąpieli korzystaj
Jagody nieznane,
Gdy zobaczysz w borze,
Nie zrywaj! Nie zjadaj,
Bo zatruć się możesz.
Biegać boso – przyjemnie,
Ale ważna rada:
Idąc na wycieczkę
Dobre buty wkładaj.
3. Rozmowa na temat wiersza:
– Jakich rad udzieliła nam autorka wiersza”
4. Omawiamy z dzieckiem zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas wyjazdów wakacyjnych (Załącznik1).
– należy osłaniać głowę przed słońcem i zakładać kapelusz, czapkę lub chustkę,
– należy chronić skórę przed nadmiernym słońcem kremem do opalania i oczy okularami przeciwsłonecznymi,
– kąpać się tylko można w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych, w obecności ratownika i osób dorosłych,
– na łódkach, rowerach wodnych i kajakach pływać tylko pod opieką dorosłych,
– nie wolno zrywać i jeść nieznanych roślin,
– na wycieczki, np. w góry, do lasy, należy zakładać wygodne obuwie.
5.Obejrzyjcie film dotyczący bezpiecznych zachowań podczas wakacji link: www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60
6. Praca plastyczno – techniczna „Łódki” (Załączniki 2, 3)
Potrzebne będą:
 pokrywki od słoików lub nakrętki od butelek
 słomka lub wykałaczka
 klej na ciepło lub plastelina
 kreatywna pianka,
 nożyczki
Wystarczy wyciąć trójkąt z pianki kreatywnej, przebić go i przełożyć przez niego wykałaczkę. W ten sposób powstaje nam żagiel, który przymocowujemy do nakrętki za pomocą kleju na ciepło, jeżeli nie posiadacie takiego kleju, można przymocować plasteliną. Piankę kreatywną można zastąpić zwykłym kawałkiem folii wyciętej np. z jakiejś reklamówki.
Powodzenia!

Do pobrania: Zał.1.pdf   Zał.2 i 3

Zajęcia 22 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Posłuchaj wiersza ,,Jedziemy na wakacje ” Cz. Janczarskiego
Jedziemy na wakacje do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze!

Jakie są twoje wakacyjne marzenia?

2. Posłuchaj piosenki ,,Bezpieczne wakacje”
https://youtu.be/W4RHyjQLfCM

3. Wykonaj pracę plastyczną „Wakacyjny pociąg”. (zał 1)
Potrzebne będą: dziurkacz, czarny sznurek, taśma klejąca, farby, rolki po papierze toaletowym, plastikowe zakrętki
Rolki malujemy farbami plakatowymi. Dziurkaczem robimy w każdej rolce po 4 dziurki (dwie na każdą stronę). Przez dziurki przewlekamy czarny sznurek, tak by połączyć ze sobą dwie rolki. Do jednej z rolek przyklejamy taśmą klejącą 2 rolki – kominy. A do pozostałych rolek przyklejamy po tej samej stronie zakrętki od butelek.

4. Zachęcam do obejrzenia filmiku,, Wakacyjne podróże”
https://youtu.be/EL4cBT-B-VE
5. Wykonaj karty pracy.
– połącz w pary takie same klapki (zał 2)
– zamaluj litery potrzebne do napisania wyrazu z ramki (zał 3)

Do pobrania: Zał.1  zał 2 Pary  zał 3

Zajęcia 19 czerwca 2020 r.

Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki”. Dziś kolejne propozycje zabaw. Piątek, jak zawsze na sportowo. Pamiętajcie, że aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla naszego zdrowia. W przedszkolu wykonujemy różne ćwiczenia fizyczne, zachęcam Was do ćwiczeń w domu razem z rodzicami i rodzeństwem? Przygotujcie woreczki, będą Wam potrzebne do wykonania niektórych ćwiczeń:
1.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pszczółki”
Dzieci- pszczółki biegają drobnymi kroczkami. Machając rękami- skrzydełkami, naśladują bzyczenie owadów. Na hasło Pszczółki zbierają nektar!- kucają (siadają na kwiatkach). Po chwili wstają i dalej biegają, szukając nowych kwiatków. Powtarzamy kilka razy.
2.„Rakieta „ – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci siedzą w przysiadzie, ręce z woreczkami trzymają na podłodze, wolno rozprostowują się z jednoczesnym nabieraniem powietrza. Wydech i wyrzucenie worków wysoko w górę.
3. Ćwiczenia tułowia „Statek na morzu”
Dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi. Na hasło Statek na morzu! unoszą na zmianę ręce i nogi kołysząc się w tył i w przód. Powtarzamy kilka razy.
4. Ćwiczenie z elementami równowagi
Dzieci chodzą po pokoju z woreczkiem na głowie. Na dany sygnał wykonują siad skrzyżny, po czym wstają i chodzą dalej, nie przytrzymując woreczka rękoma.
5. Zabawa z elementem rzutu „Do celu”
Dzieci stoją w odległości około 2- 3 metrów i rzucają woreczkiem do wiaderka lub pudełka. Za każdy trafiony rzut otrzymują 1 punkt. Wygrywa dziecko, które w 10 rzutach zdobędzie najwięcej punktów.
5.Zabawa „Mycie podłogi”- dzieci w siadzie klęcznym, dłonie na woreczku, który leży na podłodze. Dzieci przesuwają woreczek w przód i w tył, nie odrywając pośladków od pięt.
6. Zabawa skoczna „Pajacyki”
Dzieci skaczą jak pajacyki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają (pajacyki odpoczywają). Powtarzamy kilka razy.
7. Ćwiczenie uspokajające
Wolny marsz- wspinanie się na palce i opadanie na pięty.
8. .Na zakończenie ćwiczeń gimnastycznych posłuchajcie piosenki „Budujemy ciszę” – magiczna piosenka, która pomoże na chwilę się wyciszyć. Możecie ją wykorzystać np. przed czytaniem bajki lub położeniem się wieczorem do łóżka. Posłuchajcie uważnie i pokażcie rodzicom jakie do niej ruchy wykonujemy. Na pewno szybko się nauczą
https://www.youtube.com/watch?v=tb5TAMjnNvM
9.Proponuję jeszcze kilka zabaw na dzisiejszy dzień:
a) Motyl – do zabawy można wziąć małe guziki, jakieś małe koraliki lub pompony, ewentualnie plastelinę. W każdym kółeczku układamy guziki lub wyklejamy je kawałkami plasteliny – najpierw na jednym skrzydle. Dziecko odwzorowuje to samo na drugim skrzydełku. Rzeczy można również układać za pomocą pęsety – będzie dodatkowe ćwiczenie sprawności rąk. Na koniec zabawy można motyla pomalować, np. za pomocą palca moczonego w farbie. (Załącznik1)
b) Układanie wzorów z patyczków lub zapałek „Zaczarowane wzory”‒ przygotowujemy ok.20 patyczków lub zapałek. Poprosimy dziecko, aby rozłożyło zapałki na dwie części tak, żeby w każdej części było tyle samo zapałek (dziecko może rozkładać kolejno patyczki mówiąc „ten jest dla ciebie, ten jest dla mnie”). Z patyczków z jednego zbioru ułóż wzór, poproś, aby dziecko ułożyło taki sam z zapałek z drugiego zbioru. Następnie dziecko odwzorowuje wzory umieszczone na karcie pracy (Załącznik2,3). Pierwsza część zabawy – rozkładanie zapałek na dwie części, ich przeliczanie i porównywanie liczebności – kształtuje umiejętności matematyczne. W drugiej części – układaniu zapałek według wzoru – dziecko kształtuje spostrzegawczość (dzięki czemu przygotowuje się do nauki rozpoznawania liter) oraz sprawność rąk (niezbędną do nauki pisania).
c) Matematyczne karty pracy dla chętnych w Załącznikach 4-8.
Powodzenia!

Do pobrania:Zał.1

Zał.2 i 3

Zał. 4-8

Zajęcia 19 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Rozwiąż zagadki o letniej tematyce (zał 1)

2. Przeczytaj wyrazy: lody, parasol, klapki. (zał 2,3,4).
Podziel wyrazy na sylaby: lo -dy, pa – ra -sol, kla – pki.
Pokoloruj wybrany obrazek.

3. Wykonaj kartę pracy (zał 5).
Pod każdym obrazkiem narysuj tyle kropek, ile sylab słyszysz w jego nazwie.

4. Rysuj po śladzie – lody, słońce (zał 6)
5. Obejrzyj obrazek (zał 7). Pokoloruj wszystko, co jest w rzeczywistości niebieskie.

6. Wykonaj pracę plastyczną „Słoneczna plaża” (zał 8)


Potrzebne będą m.in. papierowy talerzyk, plastelina, piasek, kolorowy papier i co jeszcze masz pod ręką:)
Powodzenia!
Do pobrania:zał 1  Załączniki 2,3,4,5,7 zał 6

Zajęcia 18 czerwca 2020 r.

Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki”.
1. Na początek zagadka:
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
2. Zabawa ruchowa „Chmura i burza” – dziecko na sygnał „chmura” powoli spaceruje po pokoju/ogrodzie jak chmura po niebie. Na sygnał „burza” dziecko staje w miejscu i tupie nogą o podłogę i klaszcze w dłonie naśladując grzmoty i pioruny.
3. Posłuchaj piosenki „Idzie burza”. Spróbuj ruchem zilustrować treść piosenki. Link do piosenki: www.youtube.com/watch?v=TgE5hETcqwk
4. „Jak zachować się w czasie burzy?” – rozmowa na temat zachowania bezpieczeństwa podczas burzy. Burza to groźne i niebezpieczne zjawisko. Czy wiecie jak zachować się podczas burzy? Oto kilka wskazówek. (Ilustracja w Załaczniku1)
• Nigdy nie chowaj się pod drzewem podczas burzy,
• Jak najszybciej zejdź ze szczytu i ukryj się w jaskini lub w zagłębieniu terenu;
• Jak najszybciej oddal się od przewodów wysokiego napięcia;
• Nie zbliżaj się do szyn ani do trakcji kolejowych czy tramwajowych;
• Na otwartej przestrzeni nie biegnij, tylko kucnij ze złączonymi nogami;
• Podczas burzy nie wolno spacerować w pobliżu wody i po mokrym piasku;
• Nie kąp się w zbiornikach wodnych ani nie pływaj na otwartym basenie;
• Nie jeździj na rowerze, nie dotykaj części roweru, które są metalowe.
5. Wysłuchaj odgłosów natury „Burza i deszcz” link: www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc
6. Praca plastyczna „Burza” – przygotowujemy białą kartkę z bloku, najlepiej wielkości A3 oraz żółtą, czarną, niebieską i granatową farbę. Dziecko słuchając odgłosów z filmu ilustruje burzę farbami według własnego pomysłu.
7. Spróbujcie jeszcze zrobić z osobą dorosłą eksperyment „Burza w słoiku”. Zaobserwujecie ciekawe zjawisko. Link z instruktażem: www.mamawdomu.pl/2015/06/eksperyment-burza-w-sloiku.html
8. Wykonajcie „Kalendarz pogody” w załączniku 2 i 3. Codziennie prowadźcie obserwację pogody. Każdego dnia narysujcie w rubryce symbol pogodowy odpowiadający warunkom danego dnia. Można też wydrukować powyższe symbole i wklejać je do rubryk.
9. Wykonajcie pracę „Chmura smutku” Załącznik4. Czasami jesteśmy radośni jak słońce, czasami smutni i płaczemy łzami niczym deszcz, czasami w złości głośni jak burza. Narysujcie w chmurkach sytuacje, które powoduję, że jesteście smutni.

Do pobrania: Zał.1  Zał.2,3,4

Zajęcia 18 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1.Obejrzyj film –Strach przed burzą– Epizod 20 – Pełny odcinek – Tupcio Chrupcio Polski, dostępny w linku
https://www.youtube.com/watch?v=a8w_7eCq7pU

2. Posłuchaj opowiadania Letnie opowieści – „Burza na Mazurach” – Małgorzata Szczęsna
Po wysłuchaniu opowiadania odpowiedz na pytania dotyczące tekstu. (zał 1)

3. Obejrzyj prezentację multimedialną „Bezpieczne wakacje” (zał 2)

4. Wykonaj kartę pracy „Bezpieczne wakacje” (zał 3)

5. Rysuj po śladzie i pokoloruj – „Statek”, „Ryba” – (zał 4,5)

Do pobrania: zał 1 zał 2   zał 3  Zał.4 i 5
Zajęcia 17 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki”. Na dzisiejszych zajęciach dowiecie się, jak powstaje tęcza oraz utrwalicie nazwy kolorów.
1. Na początek zapraszam na wspólną gimnastykę z Hipciemyoutube.com/watch?v=OFYKw2GWgmg

2. Oglądanie prezentacji „Jak powstaje tęcza?” Jakie ma kolory? Link do filmu: www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0
3. Rozmowa z dzieckiem na temat: „Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” –Rodzic pyta dzieci: Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). Na koniec zadaje pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?
4. „Kolory tęczy” – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy. Utrwalamy aspekt porządkowy: pytamy – jaki kolor jest czwarty/trzeci/siódmy z kolei etc? Który z kolei występuje kolor czerwony/żółty/ zielony etc? (obrazek z tęczą w Załączniku1)
5. Cukierkowa tęcza– eksperyment (przykładowe zdjęcie w Załączniku2). Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej. Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne, aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza.
6. Zabawa słowna „W kolorach tęczy”. Turlamy do uczestników zabawy piłkę i wypowiadamy nazwę jednego z kolorów tęczy, osoba posiadająca piłkę podaje wyrazy, które kojarzą się jej z tą barwą, np.:
– kolor czerwony: truskawka, pomidor, serce;
– kolor pomarańczowy: pomarańcza, marchew;
– kolor żółty: słońce, banan, cytryna;
– kolor zielony: kapusta, liście, trawa, sałata;
– kolor niebieski, szafirowy (ciemnoniebieski): niebo, woda, niezapominajki, chabry;
– kolor fioletowy: śliwki, winogrona.
7. Karty pracy:
– wyklej plasteliną tęczę Załącznik3;
– powiedz, jak powstaje tęcza, rysuj po śladzie i pokoloruj rysunek (Załącznik4)
– dokończ rysować tęczę, połącz obiekty z kolorami, które do nich pasują; połącz nazwę kredki z właściwą kredką (Załącznik5).
8. Na koniec za wytrwałą pracę obejrzyjcie bajkę „Rodzina Treflików” odcinek „Tęcza”. Link do filmu www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

Do pobrania:Zał.1 i 2

Zał.3,4,5
Zajęcia 17 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak

1.Posłuchaj wiersza.
„Tato, czy już lato?” B. Szelągowska
Tato, czy już lato?
Powiedz, proszę!
Powiedz, tato, po czym można poznać lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
po słodkich malinach,
po bitej śmietanie z truskawkami,
po kompocie z wiśniami,
po życie, które na polach dojrzewa,
po słowiku, co wieczorami śpiewa,
po boćkach uczących się latać,
po ogrodach tonących w kwiatach,
po świerszczach koncertujących na łące,
po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
po zapachu skoszonej trawy i róż,
I… już!

Po czym można poznać, że nadchodzi lato?

2. Układanie puzzli – rodzic daje dziecku do ułożenia pocięty obrazek przedstawiający lato.
https://image.freepik.com/darmowe-wektory/kreskowka-lato-dzieci_18591-40805.jpg
3.Polecam również grę interaktywną – Lato- ćwiczenia spostrzegawczości.
https://view.genial.ly/5ed6040a5d5bf80d8a79dcae
4.Zachęcam do ćwiczeń ruchowych:
Zestaw ćwiczeń ruchowych – kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.
– „Pogoda” – R. daje dziecku gazetę i woreczek foliowy. Dziecko kładzie je na podłodze. Dziecko reaguje na polecenia:
pada deszczyk – cichutko uderza paluszkami o leżącą na podłodze gazetę;
wieje wietrzyk– cichutko pociera palcami o woreczek;
uwaga,błyskawica– zakrywa oczy rękami;
wielki grzmot– mocno szeleści gazetami;
wielki huk – mocno szeleści woreczkami.
– „Plażowanie” – dziecko stawia stopę na woreczku gimnastycznym. Na sygnał R. podnosi wore-czek palcami stopy. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą stopą.
– „Przeciąganie liny” – R z jednej strony liny, dziecko z drugiej. Dziecko, przeciąga linę w swoją stronę, wygrywa zespół, który przeciągnie drużynę poza wyznaczoną linię.

5. Wykonaj karty pracy.
– połącz obrazek z jego cieniem (zał 1)
– pokoloruj tyle gałek lodów, ile wskazuje kostka (zał 2)
– w każdym rzędzie skreśl jeden niepasujący element (zał 3)
– pokoloruj muszelki (zał 4)

Do pobrania:

Zał.1,3,4

zał 2
Zajęcia 16 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”. Propozycje zabaw na dzisiejszy dzień:
1. Zabawa z piłką „Z czym się kojarzy lato?” Rodzic staje naprzeciwko dziecka. Rzuca do niego piłkę, podając słowo kojarzące się z latem. Dziecko odrzuca piłkę do Rodzica podając swoje skojarzenie. Zabawa trwa do momentu wyczerpania zasobu skojarzeń.
2. Słuchanie wiersza Magdaleny Frączczak „Lato”
Przyszło do nas lato ciepłe i pachnące,
będziemy się bawić na zielonej łące.
Pogramy w piłeczkę albo w chowanego,
odwiedzimy na wsi dziadka kochanego.
Pojedziemy w góry, by szlaki zdobywać,
a potem nad morze troszeczkę popływać.
Odkryjemy miejsca dotąd nam nieznane,
dobrze, że już przyszło lato ukochane.
3. Rozmowa na temat wiersza: O jakiej porze roku jest mowa w wierszu? Skąd wiemy, że to już lato? Co dzieci będą robić latem? Jakie są Twoje ulubione letnie zabawy?
4. Zabawa naśladowcza „Jak bawię się latem?” Dziecko naśladuje ruchem swoją ulubioną letnią zabawę, np.: jazdę na rowerze, robienie babek z piasku, zabawę z piłką. Uczestnicy zabawy odgadują, jaka to czynność i naśladują ruchy dziecka.
5. Praca plastyczna „Lato” – pracę można wykonać w domu lub w ogrodzie. Malowanie farbami na folii spożywczej: folię spożywczą rozciągamy między drzewami lub okręcamy ją wokół stolika. Dziecko maluje farbami letni pejzaż na folii. Przykładowe prace w Załącznikach 1 i 2.
6. Zabawa dydaktyczna „Pory roku i miesiące” . Prosimy dziecko, żeby opisało cechy każdej pory roku w oparciu o ilustrację ( w Załączniku 3). Wymieniamy wspólnie z dzieckiem miesiące lata (Załącznik 4).
7. „Jak ubieramy się latem?” – rozmowa na temat letniej garderoby. Zadajemy dziecku pytania, posiłkując się ilustracją (w załączniku5): jakie ubrania nosimy latem? Wybierz prawidłowe rysunki i nazwij je. Utrwalenie nazw części garderoby.
8. Dla chętnych do wykonania kart pracy:
– dobierz grupy ubrań do odpowiednich symboli pogodowych (Załącznik6);
– spakuj do walizki letnią garderobę, połącz linią odpowiednie ubrania z walizką (Załącznik7).

Do pobrania: z

Zał.1 i 2

zał.3

Zał.4 i 5

Zał.6 i 7
Zajęcia 15 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
Propozycje zabaw popołudniowych
1.Zabawa ruchowa przy piosence, „Płyną po wodzie statki”
https://youtu.be/baxb0XVBX8s
2. Ułóż puzzle:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/249880-wszyscy-do-morza
3. Zrób łódkę zgodnie z instrukcją, poproś o pomoc rodzica: https://drive.google.com/file/d/1utF4qf2oRs5HL2H7E8w-Fgyi1g6H24Cu/view

Możesz też wykonać pracę plastyczną (zał 1)
Potrzebne materiały: kolorowy papier, klej, nożyczki.


4. Proponuję również wykonanie kolorowej układanki. Zał.2 i 3
Układanka składa się z dwóch szablonów. Z pierwszego wycinamy kolorowe duże kwadraty, a z drugiego małe kwadratowe obrazki. Zadaniem dziecka jest dopasowanie kolorowych kształtów do odpowiednich kolorów.

Zajęcia 12 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek
Dzień dobry „Motylki”. Do dzisiejszych zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych zaproście kogoś dorosłego oraz rodzeństwo.
1. Na początek rozgrzewka muzyczna: www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY
2. Propozycje zabaw ruchowych z wykorzystaniem koca:
-Przeprawa na łodziach – ćwiczenia nóg i tułowia. Określamy start oraz metę. Dziecko siada na kocu zgiętym na trzy części. Zadanie polega na odpychaniu się nogami, tak aby koc przesuwał się po podłodze w kierunku wskazanym- do mety.
-Kłoda nad strumieniem – ćwiczenie równoważne. Dziecko przechodzi przez „kłodę” nad „rwącym strumieniem” (można wykorzystać zwinięty koc z poprzedniej zabawy).
– Przejście przez tunel – ćwiczenia z elementami czworakowania lub czołgania. Wykorzystujemy tunel z materiału lub układamy w rzędzie duże krzesła. Przykrywamy je materiałem, tworząc tunel. Zadaniem jest przedostanie się na drugą stronę tunelu.
– Naleśnik – rolujemy dziecko w koc bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika. Potem odwijamy lub zaproponujemy dziecku, żeby się samo z niego wydostało. Głowa powinna być oczywiście na zewnątrz, a ręce mogą być zawinięte lub zostawione luźno, przy głowie.
Huśtawka – rozkładamy koc, dziecko wchodzi do środka. Chwytamy koc za końce z dwóch stron. Koc lekko unosimy w górę wprawiając go w delikatny ruch wahadłowy.
3. Propozycje ciekawych zabaw z dzieckiem z zakresu integracji sensorycznej w linku: www.youtube.com/watch?v=rxakUr_sHWM
4. Zabawa „Podróż do krainy: złości, radości i smutku”. Do zabawy można wykorzystać piosenkę „Jedzie pociąg” link: www.youtube.com/watch?v=gdBS9XTKVi0
Dzieci wsiadają do samochodu, zabierają kierownicę. Jadą do krainy złości, tutaj ludzie chodzą obrażeni, są źli i zagniewani, tupią nogami, zaciskają dłonie w pięści i krzyczą.
Następnie samochód rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku. Tutaj ludzie chodzą markotni, płaczą.
Na końcu samochód rusza do krainy radości, gdzie ludzie są zawsze uśmiechnięci, życzliwi i pomocni wobec siebie, witają się z nami serdecznie.
Dzieci wypowiadają się w której krainie podobało im się najbardziej i dlaczego?
Zajęcia 12 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Na początek trochę gimnastyki:)
https://youtu.be/351fw50UOn8
Zabawy ruchowo – naśladowcze
https://youtu.be/FPYZlXF1omE
https://youtu.be/Y4lnJz2BTJY
2. Spróbuj rozwiązać zagadki.
• Kolorowa i okrągła, skacze prawie tak jak zając.
Chłopcy kopią ją po trawie, a dziewczynki podrzucają. (piłka)
• Siedzą w sklepie z zabawkami – uśmiechnięte mają minki, piękne suknie, złote loki.
Bardzo lubią je dziewczynki. (lalki)
• Możesz z nich zbudować razem z kolegami
kolorowy domek z dachem i z oknami. (klocki)
• Leżą w pudełeczku piękne, kolorowe. Albo są drewniane, albo są woskowe.
Narysujesz nimi słoneczko i chmurkę oraz dla mamusi przepiękną laurkę. (kredki)
– Podobna do łyżki, lecz nikt nią nie jada. Chętnie do wiaderka żółty piasek wkłada. (łopatka)
• Pluszowy przyjaciel z oklapniętym uszkiem wskakuje wieczorem pod twoją poduszkę. (miś)

3.Posłuchaj wierszyka „Nauka cierpliwości”- Dominiki Niemiec
Gramy w planszówkę. przesuwam pionek, raz i dwa.
Najpierw rzuć kostką ty, potem znów rzucę ja.
Ty będziesz pierwsza mamo, następnie się zamienimy,
a jeszcze chwilkę później w coś innego się zabawimy.
Może weźmiemy kredę? Będę rysować motyle.
Wezmę niebieską i żółtą, ale dam ci ją za chwilę.
Bo przebywając w grupie, to bardzo ważna sprawa,
trzeba być cierpliwym i się dzielić – to nauka, nie tylko zabawa.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:
W co miały zamiar bawić się dzieci?
Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi?
Czy ty jesteś cierpliwy?
Czy podczas zabawy potrafisz dzielić się zabawkami z innymi dziećmi?
Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?

4. „Teraz ja, potem ty” – zabawa konstrukcyjna.
Dobierzcie się w parę z rodzicem albo rodzeństwem. Waszym zadaniem będzie zbudowanie jak największej wieży z drewnianych klocków, układając klocki w parze naprzemiennie. Podczas układania kolejnych klocków wypowiadajcie zdanie: Teraz ja, potem ty.

5. Posłuchaj piosenki „Zabawki mają duszę”.
https://www.youtube.com/watch?v=fQclaZa3FzU

6. Spróbuj wyciąć i przyklej kolorowe kwadraty do odpowiednich cukierków. (zał 1)
7. „Co ma taki kolor?” – narysuj. (zał 2)
8. Pokoloruj piłkę (zał 3).
Możesz też pomalować farbami albo zrobić wydzierankę z kolorowego papieru.
Powodzenia!

Do pobrania: Zał.1,2,3

Zajęcia 10 czerwca 2020 r.

Magdalena Kieszek

1. Zapraszam do wspólnej zabawy przy piosence „Idziemy do ZOO” https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
2. Posłuchaj wiersza „Zoo” Jan Brzechwy: www.youtube.com/watch?v=eP1quvqxpdc
Rozmowa na temat wiersza: Co znajduje się w zoo? Co robią małpy, lis, żubr, dzik, niedźwiedź? Jakie jeszcze zwierzęta można spotkać w zoo?
3. „Koty” – zabawa kształtująca prawidłową sylwetkę.
Do tej zabawy potrzebne będą woreczki. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym w dowolnych miejscach, kładą woreczki na głowie. Rodzic mówi: Wyobraźcie sobie, że jesteście dostojnymi kotami. Teraz wstańcie. Dzieci starają się wstać tak, aby woreczki nie spadły im z głowy. Spacerują. Próbują usiąść i ponownie wstać głośno miaucząc miauuuuuu.
4. Praca plastyczna: „Papuga”.
Potrzebne materiały i przybory:
• papierowy talerzyk
• nożyczki
• farby, pędzel, podkładka
• białe kółeczko i marker lub duże, ruchome oczko
• bibuła
• klej
• zszywacz biurowy
Sposób wykonania: Papierowy talerzyk przecinamy na pół, malujemy farbami, pozostawiamy do wyschnięcia. Bibułę tniemy na paski a następnie przyklejamy z tyłu niebieskiej połowy talerzyka. Papierowe talerzyki sklejamy by uzyskać sylwetkę papugi. Można dodatkowo spiąć elementy zszywaczem biurowym. Z papieru wycinamy kółko na oko, malujemy czarnym markerem źrenicę i przyklejamy na głowie papugi.

 

Zajęcia 10 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1.Posłuchaj utworu „Wiosna”, A Vivaldiego.
https://youtu.be/jdLlJHuQeNI
2. „Motylek”zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi.
Poproś rodzica, aby czytał ci wierszyk, a ty pokazuj jego treść i powtarzaj sylaby.
„Motylek”– A. Przemyska
Motylek lekki fruwa nad łąką-ruszanie ramionami w górę i w dół
w dole są kwiaty, w górze jest słonko.-przysiad, wspięcie się na palce
Fru, fru, fii, fii!-powtórzenie sylab
wesoło, wesoło mu-wesoły śmiech
Motylek lekki w trawie się błąka,-obroty wokół siebie
myśli, że kwiaty to małe słonka – kręcenie nadgarstkami w przysiadzie
Fru, fru, fii, fii!-
wesoło, wesoło mu.
Motylek lekki fruwa nad światem – ruszanie ramionami w górę i w dół
myśli, że słońce jest dużym kwiatem -kręcenie nadgarstkami w pozycji stojącej, ramiona uniesione wysoko
Fru, fru, fii, fii!-powtórzenie sylab
wesoło, wesoło mu – wesoły śmiech
3. „Zabawy owadów” – „czytanie” obrazków.
Wspólnie z rodzicem przeczytaj historyjkę. Rodzic czyta tekst, a dziecko obrazki.
4. Policz owady, połącz z odpowiednią kostką .(zał 2)
5. Dorysuj drugą połowę obrazka (zał 3).
6. Wykonaj pracę plastyczną „Słońce” (zał 4)


Do wykonania słońca potrzebne będą:
– karton,
– kolorowe pompony,
– drewniane spinacze,
– farby i przybory do malowania,
– sznureczek papierowy, drucik kreatywny
– klej na gorąco.
7. Polecam również:
https://youtu.be/wuIXb58fQBA
Praca plastyczna „motyl malowany gąbką”.

Do pobrania:Zał.1,2,3

Zajęcia 9 czerwca 2020 r.

Magdalena Kieszek

Dzień dobry „Motylki” Dziś proponuję trochę zabaw matematycznych:
1. Zabawa „Co jest większe, a co mniejsze ode mnie?” – uczymy dzieci mierzyć.
Wprowadzenie dziecka w sens pomiaru należy zacząć od tego co najbliższe: od własnego ciała. Dobrze jest więc pomóc dziecku rozdzielić to, co jest od niego większe (wyższe), od tego co jest mniejsze (niższe). Nie trzeba się obawiać używania określeń: większy – dłuższy – wyższy, mniejszy – krótszy – niższy. Dorosły zwraca się do dziecka: Stań obok mnie. Popatrz na mnie. Jestem wyższy od ciebie. Zaraz dowiemy się, o ile? Stań przy framudze drzwi, dosuń pięty, wyprostuj się, a ja zaraz zaznaczę twój wzrost. Odsuń się i popatrz. Jesteś tego wzrostu (pokazuje odległość od podłogi do narysowanej kreski). Proszę cię, abyś teraz zmierzył mnie. Przynieś taboret… Stanę przy framudze, a ty zaznacz dłonią mój wzrost i mazakiem narysuj kreskę … Wspólnie oglądają wyniki pomiaru i ustalają: kto jest wyższy, kto niższy. Pokazują, o ile dorosły jest wyższy, o ile dziecko jest niższe.
1. Zabawa „Dokonujemy pomiarów”


Przygotuj sznurek, gumę, skakankę, tasiemkę lub naklej taśmę na podłodze (ok. 2m). Będziemy dokonywać pomiarów. Przejdź po domu, bo teraz musisz znaleźć kredki.
Zadaniem będzie zmierzenie ile twoich stóp, stawiając stopę za stopą zmieści się na wybranym przez Ciebie przedmiocie, położonym na podłodze. Przykład: Idę „tip topami” po taśmie, stawiając stopę za stopą. Przechodząc od początku do końca zrobiłam 12 kroków (12 stóp zmieściło się na danym odcinku długości).
Wykonaj to samo zadanie używając kredek. Daną długość, np. sznurka zmierzymy kredkami. Ile kredek mierzy sznurek? Jeżeli przedmiot, który mierzymy nie jest płaski, np. skakanka kredki można kłaść blisko przedmiotu (obok).
Czy masz jeszcze jakiś pomysł na tą zabawę? Czym można jeszcze zmierzyć długość przedmiotu, np. sznurka, taśmy, skakanki?
2. Zabawa przy piosence „Woogie Boogie”
www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc
3. Karta pracy:
– ułóż obrazki składające się z 5 elementów;
– pokoloruj baloniki według wzoru;
– ułóż obrazki od najmniejszego do największego.
4. Propozycje ciekawych zabaw matematycznych: mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/nauka-figur-geometrycznych-w-zabawie/

Do pobrania:Zał.1,2,3

Zajęcia 9 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Posłuchaj piosenki o figurach.
https://youtu.be/Lv-1s65cgJM

2. Przypomnij nazwy figur geometrycznych, które już poznałeś. . Wskaż przedmioty wokół siebie, które mają kształt koła, trójkąta i kwadratu.

3. Posłuchaj wiersza M.Platy „Pajacyk”.

PAJACYK
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.

Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek,
Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.

Nogi pajaca – prostokąciki,
Na nich z kółeczek małe buciki.

Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.

– Jak wyglądał pajacyk?
– W jakim kształcie miał głowę i brzuszek?
– Pokaż, jak skacze pajacyk:)

4. Pokoloruj pajacyka. (zał 1)
5. Użyj wyobraźni i przemień figury geometryczne w wyjątkowe i kolorowe (zał 2).
6. Dokończ kolorowanie figur zgodnie z podanym rytmem. (zał 3).
7. Rozwiąż quiz. Wskaż poprawną odpowiedź. (zał 4).
Do pobrania:

zał 2
Zał.1
Zał.3
Zał.4
Zajęcia 8 czerwca 2019 r.
Magdalena Kieszek

Witajcie „Motylki” w kolejnym tygodniu. Oto zabawy na dzisiejsze popołudnie:
1. „Lubię, nie lubię…”– swobodne wypowiedzi o emocjach, w oparciu o własne doświadczenia. Dziecko kończy zdania:
– Kiedy się złoszczę, to… – Kiedy jestem wesoły, to… – Nie lubię, gdy… – Boję się, bo… -Najbardziej lubię…
2. „W co się bawić?” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Franek lubi w piłkę grać, Zosia mknąć rowerem.
Na wyprawy krótkie, długie razem z przyjacielem.
Kasia lubi tworzyć prace, pięknie malowane,
a ja lubię czasem zrobić dwie bańki mydlane.
Jedna duża, druga mała, potem średnich dwieście.
Takich pięknych baniek, nie ma w całym mieście.
Trochę mydła, trochę wody, jeszcze słomka mała.
I już jest na nudę, zabawa wspaniała.
Lecą banki w górę, potem w dół spadają,
mnóstwo kolorów w swoich brzuszkach mają.
3. Rozmowa kierowana na temat wiersza
– O czym mówi ten wiersz?
– Czym lubią bawić się dzieci?
– Jak można zrobić bańki mydlane?
4. „Ręce – nogi – głowa” – zabawa ruchowa z elementem marszu. Maszerujemy w różnych kierunkach. Na umówione hasło zatrzymujemy się i wymienione części ciała mają dotykać do podłogi, np. – Dwie nogi i ręka, – Jedna noga i dwie ręce, – Dwie nogi i dwie ręce, – Dwie nogi, ręka i głowa…
5. „Co jest potrzebne do puszczania baniek mydlanych?” – wybór przedmiotów.
Dziecko ma za zadanie wybrać te przedmioty, które potrzebne są do puszczania baniek mydlanych(kubek, słomka, mydło w kostce i w płynie, płatki mydlane).
6. Zabawa badawcza „Mydlane bańki”
Uwaga! Proponuję sprawdzić czy dziecko potrafi dmuchać przez słomkę tak, aby nie wciągało płynu do ust (najlepiej „na sucho” lub przy użyciu czystej wody)
Teraz spróbujcie zrobić samodzielnie bańki mydlane. Potrzebne będą: kubek z rozrobionym płynem mydlanym oraz słomka. Zaczynamy puszczać bańki! Dzieci dmuchają przez słomkę, robiąc mydlane bańki. Po zakończonym doświadczeniu dzieci odpowiadają o swoich obserwacjach. Staramy się wspólnie odpowiedzieć na pytania badawcze: Jak powstają mydlane bańki? Dlaczego są kolorowe? Jakie mają kolory? W tym celu oglądamy płyn mydlany. Rodzic może pomóc- Mydło rozpuszczone w wodzie powoduje tworzenie się cieniutkiej błony, która wypełnia się wydmuchiwanym powietrzem, formując kształt bańki. Kolory baniek, chociaż są tęczowe, nie są ułożone identycznie jak na tęczy.
7. Spróbujcie zrobić jeszcze eksperyment „Bańka w bańce”. Film instruktażowy Tu: www.youtube.com/watch?v=BaFejpsGhWE

Zajęcia 8 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak

1. Zachęcam do obejrzenia filmu z Kubusiem.
https://youtu.be/1QpP4amihvw

2. Zabawa „Wesołe figury”. Obejrzyj ilustracje (zał 1,2,3,4).

     
Nazwij figury geometryczne (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt), powiedz jaki mają kolor.

3. „Geometryczne przetwory”, wesoła nauka figur geometrycznych:).
Rodzic odcina część słoikową od części etykietowej. Z drugiej części należy wyciąć nalepkę. Rozkładamy obrazki ze słoikami i nalepki. Zadaniem dziecka jest dopasowanie odpowiedniej do mieszkańców słoika nalepki.

Zał. 5,6,7,8

4. Zabawa z klockami.
– Spróbuj ułożyć z klocków kwadrat, trójkąt prostokąt i koło.
– Figura w figurze – ułóż z klocków np. kwadrat, w którym znajdował będzie się trójkąt, kwadrat, w którym znajdować się będzie koło itd.
– Odrysuj – odrysuj na papierze klocki o różnych kształtach i nazwij kształty, które powstały.

5. Wykonaj kartę pracy Zał.9
Pokoloruj odpowiednio trójkąty, zwrócone w lewą i prawą stronę.

6. „Kwiat z figur geometrycznych”.
Ułóż obrazek kwiatka z figur geometrycznych.zał.10
Przelicz wykorzystane figury, nazwij je, określ ich kolor i wielkość.

7. Możesz wykonać podobnego kwiatka z warzyw. (zał 11).
Potrzebne będą:
– niebieska kartka
– kilka plasterków marchewki
– jeden plasterek pietruszki
– szczypiorek
– zielona kredka

Zajęcia 5 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek
Dzień dobry „Motylki”.
1. Dziś zapraszam do ćwiczeń z całą rodziną w domu. Zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo.
Oto propozycje wspólnych ćwiczeń z piłkami. Link z filmem Tu:
www.youtube.com/watch?v=vDIQFQeAr3g
2. Jeszcze muzyczna zabawa na koniec tygodnia: www.youtube.com/watch?v=k7AsdUIXR4s
3. I ciekawe prace plastyczne:
www.mamawdomu.pl/2015/07/letnie-prace-plastyczne-lody.html
www.mamawdomu.pl/2015/07/letnie-prace-plastyczne-oranzada.html

Zajęcia 5 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
1. Na początek zapraszam do krótkiej rozgrzewki.
https://youtu.be/OZTYeTEZ2wA

2. Dziś poznacie zwyczaje mieszkańców Japonii i Chin.
Posłuchajcie wiersza „Jestem Li – long”, A. Bober.

Jestem Li-long, chłopiec Azjata,
W pagodzie mieszkam i sypiam na matach.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Jak słońce ciało moje wygląda.
Na świat skośnymi oczkami spoglądam.
Specjalny strój mam na uroczystości,
Kimonem wszystkich zachwycam gości.
Jest nas najwięcej na całym świecie,
Co jeszcze wiedzieć o mnie chcecie?

3. Obejrzyj ilustracje przedstawiające Chinkę i Chińczyka
Odpowiedz na pytania dotyczące treści wiersza.
– Jak nazywał się bohater wiersza?
– Skąd pochodził chłopiec?
– Czym i co jadał Li-long?
– Jakiego koloru jest skóra Li-longa?
– Jak wglądają jego oczy?
4. „Poznaję zwyczaje mieszkańców krajów azjatyckich”, praca z obrazkiem.
– Zobacz, jak wygląda dom, w którym mieszkają Chińczycy i Japończycy (Azjaci) –
Dom nazywa się PAGODA.
– Najpopularniejszym pokarmem w krajach azjatyckich jest ryż jedzony przy użyciu drewnianych pałeczek.
– Spośród ciekawych przedmiotów, kojarzonych z krajami azjatyckimi, wymienić należy składany wachlarz japoński. Używano ich podczas różnych ceremonii (np. podczas ceremonii picia herbaty)-
– Najbardziej popularnym i znanym zwierzęciem Chin są pandy wielkie.

5. Podziel wyrazy na sylaby: PAGODA, CHINY, PANDA. Powiedz, z ilu sylab składa się każdy wyraz.
6. Wykonaj kartę pracy „Czyj to dom?” zał.7. Doprowadź dzieci mieszkające w różnych krajach do ich domów.
7. Wykonaj kukiełkę „Miś panda”.
Potrzebne będą:
– płatki kosmetyczne
– patyczki do lodów
– czarna i biała kartka z bloku technicznego
– marker, klej, nożyczki

Zajęcia 4 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek
Zabawy na dzisiejszy dzień dla „Motylków”
1. Zabawa przy piosence: „Tańczymy labada” www.youtube.com/watch?v=pvZkbqz68c4
2. „O prawach dziecka – rozmowa na podstawie wiersza Marcina Brykczyńskiego.
Poniżej link do filmu w którym znajdziemy wiersz czytany przez lektora, a także wyjaśnienie dzieciom na przykładach znanych bajek, ich praw.
https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4
O prawach dziecka
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko, to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je, na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
3. Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:
– Kim jest dziecko?;
– Co to są prawa?
– O jakich prawach dzieci jest mowa w wierszu?.
– Czy potrzebne są prawa dla dzieci ?
– Jakie prawo jest według Ciebie najważniejsze ?
4. „Miny”- zabawy z lusterkiem. Dziecko przedstawia, wyraża minami różne uczucia: radość, złość, smutek, itp.
5. „Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.
Dziecko tworzy dalszą część rozpoczętego przez Rodzica zdania, np.
– Jestem smutny , gdy …Czuję się szczęśliwy , ponieważ ….. Boję się , gdy …..
– Jestem zły, ponieważ …..Czuję się zadowolony , gdy …..Jest mi wesoło, kiedy …..itp.
6. Rysowanie kredkami na temat: „Prawa dziecka”.
Wymieniamy z dzieckiem jeszcze raz prawa dziecka (Załącznik) i prosimy, aby narysowało wybrane przez siebie prawo dziecka.

7. Dla chętnych kolorowanki o prawach dzieci karty pracy 4.06
Zajęcia 4 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
Temat: „Wszystkie dzieci nasze są – Eskimos”.
Poznacie dziś krainę, gdzie prawie przez cały rok panuje jedna pora roku. Ta kraina to Grenlandia. Jest tam bardzo zimno.
1. Posłuchaj wiersza.

To jest mały Eskimosek.
Ma czerwony z mrozu nosek.
Ma ubranko z futra foki ,
co mu mocno grzeje boki.
Szyła mama go synkowi
Kiedy tata ryby łowił.
2. Spójrz na ilustrację.
– Tak wygląda człowiek , który mieszka w zimnych krajach . To ESKIMOS.
– Jak myślisz, co jest potrzebne aby wytrzymać w tak strasznym zimnie? – bardzo ciepłe ubranie , czapka , rękawice , buty.
– Podziel wyrazy na sylaby: ESKIMOS, czapka, buty, rękawice.
– Tak wygląda dom Eskimosa. . To igloo.
Zrobiony jest z bloków lodu . Wejście do niego jest bardzo malutkie . W środku jest jeden pokój .
– W tej krainie jest bardzo dużo śniegu. Jak myślisz, czym poruszają się Eskimosi ?
– Co jedzą Eskimosi? – ryby, które łowią w przeręblach
– Jakie zwierzęta mieszkają razem z Eskimosami na ich kontynencie? – foki

3. „Eskimos”- składanie obrazka z puzzli. Zał.1
Rodzic rozcina obrazek na 4 lub 5 części, dziecko składa puzzle.
4. Wykonaj kartę pracy. karta pracy 1. Sprawdź, w którym domku mieszka mały Eskimos.
5. Wykonaj pracę plastyczną „Eskimos”. zał.9
Powodzenia:)

Zajęcia 3 czerwca 2020 r.
Magdalena Kieszek
Witajcie „Motylki”! Zabawy na dziś:
1. Zabawa „Kto lubi…?” Do zabawy potrzeba nam kilka osób. Zapraszamy mamę, tatę, może siostrę, brata, a może jeszcze ktoś przyłączy się do naszej zabawy? Stoimy w rozsypce. Kto usłyszy swoją ulubioną potrawę, zabawę, kolor, czynność, wykonuje wymienione przez prowadzącego zadanie, np.: Kto lub zupę pomidorową staje na jednej nodze. Kto lubi zabawy piłką, ten skacze. Kto lubi kolor niebieski, robi przysiady. Możecie wymyślać własne zadania do wykonania dla innych uczestników zabawy.


2. Posłuchajcie wierszyka H. Łochockiej „Ona i ja”
Ona ma czarne
Brwi i warkoczyk,
Ja rudą grzywkę,
Niebieskie oczy.
Ona rozsądnie
Zawsze coś powie,
A o mnie mówią,
Że mam pstro w głowie.
Ona chce śpiewać,
Rozmawiać, czytać,
A ja bym w piłkę
Grała i kwita.
Więc cóż wspólnego
Jest między nami?
Chyba to, żeśmy
PRZYJACIÓŁKAMI.
3. Rozmowa na temat wiersza: Jak wygląda osoba z wierszyka (ona)? A jak wygląda druga dziewczynka (ja)? Czym jeszcze różniły się dziewczynki? A co je łączyło?
4. Posłuchajcie piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”,
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Y_kIVuTfVk4
5. Rodzic prezentuje obrazki z wizerunkami dzieci z innych krajów Zał.2. Objaśnia, skąd pochodzą i prosi dziecko o porównanie: w czym są do siebie podobne (oczy, nos, usta, brwi), w czym się różnią ( kolor skóry, oczy, włosy). Dziecko razem z Rodzicem wspólnie zastanawiają się, czy każde dziecko, bez względu na wygląd czy pochodzenie, ma takie same prawa. Na zakończenie wspólnie formułują wniosek, że prawa dziecka przysługują wszystkim dzieciom: przedszkolakom i uczniom, mieszkańcom Polski, Afryki, Japonii czy Ameryki.
Rodzic wyjaśnia, że każde dziecko ma inny zwyczaj witania się z kolegami i koleżankami: − Polak – podaje rękę, − Japończyk – kłania się, − Innuita – pociera nos o nos kolegi / koleżanki, − Afrykanin – podaje rękę i przybija piątkę.
Pobawcie się teraz w zabawę naśladowczą „Powitanka”. „Witają się Polacy!” – podajemy sobie ręce. Następnie witają się Japończycy i Amerykanie itp. Możecie wymyśleć swój własny sposób witania się ze swoim przyjacielem.
6. „Moja dłoń” – pomalujcie farbą w dowolnym kolorze swoją dłoń i odciśnijcie na kartonie. Poproście kogoś z rodziny, żeby zrobił to samo. Porównajcie odciski swoich dłoni. Czy są takie same? Każdy człowiek jest inny, tak samo odciski dłoni różnią się, ale jednocześnie są podobne.
7. Zapraszam do zabawy i wykonania zadań na ćwiczenie spostrzegawczości i konstruowanie rytmów. Gry interaktywne – Linki Tu:
www.janauczycielka.blog/2020/05/rytmy-dzieci-swiata-gra-interaktywna.html

www.janauczycielka.blog/2020/05/cwiczymy-spostrzegawczosc-dzieci-swiata.html

Zajęcia 2 czerwca 2020 r.
Marlena Wojdak
Temat na dziś: Afryka dzika.
1. „Waka, waka” – improwizacja ruchowa.
https://youtu.be/-kDStAlgI_I

2. Posłuchaj wiersza J. Tuwima „Murzynek Bambo”. (zał 1,2)

Murzynek Bambo w Afryce mieszka,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki,
ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca