Zajęcia w gr. 3-latków „Misie” od 7 maja 2020 r.

Zajęcia grupie 3-latków „Misie” prowadzą p. Katarzyna Obrębska i p. Angelika Ozga

Zajęcia 27 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Witajcie kochani
Oto propozycje zabaw na popołudnie:
1. Piłka – zabawa ruchowa z elementami chwytu i ćwiczeniem mięśni brzucha. Dziecko otrzymuje piłkę, siada w siadzie prostym, wkłada piłkę między stopy. Przechodzi do leżenia na plecach, wyciąga ręce za głowę, podnosi nogi i przekłada piłkę ponad głową do rąk. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.

2. „Narysuj mamę, narysuj tatę” – rysowanie postaci, rozwijanie zdolności manualnych. Dziecko rysuje postać wybranego dziecka lub ich oboje na kartce A4.

Po skończonej pracy można przeprowadzić test wiedzy na temat „ Co wiesz o swoich rodzicach”. Przykładowe pytania:
1. Jak ma na imię Twoja mama/ Twój tata?
2. Jak wygląda Twoja mama/ Twój tata?
3. Co Twoja mama/ Twój tata lubi jeść?
4. W co Twoja mama lubi się ubierać?
5. Ile twoja mama/ twój tata ma lat?
6. Jaki dałbyś/dałabyś prezent swojej mamie z okazji jej święta?
7. Co Twoja mama/ Twój tata lubi oglądać?
8. Gdzie chcielibyście jechać ze swoją mamą/ swoim tatą?
9. Kiedy twoja mama/ twój tata się uśmiecha?
10. Co denerwuje twoją mamę/ tatę?
11. Ulubione ciasto Twojej mamy/ twojego taty to… ?
12. Jak mocno kochasz swoich rodziców? Pokaż to!!

3. A na koniec dnia posłuchajcie piosenki, która ułatwi dziecku poznanie  nazewnictwa związanego z rodziną. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=fsI8eGo-7ak
Pozdrawiam Was serdecznie!

Zajęcia 26 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Witam Was serdecznie w ten szczególny dzień jakim jest „ Dzień Mamy”.
Oto propozycje zabaw na popołudnie:
1.„Kto jak skacze” zabawa ruchowa kształtująca naszą sprawność fizyczną. Rodzic włącza poniższy link, a dziecko wykonuje gesty zawarte piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
2.„Korale dla mamy”- dziecko łączy tylko okrągłe koraliki, a następnie przelicza ile ich jest. Dzięki tej zabawie utrwalimy przeliczanie w zakresie 1-5. Do pobrania: 26.05
3.„Trala lala dla mamy i taty” to propozycja piosenki na zakończenie dnia. Słowa i link poniżej.

Tralala dla mamy i taty
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Moja mama jest kochana,
moja mama wszystko wie.
Kiedy do mnie się uśmiecha,
tak zaśpiewam jej.

Ref.: Tralala, trampampam,
najpiękniejszą mamę mam.
Tralala, trampampam,
zaraz mamie buzi dam.

W domu, w sklepie,
na spacerze z moim tatą nie jest źle.
Gdy prowadzi mnie za rękę,
to uśmiecham się.

Ref.: Tralala, trampampam,
wspaniałego tatę mam.
Tralala, trampampam,
mamie, tacie buzi dam.

Zajęcia 25 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Dzień dobry Misie :)
Dzisiejszy temat : Moi rodzice
1. Zabawa dydaktyczna „Przeciwieństwa”- dziecko porusza się wg wskazówek: szybko, wolno, do przodu, do tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności rodzic mówi np. teraz idziesz do przodu , a teraz przeciwnie do tyłu, itp. Do innych ruchów. Wyszukiwanie innych przykładów przeciwstawieństw: gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan, słodki – słony. ( jeśli jest to możliwe prezentujemy przeciwieństwa na ilustracjach.

2. Przeciwieństwa – należy wyciąć obrazki i dobierać obrazki przedstawiające przeciwieństwa
Przeciwienstwa

3. Oglądanie zdjęć przedstawiających rodzinę – omawianie fotografii, nazywanie osób z fotografii oraz stopnia pokrewieństwa tych osób w stosunku do dziecka (mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek)

4. Słuchanie wiersza „Dwie połówki” oraz rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza (co robi mama, co robi tata, do czego porównani są mama i tata).

Dwie połówki
Mama, tata mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Tata w piłkę ze mną gra
Mama sto pomysłów ma
Tata rower zreperuje
Mama siniak pocałuje
Tata zimą ciągnie sanki
Mama z kwiatów plecie wianki
Mama, tata mądre główki
Są jak jabłka dwie połówki
Co za jabłko mówię wam
Jaki skarb ja w domu mam…

Rodzic prosi aby dziecko wymieniło po 5 czynności, które wykonują w domu mama i tata.

5. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki do gniazd” z wykorzystaniem gazety – dziecko biega po dywanie naśladując fruwanie ptaków, na hasło „Ptaszki do gniazd” biegnie do gazety i na niej przykuca. Na hasło „Ptaszki z gniazd” dzieci ponownie „fruwają” po dywanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

6. Wykonanie „Kwiatka z dłoni” – dziecko z pomocą rodzica odrysowuje dłoń na zielonym kartonie, potem tę dłoń należy wyciąć. Dziecko przelicza palce na papierowej dłoni następnie przykleja ją na biały karton. Na każdy palec papierowej dłoni nakleja kolorowy kwiatek (lub rysuje kwiatek i go koloruje). Rodzic prosi o przeliczenie kwiatków i porównaniu ich liczby z liczbą palców. Dziecko może ozdobić bukiet listkami, kokardką, mogą też wykonać i nakleić wazon.

Miłego dnia

Zajęcia 22 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie” !
Jak czujecie się w ten piękny słoneczny poranek?
Zapraszam do wspólnej zabawy 
Temat na dzisiaj to : Muzyczne opowieści.
1. Oto propozycje ćwiczeń ruchowych:
Jestem sprawny – dziecko wykonuje skłon w przód, układa woreczek na podłodze i prostuje się. Następnie wykonuje kolejny skłon, chwytając woreczek w dłonie i podnosząc go nad głowę. Ćwiczenie możemy powtórzyć kilkukrotnie.

Jestem sprytny – dziecko trzyma woreczek w jednej dłoni i rozkłada wyprostowane ręce na boki. Następnie unosi nogę ugiętą w kolanie i przekłada woreczek pod kolanem do drugiej dłoni. Wraca do pozycji wyjściowej, trzymając woreczek w drugiej dłoni. Ćwiczenie można powtórzyć.

Jestem skoordynowany – dziecko przekłada woreczek z dłoni do dłoni wokół bioder, raz z przodu, a raz z tyłu.

Tak pracuje mój brzuszek – dziecko układa się na plecach na dywanie. Układa sobie woreczek na brzuchu. Na sygnał napina mięśnie brzucha w taki sposób, aby woreczek uniósł się w górę. Po chwili rozluźniają mięśnie.

Mam prosty kręgosłup – dzieci układa sobie woreczek na głowie i prostuje kręgosłup. Spaceruje swobodnie po pokoju z woreczkiem na głowie. Jeżeli woreczek upadnie, można go podnieść, chwytając palcami stóp.

2. Zachęcam do obejrzenia prezentacji polskich tańców ludowych wykonanych przez Zespół Pieśni i Tańca MALBORK. Po skończonej prezentacji dziecko dzieli się wrażeniami i odczuciami. Zapoznanie z polskimi tańcami ludowymi:
• Krakowiak (Suita Krakowska),
• Tańce Śląskie (Trojak i Miotlarz),
• Tańce Kaszubskie,
• Polka Warszawska .
https://www.youtube.com/watch?v=SQ2eNHHgyQ4
3. „ Taniec Mai” – improwizacja ruchowa do znanej dzieciom piosenki. Link poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
4. „ Układanka” – R. drukuje obrazek z gitarą, rozcina na 4 elementy. Zadaniem dziecka jest połączyć elementy tak, aby postaw obrazek gitary, która następnie przykleja na kartę.
Udanej zabawy!!
Do pobrania: załączniki 22.05.2020

Zajęcia 21 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Witajcie Misie
Na dzisiejsze popołudnie przygotowałam dla Was kilka propozycji zabaw matematycznych

1. Jakie uczucie?”

Wraz z dzieckiem wycinamy i przyklejamy na wykałaczkę/słomkę buzię uśmiechniętą i smutną. Następnie czytamy dzieciom poniższe sytuacje i prosi, by w odpowiedzi na nie prezentowały którąś ze stron swojej pomocy:

Dostałem ulubiona zabawkę.
Robię coś, czego nie lubię.
Tata naprawił mi rower.
Koledzy mnie przezywają.
Koleżanki nie chcą się ze mną bawić.
Kolega mnie bije.
Zostałem zaproszony na przyjęcie urodzinowe do kolegi.
Zginął mój pies.

2. Policz dźwięki- Na tacy kładziemy dziecku makaron. Gramy dziecku na instrumencie(jeśli nie posiadamy, żadnego w domu może nam posłużyć garnek i łyżka), zadaniem dziecka jest policzyć ile razy rodzic uderzył w instrument(1-6) i ułożyć przed sobą taką samą ilość makaronu. Zabawę powtarzamy kilka razy. Po zakończonej zabawie dziecko może ułożyć obrazki z makaronu i plasteliny.

3. Domino uczuć- zagraj z rodzicami w domino i staraj się nazwać wszystkie emocje.

4. Na koniec wykonaj karty pracy.
Do pobrania: 21.05.2020
Miłego popołudnia 
Zajęcia 21 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie” !
Dzisiejszy temat to: Uczymy się wyrażać emocje.
1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od „Naszej zabawy” – rodzic zaprasza dziecko do znanej zabawy tanecznej. „Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać”. Rodzic włącza poniższy link, a dziecko śpiewa i tańczy z rodzicem i wykonuje gesty zawarte w piosence.
Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać.
Chodź do mnie, chodź do mnie, rękę mi daj.
Prawą mi daj, lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj. (x 2)
https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M
2. „Smutna i wesoła muzyka” – rodzic rozkłada po pokoju kartki białą i czarną. Podczas całej aktywności dziecko słucha muzyki (link poniżej) . Gdy słyszy wesołą muzykę, maszeruje raźno w miejscu na białych kartkach, gdy słyszy smutną muzykę, stoi na czarnych kartkach, unosi ręce i powoli je opuszcza.
https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y
3. „Zabawa Lusterka”. Dziecko otrzymuje małe lusterko. Chwilę może się dowolnie nim bawić, a następnie Rodzic mówi: „Pokaż, jak wygląda twoja buzia, gdy jest radosna”. Obejrzyj się w lusterku. A jak wygląda, gdy się złościsz? A gdy czegoś się boisz, jaką masz minę? A kiedy jesteś smutny? Na koniec dziecko robi radosną minę i sprawdza w lusterku, czy dobrze wykonał zadanie. Rodzic podsumowuje: Nauczenie się rozpoznawania i nazywania tego, co czujesz, jest ważne. Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

4. „Wesoły obrazek” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez środki niewerbalne, np. malowanie farbami. Będą potrzebne: kartki A4, farby w kolorach podstawowych oraz waciki kosmetyczne. Na stoliku rodzic przygotowuje kartkę A4, farby w kolorach podstawowych, waciki kosmetyczne. Dziecko słucha utworu muzycznego Wiosna A. Vivaldiego. Następnie wykonuje obrazek, który podpowiada muzyka. W trakcie malowania cały czas gra muzyka. Link poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

 

Zajęcia 20 maja 2020 r.

Katarzyna Obrębska

Witajcie Misie :)
Na dzisiejsze popołudnie przygotowałam dla Was kilka propozycji plastycznych

1. Kółko graniaste- do zabawy zapraszamy wszystkich domowników
Kółko graniaste,
czworokanciaste.
Kółko nam się połamało,
cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy bęc!
(klękamy na jednym kolanie)
Przyszedł kowal z młotkiem,
wziął się za robótkę.
Stukał, pukał i mocował,
aż kółeczko zreperował. (Stukamy pięściami o kolano)
(Na koniec prosimy dzieci aby pokazały jak wygląda naprawione koło)

2. Kolorowe koła- tworzenie kompozycji z kolorowych kół według własnego pomysłu, nadawanie nazw powstałym pracom.
Po skończonej zabawie recytujemy z dzieckiem wierszyk, wyklaskując go:

Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż…

3. Zabawy plasteliną- dajemy dziecku różne kształty i prosimy aby wykleiły plasteliną same ich ramki. Do pobrania: 20.05

Miłego dnia 

Zajęcia 20 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie” !
W dzisiejszym dniu będziemy rozmawiać o sposobach radzenia sobie ze strachem. Wykonamy wesołego stracha, a na koniec zajęć posłuchacie piosenki o emocjach.
Zapraszam do wspólnej zabawy!
1. Dzisiejszy dzień zaczniemy od rozgrzewki przy muzyce. Dziecko wykonuje gesty zawarte w muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464

2. „Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczymy w zakresie 1–5, utrwalimy kierunki: do przodu, do tyłu, doskonalimy pamięć poprzez naukę krótkich rymowanek. Rodzic dzieli dywan za pomocą taśmy malarskiej na kilka pasów (np. 6–8) o tej samej szerokości ok. 50 cm. Dziecko ustawione jest wzdłuż pierwszego naklejonego pasa. Dziecko rzuca kostką, określa, ile kroków należy zrobić. Rodzic obserwuje dziecko, podaje polecenie, np. dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu. Przed rzuceniem kostki dziecko mówi rymowankę:

Ile kroków zrobić mam?
Kostka zaraz powie nam.
3. „ Przytul stracha” Małgorzata Strzałkowska – dziecko uważnie słucha treści wiersza czytanego przez R. Wspólna rozmowa na temat rozpoznawania i określania emocji.
Przytul stracha ( Małgorzata Strzałkowska)
Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy…
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje –
łagodnieje i maleje,
mruży swoje kocie oczy
i w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy,
lecz ty dłużej się nie wahaj
i po prostu przytul stracha.

R. zadaje pytania:
– Co to jest strach?
– Kiedy strach się pojawia?
– Jak wygląda?
– Czy w ogóle ma wygląd?
– Co czujesz, gdy pojawia się strach?
– Czego się boisz?
– Co robisz, gdy pojawia się strach?

4. „ Strachy na lachy” – R. mówi: Gdy przychodzi strach, gdy nie wiesz co zrobić, powiedz rymowankę. Dziecko otrzymuje kolorową szyfonową chustkę lub kawałek bibuły- porusza się w rytm muzyki, skrada się, rozgląda dookoła, porusza się w pozycji pochylonej, zalęknionej. Podczas pauzy recytuje rymowankę:
Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno, znika już…
Słońce, jasno jest tuż, tuż!
Następnie robimy śmieszne figury, miny, przytulamy się z dzieckiem, potrząsamy kolorowymi chustkami/bibułą.
5. Karta pracy – kolorowanie według własnego pomysłu. Dziecko koloruje strach na wróble, zalepiając jego usta uśmiechem. Prezentują wesołego stracha.karta pracy 20.05
6. Na koniec zajęć porannych zachęcam do wysłuchania, a może nawet wspólnego zaśpiewania piosenki o emocjach w wykonaniu zespołu „ Śpiewające brzdące”.

Pozdrawiamy Was serdecznie !!!

 

Zajęcia 19 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Dzień dobry Misie :)
Na dzisiaj przygotowałam dla Was kilka zadań związanych z emocjami

1. Na początku zapraszam o obejrzenia filmu edukacyjnego o emocjach https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

2. Dzieci rozwiązują zagadki słowne dotyczące emocji i odnajdują daną emocję na obrazku.19.05

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-
Rączki wymachują, ciało w górę leci,
Oczy jak iskierki się zapalają,
Wszystkie ząbki usta odkrywają.
Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Trzęsie nami śmiało
I paraliżuje całe ciało.

Usta jak podkówka odwrócona,
często łezka w oku zakręcona,
Wygląd twarzy tej dziewczyny,
jakby najadła się cytryny.

3. Masażyk (w parach: rodzic – dziecko ) na plecach na poprawę nastroju. PIZZA (zabawa włoska, oprac. M.Bogdanowicz

Pizza
Najpierw sypiemy mąkę (Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później … (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem (szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (Kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.

Miłego dnia
Zajęcia 19 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”!
Temat: W płaczu nie ma nic złego.
1. Dzisiejszy dzień rozpoczniemy od rozgrzewki przy muzyce. Rodzic włącza muzykę, a dziecko śpiewa i wykonuje gesty zawarte w muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI
2. Dominika Niemiec „ Gdy Ci smutno…” – R. czyta wiersz, dziecko uważnie słucha czytanego tekstu.

Gdy Ci smutno… ( D. Niemiec)
Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy, gdy
nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,
lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazywano.

Pytania do treści utworu:
– Dlaczego można się smucić?
– Kto może pomóc, gdy jest smutno?
– W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?
– Co to jest empatia?
3. „ Jak pomóc? – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi. Pokazujemy kolejno obrazki prezentujące różne sytuacje, w których komuś jest smutno ( dziecko wybiera smutną buzię) Następnie zastanawia się i mówi jak może komuś pomóc w danej sytuacji – wybiera buzię wesołą, uśmiechniętą.

4. „ Giganty i krasnoludki” – zabawa ruchowa. Dziecko leży na plecach – zamienia się w „ giganta”, czyli rozciąga się, starając się zająć jak najwięcej miejsca. Potem zmienia się w „krasnoludka” , czyli kuli się jak najmocniej, aby zajmować jak najmniej miejsca.
5. „ Pocieszanka” – karta pracy. Dziecko komponuje wesołą buzię według własnego pomysłu. Chowają swoje prace i w odpowiednim momencie wręczają komuś, kto potrzebuje pocieszenia.

karta pracy 19.05
6. Na zakończenie zajęć porannych zachęcam do wspólnego śpiewania piosenki „ Emocje” w wykonaniu zespołu Śpiewające Brzdące. https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

Życzę miłej zabawy!

Zajęcia 18 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Witajcie Misie:)
Oto kilka propozycji na popołudniowe zabawy:

1. Na początku wysłuchaj piosenki o emocjach https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

2. Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. Co to są uczucia?, Gdzie rodzą się uczucia?

Przedstawienie dzieciom definicji emocji –
(Emocje to coś co rodzi się w naszym sercu, poprzez różne sytuacje i okoliczności, których jesteśmy uczestnikami – ich źródłem jest wszystko co nas otacza. Emocje nie są ani dobre ani złe. Nie podlegają ocenie moralnej, zatem każdy ma prawo czuć się szczęśliwy jak i zły. Najważniejsze jest to co robimy z tymi emocjami czy i w jaki sposób pokarzemy nasze emocje innym.)

3.Zabawa ruchowa „Pokaż emocję swoja buzią”.

Przypisujemy do znaków pogody konkretne emocje np. Słońce – radość, deszcz – smutek, piorun – złość, chmury i wiatr – zdenerwowanie, itp. Na każdą przerwę w muzyce(możemy wykorzystać piosenkę z pierwszego zadania) dzieci zatrzymują się patrzą na wyznaczony symbol i pokazują emocję na swojej twarzy i swoim ciałem przypisaną do danego symbolu. 18.05

4.Zabawa „Dokończ zdanie”
– Jestem zły gdy …
– Cieszę się gdy …
– Jestem smutny gdy …
– Jestem zdziwiony gdy …

Miłego dnia
Zajęcia 18 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”
Dzisiejszy temat: Co ja czuję?
1. Dzisiejszy dzień zaczniemy piosenką, która nas rozbudzi i zachęci do zabawy i nauki „TANIEC WYWIJANIEC – SING SING”. Rodzic włącza poniższy link a dziecko naśladuje gesty w nim zawarte.
https://www.youtube.com/watch?v=jQoHw7jvkRU
2. R. czyta dziecku opowiadanie pt. „ Co się wydarzyło w Pluszątkowie”.
Co się wydarzyło w Pluszątkowie ( Maria Rosińska)
W Pluszątkowie różnie bywa. Raz smutno, a raz wesoło. Czasem panuje zgoda, a czasem wybuchają kłótnie. Pewnego razu przeżyły pluszątka bardzo dziwny dzień. Miały już wtedy pobudowane swoje domki i właśnie się w nich urządzały. Tylko Mucha, która nie mogła się jakoś zdecydować, gdzie sobie postawić domek, fruwała niespokojnie nad Pluszątkowem, napełniając całą osadę dokuczliwym bzykaniem. Wyszła przed swój domek Myszka. A Mucha, która w tej chwili przelatywała nad jej domkiem, sfrunęła błyskawicznie w dół i ugryzła Myszkę w nosek.
– Ojej! – pisnęła Myszka i umilkła, bo właśnie stanął przed nią Kot. – Zabrakło mi kretoniku na firaneczki do kuchni, a ty masz tyle różnokolorowych szmatek. Czy mogłabyś dać mi którąś? – zapytał. – Nie mam żadnych szmatek! – rozzłościła się Myszka. A rozzłościła się dlatego, że ją Mucha ugryzła w nosek. Wraca Kot do domu, a tu już przed progiem czeka Pies. – Przybijałem właśnie półkę – mówi – i zabrakło mi gwoździ. Zdaje mi się, że ty masz jeszcze sporo. Czy mogłabyś mi dać chociaż dwa? – Nie mam już gwoździ – burknął Kot i wszedł do domku. A burknął tak, bo był zły, że Myszka nie dała mu kretoniku. Wraca Pies do swego domku, a tu już przed progiem czeka Prosiaczek. – Piec w mojej kuchni dymi – pokwikuje płaczliwie – gdybyś mi dał trochę gliny, może bym sobie jakoś poradził. – Nie mam gliny! – warknął Pies. A warknął, bo był zły, ze mu Kot nie dał gwoździ. Wraca Prosiaczek do siebie, a tu przed progiem czeka Miś, – Zabrakło mi siana do wypchania poduszki – mówi. – Czy nie została ci przypadkiem jakaś zbyteczna garstka? – Ani źdźbło nie zostało – fuknął Prosiaczek. A fuknął tak, bo był zły, że mu Pies nie dał gliny. Wrócił Miś do siebie, usiadł z ponurą miną na progu. A księżyc, wycięty ze srebrnego pluszu i zawieszony nad Pluszątkowem na błękitnej nitce, odwrócił sie teraz bokiem i wyglądał jak cienki, bardzo cienki rogalik. Minęło pół godziny, a potem godzina i Myszkę przestał boleć nosek. I zaraz zaśpiewała piosenkę: – Tralala – tralala – tralala! Była to bardzo ładna piosenka i – jak się ją śpiewało, nie można już było się złościć. Spojrzała Myszka na stół. A tam leżały kolorowe kretoniki. „O, ten zielony w białe groszki będzie w sam raz dla Kotka – pomyślała. – Zaraz mu go zaniosę. Na pewno się ucieszy”. Zabrała kretonik i pobiegła do Kotka. – Patrz, co znalazłam jeszcze wśród swoich szmatek – uśmiechnęła się. – Ten wzór nadaje się do okien w twojej Kuchence. Chcesz, to zaraz spróbujemy, jak to będzie wyglądało? I raz – dwa zrobiła Kotkowi firaneczki. Poszła Myszka do domu. Siedzi kot w kuchni, patrzy na okno, na firanki. A właśnie koło okna wisiała półeczka. „Ach, prawda – przypomniał sobie – przecież Pies nie może przybić półki, bo nie ma gwoździ. Dlaczego mu ich nie dałem? Mnie już są niepotrzebne”. I prędko zaniósł Psu całą paczkę gwoździ. – Przynoszę wszystkie – powiedział. – wybierz sobie, jakie są potrzebne, i weź parę na zapas. W gospodarstwie zawsze się przydadzą. Przybił Pies półkę nad kuchnią, ustawił na niej garnki i talerze. „Ach! – przypomniał sobie. – Przecież u Prosiaczka piec dymi!. Może biedak nawet obiadu nie mógł ugotować? A ja mu nie dałem gliny. Ładny ze mnie sąsiad!” I zaraz pobiegł do Prosiaczka z dużą bryła gliny. – Pokaż no ten piec! – zawołał od progu. – Aha, aha… – mówił, oglądając dokładnie. – Już widzę, co tu trzeba zrobić. Zaraz ci pomogę, to będzie prędzej. Przestał piec dymić i ugotował szybko kolację. No, teraz jeść i spać. I nagle przypomniał sobie Misia. Przecież Misiowi zabrakło siana do poduszki! – Ach! – krzyknął prosiaczek. – Wart jestem, żeby mi natrzeć uszu! Zostawił kolację na stole, pobiegł do komórki, chwycił wiązkę siana i popędził, aż się za nim kurzyło. – Misiu – mówi już w progu ze skruchą – Misiu, nie gniewaj się! nie wiem, co mi się stało, że ci tego siana nie dałem. Uff. – tak się zasapałem… Ale to nic. Zaraz pomogę ci wypchać poduszkę. A gdy pachnąc sianem poducha leżała na tapczanie Prosiaczek powiedział jeszcze: – Nie gniewasz się już na mnie, Misiu? – Ależ skąd! – zapewnił Miś, ściskając serdecznie Prosiaczka. I zaraz zrobiło się wesoło w całym Pluszątkowie. A księżyc, wycięty ze srebrnego pluszu i zawieszony nad Pluszątkowem na błękitnej nitce, zwrócił się znowu przodem do Pluszątkowa i wyglądał teraz jak okrągła pyzata bułeczka.
Rozmowa na temat treści opowiadnia:
– Kto mieszkał w Pluszątkowie? Co robiły pluszaki w swoim miasteczku? Jaka przygoda spotkała Myszkę? Czego potrzebował Kot, Pies, Prosiaczek, Miś? Kogo zwierzęta poprosiły o pomoc? Komu pomogła Myszka, komu Kot, Pies, Prosiaczek? Z jakiego powodu Księżyc obrócił się znowu do Pluszątkowa?
3. . „ Smutni i weseli”- zabawa ruchowa, reagowanie na zmianę tempa w muzyce, wyrażanie ciałem, tańcem nastroju muzycznego. Link do muzyki poniżej.
https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y
4. „ Co czuję ja, co czują inni” – pokazujemy dziecku ilustracje przedstawiające sytuacje znane i bliskie dziecku. Dziecko zastanawia się, jakie uczucia towarzyszą dzieciom na ilustracjach, jakie były powody tych emocji.

5. Karty pracy – dziecko przygląda się obrazkom; określając, która sytuacja wzbudza radość, a która – złość. W kółkach rysują odpowiednie buzie ( , )

e2-karta pracy

Zajęcia 15 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”!
Zapraszam na zajęcia popołudniowe.
1. Na początek zachęcam do zaśpiewania piosenki „ Jestem muzykantem”. Dziecko podejmuje próby zaśpiewania piosenki. Link do utworu znajdziecie Państwo poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

2. „Muzyczna inspiracja” – zabawa plastyczna. Będziemy potrzebować kartkę papieru farby, pędzel. Proszę aby Rodzic włączył dziecku utwór F. Chopina „Walc a – moll” (link niżej). Dziecko słuchając muzyki maluje po kartce.
https://www.youtube.com/watch?v=LZXJf_r9Qyk

3. „Skok przez płot” – zabawa ruchowo – matematycznej. Dziecko kładzie na podłodze kartki w różnych kolorach.
Na hasło „skok przez płot” przeskakuje jedną kartkę jednocześnie licząc 1, potem 2, 3, 4, 5 i tak do 6.

Słonecznego weekendu

Zajęcia 14 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Witajcie kochane „ Misie”!
Oto propozycje zabaw na popołudnie
1. „Walc kwiatów” – rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabawy muzycznej. Dziecko tańczy według własnego pomysłu do muzyki Mariage d’amour Paula Senneville’a (link niżej trzymając w dłoniach chusteczkę szyfonową – apaszkę.
https://www.youtube.com/watch?v=FoCG-WNsZio

2. „ Przez tropiki” – zabawa usprawniająca małą motorykę. Rodzic rozsypuje na dywanie kilka guzików w różnych kolorach.

„Przez tropiki”

Przez tropiki, przez pustynię
( dziecko chodzi po obwodzie koła)
toczył zając wielką dynię.
Toczył, toczył dynię w dół.
( dziecko naśladuje ruchy toczenia)
Pękła dynia mu na pół.
Pestki się z niej wysypały,
( dziecko robi młynek rękoma)
więc je zbierał przez dzień cały.
Raz, dwa, trzy! Raz, dwa, trzy!
( dz. rytmicznie wyklaskuje)
Ile pestek zbierzesz Ty?
( Dz. Zbiera do kubeczka guziki, chętne mogą liczyć lub używać słów: dużo, mało, określają kolor)

3. Połącz w pary takie same instrumenty: skrzypce, gitarę, saksofon.karta pracy2

Zajęcia 13 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”
Oto propozycje zabaw na popołudnie.
1. Rodzic czyta fragment opowiadania „ Leśne dźwięki” T. Kruczek, a dziecko uważnie słucha. Po wysłuchaniu wymienia mieszkańców lasu i podejmuje próby naśladowania dźwięków wydawanych przez tych mieszkańców: piskląt, owadów i ptaków (Pi, pi!, Tril!, Tril!, Bzzzzzu! Stuk!, Stuk!).
„A teraz może posłuchamy, co ma nam las do powiedzenia – szepnął leśniczy i zaprowadził nas na małą polankę, gdzie stały ławki zrobione z drewna. – Proszę! Musicie być zupełnie, ale to zupełnie cicho – szepnął – jak Indianie na podchodach. Wiecie co? Wcale nie jest łatwo siedzieć cicho! Zawsze się chce coś powiedzieć, o coś spytać. Zwykle jak się siedzi cicho, to szybko zaczyna się strasznie nudzić, bo nic się nie dzieje. Ale tu w lesie było zupełnie inaczej. Działo się bardzo dużo. Kiedy tylko przestaliśmy rozmawiać, usłyszeliśmy, że tak naprawdę w lesie jest bardzo głośno. – Pi, pi! Pi, pi! Tril! Tril! Ti, tu! Ti, tu! – śpiewały ptaki w koronach drzew. – Jeść! Jeść! Daj! Daj! Mama! Mama! Mama! – krzyczały z całych sił, po ptasiemu, pisklęta w gniazdach. – Już lecę! Już lecę! Już lecę! – odpowiadali ptasi rodzice. Zanosili jedzenie do gniazd, karmili pisklęta i odlatywali. – Jeść! Jeść! – znowu zaczynały wołać ciągle głodne ptasie dzieci. A owady? Te też nie były cicho! – Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzuuu – zabuczał olbrzymi żuk, przysiadł na pobliskim pniu i natychmiast poleciał dalej. – Bzzzzzu! Grał jak na trąbce! Bzyczały też komary i pszczoły. – Puk! Stuk! Puk! – uderzył w drzewo dzięcioł. – Stuk! Stuk! Stuk! – Cisza! Cisza! – wrzasnęła sójka. – Bądźcie cicho! – Tak! Cisza! Cisza! – zawtórowała jej druga. I tak zaczęły się nawzajem uciszać, że aż uszy od tego bolały.
Nagle delikatnie zaszumiały i zadrżały listki na pobliskich krzewach. – Co to? – spytałem cicho pana leśniczego, bo nagle z oddali zaczął dochodzić do nas jakiś głośny szum. Szum przybliżał się powoli i stawał się coraz głośniejszy i głośniejszy. Aż trochę straszny. – To wiatr śpiewa w koronach drzew – powiedział leśniczy – to podmuch wiatru, popatrzcie w górę. I rzeczywiście, drzewa pochyliły się dostojnie, kiedy wiatr zaszumiał w ich koronach. – Pac! Pac! Pac! – uderzyły o ziemię spadające szyszki. – Czas wracać! – powiedział pan leśniczy. – Ten wiatr pewnie zwiastuje pierwszą letnią burzę.”
2. Zabawa ruchowa „Wiatr, deszcz, ulewa” – do tej zabawy proszę przygotować gazety
i foliowe torebki. Dziecko na dywanie rozkłada gazety i foliowe torebki. Rodzic włącza muzykę może to być ulubiony utwór dziecka, a dziecko biega swobodnie po dywanie. Na hasło „deszcz” podbiega do gazety, kuca i palcami stuka po niej naśladując padający deszcz. Na hasło „ulewa” podbiega do foliowej torebki, bierze ją do ręki i szeleści naśladując ulewę. Na hasło „wiatr” biega najszybciej jak potrafi.

3. Zabawa plastyczno – matematyczna „Leśni mieszkańcy”. Dziecko kształtuje przy tej zabawie umiejętność wyciszenia się, skupienia na pracy oraz małą motorykę podejmując próby zrobienia kuleczek z krepiny, plasteliny lub kolorowego papieru. Kartę pracy wykonujemy zgodnie z poleceniem. karta pracy

Radosnego dnia!
Zajęcia 12 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”
Oto propozycje zadań na dzisiejsze popołudnie:
1. „ Mój instrument – grzechotka muzyczna”. Do tego celu potrzebne będą 2 puste plastikowe butelki (np. 250 ml lub mniejsze) z zakrętkami i ryż, groch, kasza lub piasek. Dziecko wypełnia butelki dostępnymi ziarnami do połowy ich objętości. Następnie rodzic zakręca butelkę i grzechotki gotowe. Aby grzechotki były bardziej kolorowe można je obkleić naklejkami, papierem kolorowym lub bibułą.
2. „ Tańcz jak ci zagram” – zabawa muzyczno-ruchowa. Rodzic włącza link z melodią Śpiewające Brzdące Cicho-Głośno https://www.youtube.com/watch?v=rOuvaOIStXU a następnie tłumaczy dziecku, że kiedy usłyszy głośne dźwięki musi poruszać się po dywanie głośno tupiąc, lecz kiedy dźwięki będą ciche dziecko po dywanie porusza się cichutko, stąpając jedynie na paluszkach.
3. Czy moje przedszkolaki pamiętają piosenkę „Orkiestra”? Dzisiaj w tej zabawie muzycznej może brać udział cała rodzina! Zadanie polega na śpiewaniu i odgrywaniu utworu „Orkiestra” D. K. Jagiełło. Tekst poniżej:

Mały jeżyk na bębenku gra
Ram, tam, tam, ram, tam, tam ( gramy na bębenku/ opcjonalnie garnku odwróconym do góry dnem)
Ram, tam, tam / 2 x

Na grzechotkach grają misie dwa
Szu, szu, szu, szu, szu, szu (gramy na grzechotach zrobionych dziś własnoręcznie)
Szu, szu, szu, / 2x

Szary zając na talerzach gra (gramy na talerzach/ opcjonalne możemy użyć metalowych pokrywek)
Bum tara, bum tara, bum tara, / 2x

Młody dzięcioł w drzewo stuka tak (gramy na kołatkach/ opcjonalnie możemy użyć drewnianych łyżek)
Stuku puk, stuku puk, stuku puk / 2x

Już orkiestra rytm ten dobrze zna
Ram, tam, tam, ram tam, tam, (grają wszystkie instrumenty)
Ram, tam, tam / 2x
4. A na koniec dnia proponuje bajeczkę Świnka Peppa – Instrumenty muzyczne.
https://www.youtube.com/watch?v=m4f4S0vPU8w

Zajęcia 11 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Witam Was kochane „ Misie”!
Mam nadzieję, że obiadek już zjedzony i jesteście gotowi na zajęcia popołudniowe.
No to zaczynamy !
I. „ Policz nutki” – zabawa matematyczna; usprawni zdolność przeliczania w zakresie 1-5. Dziecko liczy nuty oraz znajduje największą i najmniejszą a także określa ich kolor.
Nuty
2. „ Moja nutka”- dziecko wykleja szablon nuty plasteliną/ ewentualnie dziecko może samo spróbować ulepić nutkę z plasteliny.
Nutka
3. „ Moja własna melodia”- rodzic udostępnia dziecku garnki, sztućce, pokrywki, a dziecko tworzy swoją własną smutną bądź wesołą melodię.

Zdrówka Maluchy 
Zajęcia 11 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Dzień dobry drogie Misie :)
W tym tygodniu porozmawiamy sobie o instrumentach. Dzisiejszy temat: Wesołe piosenki

1. Na rozgrzewkę przed zajęciami zapraszam do wysłuchania piosenki, oraz do ilustrowania ruchem jej treści:
https://www.youtube.com/watch?v=5nIyrnR4DoE
Rozmowa z dziećmi na temat tekstu piosenki: Jaki jest smok? Z jakiego powodu można bać się smoka? Gdzie mieszkają smoki? Gdzie można je spotkać? Jak zachowuje się smok z piosenki?

2. Co to za zwierzę? -Pokazujemy dziecku ilustracje i prosimy żeby dziecko naśladowało gestem wybrane zwierzę:
* Smok- dzieci robią tubę z dłoni i dmuchają (zieją ogniem)
* Lis- dzieci wyciągają pazury, robią groźne miny,
* Foka- dzieci klaszczą w dłonie

  

3. Wesoła gama- Wysłuchanie i analiza treści wiersza. Obejrzenie dzwonków chromatycznych (cymbałki) – ( książka, Internet) albo własnych (jeśli ktoś ma), wysłuchanie gamy granej na dzwonkach ( na własnych lub z Internetu).

Wesoła gama
Dominika Niemiec

Gdy wesoły czas zabawy,
Niech rozbrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
Wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
zanuć ze mną: fa, sol, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim rytmie: si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.

Pytania do utworu: Czy wiecie jaki instrument oglądaliście? O jakich dźwiękach była? Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności? (gama) Co czujemy gdy możemy się bawić? Jak można wyrazić swoją radość?
Proponujemy też obejrzenie filmu o dzwonkach chromatycznych https://www.youtube.com/watch?v=CQNOZdam2LU

4. Układanie emocji- dopasowywanie odpowiednich min do emocji

11.05.2020

5. Zabawa relaksacyjna Foka

Beata Kamińska
W morzu pływała foka:
– Pragnę widzieć świat z wysoka!
Zanurkowała miedzy falami
i podziwiała dno z muszelkami.

Dziecko kładzie się na podłodze, rodzic czyta wierszyk i delikatnie masuje plecy dziecku, naśladując ruchem pływającą fokę. Później możemy zamienić się rolami.

 

6. Kolorowy smok- wycinamy z dzieckiem kółka z zielonego papieru(średnica okolo 1,5cm) i składamy je na pół, następnie przyklejamy je na smoka tak żeby wyglądały jak łuski.

smok1

Zajęcia zdalne 7 maja 2020 r.
Katarzyna Obrębska
Witajcie Misie :)

Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka zadań matematycznych:

1. Mierzymy książki- wybieramy ze swojej biblioteczki kilka książek, bierzemy coś do ich mierzenia np. zapałki, długopis, kartkę itp., wybrane rzeczy przykładamy do książki i sprawdzamy ile np. zapałek zużyjemy do zmierzenia książki.

2. Zagubione kredki- wybieramy 3 książki w kolorach np.: niebieski, czerwony i zielony, bierzemy kredki(mogą to być również inne przedmioty) i segregujemy je tak aby każdy kolor odnalazł swoją książkę

3. Na koniec kilka kart pracy 07,05,2020

Udanej zabawy
Zajęcia zdalne 7 maja 2020 r.
Angelika Ozga
Dzień dobry „ Misie”
Oto propozycje zadań na dzisiaj:

1. „ Kup mi, mamo, książeczkę” ( fragment) – R. czyta fragment wiersza T. Kubiaka
Kup mi, mamo, książeczkę ( fragment) – Tadeusz Kubiak
Kolorowe książeczki,
kolorowe bajeczki,
w kolorowych bajeczkach
kolorowy jest świat.
Kup mi, mamo, książeczkę,
przeczytajmy bajeczkę,
a w bajeczce tej – dziwy.
Każdy poznać je rad.

R. zadaje pytania:
– Czy lubisz dostawać książeczki?
– Kto Ci czyta książeczki?
– Jakie znasz bajki?
2. „ Jesteśmy w księgarni” – ustawiamy dwa stoliki, a na nich książki. Na pierwszym stoliku leżą książki małe, na drugim duże. W widocznym miejscu R. przyczepia napis księgarnia. Dziecko siedzi na dywanie ze swoim misiem. Wyjaśniamy dziecku zasady zabawy – to miejsce to księgarnia, wskazujemy na stolik i książki oraz pokazujemy napis księgarnia. R. będzie sprzedawcą. Dziecko dostaje 4 fasolki i za jedną fasolkę może kupić jedną książkę. Dziecko głośno przelicza swoje fasolki. Dziecko zaczyna kupować książki. Kupione książki układa przed swoim misiem. Na koniec zabawy dziecko określa, jakie książkę kupiło – małą czy dużą.
3. A gdy zmęczycie się już zakupami moje drogie przedszkolaki to poproście Rodziców o masażyk

4. „ Moja okładka” – proszę zaprojektujcie okładkę swojej własnej książki. Możecie poprosić Rodziców o pomoc.
karta pracy 07.05

Udanego dnia 