Grupa 3-latków „Misie”

 

Zajęcia w grupie 3-latków „Misie” prowadzą p. Katarzyna Obrębska i p. Angelika Ozga

Zajęcia 9.04.2020
Angelika Ozga
Witam serdecznie dzieci z grupy „ Misie”
Święta zbliżają się wielkimi krokami dlatego dzisiaj będziemy mówić o pisankach, kraszankach, malowanych jajkach
1. Dzień zaczynamy od zabawy ruchowo-zręcznościowej „ Wyścig jaj” – wcześniej rodzic ustala trasę wędrówki jajka.
Dziecko otrzymuje drewnianą łyżkę z plastikowym jajkiem ( może być piłeczka pingpongowa). Zadaniem dziecka jest przeniesienie „jajka” po wyznaczonej drodze po celu.
2. „ Ciepło – zimno” – wcześniej rodzic chowa kilka czekoladowych jajek w domu. Aby dziecko mogło odnaleźć jajko, musi słuchać jak kieruje go rodzic
tj. ciepło – to znaczy, że dziecko jest blisko miejsca, w którym zostało schowane jajko, natomiast zimno – jest daleko, musi szukać gdzie indziej.
3. „ Co jest w jajku?” – zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem. Przygotowujemy wcześniej jako, omawiamy z dzieckiem wygląd zewnętrzny jajka:
jaki ma kolor, kształt, fakturę, zapoznajemy z określeniem skorupka. Następnie dziecko dostaje dwa spodeczki, rodzic rozbija surowe jajko i pokazuje dziecku
jak wygląda w środku. Oddziela białko od żółtka i umieszcza na spodeczkach. Wyjaśnia jaką funkcję pełnią w jajku. Dziecko może określić konsystencje, kolor.
– „ Czy biało i żółtko można ze sobą mieszać?” – dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie. Następnie białko i żółtko mieszamy.
Dziecko wyciąga wnioski. Swobodnie odpowiadają na pytania:
– „ Skąd się biorą jajka?”
– „ W jakiej postaci można je spożywać?”
Zachęcam do degustacji jaj ugotowanych na twardo
Smacznego!!

4. „ Jajka i ich kolorowe domy” – dziecko otrzymuje szablony kolorowych jaj – czerwony, żółty, niebieski, zielonym ( można wyciąć z kolorowego papieru)
Następnie rozkłada na dywanie arkusze kolorowego papieru w tych samych kolorach co jajka ( to będą domy) Dziecko trzyma w rączce jajka wycięte z papieru,
chodzi wokół domków w rytm muzyki. Na hasło: Zielone jajko szuka domu, dziecko szuka w takim samym kolorze” domu” i układa jajko na środku kartki
(oczywiście dopasowując odpowiedni kolor jajka do koloru domu. I tak na zmianę wymieniamy różne kolory.
5. Wielkanocne karty pracy – proszę połączyć pisanki w pary. Puste jajko ozdóbcie według własnego pomysłu.

Do pobrania: Pisanki, kraszanki, 1
Słonecznego dnia !
Zajęcia 8.04.2020

Angelika Ozga

Dzień dobry, jak czują się moje małe Misie? Mam nadzieję, że wszyscy gotowi są do zabawy
Dzisiaj będziemy mówić o wielkanocnym koszyczku.
1. Wielkanocny koszyczek – dziecko uważnie słucha wiersza Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową.
Rodzic opowiada o zwyczajach podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia święconka.

Wielkanocny koszyczek
Zbigniew Domitroca

W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały.
i już jest pełny.
Koszyczek mały…

2. Zabawa ruchowa – Wielkanocny zajączek
Dzieci w trakcie piosenki skaczą po sali naśladując zajączki, gdy rodzic wyłącza nagranie,
uczestnicy zabawy naśladują ruchy przypominające pracę wielkanocnego zajączka np. malują pisanki, wkładają je do koszyka,
dźwigają koszyczek, karmią pisklęta itd.).
3. „Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje na dużej planszy koszyczek wielkanocny.
Na dywanie kładzie sylwety: pisanek, baranka, kurczaczka, zajączka, palemki, chleba, soli, serwetki.
Omawiamy jak powinien wyglądać i co powinno znaleźć się w koszyczku.
Następnie umieszczamy na sylwecie koszyczka, wszystkie elementy, po kolei wymieniając ich nazwy.
Możemy skorzystać z prezentacji multimedialnej ( dostępna na stronie przedszkola)

Do pobrania: KOSZYCZEK-WIELKANOCNY-prezentacja-multimedialna
4. „ Kurki i ziarenka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biega w rytm dowolnej muzyki.
Na hasło: Kurki szukają ziarenek dziecko zatrzymuje się, robi przysiad i stuka palcami o podłogę.
5. „ Co wiąże się z Wielkanocą” – rodzic rozkłada obrazki: pisanki, baranek cukrowy, zajączek, palemki, choinki, bombek, łańcucha choinkowego.
Odwraca karty na drugą stronę. Zadaniem dziecka jest odkrywanie obrazków, podanie tego, co obrazek przedstawia, a następnie określa, czy kojarzy się to z Wielkanocą.
6. „ Koszyczek wielkanocny” – (rodzice pomagają wycinać pisanki). Natomiast dzieci pięknie kolorują ,a następnie przyklejają kolorowe jajka do koszyka.
„ Jak myślisz, czego brakuje jeszcze w Twoim koszyczku?

koszyczek wielkanocny
Radosnego dnia kochani 

Zajęcia 7.04.2020

Katarzyna Obrębska

Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka propozycji zabaw z pisankami do wyboru do koloru.
Miłej pracy :)


karty pracy

Zajęcia 07.04.2020

Angelika Ozga

Witajcie kochani!
Dzisiaj będziemy mówić o tradycjach wielkanocnych.
1. Baranek, kurczaczki, pisanki – rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej połączone z opisem obrazka. Rodzic rozkłada na dywanie obrazki: baranka, kurczaczka, pisanki. Czyta dzieciom zagadki, a dziecko musi wskazać odpowiedni obrazek.
Baranek cukrowy
Ma złociste rogi
I kożuszek biały.
Nie biega po łące,
Bo z cukru jest cały.

Kurczaczki
Wykluły się z jajek,
Są żółciutkie całe.
Będą z nich kogutki
Albo kurki małe.

Pisanki
Leżą w koszyczku
Pięknie ułożone.
W kolory i wzory
Mocno ozdobione.
2. „ Wielkanocna wyliczanka” – zabawa ruchowa. Z koszyczka dziecko losuje obrazek i wykonuje dane ćwiczenie, potem losuje rodzic/ rodzeństwo.

Wielkanocna wyliczanka zał 1
3. Wielkanoc – dziecko uważnie słucha opowiadania Tomasza Kruczka.
Właśnie chciałam obejrzeć książkę z obrazkami. Obiecałam to mojej żyrafie, że razem będziemy oglądać obrazki z Afryki. Nie wiem, czy wam mówiłam, ale żyrafa mieszka u mnie w pokoju od niedawna. Wprowadziła się tu dokładnie w moje urodziny. No więc właśnie zabierałyśmy się do oglądania obrazków, gdy rozległ się dzwonek do drzwi.
-Tolu! Choć szybko – krzyknęła mama – babcia przyjechała na święta!
Bardzo się ucieszyłam, bo święta z babcią są zupełnie niesamowite. Babcia zna się na świętach jak nikt inny na świecie. A to przecież wkrótce Wielkanoc i trzeba się do niej dobrze przygotować.
-Dzień dobry, dzień dobry, dzień dobry – tubalnym głosem wołała babcia z przedpokoju.
Stała w drzwiach, jak zawsze w swojej wielkiej kolorowej spódnicy i z burzą siwych włosów na głowie. W rękach trzymała ogromny wiklinowy kosz pełen świątecznych skarbów. Jak na razie schowanych przed nami pod białą serwetą.
-Czas rozpocząć świąteczne przygotowania! – stwierdziła, patrząc po kolei na każdego z nas.
– Co wy na to?
– Wspaniale! – krzyknęłam – będę mogła ci pomagać?
– Oczywiście, Tolu, ty, mama i tata. Wszyscy razem się za to zabierzemy. Mamy na to cały tydzień.
– No i proszę – zaśmiał się tata – babcia przejęła dowodzenie.
– Oczywiście, mój drogi – odparła i podała mu kosz, który musiał być bardzo ciężki, bo tata zrobił bardzo zdziwioną minę i kilka razy z niedowierzaniem podnosił go do góry.
I tak się zaczęła wielkanocna przygoda. Najpierw sadziłyśmy rzeżuchę. Na talerzu w kwiatki rozsypałam ziemię i wysypałam maleńkie brązowe ziarenka. Potem całość podlałam wodą.
– Tylko pamiętaj, żeby podlewać codziennie – ostrzegła mama – inaczej rzeżucha nie zdąży wyrosnąć do świąt..
– Dobrze, mamo – powiedziałam i naprawdę starałam się pilnować podlewania. Wiecie, to niesamowite, kiedy ziarenka pękają i wyrastają z nich maleńkie roślinki, które są codziennie większe. Bardzo lubię rzeżuchę. Żyrafa chyba nie. Powiedziała mi na ucho, że bardzo dziwnie pachnie i nie będzie jej jeść. Śmieszna ta żyrafa.
Kiedy zasadziłam rzeżuchę, przyszedł czas na malowanie pisanek. Najpierw tata zrobił wydmuszki z jajek. Aż cały czerwony był na buzi od tego dmuchania. A na drugi dzień zabraliśmy się za malowanie. Pisanki maluje się na sto sposobów. Można malować farbkami, można pisakami, można przyklejać do nich różne rzeczy. Najważniejsze to nie zgnieść wydmuszki. Ale czasami wydmuszka pęka. W zeszłym roku strasznie się tym martwiłam. Teraz jestem już duża i się nie martwię, bo zawsze można zrobić nową pisankę.
Kiedy mieliśmy już cały koszyk kolorowych pisanek, przyszedł czas na świąteczne wypieki. Tata przyniósł dla mnie do kuchni specjalny mały zabawkowy stolik, żebym mogła pomagać babci i mamie. I pracowałyśmy wszystkie trzy. To znaczy babcia i mama pracowały, a ja pomagałam. Pieczenie nie jest wcale łatwe. Ręce bardzo szybko oklejają się mąką i można pobrudzić całą kuchnię i fartuszek. I powiem wam, że bardzo szybko cała byłam w mące i kleistym cieście.
– Nie przejmuj się, Tolu – powiedziała babcia, widząc moją zmartwioną minę. – Bardzo dobrze nam pomagasz i najważniejsze, że uczysz się, jak przygotować się do świąt. To bardzo ważne!
Później babcia umyła mi ręce i buzie i zdjęła fartuszek.
– A teraz mam coś dla ciebie – mrugnęła do mnie okiem i zaprowadziła mnie do tego wielkiego kosza, który przyniosła.
– Proszę to dla ciebie – powiedziała i podała mi wielką księgę z kolorowymi obrazkami. – To książka o świątecznych zwyczajach.
Pobiegłam do pokoju i razem z zabawkami zaczęliśmy ją przeglądać. A tam same cudeńka! Wycinankowi chłopcy i wycinankowe dziewczynki w kolorowych spódnicach biegają po kartkach! Niosą wysokie kolorowe palmy zrobione z kolorowej trawy i kwiatów. A każda palma ledwo co mieści się na kartce.
– To Niedziela Palmowa – powiedział tata, który dosiadł się do nas na chwilę.
I rzeczywiście, na obrazku dzieci niosły małe koszyczki przykryte białymi serwetkami.
– O, a tu pisanki, ale takie dziwne – pokazałam kolejny obrazek.
– To nie pisanki tylko kraszanki – powiedział tata. – Zamiast malować wydmuszki, wzory skrobie się ostrym nożykiem.
– A to stół na niedzielne wielkanocne śniadanie – pokazał tata.
– Jest babka i mazurek, i baranek, szynka i pisanki, i kiełbaski, i inne przysmaki. A tu dalej drzewa pełne małych zielonych pączków, z których lada moment miały wystrzelić liście. Zupełnie jakby cała przyroda cieszyła się ze świąt.
– A to lany poniedziałek – zaśmiał się tata. – Wycinankowi chłopcy oblewali wycinankowe dziewczynki wycinankową wodą, a one śmiały się, uciekały tak szybko, że omal nie wypadły z książki.
– Dość tego oglądania! Muszę biec pomagać mamie i babci – powiedział tata i wyszedł z pokoju.
– O to mi się podoba – powiedział, zerkając z półki porcelanowy słoń. – Takie polewanie. Bardzo lubię polewanie wodą.
– Ja tam wolę palmy – powiedziała żyrafa. – Są takie wysokie jak ja!
– A ja najbardziej lubię baranka – powiedział pluszowy baranek.
– A ty, Tolu – spytała żyrafa – co najbardziej lubisz w tych świętach?
– To, że w ogóle są i że babcia przyjechała – powiedziałam – i że wszyscy jesteśmy razem. Kiedy zasypiałam, wszystkie zabawki opowiadały sobie, co najbardziej lubią w święta wielkanocne. Jedynie mały, pluszowy zajączek nic nie mówił, tylko uśmiechał się tajemniczo.
Rozmowa na temat opowiadania:
-„ Jak nazywały się święta do których przygotowywała się Tola?”
– „ Kto przyjechał na święta do Toli?”
– „ Co babcia przywiozła ze sobą?”
– „ Co posadziła Tola na talerzu?”
– „ Co tata zrobił z jajek?”
– „ Jak nazywały się jajka, które namalowała Tola?”
-„ Co babcia dała Toli do oglądania?”
4. „ Kraszanki i pisanki” – Karta pracy. Rodzic wcześniej wycina kartoniki , miesza je między sobą. Zadaniem dziecka jest odszukanie i połączenie odpowiedniego ptaszka z pisanką.

kraszanki
5.” Kolorowa pisanka” – pokoloruj pisankę swoim ulubionym kolorem

kolorowanka
Miłego dnia Kochani!

Zajęcia 6.04.2020

Katarzyna Obrębska

1. Na początek proszę o posłuchanie piosenek która wprowadzi Was w tematykę zajęć w tym tygodniu :) możemy wraz z dzieckiem nauczyć się piosenki oraz troszkę do niej poskakać jak zajączek
https://www.youtube.com/watch…

2.Zajączki” – zabawa paluszkowa

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

3. Karty pracy- ćwiczymy motorykę oraz spostrzegawczość

karta pracy nr 1

karta pracy nr 2

4. Na koniec proponuję zabawę którą znają wszyscy „ciepło, zimno”. Wycinamy kolorowe pisanki a następnie chowamy je gdzieś w pokoju tak żeby dziecko nie podglądało :) i zaczynamy zabawę :)  Do pobrania: pisanki

Miłego dnia Misie

Zajęcia poranne 6.04.2020

Angelika Ozga

Witam serdecznie moje kochane małe Misie!!
Tematem przewodnim w tym tygodniu będą Święta Wielkanocne.

1. Powitanie: ( na melodie Panie Janie)
Dzień dobry, dzień dobry, Witam Was,
Chce skakać, chce tupać, bo już czas!
2. Zestaw zabaw ruchowych:
– „ Zbieranie jagód” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko maszeruje, unosi wysoko kolana, na hasło: „ zbieramy jagody” , dziecko robi przysiad udając zbieranie jagód. Następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, wysoko unosząc kolana.
– „ Kamień” – dziecko biega w miejscu na hasło „ kamień” wykonuje podskok, wysoko unosząc kolana
– „ Zarośla” – rodzic gra na dowolnym instrumencie/przedmiocie, dziecko swobodnie biega po pokoju. Gdy rodzic przestaje grać, dziecko zatrzymuje się i udaje przechodzenie przez wysokie zarośla.
3. „ Przed Wielkanocą” – rodzic czyta wiersz z jednoczesnym ilustrowaniem go obrazkami ( wielkanocna pisanka-plastikowa lub drewniana, obrazek koszyka i produktów wchodzących w skład święconki, obrazki przedstawiające członków rodziny)

Przed Wielkanocą
Dominika Niemiec

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.
Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.
Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.
Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?
Babcia jak co roku tłumaczy: „ Do koszyka pisanki wędrują,
zobaczysz wnusiu, na śniadanie na pewno Ci posmakują”.
Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,
Od samego rana dom cały sprzątają.
Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,
Pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

Rozmowa na podstawie tekstu:
– O jakich świętach była mowa w wierszu?
– Kto brał udział w przygotowaniach do świąt?
– Co takiego działo się podczas przygotowań?
– Jak myślisz, jak czuła się dziewczynka?
– Czy osoby z tej rodziny kochają się?
– Jak czujesz się w święta, gdy przebywasz ze swoimi bliskimi?
4. „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna. Dziecko swobodnie biega po dywanie , gdy usłyszy gwizdek, zatrzymuje się i pokazuje czynność , którą wymieni rodzic ( Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, kroić warzywa, nakrywać do stołu, wkładać jajka do koszyka itp.)
5. „Wielkanoc – radosne święta”- zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji w książkach i obrazków związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów: zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Swobodna rozmowa na t. dlaczego obchodzimy to święto, zapoznanie z nazwą Wielkanoc. Do pobrania Przygotowania do świąt
6. „Koszyczek wielkanocny” – dziecko dostaje pocięty na trzy części obrazek ilustrujących koszyk z pisankami.. Zadaniem syna/ córki jest ułożenie obrazka i naklejenie na kartkę. Do pobrania koszyczek do pocięcia1

Zajęcia popołudniowe 03.04.2020

Witajcie kochane Misie !
Oto propozycje zabaw na popołudnie:
1. „ Karmimy kurki” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniem prawidłowego toru oddychania.
Rodzic rozkłada tacki, jedna pusta, a druga z kuleczkami papierowymi oraz słomki.
Dziecko swobodnie biega po pokoju przy dźwiękach muzyki, gdy muzyka ucichnie, na hasło Ziarenka dla kurek – zadaniem dziecka jest przeniesienie papierowych kuleczek za pomocą słomek
do pustych tacek. Ważne ! Wcześniej rodzic pokazuje jak prawidłowo wykonać ćwiczenie z jednoczesnym zachowaniem prawidłowego toru oddychania. Kulki papierowe muszą być większe od średnicy słomki !!
2. „ Gąsienica Basi” – zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence.


3. „Kot” – uzupełnij i dorysuj brakujące elementy, a na koniec pokoloruj kotka. kotek kolorowanka
Pozdrawiamy!

Zajęcia poranne 03.04.2020

Dzisiejszy temat: Przysmaki zwierząt:

1. Stary Donald farmę miał- nauka piosenki połączona z zabawą naśladowczą
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

2. Jak kotek zwierzęta mleczkiem częstował- fragment wiersza H. Bechlerowej, połączony z rozmową na temat utworu.

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.
Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko?
– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.
Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę. (…)
(…)Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.
Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane. (…)

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza: Jak miał na imie kotek? Czym kotek częstował zwierzęta? Co kogucik i kurka jedli na śniadanie? Co koń jadł rani? Co gryzł królik? Co lubi jeść krowa? Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?

3. Przysmaki zwierząt- dzieci łączą w pary zwierzęta i ich przysmaki karta pracy 3.04

4. Zabawy plastyczne :)

karta pracy 3.01

karta pracy 3.02

kata pracy 3.03

Miłego dnia

Zajęcia poranne 02.04.2020

Dzisiejszy temat : Małe i duże zwierzęta

1. Wycieczka- słuchanie wiersza połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi- dzieci naśladują odgłosy zwierząt.

Kiedy słonko jasno świeci,
na wycieczkę idą dzieci.
Idę ja, idziesz Ty, kaczki, koty, kury, psy.
Kaczka: kwa, kwa, kwa.
Kotek: miau.
Kura: ko, ko, ko.
A piesek: hau.
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

2. Rodzina zwierząt – rozkładamy dziecku obrazki przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka. Zadaniem dzieci jest połączenie zwierząt dorosłych i ich dzieci, pomagamy naszym pociechom w nazwaniu młodych zwierząt.

3.Zabawa ruchowa- naśladowanie zwierząt znajdujących się na kartach

4.Na koniec troszkę zadań :)
Miłego dnia

Propozycja zabaw na popołudnie:
1. „Kotki na spacerze” – zabawa ruchowa z elementami czworakowania według K. Wlaźnik. Rodzic wystukuje rytm na dowolnym przedmiocie. Dziecko czworakuje w różnych kierunkach- gdy rodzic przestanie grać, prosi, by dzieci-kotki przeciągały się, robiły koci grzbiet, miauczały. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
2. „ Każdy swoją mamę ma…” – karta pracy – połącz małe zwierzątko z jego mamą. karta pracy zwierzęta
3. Wspólne słuchanie piosenki „ W zagrodzie” . Do pobrania:

Zajęcia poranne 01.04.2020
Dzisiejszy temat: Odgłosy z wiejskiego podwórka

1. Dziwne rozmowy- słuchanie i nauka piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

2. Awantura- zabawa podczas słuchania wiersza M. Strzałkowskiej, prosimy dzieci aby naśladowały odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka- w momencie kiedy przerywamy recytację.

M. Strzałkowska

Raz wybuchła na podwórku awantura,
Bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka…..( kwacze)
Krowa…..( ryczy)
świnia…..( kwiczy)
owca…..( beczy)
Koza…..( męczy)
a na płocie przy chlewiku
Kogut pieje: (kukuryku!)
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
Ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura’
A pisklęciu się dostała niezła bura!

3. Na wiejskim podwórku- zabawa muzyczno-ruchowa dla całej rodziny.Każdy z domowników wybiera sobie emblematy zwierząt wykonane w poprzednich dniach. Poruszamy się w rytm ulubionej piosenki dzieci, gdy muzyka ucichnie wybieramy jedno zwierzę i osoba która je posiada stara się naśladować sposób poruszania się i dźwięk jaki wydaję zwierzę. Zabawę powtarzamy kilka razy :)

4.Co to za zwierzę?- Odkrywanie elementów zakrytych obrazków i odgadywanie ich nazw. Kładziemy przed dzieckiem częściowo zakryte obrazki zwierząt, jeżeli dziecko nie może odgadnąć przesuwamy obrazek dopóki nie padnie poprawna odpowiedź.

Propozycja zabaw na popołudnie:

1. „ Krowa i mucha” – słuchanie wiersza połączone z zabawą naśladowczą
Dziecko uważnie słucha wiersza. ( wcześniej rodzic może przygotować emblemat krowy/ naklejki z postacią krowy i muchy) Dziecko, które dostało emblemat krowy, naśladują ruchy zgodnie z tym, co usłyszą w wierszu. Rodzic/ rodzeństwo, które są muchami, dołączają w odpowiednim momencie do zabawy i również naśladują określone ruchy.
Krowa i mucha
Patrycja Siewiera-Kozłowska

Była sobie krowa mała, która pożuć trawkę chciała.
Trawka świeża i zielona, krówka jest nią zachwycona.
Najpierw wącha, ( wdech przez nos)
Potem wzdycha, ( wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaaaach!)
a nad trawką mucha bzyka. ( bzzzzz- zęby złączone)
Żuje krówka swoją trawkę, ( okrężne ruchy żuchwy)
Myśli: „ chyba zjem dokładkę!”
Lecz te myśli jej przerywa mucha,
Która ciągle bzyka. ( bzzzz- zęby złączone, usta rozciągnięte)
Krowa – pac! –ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa: pac)
Mucha brzęczy wciąż nad uchem! ( bzzzz – zęby złączone, usta rozciągnięte)
Tak dzień cały się bawiły,
aż opadły całkiem z sił.

2. „ Głosy zwierząt” – zagadki słuchowe. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co to za zwierzątko. Rozkładamy na dywanie obrazki zwierząt: psa, kota, kaczki, konia, krowy, owcy, kury, swinki,koguta. Dzieci słuchają nagranych głosów zwierząt. Gdy odgadną nazwę zwierzęcia, rodzic umieszcza obrazek w widocznym miejscu.

3. Karta pracy – Narysuj drogę kury do kurczaków Do pobrania: karta pracy1.04

Zajęcia poranne 31.03.2020
Dzisiejszy temat: Domy zwierząt

1. Rozwiązywanie zagadek połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi (po odgadnięciu zagadki, dziecko próbuje naśladować dane zwierzę):

– Choć ma skrzydła,
nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko
i gdacze wspaniale. (kura)

-Chodzi po podwórku
różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie
pochlapać się czasem. (świnia)

– Choć jest duża i rogata,
nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy,
ona da Ci mleka. (krowa)

-Chętnie po łące skacze i biega,
a jego synek to mały źrebak. (koń)

– Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce złapać mysz malutką,
to zakrada się cichutko. (kot)

Do zabawy możemy wykorzystać sylwetki zwierząt z wczorajszych zajęć :)

2. Co słychać na wsi – wiersz W. Chotomskiej, podczas czytania wiersza pokazujemy obrazki zwierząt a dzieci starają się je nazwać. Na obrazku szukamy zwierząt które wystąpiły w wierszu i podajemy nazwę ich domów.

Co słychać? Zależy gdzie
Na łące słychać: Kle – kle!
Na stawie: Kwa – kwa!
Na polu: kraaa!
Przed kurnikiem: – kukuryku!
– ko – ko – ko – ko – ko w kurniku
Koło budy słychać: – hau!
A na progu – miau…
A co słychać w domu
Nie powiem nikomu.

3. Domy zwierząt- zabawa ruchowa na dywanie rozkładamy trzy kartki (czerwona, zielona i żółta). Przy nich umieszczamy obrazki przedstawiające domy zwierząt kurnik, stajnię, budę.
Dzieci poruszają się swobodnie przy ulubionej muzyce, po wyciszeniu muzyki Rodzic mówi np. kury i koguty a dziecko musi odnaleźć swój dom (podczas podawania nazw zwierząt pokazujemy dzieciom również ich obrazki)

4. Gdzie mieszkają te zwierzęta- łączymy zwierzątka z ich domem karta pracy zwierzęta i ich domy

5. Jakie zwierzątko dalej- dokończ rytm. Naklej zwierzęta w odpowiedniej kolejności karta pracy.31.03

Udanej zabawy!

Propozycje zabaw na popołudnie:
1. „ Głosy zwierząt” – ćwiczenie narządu mowy.
Dziecko naśladuje zachowanie podanych przez rodzica zwierząt:
– krowa na pastwisku – ruchy okrężne żuchwą,
– świnia – układnie warg w kształcie ryjka, jak przy wymawianiu głoski „u”
– pies – szczerzenie zębów,
– kot pije mleko – wysuwanie języka nad dłońmi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym ,
– koń – kląskanie
2. Zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi – „Zwierzątka”
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym na dowolnym przedmiocie. Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia lub wymawia nazwę, a dziecko naśladuje jego głos, odpowiednio modelując swój głos.
3.„ Konik” – ćwiczenie relaksujące.
Rodzic recytuje fragment wiersza kilka razy. Dorosły – dziecko na krześle /dywanie wykonując masaż pleców syna/córki zgodnie z podaną instrukcją.
„ Konik” ( B. Kołodziejski)
Biega źrebaczek po łące, wąchając pachnące kwiatki
( opukiwanie pleców opuszkami palców)
Tu rosną stokrotki, maki, a tu kolorowe bratki.
( delikatne szczypanie w różnych miejscach)
Podchodzi klacz, jego mama
( kroczenie palcami po plecach)
Nosem go lekko dotyka
( dotknięcie jednym palcem)
Konik do mamy się śmieje i dalej po łące bryka (…)
( naśladowanie skakania- opieranie dłońmi na przemian na nadgarstkach i palcach)

4. „Świnka” – praca plastyczna.


Zachęcam do wysyłania prac dzieci.
Życzę udanej zabawy !

Zajęcia poranne 30.03.2020
Propozycje zabaw gr. Misie :)
Temat przewodni w tym tygodniu: Zwierzęta na wiejskim podwórku.
Temat dnia: W Gospodarstwie.
1. Zabawa ruchowa przy piosence dla całej rodziny:
Wyszły w pole kurki trzy- (maszerujemy i śpiewamy piosenkę)
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu,- (pierwsza osoba macha rękami)
w środku druga- (druga osoba klaszcze w dłonie)
trzecia z tyłu oczkiem mruga.- (trzecia osoba puszcza oczko)
i tak w pole kurki trzy – (maszerujemy)
raz-dwa, raz-dwa, w pole szły. -(zatrzymujemy się i tupiemy)
https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70

2. Słuchanie wiersza T. Massalskiej ”W gospodarstwie”
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Rozmowa na temat wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Jaki głos wydaje: kogut/kura/kaczka/krowa/świnia/kot/pies?(naśladujemy odgłosy zwierząt)

Do wiersza możemy wykorzystać sylwety zwierząt wykonane wcześniej z dzieckiem(wycinamy zwierzęta i przyklejamy je na wykałaczkę bądź słomkę). karta pracy zad.2

3. Na wiejskim podwórku- rozkładamy dziecku planszę wiejskiego podwórka oraz kilka zwierząt. Dziecko stara się wybrać spośród wszystkich zwierząt tylko te, które wystąpiły w wierszu. zwierzęta

4. Układanka- krowa: dziecko wycina po zaznaczonej linii trzy elementy, następnie stara się połączyć tak aby powstał obrazek i przykleja na kartkę. karta pracy krowa

Życzymy miłej zabawy

Zajęcia popołudniowe
1. „ Zabawy kolorami”
Dajemy dzieciom dwa papierowe koła: żółte i zielone. Umawiamy się z dziećmi, że będą je podnosiły do góry wtedy, kiedy usłyszą w wierszu nazwy tych kolorów.

H. Bechlerowa Kaczuszki
Zielona woda,
zielona,
żółte kaczeńce przy brzegu.
Żółte kaczuszki
po ścieżce
idą do wody
gęsiego.
W żółtych kaczeńcach
nurkuje
żółtych kaczątek
gromadka.
Ach, jak się martwi,
jak gdacze
na brzegu kurka
Czubatka!
– Gdzie moje małe
kaczuszki?
Może nie ujrzę
ich więcej?
Tak żółto, żółto
wokoło.
Same kaczeńce, kaczeńce!
Plusnęło w wodzie
zielonej.
– Nie martw się,
kurko Czubatko,
wyszły z kaczeńców
kaczuszki
wesołą, żółtą
gromadką.
2. „Co to za zwierzę?”- zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko porusza się w rytm wystukiwanym przez rodzica. Gdy rodzic przestaje grać, pokazuje obrazek zwierzęcia, o którym była mowa w wierszu „ W gospodarstwie”. Dzieci mówią nazwę zwierzęcia oraz naśladują sposób jego poruszania się i głos, jaki wydaje. Zabawa kończy się, gdy rodzic pokaże wszystkie obrazki.
3. „ Moje zwierzątko” – praca plastyczna
Dziecko samodzielnie próbuje namalować zwierzątko, które najbardziej zapamiętał z dzisiejszego spotkania 

Zajęcia zdalne 25 marca -27 marca 2020 r.

Opracowały: Angelika Ozga i Katarzyna Obrębska

Temat przewodni w tym tygodniu to: „Witaj wiosno!” 25.03.2020
Proponowane działania:
1. ” Ruch to zdrowie”
Potrzebna będzie plastikowa butelka
– unosimy butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszemy się na boki;
– leżymy na brzuchu, nogi wyprostowane, butelkę trzymamy oburącz, trzymając butelkę podnosimy głowę i ręce;
– przeskakujemy przez butelkę w przód i w tył
– podskakujemy obunóż z butelką między kolanami.
2.. Wiosenne zgaduj – zgadula- rozwiązywanie zagadek (E. Stadtmuller, Z. Dmitrocy):
„Idzie ku nam po łąkach
i cała jest w skowronkach.
W jaskółkach i słowikach,
i w słońca ciepłych promykach” (wiosna)
„Szarobure kotki, które wczesną wiosną
na gałązkach wierzby
nad potokiem rosną” ( bazie)
” Te wiosenne kwiaty kryją w sobie
listeczki lub kwiatki.
Te słodziutkie – nadzienie
z pysznej marmoladki” (pączki)
„Gdy ją gospodyni
z łupinek obiera
często z jej powodu
łzy z oczu wyciera” (cebula)
” Mały, szary ptaszek.
Krótki ma dziób, nie długi ogonek.
Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek” (skowronek)
3. „Pani Wiosna” – praca plastyczna.
Potrzebne będzie: szablon Pani Wiosny (plik kontur do pobrania z Internetu), kolorowe kredki, bibuła, klej, nożyczki. Za pomocą materiałów plastycznych dziecko z pomocą Rodziców/ rodzeństwa przystraja Panią Wiosnę
4.Wiosenny taniec do utworu ” Taniec Mai”
Link znajdziecie Państwo poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

26 marca 2020 r.
Dzisiejszy temat: Witamy powracające ptaki
Proponowane działania:
1. „Maszeruje wiosna” – przypomnienie i utrwalenie słów piosenki z pokazywaniem. Link znajduję się poniżej
https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw
2. „Wiosna idzie” – uważne słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarembiny
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną
zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkach, po błotach!
Przyleciały jaskółeczki, kołem, kołujące, figlotały, świergotały
radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Jakie ptaki występowały w wierszu? Co robiły te ptaki? Kto prowadził wiosnę? Mama lub tata pokazuje dziecku obrazki: skowronka, bociana i jaskółki. Rodzic mówi dziecku, że są to ptaki zwiastuące wiosnę, które przyleciały z ciepłych krajów.
3. ” Bocian i żabki” – zabawa ruchowa. Dziecko swobodnie skacze jak żabka, na hasło Bocian! zastyga w bezruchu. A rodzic udając bociana obserwuje, czy dziecko- żabka nie poruszyło się. Następuje zamiana ról.
4. ” Bocian” – praca plastyczna, kolorowanie bociana.

Do pobrania: Bocian
5. ” Ptasie zagadki”- rozwiązywanie zagadek o ptakach E. Stadtmuller i Z. Dmitrocy.
Elegantką jest wśród ptaków, bo ciągle fruwa we fraku. Zwiastuje koniec zimy, choć „pierwsza wiosny nie czyni”? ( jaskółka)
Przyleciał w Afryki z wesołym klekotem: Witajcie kochani, już jestem z powrotem! (bocian)
Ten wspaniały śpiewak, zrywa się o świcie, żeby ludziom w polu uprzyjemniać życie ( skowronek)
6. „Jak to z wiosną bywa” – zadanie z profilaktyki logopedycznej; ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Mama bądź tata wymienia zwiastuny wiosny, a dziecko wykonuje daną czynność :
– słońce – uśmiecha się
– chmury – nadyma policzki
– wiatr – wciąga powietrze nosem, wydycha ustami
– budzący się niedźwiedź – ziewa
– kapiąca woda z sopli – kląska.

27 marca 2020 r.
Temat na dzisiaj: Wiosenne pączki
Proponowane działania:
1. „ Włączcie energiczną muzykę i czas na gimnastykę” – zestaw ćwiczeń ruchowych.
– „ Zakochana żabka” – rodzic z dzieckiem siada po turecku naprzeciwko siebie. Dziecko naśladuje wszystkie ruchy mamy/taty ( „puszczanie oczka”, „wkręcanie żarówki”, „ kiwanie na boki głową”, „ szeroko się uśmiechasz”, „wysyłanie buziaków”) Jest to świetne ćwiczenie mięśni twarzy.
– „ Bocian” – dziecko swobodnie porusza się naśladując bociana, unosząc wysoko kolana, klaszcząc w dłonie prostymi rękami, krzycząc „ kle, kle, kle”
– „ Skaczące koniki polne” – dziecko naśladuje skaczące koniki, wykonując duże susy.
– „ W poszukiwaniu wiosny” – siadamy z dzieckiem na dywanie ze skrzyżowanymi nogami, prostujemy plecy, na hasła, np. motylek, much, myszka, ruszamy się lub wydajemy głos jak zwierzę, którego nazwę usłyszymy.
2. „ Kotki marcowe” (J. Kulmowa) – słuchanie wiersza przez dziecko
Na wierzbie, nad samym rowem- srebrne kotki marcowe.
Na deszczu i na słocie
Srebrnieją im futra kocie.
Plucha i zawierucha.
Nie ma mamy, co wyliże brzuch do sucha.
Ale kotki marcowe nie piszczą.
Huśtają się na gałązkach.
Mruczą;
– Nareszcie wiosna!
I sierść mają coraz srebrzystą.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza:
– „ O czym jest wiersz?”
– „ O jakich kotkach była mowa w wierszu?”
-„ Jaki kolor mają kotki na wierzbie?”
-„ Czy wiesz, jak inaczej można nazwać te kotki?”
3. „ Kotki na gałązkach” – zabawa sensoryczna. Prezentujemy dziecku gałązki wierzbowe z baziami. Dziecko ogląda je, dotyka, określa wielkość, kolor, jaki są w dotyku ( miękkie, miłe, puszyste).
4. „ Wiosenna burza” – zabawa paluszkowa
Pada deszczyk, pada, pada, ( uderzamy palcem o podłogę)
coraz prędzej z nieba spada. ( przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci, ( uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci…. ( klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !! ( uderzamy piąstkami o podłogę)
5. „ Bazie” – wydzieranka z gazety.
Potrzebujemy: starą gazetę, klej, białą i brązową kartkę.  Przykład wykonania pracy:

Drewniane laleczki (luty 2020 r.)

Wiewiórki (październik 2019 r.)

 

Malujemy jesień (październik 2019 r.)

Jesienny spacer (październik 2019 r.)

Kilka dni po adaptacji… (wrzesień 2019 r.)